Wat voor peltier ?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik wil graag toch maar een nieuwe koeler kopen. Maar dan wil ik het ook meteen echt goed aanpakken.... Dus ik wil een pletier eronder. Nu weet ik nog niet precies welke koeler ( nee daar hoef ik geen andvies over LOL )
Maar nu vroeg ik me af. Is er een formule of iets om erachter te komen welke peltier bij welke koeler past ?

Geen inspiratie

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Je moet er in ieder geval een hebben die mer warmte kan verplaatsen dan je cpu genereert... en dan moet je gewoon hopen dat je luchtkoeling de proc + tec warmte de deur uit kan werken :).

Verwijderd

wie kan er eens een hele goeie peltier foto posten? want ik heb er pas 1 gezien :)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ja ik snap dat je koeler meer warmte moet afvoeren als de peltier genereert. Maar hoe weet ik hoeveel watt de peltier moet hebben ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Ik heb eens een peltier op m'n celly 300A gezet samen met zo'n alpha koeling :) :)

Mooi zicht alleen deed de peltier z'n werk niet :(

Hopelijk zal het nu beter gaan met m'n waterkoeling, die zo ergens deze maand af zou moeten zijn

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Mijn peltier + Alpha op mijn celly 300A doet het prima.
Luchtkoeling met een P3125 met dubbele YsTech fans. Max temp: 's winters: 20C, 's zomers: 30C. Min temp: -9 C :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DaOverclocker
  • Laatst online: 19-05 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

pics???

systeem specs

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Hangt er vanaf...
welke cpu je hebt..

bv.. je cpu verbruikt 60watt dan moet je ongeveer een 72 wat peltier nemen

of niet guys?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb er een stukje over staan op www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml

Basis:
Bereken het wattage van je processor (met bijv radiate)

Tel er 25% bij op.

Neem een peltier die min deze waarde heeft.

Zoek een koeler die het vermogen van zowel peltier als processor kan afvoeren. Dit zijn er in de luchtkoeling sector niet zo heel veel.

Herman

• php
  • Niet online

php

Afbeeldingslocatie: http://www.waterkoeling.nl/images/klassiek1.gif
Schematische plaatsing van peltier. Uitleg op genoemde site hierboven

Afbeeldingslocatie: http://www.waterkoeling.nl/images/peltier2.jpg
En een losse peltier, niet gepot (afgedicht aan de randen). Je kan de afzonderlijke blokjes metaal zien waar ze uit opgebouwd zijn. De stroom loopt door een labyrinth van die blokjes.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Hoe weet ik hoeveel watt mijn cpu verbruikt. Het is een Duron600@997,5@1,8 volt.

Maar ja met een peltier wil ik hem natuurlijk harder laten draaien.

Stel ik koop een alpha of een winfob 38. Wat voor peltier moet ik er dan bijdoen ?
Of zo'n silverado ? Waar zijn die eigenlijk tekoop ?

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
ok ik weet nu dat als ik de waardes ruim neem. Ik minimaal een 70 watt peltier nodig heb. nu wil ik graag nog wat speling ivm verdere overklok praktijken.
Dus zeg dat ik bijv een 72 watt of 80 watt peltier wil. Welke koelers zijn geschikt om dit zooitje koel te houden ? hoe weet je dat?
Past elk merk koeler op elk merk peltier ?

(sorry voor de crosspost)

Geen inspiratie

Verwijderd

Bij peltiers staat dat ze bijv. 80 watt zijn.
Maar dat is meestal op 16 volt, met 12 volt is dat ding maar 60 watt. ik weet niet of ze in zo'n uitrekenwelkeiknodigheb schema daar ook rekening mee houden.

beter 30 Watt teveel dan 1 te weinig zou ik zeggen.

• php
  • Niet online

php

In een andere draad wordt er momenteel gediscussierd over de vraag of een luchtkoeler wel overweg kan met de 140 watt welke je erop wilt zetten.

Ik heb vaker deze verhalen gelezen (geloof ook een stukje op swifttech), heb echter zelf nog geen ervaring met hoge wattages op luchtkoelers.

