Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Blauwe LED ingebouwd, maar muisaanwijzer beweegt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 07:47

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een goedkope Aldi-muis draadloos en optisch.
De muis werkt perfect maar op een aantal forums zag ik dat een aantal mensen al een blauw ledje in hun muis hebben gesoldeerd.
Omdat bijna alle verlichting in m'n kast blauw is leek het me ook wel leuk om een blauwe led in de optische muis te hebben. Na het een en ander te hebben uitgezocht heb ik een ledje gehaald.

Een 5mm blauwe led op 3,3 Volt met 5800cmd. Van wat ik gelezen heb zou dit moeten werken.
Helaas, het ledje brandt wel maar de muisaanwijzer beweegt totaal niet.

Als ik het oude (rode) ledje weer terugzet doet de muis het perfect.

Navraag bij de elektroboer heeft me geleerd dat er een bepaalde frequentie moet zijn waarop de sensor in de muis op reageert. Wellicht is de 470nm van het blauwe ledje niet genoeg.

Nu wil ik dus eigenlijk een andere muis kopen, maar daar wil ik dan wel graag een blauw ledje in solderen.

Wie weet in welke muizen je zonder problemen een andere kleur ledje kan zetten? Mijn voorkeur gaat uit naar een Logitech MX 700 of MX 510.

Kan iemand mij vertellen of ik daar zonder problemen een blauw ledje in kan maken. Moet ik soms toch een ander type ledje gebruiken?

Alle hulp is welkom

bedankt...

Maarten

SORRY DIT BERICHT HOORT HIER NIET, HEB HEM AL ERGENS ANDERS GEPLAATST, MAAR WEET NIET HOE DEZE WEGGEHAALD MOET WORDEN. WIL IEMAND DAT DOEN?
ALVAST BEDANKT..

[ Voor 7% gewijzigd door Marty__Mouse op 11-11-2004 09:06 ]

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, wat heeft dit te maken met CPU's, mobo's of geheugen? 8)7

Processors, Mobo's & Geheugen > Casemodding & Elektronica + titelverduidelijking :)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:26

Greyfox

MSX rulez

Zover ik weet kun je die led niet vervangen (zonder dat je muis het niet meer doet).
Het gaat om de reflectie van licht en dat is bij rood nou eenmaal beter dan blaauw.
Maar ik laat me graag corrigeren......

MSX 2 rulez more

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:06

empy

Rijdt rondjes

ik denk dat je deze vraag beter in CME kan vragen, die zijn meer vande electronica en daar loopt er ook een topic over :P

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt Balus,

je bent sneller dan het geluid, was er zelf ook achter dat het bericht daar niet thuis hoorde ;)

Greyfox;

Ik heb al een aantal (Engelse) sites gevonden waarbij de muizen met blauwe, groene en andere led gewoon werken.

Alleen die van mij nu net weer niet.. :(

• The_Savage
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Zie er ook eigenlijk het nut niet van in.... waarom iets gaan mollen (srry modden) als de kwaliteit erop achteruit gaat en je het licht toch niet zit.... :S
Weet niet wat jij met je muis doet maar ik zit niet de hele dag naar het rode lichtje te staren. :P

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Gewoon spelen,

En iets hebben wat (nog) niet iedereen heeft.
Daarbij is vaak de hele kamer rood verlicht als je je muis een keertje optilt :*)

Zou dan wel leuk zijn als de kamer blauw wordt....

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat je LED niet fel genoeg is. Blauw moet op zich wel kunnen. Lees anders eens deze tutorial door: http://www.world-led.com/Tutorials/muismod.htm

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hij zou wel fel genoeg moeten zijn, hij is 5800 mcd

Dus als 3000 genoeg is....

Ik zit zelf te denken dat de sensor van de muis gewoon de frequentie van het blauwe ledje niet kan ontvangen...

Daarom wil ik op zoek naar een andere muis, (Logitech MX-510 of MX-700) maar dan moet ik wel weten of ik daar zo'n blauw ledje in kan fikken ;)

Ik gebruik dus ledjes van 5800 mcd..

