TFT "expansion" uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 18:35
'k Ga binnenkort een TFT kopen; m'n keuze heb ik beperkt tot de iiyama ProLite E430S en de E435S. Wat ik wil is dat de monitor *niet* automatisch het beeld oprekt als je op een resolutie werkt die lager is dan de native resolution.

In de winkel kon ik zo een functie niet vinden in de OSD van de E435S. Kan iemand mij vertellen of de E431S deze optie wel heeft, of dat ik dit kan controleren vanuit Windows/de video drivers zelf? ('k Heb een ATI videokaart.)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
TFT schermen zien er sowieso slechter uit als je niet in de native resolution werkt, denk ook niet dat er schermen zijn (en als ze er zijn zijn ze niet te betalen) die het wel kunnen

das het nadeel van TFT, altijd een vaste reso

A wise man's life is based around fuck you

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb hier de Benq FP731 staan van de Albert Heijn, deze maand 299,- best aardige kwaliteit, is even instellen kwa kleur, maar het valt niet tegen.
In Windows draai ik de native reso van 1280*1024 (kwa grootte geod aanvaardbaar, kwa scherpte helemaal)
Als ik um op een lagere resolutie instel, dan wordt het beeld onscherper, maar hij kan um wel gewoon mooi uitlijnen in alle hoeken. Gamen kan dus gewoon op 1024*768 waarbij de slechtere kwaliteit alleen opvalt bij kleine letters, ofwel: slechte kwaliteit (lees: onscherpte) valt dus heel erg mee, en valt eigenlijk helemaal niet op buiten OS-omgeving.

Daarnaast weet ik niks kwa vergelijkingsmateriaal, dit was gewoon een mooie aanbieding van de Appie, en ik had um al bij iemand gezien, en het beeld zag er heel mooi uit.
(responsetijd = 25 ms (9+16) (up en down waarschijnlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 11-11-2004 22:06 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zwelgje schreef op 11 november 2004 @ 22:02:
TFT schermen zien er sowieso slechter uit als je niet in de native resolution werkt, denk ook niet dat er schermen zijn (en als ze er zijn zijn ze niet te betalen) die het wel kunnen

das het nadeel van TFT, altijd een vaste reso
Maar als je net als ik bij mijn notebook de optie hebt om het scherm niet uit te rekken dan heb je het probleem niet. Want dan pakt hij gewoon 1024*768 pixels van het toaal aantal pixels dat hij heeft.

Heb het alleen nog niet op losse schermen gezien.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Terw_Dan schreef op 11 november 2004 @ 22:07:
[...]

Maar als je net als ik bij mijn notebook de optie hebt om het scherm niet uit te rekken dan heb je het probleem niet. Want dan pakt hij gewoon 1024*768 pixels van het toaal aantal pixels dat hij heeft.

ah, dan heb je toch zon zwarte rand eromheen toch :?

of zit er ik dan naast :?

A wise man's life is based around fuck you

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat kan wel maar dan heb je wel een DVI kabel nodig, met een gewone analoge aansluiting gaat het niet lukken iig.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• bartvl
  • Nu online

bartvl

[...]

Dat betekent dus geen interpolatie, maar een kleiner beeld?
Lijkt mij niet ideaal op het al aardig aan de kleine kant zijnde scherm van een notebook. Kun je um niet beter hoger laten staan?

Deze opties heeft mijn scherm overigens niet geloof ik, je kan het misschien wel handmatig proberen, maar dat is zonde van je tijd :P

Verwijderd

[...]

Mijn SyncMaster 191N heeft wel zo'n functie, maar die werkt niet helemaal lekker: Sommige lijnen blijven op de een of andere manier onscherp.

Eigenlijk jammer, want gamen op een TFT zou dan een stuk aantrekkelijker worden.

Hij zit bij mij trouwens in het OSD onder Image Size. Bij Expanded 2 worden alle pixels gebruikt. Expanded 1 is voor bredere resoluties, onder en boven zit dan een zwarte balk. Bij 'normal' (wat overigens niet de standaardinstelling is... :?) worden alleen de pixels gebruikt waar om gevraagd wordt, en worden er geen pixels geinterpoleerd.

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Maar laten we het overzichtelijk houden, en vanaf nu eigenlijk gewoon opsommen welke tft'tjes wel het beeld automatisch aanpassen, en welke kwaliteit dit levert.

Benq FP731 17"
Native 1280*1024 -> In windows heel scherp, en niet klein beeld
1024*768 -> In Windows ziet het er gewoon veel te wazig uit, maar bij bijvoorbeeld NFS:underground2 en in films heb je daar weinig last van, omdat er niet met zulke kleine letters gewerkt wordt.
owja, idd oowk belangrijk, deze monitor is met een vga connector aangesloten en beschikt NIET over DVI ingang

[ Voor 14% gewijzigd door bartvl op 11-11-2004 22:33 ]

Verwijderd

Met m'n Iiyama E431S kun je, mits via DVI aangesloten (aanradertje!) via de driver aanzetten of uitzetten of het beeld opgerekt moet worden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gcf.klaas/scale.PNG

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bartvl schreef op 11 november 2004 @ 22:11:
[...]

Dat betekent dus geen interpolatie, maar een kleiner beeld?
Lijkt mij niet ideaal op het al aardig aan de kleine kant zijnde scherm van een notebook. Kun je um niet beter hoger laten staan?

Deze opties heeft mijn scherm overigens niet geloof ik, je kan het misschien wel handmatig proberen, maar dat is zonde van je tijd :P
Mwah, 15" TFT scherm is op zich al zat. Het staat aan, maar draait och alles op 1024*768, enkel mijn bootscherm en bios zijn kleiner, maar daar kan ik niet wakker van liggen.

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 18:35
Even voor de goede orde; m'n vraag was dus of je die "interpolatie" uit kan zetten, zodat hij alléén de pixels gebruikt waar dus om "gevraagd" wordt. Met spellen e.d. heb ik liever een scherper beeld dan een beeldvullend beeld.

Maar als het goed is zou het met een DVI-verbinding softwarematig kunnen worden geregeld. Ik zal ovgs voor de E435S gaan; ben benieuwd!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Bij mij is het dus zo (zoals al gezegd) dat het in spellen niet (veel) uitmaakt of het wel of niet de native reslotie is die je gebruikt, maar dat geldt dus voor mijn ervaring met een benq monitor

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bartvl schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 18:46:
Bij mij is het dus zo (zoals al gezegd) dat het in spellen niet (veel) uitmaakt of het wel of niet de native reslotie is die je gebruikt, maar dat geldt dus voor mijn ervaring met een benq monitor
Tja, het verschil zie je wel moet ik zeggen. Of dat nou aan het scherm ligt of aan het feit dat ik zeikerig ben weet ik alleen niet.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Dan moet je geloof ik de optie "Zoom 0" gebruiken. Bij "Zoom 1" & "Zoom 2" gaat hij idd de resolutie uitspreiden over de overige beeldpunten.
Deze instellingen heb ik bij een Iiyama TFT gezien van een vriend van me...
Pagina: 1