Processor overleden, hoe testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31
Vandaag werdt er bij mij een pc afgegeven, hij zou niet meer in Windows komen.

Dus ik sluit die pc aan, geen beeld :r, schroef de kast open om de videokaart aan te drukken valt me op dat het moederboard "Diagnostic Leds" heeft.... Alle 4 rood |:(

Het gaat om het volgende moederboard: MS-6199VA (Via chipset) met een Pentium II Mendecino 433 (Slot 1).

In de gebruiksaanwijzing van het moederboard zou 4 rode leds kunnen wijzen op een processor beschadiging. Aangezien de mensen beweren dat ze beeld hadden is het denk ik bij het vervoeren gebeurd (ze hadden de boekjes in de kast gelegd 8)7).

Hoe kan ik het beste nagaan of het écht de Slot 1 processor is? Ik heb niet zo'n processor in mijn bezit om te testen 8)7

edit: btw ook geen piepjes te horen :r

[ Voor 5% gewijzigd door Spixo op 11-11-2004 22:04 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk es of de elco's op dat bord niet rot zijn :P
Heb ik nog al vaak gehad met deze borden en andere van MSI :P

En CPU test je op een ander bord :)

Zo moeten ze er _niet_ uitzien: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :P

[ Voor 26% gewijzigd door Atlas op 11-11-2004 22:05 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Spixo
Atlas schreef op 11 november 2004 @ 22:04:
Kijk es of de elco's op dat bord niet rot zijn :P
Heb ik nog al vaak gehad met deze borden en andere van MSI :P

En CPU test je op een ander bord :)

Zo moeten ze er _niet_ uitzien: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :P
Elco's zijn okay... ook diegene rondom de processor die soms mooi warm worden.

Heb geen ander Slot 1 moederboard :S

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ricardo87 schreef op 11 november 2004 @ 22:06:
[...]

Elco's zijn okay... ook diegene rondom de processor die soms mooi warm worden.

Heb geen ander Slot 1 moederboard :S
Weet je zeker dat dat elco's zijn :?
Elco's horen namelijk _niet_ warm te worden :X

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Spixo
Atlas schreef op 11 november 2004 @ 22:07:
[...]

Weet je zeker dat dat elco's zijn :?
Elco's horen namelijk _niet_ warm te worden :X
Het zijn net batterijtjes (zo zien ze eruit) :?

Afijn, het moederboard ziet er niet zo uit als op die plaatjes. Vooral omdat ze beweren dat 'zij' wel beeld hadden lijken de elco's mij goed te zijn :+

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ricardo87 schreef op 11 november 2004 @ 22:08:
[...]

Het zijn net batterijtjes (zo zien ze eruit) :?

Afijn, het moederboard ziet er niet zo uit als op die plaatjes. Vooral omdat ze beweren dat 'zij' wel beeld hadden lijken de elco's mij goed te zijn :+
Met dooie elco's krijg je echt geen beeld hoor ;)

Probeer eens de CPU eruit te halen, slot op het mobo en het omgekeerde slot van de CPU schoon te blazen en dan weer dat ding er in te proppen.
Dit helpt soms bij de oude Slot1 dingen omdat ze soms los gaan zitten en dan geen contact meer maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 11-11-2004 22:10 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
op een ander mobo teste? ander cpu erin?
maar als dat niet kan... heb jij een probleem ;)

dit is wat ik zou doen:
achterhaal eerst wat voor fout de pc had voor jij 'm kreeg (maw piepte ie, poste ie?)
als die fout niks met de huidige te maken heeft zou ik de pc afbreken en opnieuw opbouwen, eerst met enkel mobo/cpu/mem... evt een van die drie weglaten (dan zou ie toch moeten piepen hé)
slot 1 cpu's durven al eens los te gaan zitten, controleerd dat dus extra.(maak ineens die koeler een keer schoon...)
ook een bios reset is zeker het proberen waard (al dikwijls genoeg gehad dat dat hielp bij de meest vage bootproblemen)

en anders: tja tegen die mensen uitleggen dat een en ander echt kapot is...

