Toon posts:

[Access] Forumpje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik moet met een stage opdracht een soort forum maken super simpel super standaard, hoeft niet mooi te zijn. Alleen het moet in Acces! Ik heb nog nooit in Acces gewerkt en ik denk dat het met gepruts ook wel moet lukken... alleen moet het voor morgen avond al in werking gesteld worden dus ik zoeken naar tutorials en ongeveer 2 uur gezocht op dit forum en heb het nog steeds niet gevonden daarom:

Please help me met een simpele uitleg over hoe ik een: Post bericht>reply erop geven>eventueel reply op een reply geven systeempje kan maken, ik hoop natuurlijk dat ik geen linkje krijg maar een uitleg maar elke hulp wordt zeer gewaardeert, alvast bedankt en sorry voor de typfouten, het is nogal vroeg O+

Ik gebruik Access 2000

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 09:21 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Waarom een forum maken in Access? Als je even zoekt op internet zijn er legio voorbeelden van te vinden die werken in combinatie met ASP, echter zit daar natuurlijk wel een beperking op qua gebruikersaantallen.

Moeten je Forum clients in Access zijn? Of moet je database in access zijn? Mogen je clients ook gewoon HTML interfaces zijn die werken met een Access backend database? Dit zijn zomaar wat vragen. Met andere woorden, wat heb je zelf al uitgezocht en wat wil je nu precies?

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry je heb gelijk, het forum mag eigenlijk op elke manier gemaakt worden het enige wat moet kunnen is er moet een topic gestart kunnen worden en er moet op gereageerd kunnen worden... maar het probleem is ik dus zoeken naar PHPBB enzo maar daar heb je een server voor nodig toch? Die mag ik niet gebruiken.. Dont ask me why. Vind ik andere dingen zoals 'eve' en blijkt het weer dat je ervoor moet betalen dus ik was een beetje wanhopig aan het worder (nogsteeds).

en erg veel tijd om zoiets te gaan snappen heb ik ook niet echt, eerst hoopte ik stiekem voor een soort kant en klare download, beetje lame maar heb niet zo veel tijd :'( dus nu zit ik maar te googlen tot ik er bij neerval ... koffie te drinken en verder te googlen, nog steeds niets gevonden :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 09:48 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nou, vooruit dan maar.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 09:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

1 woord:

Snitz! 8)

http://forum.snitz.com/

Dit is een kant en klaar, makkelijk te installeren forumpje eventueel gebaseerd op een Acces DB (zit erbij).

edit: P-d-B was me voor :+

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 11-11-2004 09:49 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Heren mijn dank is groot _/-\o_ _/-\o_

Ik zat hier gister ook en heb hem gewoon weggeklikt omdat ik dacht dat het flut was .. omg ik ben een barbaar, als het me nog niet lukt zal ik jullie weer lastig gaan vallen, nogmaals thx, nu is er hoop... _/-\o_ to u guys

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17

lier

MikroTik nerd

Misschien geheel offtopic ?

Van een stage opdracht mag je verwachten dat je er wat van moet en wil leren. Nu is in deze situatie geheel onduidelijk wat de bedoeling is van deze opdracht en ben ik erg benieuwd hoe het komt dat deze opdracht morgen af moet zijn.

Definieer "ik mag geen server gebruiken" ?

Het komt op mij over als iets dat direct gesloten moet worden...(maar ja, wie ben ik, hahahaha)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Da's wel leuk, maar je hebt er nog steeds een server voor nodig volgens mij. Het is in ieder geval geen access database incl. formulieren voor gebruikers etc.

own age: als je geen security etc. nodig hebt is het niet zo moeilijk. Even goed nadenken over de tabellen (topic, posts, users) en een paar formuliertjes.

