Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LPT relais aansturing testen

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Aan de hand van deze tekening:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif
heb ik een volledige printplaat inelkaar weten te zetten, compleet met 12v. doorschakeling om een wat grotere relais aan te sturen.

Nu is mijn vraag, aan de bovenkant van de tekening staat 5 Vdc, wat moet ik daar mee? Een adapter op aansluiten of een voedingskabel vanuit mijn PC aftappen? Ik kan begrijpen dat de LPT poort niet voldoende stroom kan leveren om een relais aan te sturen, maar ik weet mijn god niet wat ik er voor moet gebruiken.

Heeft iemand een idee of een LPT relais al weten te realiseren?... alvast bedankt!!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 21:39:
Hallo!

Aan de hand van deze tekening:
[afbeelding]
heb ik een volledige printplaat inelkaar weten te zetten, compleet met 12v. doorschakeling om een wat grotere relais aan te sturen.

Nu is mijn vraag, aan de bovenkant van de tekening staat 5 Vdc, wat moet ik daar mee? Een adapter op aansluiten of een voedingskabel vanuit mijn PC aftappen? Ik kan begrijpen dat de LPT poort niet voldoende stroom kan leveren om een relais aan te sturen, maar ik weet mijn god niet wat ik er voor moet gebruiken.

Heeft iemand een idee of een LPT relais al weten te realiseren?... alvast bedankt!!
Ik zou gewoon de 5V-lijn van een molex pakken. Die is gemaakt om aardig wat te kunnen leveren.... relais zouden geen probleem mogen zijn

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 11 november 2004 @ 21:42:
[...]

Ik zou gewoon de 5V-lijn van een molex pakken. Die is gemaakt om aardig wat te kunnen leveren.... relais zouden geen probleem mogen zijn
damn, dat wordt een gekut man!!... kan ik geen batterij gebruiken om te testen??

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Die 5 volt kun je uit je pc halen maar ook uit een lossen adapter ofzo.

Het hoeft nog geeneens 5 volt te zijn, als je een 12 volt relais gebruikt moet het 12 volt zijn (wat je ook uit je pc kunt halen, maar dat heb je al zeg je das das makkelijk)

Batterij kan ook ja

[ Voor 5% gewijzigd door _Ernst_ op 11-11-2004 21:45 ]

Last.fm

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 21:44:
[...]

damn, dat wordt een gekut man!!... kan ik geen batterij gebruiken om te testen??
Jawa.... hang dan de min van de batterij aan de ground/ader25 en de plus dus aan de 'bovenkant'

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 11 november 2004 @ 21:45:
Die 5 volt kun je uit je pc halen maar ook uit een lossen adapter ofzo.

Het hoeft nog geeneens 5 volt te zijn, als je een 12 volt relais gebruikt moet het 12 volt zijn (wat je ook uit je pc kunt halen, maar dat heb je al zeg je das das makkelijk)

Batterij kan ook ja
Nee, ik gebruik geen 12 volt relais voor de schakeling.. ik schakel alleen met de 5 volt relais een 12 volt relais aan om veilig 230 te schakelen. Deze staat eigenlijk los van de printplaat.

Wat moet ik eigenlijk gebruiken om een "stroompje" van de LPT na te bootsen?.. een kleine 3.5 batterij?..

Verwijderd

Topicstarter
WFvN zei het al :P

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 21:48:
[...]

Nee, ik gebruik geen 12 volt relais voor de schakeling.. ik schakel alleen met de 5 volt relais een 12 volt relais aan om veilig 230 te schakelen. Deze staat eigenlijk los van de printplaat.

Wat moet ik eigenlijk gebruiken om een "stroompje" van de LPT na te bootsen?.. een kleine 3.5 batterij?..
Ehm... nee, ik zei niet dat je een kleine 3,5 batterij kan gebruiken om de stroom van de lpt na te bootsen.... maar ik denk wel dat dat gaat lukken als je dus NIETS aan de LPT vast hebt hangen en dus puur experimenteel bezig bent ZONDER computer... dan kan je de min van de kleine batterij (die dan ader 25 voorstelt) aan de minpool van (bijvoorbeeld) 12V accu hangen (die voor de '5V' in je tekening moet zorgen.... alleen dan wordt dat uiteraard 12V als je ook een 12V relais gebruikt). De plus van de kleine batterij stelt dan even ader 9 voor. De plus van de accu de 'bovenkant' van je tekening.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je kan voor de veiligheid een optocoupler toepassen, dan heb je geen kans meer dat je je parrallele poort eruit blaast.

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 11 november 2004 @ 21:55:
[...]

[...]

Ehm... nee, ik zei niet dat je een kleine 3,5 batterij kan gebruiken om de stroom van de lpt na te bootsen.... maar ik denk wel dat dat gaat lukken als je dus NIETS aan de LPT vast hebt hangen en dus puur experimenteel bezig bent ZONDER computer... dan kan je de min van de kleine batterij (die dan ader 25 voorstelt) aan de minpool van (bijvoorbeeld) 12V accu hangen (die voor de '5V' in je tekening moet zorgen.... alleen dan wordt dat uiteraard 12V als je ook een 12V relais gebruikt). De plus van de kleine batterij stelt dan even ader 9 voor. De plus van de accu de 'bovenkant' van je tekening.
Ik heb nu op de pin 25 de min van een 5volt batterij aangesloten (dus er zit geen computer oid op het printplaatje vast). De + heb ik op het punt aangesloten waar de + 5Vdc hoort binnen te komen.

