Toon posts:

[Win2k-server] Administrator rechten herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag: na een fout van mijn collega tijdens het herstructureren van de netwerkschijven is een map ontstaan waar niemand meer schrijf rechten op heeft. |:( Hij had de administrator weggegooid als eigenaar en daarna per ongeluk Everyone slecht lees rechten gegeven. Er is als het ware nu een 'ghost-map' ontstaan die niet meer te verwijderen is.

Is er een makkelijke manier (tool oid) om de administrator weer full-rights te verlenen? Of moet ik de server platgooien en met een Knoppix cd booten om daarna de map te verwijderen?

Verwijderd

Heeft w2k-server geen veilige modus? In veilige modus heb je toch altijd administrator rechten?
(ja bij die optie zou hij idd plat moeten natuurlijk)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 13:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat maakt niets uit voor de wachtwoord en beveiligingstructuur die gehandhaaft wordt tijdens 'normale' modus. Ik moet dus echt een tool hebben om de rechten de herstellen. Ik denk toch dat ik met behulp van Unix dit moet herstellen

Verwijderd

Eigenschappen van de map, en dan take ownership...

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat niet, want de administrator (die normaal full-rights heeft) die deze bewerking normaliter zo kan uitvoeren (voor het geval bijvoorbeeld een werknemer vertrekt) kan dat dus niet meer.

De Administrator heeft alleen lees-rechten. Kan dus ook geen take-ownership meer uitvoeren

Verwijderd

Op de machine zelf, dus de server, kan je als administrator altijd take ownership uitvoeren.

/edit
Dus als administrator helemaal geen rechten heeft op de schijf, kan een take ownership altijd nog uitvoeren. Try it out :)
edit/

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat gaat dus niet.. Wanneer ik takeownership uitvoer krijg ik gewoon keihard te zien: Access denied. Bij persmissions staat de administrator ook als lichtgrijs (niet beschikbaar) aangegeven. Ik kan hem wel toevoegen maar dit maakt niets uit.

Wanneer ik de rechten van de kinder-objecten reset, en de overgenomen rechten ook, krijg ik ook een melding van access denied.

Er zit in Windows 2000 Server dus geen beveiliging dat je de administrator alle rechten kan ontnemen. Dit heb ik trouwens eerder meegemaakt met Novell (waarbij dit ook kan) en was ook erg lastig om te herstellen

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:07

mutsje

Certified Prutser

met xcalcs de rechten resetten is the magic wordt denk ik hier. Zo doet men dat ook om administrator permissions op onbenaderbare profiles te verkrijgen.

Verwijderd

Klik op de map, rechtermuisknop, properties, security. advanced,
Gooi de dingen eruit waarbij staat <not inherited>.
Hierna zou je hem kunnen weggooien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2004 @ 15:01:
Nee dat gaat dus niet.. Wanneer ik takeownership uitvoer krijg ik gewoon keihard te zien: Access denied. Bij persmissions staat de administrator ook als lichtgrijs (niet beschikbaar) aangegeven. Ik kan hem wel toevoegen maar dit maakt niets uit.

Wanneer ik de rechten van de kinder-objecten reset, en de overgenomen rechten ook, krijg ik ook een melding van access denied.

Er zit in Windows 2000 Server dus geen beveiliging dat je de administrator alle rechten kan ontnemen. Dit heb ik trouwens eerder meegemaakt met Novell (waarbij dit ook kan) en was ook erg lastig om te herstellen
ownership nemen is een "recht" wat niet afhankelijk is van ntfs permissies. ik zou eens kijken in je policies wie dit recht hebben (default dus administrators).
Pagina: 1