P4P800 SE: DC 512MB PC3200 geheugen draait op maar DDR333

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag twee Corsair 256MB PC3200 ValueSelect bankjes gekocht om dual channel geheugen te kunnen gebruiken op mijn net nieuwe Asus P4P800 SE moederbordje. Maar, om een of andere reden draait het geheugen op 333mhz ipv 400mhz, op PC2700 snelheid dus. Heel vaag. Het dual channel gedeelte werkt overigens wel goed.

Ik heb mijn BIOS al geupdate naar de laatste versie (1007), maar ook dit helpt niets. Ik heb gekeken naar de opties in de BIOS, maar ook daar kan ik weinig bijzondere instellingen vinden die dit kunnen verhelpen.

Mijn systeem:
  • ASUS® P4P800 SE
  • Intel® Pentium™ Prescott 2.4Ghz
  • 2x Corsair® 256MB PC3200 (Dual Channel)
  • Western Digital® 160GB S-ATA 8MB Cache
  • ASUS® V9999™ Gamer Edition (nVidia 6800)
  • Creative® SoundBlaster™ Audigy™ 2 Player
  • Lite-On® DVD±RW LDW811S
  • ASUS® DVD-E616P2
  • Logitech® MX™1000 Cordless Laser Mouse
  • Logitech® MX™310 Optical Mouse (backup muis)
  • Logitech® Internet Navigator™ Keyboard Special Edition
  • Iiyama® LS902UT Vision Master 1451
  • Logitech® Extreme™ 3D Pro
Hieronder even screenies van Everest Home Edition die zegt dat ik 2x Corsair PC3200 DDR geheugen in mijn bankjes heb zitten, maar daarnaast geeft hij ook weer dat ze maar op 333mhz draaien.

Hier geeft Everest weer dat ik wel degelijk 2x PC3200 geheugen heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/got/images/memory_small.jpg

Hier geeft Everest weer dat het geheugen maar op 333mhz draait (test was trouwens qua benchmark niet betrouwbaar, had namelijk winamp, etc. draaien, maar daar gaat het ook niet om):
Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/got/images/memory2_small.jpg

Kan iemand me vertellen hoe ik het op 400mhz kan laten draaien?

Profile

Verwijderd

Ey,

heb je de timings van je geheugen te strak staan? Je kan in de bios instellen welke frequency je Ram moet draaien. Misschien dat die vaststaat op 333Mhz. Zet hem op 400Mhz, krijg je een overclock fout, dan staan waarschijnlijk de timings van je geheugen te strak.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 20:32:
Ey,

heb je de timings van je geheugen te strak staan? Je kan in de bios instellen welke frequency je Ram moet draaien. Misschien dat die vaststaat op 333Mhz. Zet hem op 400Mhz, krijg je een overclock fout, dan staan waarschijnlijk de timings van je geheugen te strak.
De timings kan ik inderdaad instellen, maar ik zou niet weten op welke deze moet staan voor 400mhz. Ik zal straks thuis nog eens kijken welke opties ik precies heb. Hij staat nu overigens op Auto, en het lijkt mij dat, wanneer er 400mhz geheugen gevonden wordt, hij dit ook zo insteld als de settings op Auto staan. Of heb ik dit helemaal mis?

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb eens gekeken (ben weer thuis) en ik heb een aantal opties in de BIOS geprobeerd, maar het geheugen blijft op 333mhz draaien. Ik snap er niets meer van.

Opties die ik in kan stellen in de BIOS zijn als volgt (achter de opties staan de settings die mogelijk zijn):

Configure DRAM Timing by SPD [enabled/disabled]

Waneer dit disabled is krijg ik de volgende opties:

DRAM CAS# Latency [2.0 Clocks/2.5 Clocks/3.0 Clocks] --> Staat op 2.5, want ik heb CAS 2.5 geheugen.

DRAM RAS# Percentage [2 Clocks/3 Clocks/4 Clocks] --> Standaard op 4 Clocks

DRAM RAS# to CAS# Delay [2 Clocks/3 Clocks/4 Clocks] --> Standaard op 4 Clocks

DRAM Percharge Delay [5 Clocks/6 Clocks/7 Clocks/8 Clocks] --> Standaard op 8 Clocks

DRAM Burst Length [4 Clocks/8 Clocks] --> Standaard op 4 Clocks

Memory Acceleration Mode [Enabled/Auto] --> Standaard op Auto, heb het op Enabled staan

DRAM Idle Timer [Infinite/0T/8T/16T/64T/Auto] --> Standaard op Auto

DRAM Refresh Mode [Auto/15.6 uSec/7.8 uSec/64 uSec] --> Standaard op Auto

Dit lijken me allemaal instellingen die weinig kunnen veranderen aan de hoeveelheid mhz waarop het geheugen moet draaien. Moet het geheugen, als alles op Auto staan (standaard dus), niet gewoon ook op 400mhz draaien als er geheugen in zit die die frequentie heeft?