• Spixo
The_Stickie schreef op 11 november 2004 @ 22:11:
op een ander mobo teste? ander cpu erin?
maar als dat niet kan... heb jij een probleem ;)

dit is wat ik zou doen:
achterhaal eerst wat voor fout de pc had voor jij 'm kreeg (maw piepte ie, poste ie?)
als die fout niks met de huidige te maken heeft zou ik de pc afbreken en opnieuw opbouwen, eerst met enkel mobo/cpu/mem... evt een van die drie weglaten (dan zou ie toch moeten piepen hé)
slot 1 cpu's durven al eens los te gaan zitten, controleerd dat dus extra.(maak ineens die koeler een keer schoon...)
ook een bios reset is zeker het proberen waard (al dikwijls genoeg gehad dat dat hielp bij de meest vage bootproblemen)

en anders: tja tegen die mensen uitleggen dat een en ander echt kapot is...
Ehmm het zijn oude mensen van in de 70, vandaar dat ik niet weet of ik ze al moet geloven over het feit dat ze beeld hadden :9

Ze zeggen alleen maar "Windows" laad niet 8)7

Ik ga het eens zonder de processor proberen te booten.... mocht er echt wat kapot zijn dan gaat dat nog wat worden... (want.. de pc is *pas* 4 jaar oud en de nieuwprijs was blablabla etc :7)

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
Ricardo87 schreef op 11 november 2004 @ 22:14:
[...]

Ehmm het zijn oude mensen van in de 70, vandaar dat ik niet weet of ik ze al moet geloven over het feit dat ze beeld hadden :9

Ze zeggen alleen maar "Windows" laad niet 8)7

Ik ga het eens zonder de processor proberen te booten.... mocht er echt wat kapot zijn dan gaat dat nog wat worden... (want.. de pc is *pas* 4 jaar oud en de nieuwprijs was blablabla etc :7)
dan zal jij op zoek moeten gaan naar een "nieuwe" slot 1 pentium II niwaar :)
je kan ook ff opzoeken of het bordje een PIII onderteund, dan is dat nog een leuke upgrade ook en kan je het wat mooier inkleden :)

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Misschien dat het batterijtje leeg is? je zegt dat de pc al zo'n 4 jaar oud is, dan zou dat best wel eens het probleem kunnen zijn.

Eerst zonder batterij proberen, soms start een moederbord ook niet zonder batterij, dan even een nieuwe er in stoppen en/of de oude ff meten met een multimeter, 3V moet er ongeveer op staan, uit ervaring weet ik dat tot zo'n 1,5 - 2V hij zijn werk meestal nog wel blijft doen.

En anders: zoals de anderen ookal zeiden, opnieuw opbouwen, slot 1 cpu's kunnen inderdaad nog wel eens los komen te zitten ff d'r uit en weer d'r in doet vaak ook wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Los van het probleem:
Ricardo87 schreef op 11 november 2004 @ 22:03:
Pentium II Mendecino 433 (Slot 1)
Er heeft nog nooit een Slot1 PII 433 bestaan, de Mendocino is een Celeron core, de Slot1 PII was er met de Klamath en Deschutes cores. Voor de volledigheid heb je dus een Slot1 Celeron 433 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
BalusC schreef op 12 november 2004 @ 08:40:
Los van het probleem:
[...]
Er heeft nog nooit een Slot1 PII 433 bestaan, de Mendocino is een Celeron core, de Slot1 PII was er met de Klamath en Deschutes cores. Voor de volledigheid heb je dus een Slot1 Celeron 433 ;)
Dan zijn de mensen dus waarschijnlijk ook nog 'genaaid'. Deze informatie komt namelijk van de orginele factuur van de pc... mijn vermoeden dat die pc winkel brak is is dus nogmaals bevestigd :r

edit: Als ik van school ben ga ik weer even aan die pc zitten...