Gekke is, de relais doet niet... Wanneer ik de relais stand-alone sluit als het ware, dan knippert ie netjes. Hij komt ook netjes voorbij de diode, alleen niet voorbij de transistor. Als ik een simpel doormeet apparaatje gebruik, dan maakt hij wel contact.. dat vind ik dus vreemd....

Wat is de oorzaak hiervan? of mag ik helemaal geen 5 volt op de pin 25 aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Of kan ik helemaal geen 5 volt relais gebruiken?? :/

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Erm, het idee hiervan is dat je je relais schakelt door een (kleine) spanning op die pin 9 te zetten.

Als je alleen 5v er "boven" opzet en dan die - van de batterij aan die pin 25 (is de - van de schakeling) dan is hij ontworpen om juist niet te schakelen.

Als je die draden hebt aangesloten kan je 'm schakelen door op die pin 9 ook 5 volt te hangen (minder is ook genoeg, gaat eigelijk alleen dat er een redelijke hoeveelheid stroom gaat lopen door de transistor om hem te schakelen)

Trouwens, als je er toch een 12v relais mee gaat schakelen, dan kan je toch net zo goed 12 volt er boven opzetten en dan de 2 draadjes die naar het 5v relais gaan direct aan dat 12v relais te hangen.

Dit is compleet veilig, sterker nog, hiervoor zijn die dingen gemaakt, anders bestonden ze al niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
als ik op pin 9 de batterij aansluit (de -).. en boven de + van een 5 volt batterij... dan werkt ie ook niet..

Enige verschil wat waarschijnlijk afwijkt van de tekening, is dat de BC547 vervangen is door een C547C... zou daar dan de fout liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de zekerheid een transistor halen die niet afwijkt van de tekening.. ik ben er van overtuigd dat daar het probleem ligt...

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
zover ik weet is de hfe van de bc547c wat groter als die van de bc547b dus dat maakt in deze opstelling geen verschil

weet je zeker dat de transistor goed op de print zitten dus de collector en de emitter niet omgedraaid

linkje voor de pinout http://www.ortodoxism.ro/datasheets/philips/BC546_547_3.pdf

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2004 @ 23:33:
als ik op pin 9 de batterij aansluit (de -).. en boven de + van een 5 volt batterij... dan werkt ie ook niet..

Enige verschil wat waarschijnlijk afwijkt van de tekening, is dat de BC547 vervangen is door een C547C... zou daar dan de fout liggen?
Je snapt het nmog steeds niet dus...

1 plus bovenaan, 1 plus aan pin9 en de - aan pin 25...

of in code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
-(bash)-
if [ $plus_bovenaan = '5v' -a $pin25 = 'gnd' ]
then
  schema_aan=true
  if [ $pin9 = '5v' ]
  then
    relaisaan
  else
    relaisuit
  fi
fi

-(php)-
<?
  if ($plus_bovenaan = "5v" AND $pin25 = 'gnd') {
    $schema_aan = "true";
    if ($pin9 = '5v') {
      relaisaan();
    } else {
      relaisuit();
    }
  }
?>

/me SA007 hoopt dat je het nu snapt

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 12-11-2004 21:05 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 15:37

Harrie

NederVlaming

SA007 schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 21:05:
[...]

Je snapt het nmog steeds niet dus...

1 plus bovenaan, 1 plus aan pin9 en de - aan pin 25...

of in code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
-(bash)-
if [ $plus_bovenaan = '5v' -a $pin25 = 'gnd' ]
then
  schema_aan=true
  if [ $pin9 = '5v' ]
  then
    relaisaan
  else
    relaisuit
  fi
fi

-(php)-
<?
  if ($plus_bovenaan = "5v" AND $pin25 = 'gnd') {
    $schema_aan = "true";
    if ($pin9 = '5v') {
      relaisaan();
    } else {
      relaisuit();
    }
  }
?>

/me SA007 hoopt dat je het nu snapt
als je de 5volt uit je paralelle poort wilt halen om een relais te schakelen is je poort binnen de kortste keren kapot. De relais trekken veel stroom, dat is nou precies de reden dat er een externe 5V bron aangesloten wordt.... Of snap ik je verkeerd?

Hmmz, ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.. dat is niet wat je bedoelde...

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 12-11-2004 22:26 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Let ook op dat je relais niet meer dan 100 mA trekt, anders is je transistor na een paar seconden al stuk.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gebruik dan ipv klassieke relais een solidstate relais. Deze worden intern via LED aan en uit gezet. Dat betekent dat het slechts 20 mA verbruikt om te schakelen. Ze mogen duurder zijn, maar zijn veiliger en gaan ook nog lang mee. Er zijn verschillende vormen te koop. De lichtste versie kan direct aan parallel, en dan vervolgens hiermee zwaardere relais schakelen, natuurlijk met externe voeding.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Meeste solidstate relais hebben echter een spanning nodig van 12v, en werken dus niet op de 5v die je printerpoort geeft. Ik zou denk ik een ULN2803 gebruiken, dit is een 8-darlington driver die tot 500mA kan leveren op 12v. Kun je direct aansluiten zonder voorschakelweerstanden e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn relais was idd even iets te zwaar.. hij werkt nu perfect!! bedankt allemaal! _/-\o_

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 15:05 ]

Pagina: 1