Maar als je nog nooit iets met Access gedaan hebt en 't moet morgen draaien.... succes!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
@ Lier: Nou ik loop stage op een school voor ict.. ik hou me vooral bezig met hardware en de mailserver nu, we wilde hem koppelen aan deze maar dat kon niet door een cluster probleem maar anyways, een leraar vroeg gister dus of ik een forumpje kon maken zodat ze niet steeds hoefden te vergaderen, dus ik zeg ik wil het wel PROBEREN ... zegtie voordat die de hoek omloopt nog, mooi dan kunnen we hem morgen avond gebruiken, dus ik baal als een stekker... geen server gebruiken, mijn stage begeleider vond het wel leuk om het me lastig te maken en zei probeer het maar zonder een server...

@ boss, ik heb overal security behalve op 1 schijf en daar moet die komen dus ja ze kunnen alles eraf sodemieteren maar dat is mijn probleem niet ;) hoezo denk je dat ik toch een server nodig heb? Als dat zo is heb ik dus voorals nog een probleem en wat jij zegt met: access .. beetje tabelletje hier en daar.. ik ben blijkbaar a technisch op het gebied van access want dat heb ik gister de hele dag geprobeert en er kwam niet veel nuttigs uit.

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:14:
hoezo denk je dat ik toch een server nodig heb?
Je hebt een webserver nodig die .asp pagina's kan serveren. De data zit in een access database, maar de pagina's moeten wel op een webserver draaien.

Als het bedoeld is om te vergaderen moet je zelfs een webserver hebben die publiekelijk toegankelijk is, of in ieder geval door alle leden van de projectgroep.

Verwijderd

Topicstarter
Shit dan ben ik eigenlijk terug bij af dan moet het dus toch volledig in Access gebeuren dacht ik zo, Boss: Jij zei dat het simpel was??

topic forumulier maken enzo? ik zit stuck :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 10:29 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:29:
Shit dan ben ik eigenlijk terug bij af dan moet het dus toch volledig in Access gebeuren dacht ik zo, Boss: Jij zei dat het simpel was??

topic forumulier maken enzo? ik zit stuck :'(
Wat voor OS heb je draaien, en hoe is de fysieke verbinding tussen de PC's van de verschillende gebruikers van het forum?

Verwijderd

Topicstarter
OS WinXP hier

wat het moet worden is: je hebt een netwerk schijf... daarop moet een soort formulier bestand met een topic waar leraren op kunnen reageren een soort van (slecht voorbeeld) gemaakte frontpage pagina waar je nix online hoeft te zetten waar je geen servers voor nodig heb alleen kan je met frontpage geen forum maken dacht ik zo...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 10:37 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:37:
OS WinXP hier

wat het moet worden is: je hebt een netwerk schijf... daarop moet een soort formulier bestand met een topic waar leraren op kunnen reageren een soort van (slecht voorbeeld) gemaakte frontpage pagina waar je nix online hoeft te zetten waar je geen servers voor nodig heb alleen kan je met frontpage geen forum maken dacht ik zo...
XP home of XP pro?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het gaat dus helemaal niet over een huiswerkopdracht en ook is het helemaal niet nodig om zelf wat te programmeren? Dat is heel wat anderds dan dat je in de topicstart zet: wees ajb duidelijker als je het juiste antwoord wilt krijgen ;)

Zelf een forum maken lijkt me totaal niet aan de orde als je 0 ervaring hebt. Het traject kan dan zijn: een boek kopen, het boek lezen, de voorbeelden in access doorsnuffelen, nu de mogelijkheden van access kennen, een opzet maken op papier, nog eens nadenken en dan pas Access opstarten voor je forum. Maar access is dus helemaal geen vereiste?

Ik zou zeggen: zet buiten het gebouw een webserver op met een willekeurig forum (er zijn er vele gratis) en klaar.

Als toch wel zelf maken: maak eerst zelf een opzet op papier en laat ons dan pas meedenken. Als je dat niet redt ben ik bang dat je gewoon naar je leraar kan stappen om te zeggen dat 'ie het zelf maar moet doen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/doominat00r/topic%20form.JPG

@ boss: een topic forumlier?

