Toon posts:

[AI Print] Illustrator DPI/PPI settings voor Flyer.

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een flyer aan het maken en deze wil ik laten drukken bij de drukker. Ik kan goed met illustrator werken alleen heb eigenlijk zelf zelden een *.ai file klaar gemaakt voor de drukker.

Ik heb dus een flyer en buiten text en vector wil ik ook foto's toevoegen. Text en vector illustraties worden in illustrator volgens mij altijd op de hoogst mogelijk resolutie geprint, dwz de hoogstmogelijke die de printer aan kan, 600-1200 DPI zou hiervoor voldoende moeten zijn.

Maar als ik een foto invoeg is deze foto 10 keer zo groot als de rest van het document en de foto hoeft maar op 300DPI geprint the worden. IK kan de foto rasterizen op 300PPI maar ik zie niks veranderen op mijn scherm, alle verhoudingen blijven even groot/klein.

Wat is jullie suggestie hiervoor? Of is het gewoon niet mogelijk om de foto op 300DPI neer te zetten en de text + illustraties op maximaal?
Wanneer dit niet mogelijk is (en ik gok dat het dat niet is) wat is dan de beste mogelijkheid, alles op 600 DPI? En gewoon op 8,33 x eigenlijke grote werken (600DPI Print / 72DPI Scherm = 8,33) ?

Wat ik ook kan doen is alles in photoshop maken op 600 DPI en dan importeren in Illustrator om de vector elementen toe te voegen en uiteindelijk te printen. (volgens mij is ai text altijd mooier dan psd text).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 10:43 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43
Gewoon 300 DPI en dan resizen. :) Zet je tekst ook ff om in contouren, en maak een .EPS ipv .AI..

[ Voor 50% gewijzigd door Willem op 11-11-2004 10:50 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Okay maar waarom resized the foto zelf niet als ie op 300PPI wordt gezet? In pohotshop doet hij dat wel gewoon. En het klinkt misschien dom, maar waarom zou ik text en vector elementen rasterizen? Om er zeker van te zijn dat ze op 600 of 1200 PPI worden geprint?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Je kunt het beste de applicaties laten doen waar ze goed in zijn :)

* Je originele foto's schalen in Photoshop, opnieuw importeren in Illustrator.
* Document omzetten in Full-colour (CMYK) als het Full-colour gedrukt wordt of je Pantone-kleuren controleren. (coated/uncoated)
* Zorg voor voldoende afloop (3-5 mm) aan je document.
* Flightchecken of in elk geval alle fonts en gebruikte illustraties/beelden bijvoegen.
* Desgewenst, tekst naar curves omzetten (alleen: bewaar wel een origineel met 'editable'tekst, want anders wordt het lastig als je eventueel iets moet corrigeren... :) )
* Branden/ISDN'en/FTP'en maar!
Finito.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43
Niet rasterizen, omzetten in contouren :) Zodat je drukker je fonts niet nodig heeft... Maar ik zou de image (print) size in Photoshop even checken. Dan gaat 't in Illustrator ook goed. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lust je drukker geen (x)pdf? Dat is nog luxer en no-worries-er.
Pagina: 1