[ Voor 8% gewijzigd door Spixo op 12-11-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Okay,

Ben weer thuis, processor eruit gehaald, pc aan... geen piepjes... (vind je het gek zonder speakertje :>)

Processor stofvrij gemaakt ding er weer ingedrukt.. pc aan... weer niets...

Steeds maar die 4 rode led's aan :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126426

Laat ze een nieuwe kopen. Een Pentium II, serieus wat kan je daar nog mee met de programma's/internet sites van tegenwoordig :?? Het RAM dat nog op het moederbord past kan het allemaal ook niet echt meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik weet niet waar je zit, maar ik ben - heel toevallig- ook bezig met een tweetal slot1 systemen. MOcht je een testmobo zoeken en in de buurt van huizen (NH) zitten, geef me even een seintje, en dan kan je je CPU even hier testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Anoniem: 126426 schreef op 12 november 2004 @ 15:12:
Laat ze een nieuwe kopen. Een Pentium II, serieus wat kan je daar nog mee met de programma's/internet sites van tegenwoordig :?? Het RAM dat nog op het moederbord past kan het allemaal ook niet echt meer aan.
veel :Y) , pc van mijn vader, pentium II, draait winxp gewoon soepel op (128 mb geheugen)

denk niet dat dit veel aan het topic toevoegd :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Anoniem: 126426 schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:12:
Het is een internet pc'tje van oude mensen...
superduper schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:14:
Ik weet niet waar je zit, maar ik ben - heel toevallig- ook bezig met een tweetal slot1 systemen. MOcht je een testmobo zoeken en in de buurt van huizen (NH) zitten, geef me even een seintje, en dan kan je je CPU even hier testen.
Ik woon in Den Helder, bedankt voor je aanbod maar het ligt wat rijden uit de buurt. Ik denk als ik het probleem niet kan oplossen dat ik op de HCC dagen zondag even ga kijken voor een Slot 1 processor aangezien ik denk (hoop ;)) dat dat het is...

• Spixo
Ik had vandaag weer even wat tijd. Ik heb de BIOS batterij vervangen en de processor compleet schoongemaakt/uitgeblazen whatever....

Ik heb alle apparaten eraf gehaald, er hangt alleen nog 1 harddisk aan en de videokaart. Helaas nog 4x rood @ diagnostic leds :'(

Dan maar de klant bellen dat de pc dead is?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Thandor

SilverStreak

En de "nieuwe" CPU werkt wel :?

Mijn PII 350MHz van de HCC werkt nl. ook niet, of mijn 4 mobo's zijn plots ook overleden :X
Ik ga ze binnenkort testen met een Celeron 533MHz PPGA en een Slot 1 converter ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Spixo
Thandor schreef op donderdag 18 november 2004 @ 18:21:
En de "nieuwe" CPU werkt wel :?

Mijn PII 350MHz van de HCC werkt nl. ook niet, of mijn 4 mobo's zijn plots ook overleden :X
Ik ga ze binnenkort testen met een Celeron 533MHz PPGA en een Slot 1 converter ;)
Op de HCC dagen heb ik geen Slot 1 cpu's gevonden. Alleen van een vage Duitse stand maar die zagen er zodanig brak uit dat ik ze niet eens heb gekocht...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Thandor

SilverStreak

Ik heb zeker 100 Celeron PPGA's en Pentium II's gezien. (Bij verschillende stands).
De PII 350 die ik heb zag er vrij goed uit en zodoende had ik er vertrouwen in. Sommige CPU's (met name de Celeron 333/366/400 en 500's) kon je in 1 oog opslag al zien dat ze verbrand o.i.d. waren.

Met PII's is dat wat lastiger, misschien dat je van een goede vriend/kennis een CPU kunt kopen, dan kun je hem testen en heb je meer vertrouwen dan op een beurs of via eBay :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125326

IK heb nog wel ergens een PII 266/300 liggen als je wilt mag je m zo hebben, moet je alleen wel de verzend kosten betalen.. :)
IK heb er toch niks aan, kan je alleen niet garanderen dat ie het doet.....
Pagina: 1