@ P_de_B: pro

@ F_J_K ik denk dat met een beetje uitvogelen het best te doen is, acces kan heel veel maar ik hoef niet heel veel

En ik had het niet over een huiswerk opdracht, stage opdrachten kan je ook op je stageplaats hebben hoor, en mn topictitel klopt NIET meer maar klopte wel omdat ik in eerste instantie t forum in acces wilde maken en denk dat ik daar nu weer op terug val... dus da klopt niet echt.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 10:50 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

own age: nogmaals, het gaat je simpelweg niet lukken om voor morgenavond een bruikbaar forum te bouwen in Access als je er tot nu toe geen ervaring mee hebt. Of je moet al veel ervaring hebben met het opzetten van een datamodel (denk ik niet anders had je al een opzet gegeven) en genoeg programmeerervaring in een willekeurige taal hebt (ik gok van niet anders had je daar wat mee willen doen).

Forum -> topicsID's; topics -> postID's, posts -> postinhoud. Drie tabellen en je bent al een hele eind. Maar de logica bouwen is een tweede.

Je hebt gelijk, een heel simpel forum bouwen is niet moeilijk maar ook niet iets dat je in 1.5 dag inclusief het leren van de applicatie waar je mee werkt. Niet doen.

Dus mijn advies: richt je op het vinden van een bestaande applicatie. Er zijn vele vele simpele gratis ASP en PHP based forums. Waarom niet extern er daar een van opzetten? Als niets mag worden geinstalleerd: waarom niet een laptop oid in het netwerk hangen waar het wel kan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Geen wizard tabellen gebruiken...

Als tabellen denk ik aan:
tblTopics
+ TopicID (autonummer)
+ UserID (topic starter, nummer)
+ TopicTitle
+ TopicDate
+ TopicStatus

tblPosts
+ PostID
+ TopicID (link naar tblTopics)
+ UserID
+ Message
+ PostDate

tblUsers
+ UserID
+ UserName

En verder velden voor de extra grapjes die je wilt hebben, maar dat weet ik niet.
1 formulier met alle (geopende) topics onder elkaar, dus een doorlopend formulier. Op iedere regel een knop om het betreffende topic te openen
1 formulier om 1 topic weer te geven. Ook een doorlopend formulier, met tekstvelden die zo groot zijn dat een post een beetje goed op het scherm past. Vervelende van een frmulier is dat je een tekstveld niet zo groot kan laten maken dat een post er altijd in past. Wil je dat wel, dan moet je een raport gebruiken.

Formuliertje om nieuw topic te maken
Formuliertje om nieuwe post te maken

Eventueel security erin zodat gebruikers elkaars posts niet kunnen editten etc, maar dat gaat je vandaag niet meer lukken :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
met

Forum -> topicsID's; topics -> postID's, posts -> postinhoud. Drie tabellen en je bent al een hele eind. Maar de logica bouwen is een tweede.

Met zoiets kom ik al een heel eind
het gaat er niet om dat ik een compleet forum bouw want als het echt niet lukt maakt mn stage begeleider hem in no time maar gewoon dat ik al iets heb, in iedergeval iets beter dan een knipperende cursor op een lege pagina. Het is niet dat ik afgemaakt wordt als ik het niet voor de deadline haal, vergeet de einddatum maar even.

@ Boss: MANY THANKS _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 11:08 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 11:07:
met

Met zoiets kom ik al een heel eind
het gaat er niet om dat ik een compleet forum bouw want als het echt niet lukt maakt mn stage begeleider hem in no time maar gewoon dat ik al iets heb, in iedergeval iets beter dan een knipperende cursor op een lege pagina. Het is niet dat ik afgemaakt wordt als ik het niet voor de deadline haal, vergeet de einddatum maar even.

@ Boss: MANY THANKS _/-\o_
als je XP pro hebt kun je die als server gebruiken, snitz erop en in een half uurtje ben je klaar. Als je denk dat je voor morgenavond zelf een forum in elkaar zet heb je het denk ik aan het verkeerde eind.