Verdere opties kan ik in de BIOS wat betreft het RAM geheugen niet vinden. Ik zie dus nergens opties om 266/333/400 mhz te kiezen.

Iemand een idee nog? Ik kom er echt niet meer uit. Heb het boekje dat geleverd werd bij het moederbord al 3x doorgenomen, maar ik wordt er niet wijzer op, want ik heb van dit deel dus totaal geen verstand, helaas... :(.

Profile

Verwijderd

Je hebt een CPU met een 200MHz FSB, als het goed is. Wat jij aan moet passen is de mem:fsb verhouding, dat zit in het AI overclock menu. Die moet je naar 1:1 zetten, vraag me niet wáár het precies is, maar de FSB:MEM verhouding dien je 1:1 te zetten.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 23:53:
Je hebt een CPU met een 200MHz FSB, als het goed is. Wat jij aan moet passen is de mem:fsb verhouding, dat zit in het AI overclock menu. Die moet je naar 1:1 zetten, vraag me niet wáár het precies is, maar de FSB:MEM verhouding dien je 1:1 te zetten.
Mijn CPU heeft een FSB van 533MHz (133MHz dus). Ik heb in het AI overclock menu gekeken, daar heb ik de overclock settings naar manual gezet en toen kreeg ik ineens heel veel opties extra. Ik zag er ook de optie om de frequentie van je geheugen te selecteren, maar hierbij kreeg ik alleen de opties 266MHz/333MHz/Auto. De 400MHz staat er dus niet eens bij. Heel vaag. Ik heb overigens nergens een optie voor FSB:MEM verhoudingen kunnen vinden in het AI overclock menu. Ook heb ik nog even bij alle andere menu's doorlopen, maar ook daar kan ik niets over FSB:MEM verhoudingen vinden.

Mijns inziens zijn er twee mogelijke oorzaken:

1) Mijn CPU kan het geheugen niet aan op 400MHz (moederbord ondersteund ze wel degelijk, ze staan in de Memory QVL van Asus.

2) Corsair heeft een fout gemaakt met het plaatsen van de stickers op het geheugen (dat het dus echt maar 333MHz geheugen is).

Wat denken jullie dat ik verder nog kan doen/proberen?

[edit]
Ik ben overigens wel de opties MPS Revision tegen gekomen, en hierbij kon ik kiezen voor 1.1 en 1.4. Ik heb het voor de test eens geprobeerd om deze op 1.1 te zetten, aangezien deze op 1.4 stond, maar daardoor werd ook heel mijn systeem instabiel. Op 1.4 draait mijn systeem zo stabiel als het maar kan.

Ook heb ik trouwens de overclock percentages allemaal geprobeerd, van Auto tot 30% overclocken, maar het geheugen blijf bij allemaal op 333MHz draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Godjira op 12-11-2004 00:23 ]

Profile

Verwijderd

Dan ben ik bang dat je CPU de juiste VERHOUDING niet aan kan. Je CPU heeft een FSB van 133MHz, en je wilt je geheugen op 200MHz draaien, het is niet ongewoon dat een moederbord 3:2 niet aankan.

Het maakt overigens niet zo veel uit, je CPU knijpt het alsnog af. Ik raad je zelfs aan om je geheugen naar 133 (266) te klokken, dan draai je met een 1:1 verhouding, wat altijd sneller is.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 01:33:
Dan ben ik bang dat je CPU de juiste VERHOUDING niet aan kan. Je CPU heeft een FSB van 133MHz, en je wilt je geheugen op 200MHz draaien, het is niet ongewoon dat een moederbord 3:2 niet aankan.

Het maakt overigens niet zo veel uit, je CPU knijpt het alsnog af. Ik raad je zelfs aan om je geheugen naar 133 (266) te klokken, dan draai je met een 1:1 verhouding, wat altijd sneller is.
Hmmm, dus eigenlijk zou ik er beter aan doen om gewoon een CPU te kopen die een FBS van 200MHz ondersteund en daarmee verder gaan. Shit, ik had dus net zo goed mijn oude 512MB PC2700 geheugen bankje kunnen houden. Nou ja, binnenkort maar eens kijken wat ik kan regelen voor een betere CPU dan.

Profile

Pagina: 1