Toon posts:

G5 - 2GHz vs. 2,5GHz: levertijd vs. vloeistofkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een G5 te kopen voor gebruik als Final Cut Pro machine. Ik werk professioneel in de AV sector als editor. Nu is mijn dilemma als volgt:

Koop ik een G5 2,5GHz of een 2Ghz?
Financieel kan ik de 2,5 wel betalen, maar heb begrepen dat de levertijd 2-3 maanden is!!! Dat is een lastig punt, maar als blijkt dat de 2,5GHz heel erg veel beter is dan de 2GHz, niet onoverkomelijk. De 2,0 is vrijwel direct leverbaar.

Als ik de 2GHz koop kan ik er 2GB aan RAM inzetten voor dezedlfde prijs als de 2,5GHz met de standaard 512mb.

Ik neig eigenlijk naar de 2GHz, maar vraag me af wat de werkelijke snelheidsverschillen zijn met een applicatie als FCP4 en of een vloeistofkoeling echt het wachten waard is.

Zijn er concrete redenen om toch te wachten op de 2,5GHz?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik kan je niet zoveel vertellen over de snelheden, maar ik raad je wel aan het geheugen elders te kopen. Niet bij Apple dus.

Scheelt je enorm veel geld op 2 gieg, wellicht dat je dan nog wat makkelijker voor de dual 2.5 gaat :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Het verschil zal je zeker merken, maar het word een stuk minder omdat de een 1,5GB meer geheugen heeft. Met dezelfde geheugen configuratie zal de 2,5GHz de 2,0 er dik uitrennen dat is zeker. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
En is de vloeistof koeling echt veel stiller in gebruik? Ik dacht dat de G5's sowiezo stiller waren, maar dat viel me nogal tegen toen ik laatst bij iemand op bezoek was die er eentje had staan. niet zo erg als mijn windmachine G4 DP, maar toch nog herrie.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:08

botoo

💀 too old to die young

Met FCP zal 512MB mem eerder de bottleneck vormen dan de cpu's vermoed ik zo :).
Nu is het geheugen natuurlijk wel een stuk makkelijker op te waarderen dan de cpu's, en een heel stuk goedkoper ook (ik heb zelf Corsair mem in mijn G4 gestoken, zelfs dat is nog goedkoper dan genuine Apple mem).

Als je veel en vaak renderwerk doet in FCP dan zal de dual 2,5 idd wel merkbaar sneller zijn (bij gelijk geheugen).

Overigens wil de levertijd nog wel eens anders zijn dan wat er voorspeld word bij Apple, helaas vaak nadelig. Ook moet je er rekening mee houden dat de prijzen tijdens je levertijd kunnen zakken, daar kan je dan beter duidelijke afspraken over maken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Damn, dit wordt echt een dilemma. Sneller renderen is erg verleidelijk maar eigenlijk moet ik dit jaar de investering doen i.v.m. de belastingsaftrek (luxe probleem, I know ). De factuur kan wel aangepast worden om een 2004 (bestellings)datum te hebben, maar als het apparaat pas in maart binnenkomt wordt het wel erg opvallend.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:53
Je hoeft geen vloeistof koeling te nemen voor het geluid. De G5 is sowieso al heel erg stil. Verder is de 2.5 vanzelfsprekend sneller dan de 2ghz, maar 3 maanden wachten is ook niet alles.

Mag ik vragen waar je van plan bent de G5 te bestellen? ik weet wellicht een adres waar de 2.5ghz sneller leverbaar is.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verder maakt het ook zeer weinig uit want in beiden zitten evenveel fans. Er is dus nauwelijks verschil in geluidsproductie. En ja hij gaat flink blazen als het warm word, niet heel erg stil in ieder geval bij renderen. Daar in tegen, als je weinig doet dan is ie ook echt heel stil. :)

kleurbleur.nl

Pagina: 1