[subnet] meerdere lijnen + netwerken

Pagina: 1
Acties:

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 13:57

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
ik zit met het volgende probleem:
ik heb 3 internetlijnen naar buiten toe en ik heb 3 netwerken (zeg maar A, B en C) hieraan gekoppeld via routers (ieder via 3 16-ports switches verder onderverdeeld) Nu zijn de netwerken ook weer aan elkaar gekoppeld en duikt het probleem op dat pc's uit netwerk B een IP krijgen van router A en dus ook via lijn A naar buiten gaan. Nu wil ik het zo hebben dat ieder netwerk via zijn eigen internetlijn naar buiten gaat maar dat ze ook bij elkaar kunnen. Heb zelf niet zo veel kaas gegeten van subnets, maar is het daar mee op te lossen, en zo ja hoe kan ik dat het beste doen dan?

Klein schematisch overzichtje:
code:
1
2
3
4
5
              |                        |                            |
        [router A]                  [router B]                  [router C]
              |                        |                            |
              |------------------------|----------------------------|
        [switch a1-3]             [sw b1-3]                    [sw c1-3]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Verwijderd

PNS > NT

Allereerst: DHCP staat los van subnetting. Er wordt een UDP broadcast verstuurd en welke DHCP server die het eerst ziet zal een IP-adres verlenen. Dit geldt totdat je gaat routeren of je netwerken fysiek gaat scheiden. Je wilt dus tussen je netwerken gaan routeren of je moet met VLAN's gaan werken.

Verwijderd

Het makkelijkste is dhcp over boord en statisch configureren, ik neem aan de je switchen niet zo geavanceerd zijn dat ze dhcp kunnen filteren. (mijn cisco 2950 kan dat wel :) ).

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 14:50 ]

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 13:57

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 13:00:
PNS > NT

Allereerst: DHCP staat los van subnetting. Er wordt een UDP broadcast verstuurd en welke DHCP server die het eerst ziet zal een IP-adres verlenen. Dit geldt totdat je gaat routeren of je netwerken fysiek gaat scheiden. Je wilt dus tussen je netwerken gaan routeren of je moet met VLAN's gaan werken.
ok, VLAN's heb ik nog geen ervaring mee, kan het daar mee? (ik heb gezien dat het IP subnet based is?)
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 14:49:
Het makkelijkste is dhcp over boord en statisch configureren, ik neem aan de je switchen niet zo geavanceerd zijn dat ze dhcp kunnen filteren. (mijn cisco 2950 kan dat wel :) ).
is er geen mogelijkheid dit toch met DHCP te doen? En 'k denk ook niet dat de switches dat aan kunnen :)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Verwijderd

Ik vermoed dat er gewone soho routertjes zonder vlan support gebruikt worden.

Wat je wel zou kunnen doen is dat als je routers dit ondersteunen leases uit laten delen op basis van mac-adress en dus geen dynamische ruimte bieden.

Dan zullen de routers dhcp requesten van onbekende adressen weigeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 11:01:
Ik vermoed dat er gewone soho routertjes zonder vlan support gebruikt worden.

Wat je wel zou kunnen doen is dat als je routers dit ondersteunen leases uit laten delen op basis van mac-adress en dus geen dynamische ruimte bieden.

Dan zullen de routers dhcp requesten van onbekende adressen weigeren.
Zo ongeveer zal dat wel gedaan moeten worden. 1 router met DHCP op basis van MAC-adres. En een losse range van bv 10 ipadressen die je naar een 4e gateway doorstuurd. De 4e gateway is bijvoorbeeld een server die een melding geeft dat de gebruiker niet internet op mag omdat hij niet geconfigureerd is. Op mijn werk heb ik meerdere servers per gebouw, 1 van de servers die draait een DNS met alles naar zijn eigen ipadres (iedere host die hij resolved is hij zelf). Daardoor krijgen alle gebruikers een standaard "geen netwerk".
Pagina: 1