Herman

Verwijderd

wat moet een goeie peltier kosten waar kan je ze halen? behalve bij die conrad afzetters?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Hoge wattage luchtkoelers: Alpha + Delta HP. Maar houd er rekening mee dat je kast ook goed geventileerd moet worden...
Anders waterkoeling nemen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ja trouwens wat is de zwaarste peltier element.. B-) wat er in NL: te krijgen is????. (wattage bedoel ik natuurlijk.. geen kilo's Duh :9

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

ik dacht 172 watt, maar of die in NED te krijgen is......

systeem specs

• php
  • Niet online

php

Even op www.melcor.com kijken, is in Nederland te krijgen (kopen). Die hebben overigens ook Peltier-Stacks, maar daarvan is het wattage niet toereikend.

Vraag voor de gein eens wat info aan bij de Nederlandse vertegenwoordiger.

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

nu wordt het voor mij helemaal duister wat ik nou voor een peltier moet kopen!
man er ze zijn in tig soorten te verkrijgen!

systeem specs

Verwijderd

Op dinsdag 02 januari 2001 22:13 schreef martijn12345 het volgende:
ok ik weet nu dat als ik de waardes ruim neem. Ik minimaal een 70 watt peltier nodig heb. nu wil ik graag nog wat speling ivm verdere overklok praktijken.
Dus zeg dat ik bijv een 72 watt of 80 watt peltier wil. Welke koelers zijn geschikt om dit zooitje koel te houden ? hoe weet je dat?
Past elk merk koeler op elk merk peltier ?

(sorry voor de crosspost)
Nee, ze passen geen van alle. Omdat je wat tussen de heatsink en de cpu extra stopt (de peltier dus) moet je langere clips hebben.

De enige die ik ken die dat 'gewoon' leveren zijn Computernerd http://www.computernerd.com/ dat spul hebben ze in Nederland bij ComptechWorld http://www.computernerd.com/

Trouwens, je moet ongeveer als volgt rekenen :
1) de hitte die de CPU ontwikkelt. TBird OC op 1Ghz+ gaat naar de 70 Watt
2) tel daarbij op de peltier. Peltier van 80 watt + de CPU 70 = 150 watt
3) de omgevings temperatuur is ca 25 graden. Je wilt de peltier niet hoger dan 60 graden hebben want dan brandt'ie door...moet je dus koelen
4) de koelwaarde van de heatsink is in graden/watt. 60-25=35 35/150=0.23 graden/watt moet de heatsink opbrengen

Een FOP38 of een Superorb is maar 0,5 en een Alpha 6035 met Delta HP doet 0,37.... Je zal naar een PEP66 met dubbele Alpha straaljager moeten.... en dat past ook nog eens niet op een Socket A bord.

Volgende stap is dan een 80x80x40mm koelblok van Alpha (wie levert dat??) met een 80mm fan. Dat kan wel op BV een KT7 bord, maar de bevestiging wordt wat experimenteel. Moet namelijk op die vier gaten die naast de socket zit komen, met boutjes met veertjes...
Die HSF combinaties doen een graden/watt van 0,15.. maarjah waarom zou je dan nog een peltier gebruiken ???

M.A.W> praat maar eens met Herman over waterkoeling :) Da's veeeeel stiller. 8-)

• Universal Creations
  • Laatst online: 21:09
Op dinsdag 02 januari 2001 11:53 schreef GarBaGe het volgende:
Mijn peltier + Alpha op mijn celly 300A doet het prima.
Luchtkoeling met een P3125 met dubbele YsTech fans. Max temp: 's winters: 20C, 's zomers: 30C. Min temp: -9 C :)
Hij werkt dus niet, ik bedoel 95% van de celly 300A werkt op 464 met luchtkoeling, de meeste zelfs met standaard intel-koelers en een voltage van 2.10V(ipv 2.0)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

En een celly op 400 gebruikt maar 25 watt. Een Coppermine celly zelfs maar 10 watt
!!!!!!

:P

• P5ycho
  • Laatst online: 20:56
ehmz een duron op 1Ghz is zo 55W, dat betekent minstens een 80W, maar liever een 120W, en dat gaat je alpha nooit trekken en kom je uit bij waterkoeling.

athlons/durons reageren trouwens niet zo goed op peltiers dan PIII's, ivm enorme hitteuitstoot.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ik heb een Melcor 72watt peltier element gezien bij www.coldcpu.com , zou mijn Alpha PEP66 + Ys-Tech fan dat kunnen trekken?

Greetz
Pagina: 1