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik heb hier een uvled in mijn optische muis, en dit werkt perfect, aloewel dat hij op sommige kleuren blijft haperen(dit is een led van 700mcd die op 3v werkt)

edit: dit dus met een mx700, wat trouwens een SUPERmuis is!

[ Voor 17% gewijzigd door MYST op 11-11-2004 09:26 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Zie AcouSE in "Muis mod mislukt?" en Verwijderd in "Muis mod mislukt?"

Eigenlijk zou je even moeten kijken welke optische sensor in die muis zit. Dan zouden we kunnen kijken of we de datasheet kunnen vinden en daarmee bepalen of de blauwe led uberhaupt kan werken.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Myst,

Ik wil inderdaad het liefst ook de MX-700, mijn pa gebruikt deze ook en ik vind hem ook erg fijn!!

Heb je nog nieuwe voeding moeten aanleggen voor je UV-led of heb je hem linia-recta op de plaats van het standaard ledje gesoldeerd?

Mijn huidige muis is namelijk wel voorzien van een 3 Volts ledje maar ik heb ook een forum bezocht waar mensen toch een aparte voeding moesten aanbrengen in hun muis om die 3 Volts te krijgen... :?

• MYST
Ik heb gewoon de rode eruit gesoldeerd en de uvled in de plaats, geen andere voeding gezocht(zo gaat hij ook in "sleepmode") let wel op als je hem open vijst, er sprongen bij mij een aantal veertjes ofzo weg, die moeilijk terug te vinden waren :)

• pimpeters
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02-2021
Ik zou het gewoon niet doen.
Een maat van me heeft het ook gedaan daar zijn 2 van de 3 muize overleden. Licht ook aan zijn soldeer kwaliteiten :P

Maar zoals al gezecht is. Het "oog" van de muis reageert het beste op rood licht. En ik heb toch liever een goed werkende muis als een specialere muis.

Dat het bij jouw niet werkt zal aan de aldi kwaliteit liggen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb een Logitech Dual Optical en die doet het nog perfect met 2 blauwe LED's er in :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Wanner je een blauwe led hebt, met 470nM heb je te weinig aan 5800cmd, je zult minimaal 8000nM moeten hebben.
Een rode led heeft ongeveer 700Nm en das veel beter op te pakken voor de ontvanger.

Oplossing is dus heel simpel: Sterkere LED.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• MYST
Afbeeldingslocatie: http://www.warcraft3.be/replays/tft/mx700.jpg
Een foto van mijn mx700, perfect werkend, srr voor de redlk slechte foto, gsm lag het dichtst in de buurt :)

[ Voor 11% gewijzigd door MYST op 11-11-2004 09:49 ]

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
In dit Topic hier vind je ook genoeg mensen die het hebben gedaan met een aantal muizen kijk hier maar even !!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/862039/

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Aha, ik moet dus nog een feller ledje hebben Sjolmers?

Dus als ik hetzelfde ledje neem (5mm, 3 volts) maar een een mcd van 8000, dan zou ie het moeten doen?

Dan kan ik dat beter eerst proberen alvorens een nieuwe muis te kopen..

Maarre Myst, dat ziet er wel cool uit!! Ik wil eigenlijk wel heel graag zo'n logitech,
dus ga op de hcc-beurs toch even kijken voor een leuke aanbieding..

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Greyfox schreef op 11 november 2004 @ 09:07:
Zover ik weet kun je die led niet vervangen (zonder dat je muis het niet meer doet).
Het gaat om de reflectie van licht en dat is bij rood nou eenmaal beter dan blaauw.
Maar ik laat me graag corrigeren......
Dan corrigeer ik jou bij dezen :P

Ik heb een 3000 MCD Blauwe LED in mijn logitech muisje zitten. Simpel optical ding.

Vind hem nu beter dan eerst zelfs :D

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 15:40

kaas-schaaf

Beunhaas

Of koop een blauwe lichtgevende sharkoon muis.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

kaas-schaaf schreef op 11 november 2004 @ 11:16:
Of koop een blauwe lichtgevende sharkoon muis.
Ban hem!!! :+

</onzin>

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Kopen!!!???

