Foto's bewerken voordat ik ze laat afdrukken een winkel?

Pagina: 1
Acties:

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29
Hoi forummers,

Ik vroeg me iets af.
Ik ben al een tijdje aan het fotograferen met m'n nieuwe Finepix S5500.
Nu heb ik een aantal foto's die ik gewoon in fotokwaliteit afgedrukt wil hebben.
Met andere woorden, opsturen naar bijvoorbeeld de Hema of Kodak, Fujifilm etc.
Voordat ik de foto's aanlever, kan ik ze dan eerst beter bewerken met bijv. Photoshop?
Wat ik meestal bewerk is:
- Auto Layer
- Auto Contrast
- Auto Color

Soms, handmatig en soms automatisch.
Wat ik me dus afvraag, is of photoshop de kleuren aanpast aan m'n beeldscherm....? En of dat wel mooi is als je ze afdrukt via zo'n fotozaak.

Heeft iemand tips of ervaringen hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 13:26
ik zou het gewoon eens testen met een paar foto's, een bewerkte en een onbewerkte versie laten afdrukken bijvoorbeeld. het verschilt namelijk per fabrikant hoe de foto's afgedrukt worden.

edit: toevallig tegelijk bijna hetzelfde bericht :P

[ Voor 16% gewijzigd door Den_S85 op 11-11-2004 15:54 ]

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik laat ook regelmatig foto's afdrukken door de Hema, en ik bewerk mijn foto's vaak voor. Ik stel dan meestal handmatig de levels en dergelijke bij, zodat het er op mijn beeldscherm het beste uitziet. De uiteindelijke resultaten zien er imo (afgedrukt) goed uit.

Tip: Als je het zelf wilt weten, neem dan een stuk of 3 verschillende foto's (met verschillende lichtheid, contrast, kleurbereik) en laat ze afdrukken op 2 manieren: De originelen, en de (door jezelf dan wel niet handmatig) bewerkte versies. Zo kun je voor jezelf de verschillen beoordelen. Kost twee euro en dan weet je het meteen. :)

en kun je het hier meteen posten ;)

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor mij hangt het ervan af. Ik druk niet zoveel foto's af, maar als ik afdruk, dan is dat meestal op 20x30 of groter. In dat geval controleer ik de beelden heel nauwgezet op imperfecties en corrigeer ik zonodig de belichting een beetje. Kleuren doe ik meestal niks aan.

Bij afdrukken op kleine formaten (10x15, 13x18) ben ik wat minder nauwkeurig. Daar zie je toch niet zoveel detail op, dus who cares als er ergens een vlekje zit :+

• Nielsracing
Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik maar eens een setje opstuur bewerkt en onbewerkt ;)

Verwijderd

Ik heb ervaring met hema, Albert Heijn en Dixons. Absoluut het mooist (en niet eens het duurst) waren de afdrukken van Dixons (Kodak). Ik heb een 4 megapixel camera en fotografeer in de op één na hoogste resolutie. Vergrotingen van 30x45 zijn haarscherp en de kleuren leven. Als een echte foto. Bij de hema vond ik de kwaliteit als je goed kijkt toch lijken op de betere fotoprinter. Albert Heijn zag er ook goed uit maar was duurder en ze waren een week lang m'n foto's kwijt (naar een ander filiaal gestuurd).

Wanneer je foto's bewerkt in PS (kleuren, levels, curves etc.) upload ze dan niet via de website. De foto's worden namelijk door de centrale gecorrigeerd. Dan heb je de saturatie lekker opgekrikt zodat de kleuren eraf spetteren en dan krijg je je fotos matjes terug en boordevol ruis omdat ze de boel gewoon teruggedraaid hebben.

Ik brand de foto's op een cd en zet daar met vette letters op: NIETS AAN CORRIGEREN, ALLEEN AFDRUKKEN (eikels!) - dat laatste dus niet. Die cd kan je bij de winkel inleveren. Maak ook aan de verkoper nog een keer duidelijk dat ze er niets aan moeten veranderen.

Doe bij de eerste afdrukken een foto waar van alles in zit: kleuren, contrast, nuance in de schaduwen (of gewoon een kleurenkaart of testbeeld). Dan kun je zien wat het verschil is tussen je monitor en de print. Eventueel kan je speciale een calibratie-instelling maken.

Succes!

• Nielsracing
Kijk, hier heb ik wat aan!
Bedankt voor de duidelijke uitleg!!! _/-\o_
Pagina: 1