Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
Dr printplaat is nog wel over te zetten... Maar de platters kun je denkik vergeten... Door de grote datadichtheid van nieuwe harde schijven, is een enkel stofje op de platter al fataal...
Ik denk dat je het niet werkend voor elkaar krijgt. Vooral vanwege het stof probleem. Je moet echter die schijf weer helemaal goed in elkaar zetten wat ook nog een leuke uitdaging is. Ik denk dat je het beter een professioneel bedrijf kunt laten doen of opnieuw beginnen met verzamelen van data en het opzetten van een backup-regime
Heb je een stof vrij ruimte en heel erg veel geduld??? Dan zou het kunnen lukken. Maar reken er maar niet op.
De kans op success als je dit zelf doet zou ik inschatten op minder dan 5% (waarschijnlijk minder dan 1%).
Zoals MikeyMan al zegt; je hebt een clean room nodig, en de bijbehorende training/kennis. De controller is nog wel te doen, maar als je ook maar een kansje wilt hebben om je data te recoveren zou ik de behuizing niet fisiek openen.
Als de data zo belangrijk is zou ik een data recovery bedrijf eens om een prijsje vragen.
Zoals MikeyMan al zegt; je hebt een clean room nodig, en de bijbehorende training/kennis. De controller is nog wel te doen, maar als je ook maar een kansje wilt hebben om je data te recoveren zou ik de behuizing niet fisiek openen.
Als de data zo belangrijk is zou ik een data recovery bedrijf eens om een prijsje vragen.
<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>
Ben ooit eens een topic tegengekomen over iemand die een window in zijn hardeschijf had gemod. Er zitten echt ontzettend veel haken en ogen aan dat verhaal, je moet namelijk eigenlijk een stofvrije ruimte hebben. Nou zou een badkamer waar van te voren veel stoom is geweest redelijk stof vrij moeten zijn maar het gevaar blijft aanwezig dat je je hardeschijf compleet verkloot. Denk echt dat platters omzetten niet zelf te doen is.
Wat vooral erg lastig is, is het vochtprobleem. Een harddisk is een hermetisch afgesloten geheel (met alleen een luchtkanaal met een dik filter om drukverschillen te compenseren). Zodra je de disk openmaakt, komt er buitenlucht in. Gewone buitenlucht is vochtig, waardoor na verloop van tijd de platters zullen gaan corroderen. Dus zelfs als je het geheel weer aan de praat krijgt (wat ik betwijfel; ik heb het eens geprobeerd, maar de schijf in kwestie was niet meer in staat data op te slaan), dan loop je het risico dat er binnen twee weken toch weer gaten in je data vallen.
En dat is nog afgezien van het hele stofverhaal waarover meerdere mensen hier al hebben gepost...
En dat is nog afgezien van het hele stofverhaal waarover meerdere mensen hier al hebben gepost...
Ik ben al zo bejaard
dat ik in de buitendienst van Siemens removable pack drives heb moeten repareren (1984). Die leken sterk op een bovenlader wasmachine. Die pakken bestonden uit 9 platen van 12 inch, en werden vanaf boven in de machine geplaatst. De capaciteit was 380 Mb.
De machine beschikte over 18 koppen die met een speciale datapack moest worden afgesteld. Daar had je een oscilloscoop bij, die je aan een interfacebordje hing, en verder een hex torque tool. Dan ging het boutje los, en met een speciaal passertje werd de lees/schrijfkop een beetje verzet, en het schroefje aangedraaid, niet helemaal vast. Dan werd weer gedraaid om de kop iets te verschuiven, waarna het scroefje weer iets vaster kon worden gezet. Dit allemaal met een blik op de oscilloscoop, om te zien of het signaal nog sterk genoeg was. Dit gepruts duurde ongeveer 5 minuten per kop als je het een beetje door had.
Dit alles geeft aan dat de elektronica, de motoren, en de platen precies opgelijnd worden en op elkaar afgetemd worden. Vandaag aan de dag gebeurt dit allemaal in de fabriek. Zodra je een interface bordje vervangt, zal je data waarschijnlijk niet in die opstelling te lezen zijn. Formatteren zou kunnen, maar ik meen dat jou bedoeling juist is om de data terug te halen. Ik denk dat je weinig kans maakt.
De machine beschikte over 18 koppen die met een speciale datapack moest worden afgesteld. Daar had je een oscilloscoop bij, die je aan een interfacebordje hing, en verder een hex torque tool. Dan ging het boutje los, en met een speciaal passertje werd de lees/schrijfkop een beetje verzet, en het schroefje aangedraaid, niet helemaal vast. Dan werd weer gedraaid om de kop iets te verschuiven, waarna het scroefje weer iets vaster kon worden gezet. Dit allemaal met een blik op de oscilloscoop, om te zien of het signaal nog sterk genoeg was. Dit gepruts duurde ongeveer 5 minuten per kop als je het een beetje door had.
Dit alles geeft aan dat de elektronica, de motoren, en de platen precies opgelijnd worden en op elkaar afgetemd worden. Vandaag aan de dag gebeurt dit allemaal in de fabriek. Zodra je een interface bordje vervangt, zal je data waarschijnlijk niet in die opstelling te lezen zijn. Formatteren zou kunnen, maar ik meen dat jou bedoeling juist is om de data terug te halen. Ik denk dat je weinig kans maakt.
Is er een mogelijkheid om zelf de printplaat door te meten om 's te kijken of daadwerkelijk de printplaat defect is?
En als ik een andere, oude, nog werkende schijf vind. Waar moet ik dan op letten om mijn spullen, met mogelijk positief gevolg, over te zetten.
Ik kan me voorstellen:
zelfde aantal GB (60 GB)
zelfde aantal toeren (7200)
zelfde type (GXP120)
wat nog meer? Ook die code die op de schijf staat?
En als ik een andere, oude, nog werkende schijf vind. Waar moet ik dan op letten om mijn spullen, met mogelijk positief gevolg, over te zetten.
Ik kan me voorstellen:
zelfde aantal GB (60 GB)
zelfde aantal toeren (7200)
zelfde type (GXP120)
wat nog meer? Ook die code die op de schijf staat?
Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
Pagina: 1