Zelf bouwen, dat is het leuke aan modden, en daarbij wil ik errug graag een Logitech MX-700 ;)

Verwijderd

Zelf heb ik (alweer een tijdje geleden) 2 Logitech Wheel Mouse Opticals van blauwe leds voorzien. Ik heb er 5500mcd ledje. Op een grafiekje met de gevoeligheid van de sensor kon je zien (ik ben het grafiekje kwijt) dat de sensor voor blauw licht ongeveer de helft zo gevoelig is als voor rood. M.a.w. het blauwe ledje zal +/- 2x zo fel moeten zijn als het rode om een zelfde werking te hebben... Bij mij werkt het in ieder geval perfect!

Afbeeldingslocatie: http://pooh.selwerd.nl:81/projects/img/blue-leds-everywhere.jpg

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:48

SA007

Moderator Tweaking
Heb ook me meuis gemod naar blauw.

Ik vind dat het 'moest', ik bedoel een compleet blauwe muis met en rode led...

Afbeeldingslocatie: http://images.sa007.nl/mod.png

Het is btw een Logitech Cordless Mouseman Optical.

3000mcd blauwe led gesoldeerd op de plaats van de rode.

Werkt perfect, merk compleet geen verschil

heb wel een wit bureau(==muismat), weet niet of da uitmaakt

• MYST
Ik zou als ik jou was ens een heel aantal ondergronden proberen, van structuur en van kleur, want je led zou volgens mij zeker sterk genoeg moeten zijn(mijne is 700mcd...)
Nu moet ik nog sparen voor een icemat en uv reactive paint :d

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hmm, als ik het zo hoor is het wel knap vaag dat ik dan met m'n 5800mcd de muis niet aan de gang krijg.

Maar ik heb nu bij www.world-led.com een paar 8000mcd ledjes besteld dus zodra die binnen zijn zal ik maar weer eens aan het hobby-en gaan ;)

Ik houd jullie op de hoogte..

Ohja Myst, ik heb al geprobeerd om de muis op een wit vel A4 te bewegen en ook op de tafel zelf en een blauwe ondergrond, ik ben gewoon bang dat de sensor gewoon erg brak is... Met rood doet ie het perfect, maar ik zou niet weten hoe fel dat standaard rode ledje is. Daar kijk je niet echt zomaar in, dus fel is ie wel ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Marty__Mouse op 11-11-2004 13:24 ]

• MYST
mja, aldi muis, zegt ook wel veel van de kwaliteit van onderdelen zoals sensor dat waarschijnlijk gebruikt wordt ;) in mijn mx700 zat ook een ledje waar je liever niet ik keek, nu is dit een stuk minder, maar perfecte werking hoor:)

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Nou ik wacht dan ff die bestelde ledjes af die probeer ik dan nog even in die Aldi-bagger te prikken, werkt dit niet dan komt er gewoon een mooie Logitech..

Bedankt voor alle reacties

Marty

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Het ligt NIET aan de muissensor volgens mij, meer aan de voeding. 3V is echt te weinig om het volledige vermogen uit de blauwe LED te krijgen! Tevens zit er nog een weerstandje voor voor de rode LED, die zou je kunnen overbruggen.

Wat ik heb gedaan is een IR LED erin gezet, dan is dat rode licht weg en kun je super muizen! Zonder verdere aanpasingen (evt. weerstand vergroten omdat een IR LED meer stroom trekt, dus batterij sneller leeg).

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

leuke plaat , wel een beetje groot voor 2 onscherpe foto's 400+ KB probeer hem eens als jpg

weet je zeker dat jouw led de juiste spanning krijgt ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Dus als ik Benadski moet geloven moet ik het huidige ledje gebruiken van 5800 mcd en even een weerstandje opzoeken op de printplaat van de muis.

Er mag maximaal 3,3 Volt door het ledje? Of kan eventueel meer geen kwaad?

En belangrijker, hoe weet ik welk weerstandje ik moet hebben??

Ik dacht er eindelijk achter te zijn met een iets fellere led :X

Groeten,

Marty

• MYST
Mja, @benadski, volgens mij geeft een blauwe led van 5800mcd @3,3v wel 3000 op 3v hoor, en zelfs met minder dan 3000mcd zou het normaal moeten werken, al is het zelfs haperend...

