Toon posts:

Geforce 4 Ti 4600 geeft kartelige beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik een Geforce 4 Ti 4600 (gisteren) in mn kastje heb gehangen heb ik bij spellen kartelige beelden. Ditzelfde geldt voor het ''Welkom'' boodschap tijdens het opstarten van Windows.
Ik weet bijna zeker dat ik dit niet met de voormalige Geforce 3 Ti 200 had.

Is hier wat tegen te doen? Instellingen aanpassen?

Herbij een paar plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://img42.exs.cx/img42/9875/welkom8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img42.exs.cx/img42/8629/voorbeeld.th.jpg

Verwijderd

AA opzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op hoeveel x moet ik die zetten? Of welke is de beste optie?
2x?
QuincunX Antialiasing?
4x?
Of 4xS (alleen DirectD)

edit: alles geprobeert maar heb tot nu toe geen goed resultaat. Bij spellen krijg ik nu zelfs meer schokkerige beelden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 23:53 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 10:41
Dat Welkom kartelig is, kun je makkelijk verhelpen in Windows. Dat wil bij installatie van een andere kaart weleens niet meegenomen worden. De tekst in de Start-knop is dan ook een beetje kartelig. Nu weet ik alleen niet zo snel waar je dit kunt vinden, maar het hoort ergens te zitten waar je bijvoorbeeld kunt bepalen dat menu's geen schaduw hebben en mooi tevoorschijn komen enz.

Wat betreft dat spel. Ik denk dat je eerder op een hogere resolutie hebt gespeeld en nu niet in de gaten hebt dat hij is teruggezet naar standaard resolutie omdat je een nieuwe grafische kaart hebt ;)

• GoddXX2
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-03 11:14
Dat gedeelte in windows zou je cleartype aan kunnen zetten:

op je desktop -> Rechtermuisknop -> propeties[eigenschappen] -> appearance[vormgeving?] -> Effects...[Effecten...] en dan Use the following method to smooth edges of fonts -> cleartype

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
cleartype moet je niet doen als je geen tft hebt. Wordt veel te wazig. 'Standard' voldoet ook al genoeg om geen kartelige letters meer te krijgen.

En in spellen is het vrij normaal. Als je lager dan 1024x768 speelt krik dan de resolutie wat op in het spel. Maar dan nog blijf je randjes zien. AA aanzetten helpt wel, maar met die kaart merk je dan wel snel framerateverlies.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment de 45.23, dat maakt 1000 punten verschil met de 61.77 bij 3dmark 2001se. Daarom heb ik 45.23 geinstalleerd i.p.v de laatste forceware drivers. Kan dit een verschil maken?

Als ik Cleartype doe dan is inderdaad alles veel gladder, maar de letters veranderen zo erg dat ik er niet zo snel aan kan wennen. (Heb een Tft scherm)

Als ik anti aliasing aan zet op 2x dan zie ik echter geen verschil bij spellen dan het nog schokkiger is geworden. Dus met anti aliasing krijg ik het helaas niet weg.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Welke resolutie draai je met dat FIFA ?

Anti-Aliasing op 2x zou je eigenlijk wel moeten kunnen zien, aangezien je in de screenshot hierboven aardig veel kartels hebt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op 11 november 2004 @ 15:26:
Welke resolutie draai je met dat FIFA ?

Anti-Aliasing op 2x zou je eigenlijk wel moeten kunnen zien, aangezien je in de screenshot hierboven aardig veel kartels hebt.
Ik draai FIFA met 1024x768.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 15:34:
[...]

Ik draai FIFA met 1024x768.
hh, maak daar eens 1280x1024 van ;), en zet die AA maar uit, het komt gewoon omdat je maar zoveel puntjes kan weergeven (1024x768), en dus zie je kartels ....

Het gaat natuurlijk wel slechter draaien op 1280x1024, omdat je meer beeldpunten moet renderen..

• Palomar
  • Niet online
idd, die 17" TFT is gemaakt voor alleen 1280x1024. Op andere resoluties gaat ie uitrekken enzo en daardoor wordt het niet mooi.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 17:19:
[...]

hh, maak daar eens 1280x1024 van ;), en zet die AA maar uit, het komt gewoon omdat je maar zoveel puntjes kan weergeven (1024x768), en dus zie je kartels ....

Het gaat natuurlijk wel slechter draaien op 1280x1024, omdat je meer beeldpunten moet renderen..
Heb het spel nu ook in 1280x1024 uitgeprobeert en ik heb ongeveer weer hetzelfde. Als ik AA uit zet is het nog steeds slecht.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met een geforce 4 mx 440 in Midtown madness 2. AA / AF is in elk geval niet het probleem. Ook heb ik verschillende resoluties geprobeerd en meerdere drivers. Niemand een idee?

Verwijderd

Bij mijn geforce 4 mx 440 staat hardware acceleration standaard uit. Ik kan deze ook niet aanzetten. Als ik erop klik bij de driver opties krijg ik een verkeerd menu te zien. Misschien heb je hetzelfde probleem? Een oplossing heb ik er vooralsnog niet voor. ik krijg in elk geval dezelfde kartels in games (o.a. bij midtown madness 2).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 00:11 ]

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 10:16:
[...]

Heb het spel nu ook in 1280x1024 uitgeprobeert en ik heb ongeveer weer hetzelfde. Als ik AA uit zet is het nog steeds slecht.
Misschien dat het anders ook wel gewoon zo hoort. Een TFT geeft nou eenmaal vaak scherper beeld dan een CRT. CRT's zijn vaal wat waziger waardoor je zulke kartels minder goed ziet.
Ook kan het meespelen dat de beeldkwaliteit van je nieuwe kaart beter is dan die oude geforce3 (vooral op de hogere resoluties), waardoor het beeld wat waziger was. Misschien dat op die geforce 3 de refreshrate ook wel te hoog stond, waardoor het beeld wat waziger werd (bij TFT's kun je dat gewoon op 60Hz laten, dat is scherper en op een tft merk je verder geen verschil).

En dan nog even een plaatje hoe ik spellen zie:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45007/full.jpg

Flatout demo op 1024x768 met geforce ti4200. Dit stukje ziet er dus ook erg kartelig uit, maar dat hoort gewoon zo. Dat heeft iedereen als je geen hoge AA settings gebruikt. En ik vind jouw screenshot uit fifa2005 niet erger ofzo. Enige oplossing is dus ws. een nieuwe kaart kopen die krachtig genoeg is om Antialiasing te gebruiken.
Pagina: 1