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 11 november 2004 @ 11:34:
[...]

als je XP pro hebt kun je die als server gebruiken, snitz erop en in een half uurtje ben je klaar. Als je denk dat je voor morgenavond zelf een forum in elkaar zet heb je het denk ik aan het verkeerde eind.
Hoe gebruik ik deze pc als server dan? Wtf :|
ik ben aan het kloten het is een beetje gelukt maar het einde is nog ver

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 13:29:
[...]

Hoe gebruik ik deze pc als server dan? Wtf :|
ik ben aan het kloten het is een beetje gelukt maar het einde is nog ver
1) Installeers Internet Information Services (IIS), dit kun je doen via Add/Remove programs in het configuratie scherm.

2) Volg de aanwijzingen in het snitz pakket.

3) Browse op een andere PC in het netwerk naar http://you_pc_naam/snitz_directory

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B echt bedankt...

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K

je voorspelling is niet uitgekomen (niet dat je dat erg vind want ik neem aan dat je het me niet gunde :D) Maar het is af, topic kunnen gemaakt worden en paar relaties erin gedondert en het werkt :D

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

:D woei, feli. En nee het was niet dat ik het je niet gunde :* Ik dacht blijkbaar veel te moeilijk - of heb zelf te weinig kennis O-)

Uit nieuwsgierigheid: zou je het resultaat (natuurlijk zonder serieuze inhoud) downloadbaar kunnen maken?

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, maar niet vandaag want ik ga als een speer naar huis, ik ben klaar (eindelijk een vroeg dagje in de week) Verwachter niets moois van als ik het er neer zet

Verwijderd

Topicstarter
lol nou zit ik met dat snitz te kloten lukt me access wel maar snitz niet... best taai, ik heb dat via software erop gezet maar vindt nergens informatie wat ik dan verder moet doen

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 15:51:
lol nou zit ik met dat snitz te kloten lukt me access wel maar snitz niet... best taai, ik heb dat via software erop gezet maar vindt nergens informatie wat ik dan verder moet doen
stapje voor stapje, heb je IIS geinstalleerd? Wat gebeurt er als je in internet explorer naar http://localhost/ gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel gepruttel en dan een scherm 'uw webserver is nu actief' ... thx voor al je hulp trouwens... _/-\o_ dikke duim voor jou

dus nu doe ik alle 'troep' (dat is het niet nee) in de map wwwroot behalve de access pagina... en dan?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Technische informatie (voor ondersteunend personeel)

Soort fout:
ADODB.Field (0x800A0BCD)
BOF of EOF is Waar, of de huidige record is verwijderd. Voor de gewenste bewerking moet er een huidige record zijn.
/Default.asp, line 91

Soort browser:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1)

Pagina:
GET /Default.asp

Tijd:
Friday, November 12, 2004, 12:04:22 PM

Meer gegevens:
Microsoft Support

Ik heb ook schrijf rechten op wwwroot gezet (is toch intern dus boeit ff niet )

Verwijderd

Topicstarter
Hoe enable ik asp dan?
Ik moet een setup.asp bestand runnen maar dan krijg ik een bonk tekst...

• P_de_B
  • Niet online
Dit betekent dat er geen record in een tabel is waar er wel een record werd verwacht. Heb je de installtieinstructies van snitz gevolgd? Ik neem aan dat die er bij zit en duidelijk verteld wat je waar moet kopieeren.

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B je heb gelijk, jezus wat een eitje is dit... ik kan het nu in 3 minuten maken... zaten een paar kleine foutjes in en mn config bestand was beschadigt.. heb het ff opnieuw gedaan en het werkt perfect.. heb toch geen beveiliging shit erop omdat het intern gaat... nou heb ik mn access forum niet meer nodig want die kan hier niet aan tippen, heel erg bedankt... *smilie met duim omhoog*
Pagina: 1