• Benadski
Meestal loop de spanning zeer scherp af, een LED hier op mijn breadboard meet bij 3,34V 20mA, maar bij 3V is dit maar 4mA! 1/5 deel van het licht blijft dus ongeveer nog over. Sommige LEDs zullen beter doen dan dit, maar het kan ook slechter zijn.

3000mcd gaat goed met rood, oranje, geel en misschien ook groen, maar met blauw wordt het al snel problematischer. Dat ligt aan de sensor, des te kleiner de golflengte wordt, des te meer licht nodig zal zijn wil ie het zien. Voor "near IR" is ie het meest gevoelig.

Kijk eens naar de sensor trouwens, misschien zit er een rood filtertje voor, kan me niet voorstellen waarom, maar het is mogelijk. Dat zou goed verklaren waarom je geen enkel respons bij blauw krijgt.

EDIT: Met 3V kan je geen enkele op InGaN gebaseerde LED slopen (daar hoort blauw bij), met hogere spanningen of ander LEDs moet je de datasheet eerst lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Benadski op 11-11-2004 18:03 ]

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik had mijn vorige muis, een dual optical met blauwe 3000 Mcd led's vervangen. Op mijn bureablad deed ie het niet. Moest er een blaadje of een muismat onderleggen...

[ Voor 5% gewijzigd door Kickasz op 11-11-2004 18:04 ]

Verwijderd

ik denk dat het ook afhankelijk van de muis is....

de een zal wel werken met blauwe led de ander niet...

ik heb samen met een vriend zijn muis ook van een blauwe led voorzien en die deed het daarna ook nog gewoon.. dit was trouwens een qware muis

• orca
  • Laatst online: 01-08 08:16

orca

Zwem goed, Broeder.....

Ik had hetzelfde probleem ook, toen ik daarna een UV led geprobeerd maar dat werkte ook niet. nu zit er een extra felle witte led in en dat werkt als een tierelier..

de witte led is opgebouwd uit drie ledjes (rood, blauw en groen) in de juiste lichtsterkte verhouding om wit licht te geven. het leek me dat de receptor gemaakt was voor de golflengte van rood licht en dus weinig ziet aan bluaw of UV licht.

het is wel de enige wit licht gevende muis op de zaak dus ik ben al gelukkig..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Nou er zit in elk geval geen rood filtertje voor, alleen een plastic lensje, dus dat kan het niet zijn.

Ik zal eens proberen of ik ergens voor de rode led een weerstandje tegenkom en even doormeten of er ergens 3,5 Volt afgegeven wordt...

als ik de led daar dan op aansluit zou ie het moeten doen toch?

Heb ik in het weekend in elk geval iets te doen ;)

Marty

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

ik heb mn ledje vervangen met een BLACKLIGHT led :)
die werkt gewoon goed !MITS! ik op een witte ondergrond werk :)
want anders licht t niet op met blacklight :+

. . . . . Youp.net . . . . .

• Benadski
orca schreef op 11 november 2004 @ 18:21:
Ik had hetzelfde probleem ook, toen ik daarna een UV led geprobeerd maar dat werkte ook niet. nu zit er een extra felle witte led in en dat werkt als een tierelier..

de witte led is opgebouwd uit drie ledjes (rood, blauw en groen) in de juiste lichtsterkte verhouding om wit licht te geven. het leek me dat de receptor gemaakt was voor de golflengte van rood licht en dus weinig ziet aan bluaw of UV licht.

het is wel de enige wit licht gevende muis op de zaak dus ik ben al gelukkig..
Een witte LED met drie LEDs erin bestaat volgens mij niet (tenzij je een RGB bedoelt, die heeft 4 of 6 pootjes). Een witte LED is een blauwe LED met daarover een fosforlaagje dat een deel van het blauw omzet naar geel! En geel + blauw is wit! :)

Je kan trouwens ook een witte LED nemen topicstarter, dat past ook wel bij een blauwe case meestal (en anders doe je je HDD en power LEDs ook wit). En idd, als je 3,5V hebt in je muis zou je het kunnen proberen (met een heel klein weerstandje ertussen, 10 Ohm ofzo), echter ben je dan zeer afhankelijk van de laadstatus van de accu's ben ik bang.
Pagina: 1