Toon posts:

[XP] Dual boot met nieuwe schijf als C:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe schijf en wil hier windows xp opnieuw instaleren, maar eerst in dual boot zodat ik m'n huidige xp instalatie nog kan gebruiken tot ik alles op de nieuwe schijf heb geinstalleerd.
Ik wil wel dat in de de nieuwe installatie de nieuwe schijf als c: gezien wordt.
Kan ik gewoon de nieuwe schijf als primary master instellen en de oude schijf als slave en dan xp op de nieuwe schijf instaleren? Maakt hij dan een dualboot aan en wordt de nieuwe schijf als c: gezien?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

dan wordt het zeker geen C:\

Wat je kan doen is de nieuwe schijf eraan hangen _zonder_ de oude schijf, dan inderdaad winXP daarop zetten, alleen dan wordt ie c:\

Later kan je de oude schijf er dan weer bij gehangen worden, je moet echter wel zorgen dat er geen twee active partities met winXP tegelijk zichtbaar zijn.

Het een en ander kan je afwisselend zichtbaar maken mbv een bootmanager, die al naar gelang je keuze, één van beide winXP installaties zichtbaar maakt en er meteen vanaf opstart.

[ Voor 4% gewijzigd door MaikelG op 11-11-2004 12:10 ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 16:46
Als je de huidige versie van WinXp ook al op C: had staan gaat dat niet lekker werken. Een dualboot met beide Windows XP's op C: geïnstalleerd kan simpelweg niet.
Als je de nieuwe Windows XP op C installeerd kun je niet de oude Windows installatie op C laten staan. Dat zal dan D worden.

Wat je wel kunt doen is gewoon de nieuwe installatie op C doen, en vervolgens van de oude schijf alles afhalen. Maar dat had je zelf ook al door denk ik. :)

-

Verwijderd

Topicstarter
De oude windows xp instalatie staat op de oude schijf op E:
Maar ik kan dus niet gewoon met beide schijven aangesloten windows xp op de c: van de nieuwe schijf geinstalleerd krijgen en dan alles van de oude schijf overzetten op de nieuwe.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

SysRq schreef op 11 november 2004 @ 12:12:\
<knip>
Een dualboot met beide Windows XP's op C: geïnstalleerd kan simpelweg niet.
Het is niet standaard nee, maar het kan dus wel, mits je winXP op de juiste manier om de tuin leidt en een bootmanager als Bootmagic (of soortgelijk) gebruikt

(zelf heb ik een triple boot, 2x winXP beide zijn C:\ als ze gestart zijn, 1x win98, ook die is C:\ )
Alle 3 de installaties zijn zo volledig onafhankelijk van elkaar

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de dual boot maar tijdelijk behouden als dat nog wat uitmaakt.
Ik wil gewoon rustig de nieuwe xp met alles erbij kunnen instaleren en toch als ik even wat nodig heb de oude nog kunnen opstarten

• SysRq
MaikelG schreef op 11 november 2004 @ 12:18:
Het is niet standaard nee, maar het kan dus wel, mits je winXP op de juiste manier om de tuin leidt en een bootmanager als Bootmagic (of soortgelijk) gebruikt
Het kan inderdaad wél met een aparte bootmanager. Voor de TS: installeer éérst BootMagic (of een vergelijkbaar programma) op de oude Windows installatie. Maakt vervolgens 2 opstartparitities aan binnen bootmagic. Zorg ervoor dat ze elkaar _niet_ kunnen zien (Is een optie ergens in BootMagic). Kies bij het opnieuw opstarten voor de nieuwe Windows XP (waar dus nog niets opstaat) en installeer vervolgens XP. Op die manier moet het goed gaan.

-

Verwijderd

Topicstarter
Dus zonder extra programmaatjes gaat het niet lukken? Dan maar eens met boot magic, als ik dan de oude installatie niet meer nodig vind en deze schijf formatteer? Is bootmagic dan ook weg en start ie gewoon van de nieuwe schijf op? Zo wil ik het eigenlijk hebben.

• SysRq
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 12:37:
Dus zonder extra programmaatjes gaat het niet lukken? Dan maar eens met boot magic, als ik dan de oude installatie niet meer nodig vind en deze schijf formatteer? Is bootmagic dan ook weg en start ie gewoon van de nieuwe schijf op? Zo wil ik het eigenlijk hebben.
Bootmagic is dan nog niet weg, maar je kunt het programma natuurlijk in de nieuwe Windows installatie gewoon installeren, en vervolgens de bootmanager verwijderen.

-

Verwijderd

Topicstarter
Aha in de nieuwe instalatie ziet ie de bootmanager dan weer en kan je em gewoon weghalen.

Kan je me nog uitleggen hoe ik de 2 harde schijven dan het beste kan aansluiten?

op het moment van instaleren en zo

Verwijderd

Topicstarter
bootmagic heb ik geprobeerd, gaf een foutmelding dat ie de partition table neit kon vinden dus dit gaat niet helemaal goed.
Nou dacht ik sluit alleen de nieuwe aan en instaleer daar xp op en als ik die oude nodig heb sluit ik die wel even aan.
Maar na het kopieeren van de bestanden start de pc op en hoort ie normaal met de setup door te gaan maar hij start de set-up gewoon op.
Hij start dus ook niet vanaf de harde schijf.
Ligt dit aan mijn moederbord dat die deze grote schijf niet goed aan kan?
En weet iemand waar ik nieuwste bios vandaan kan halen voor een k7s5a. Op de site www.ecs.com.tw zijn er veel verschillende soorten van, welke moet ik hebben?
Waar kan ik vinden welke ik heb?
Pagina: 1