Netwerk ligt plat na aansluiten apple

Pagina: 1
Acties:

• xaos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02-2023
Ik woon in een studentenhuis waar iedereen windows gebruikt. We hebben hier ADSL verdeeld door een router. Nu is hier onlangs een nieuwe huisgenoot komen wonen die een macintosh heeft, en zodra hij die aan het netwerk hangt, ligt dat vaker plat dan dat het wel werkt.

Helaas heb ik totaal geen verstand van routers en apple, dat maakt het dus niet makkelijker. De router is aangeschaft door iemand die hier niet meer woont en van een onbekend merk. De fabrikant schaamde zich hier blijkbaar dermate voor dat ze besloten heeft haar naam er niet op te zetten ;)
Als de betreffende apple wordt aangesloten begint de router na een tijdje continu te rebooten.

Het is ook wat lastig communiceren met de betreffende huisgenoot (buiten het feit dat het een Walloniër is) aangezien hij er heilig van overtuigd is dat zijn apparaat niet de oorzaak kan zijn dat ons "tot hij hier kwam wonen altijd perfect werkende netwerkje" het niet meer doet.

Kan iemand mij helpen? Ik heb namelijk echt geen idee waar dit aan ligt.

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 10:13

TweakBoy

---

een pure gok: heeft die apple notebook exact eenzelfde mac-adres als een ander pc in het studentenhuis... (jah. klinkt raar.. maar heb ik ook gehad met 30 pc's waarvan er 2 identiek zijn qua mac adressering :S )

---

• xaos
De IP adressen worden als het goed is door de router verstrekt, dus ik ga er van uit dat dat niet kan.

maar zoals gezegd weet ik geen snars van routers... :(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
En ook weinig van netwerken wat een macadres is iets anders dan een ipadres ;)

Onmogelijk dat die 2 dezelfde hebben, zoiets gebeurd alleen bij een zelfde type/merk netwerkchipfabrikant, die geen zin heeft om ieder kaartje een uniek adres te geven. Zo'n fout komt dus bijna alleen voor bij 2 dezelfde moederborden met dezelfde onboard netwerkchip.

[ Voor 64% gewijzigd door Icey op 10-11-2004 23:27 ]

• xaos
uhm, voortaan toch iets beter lezen??? MAC ipv IP

laten we het op dyslexie houden... ;)

Twee dezelfde moederborden kan dus niet, want hij is de enige met een apple notebook

[ Voor 33% gewijzigd door xaos op 10-11-2004 23:31 ]

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 11:16

shag-me

-n0n3-

Icey schreef op 10 november 2004 @ 23:26:
En ook weinig van netwerken wat een macadres is iets anders dan een ipadres ;)

Onmogelijk dat die 2 dezelfde hebben, zoiets gebeurd alleen bij een zelfde type/merk netwerkchipfabrikant, die geen zin heeft om ieder kaartje een uniek adres te geven. Zo'n fout komt dus bijna alleen voor bij 2 dezelfde moederborden met dezelfde onboard netwerkchip.
Ook wel eens tussen verschillende fabrikanten, de vader van een vriend van mij (werkt bij het ziekenhuis, als netwerknogwat) had een laptop en een gewone pc met hetzelfde mac adres

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• xaos
Is er een manier om er achter te komen of dit het probleem is en als dat zo is om het te verhelpen?

Verwijderd

Ook als er twee apparaten zouden zijn met hetzelfde MAC adres, zou die router niet 'na een tijdje' mogen gaan rebooten.

Check eens de eventlogs van alle aangesloten PC's, staat daar iets zinnigs in? Als je de apple 'door' een PC aansluit (via ICS) en het verkeer sniffed, zie je dan nog bijzondere dingen?

//edit
wat betreft het mac adres.. ping de mac vanaf een willekeurige andere pc en type daarna 'arp -a' in een dosbox (windows NT/2000/XP).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 23:37 ]

Verwijderd

Ga eens poortsniffen. Het lijkt me idd een cheapass routertje, zo te horen. En die klappen d'r nog wel eens uit als ze een ENORME hoeveelheid data te verwerken krijgen.

Het klinkt gek, maar het ís mogelijk dat die mac spyware of virussen heeft, of natuurlijk een andere PC in je netwerk. Erg veel data ==> router klapt dicht.

Draait die walloon soms filesharing brut?

Mag iemand die gozer niet echt, en doet hij een DDoS op hem, met jullie als mede-zondebok?

• xaos
Spyware / virussen zou nog best kunnen. Hij heeft helemaal geen vestrand van computers btw. Ik had hem er al naar gevraagd of ie kon kijken of er spyware of virussen op zijn notebook staan, toen keek hij me nogal glazig aan...

helaas is hij nu niet thuis en kan ik dus niet bij z'n notebook. (vandaar dat ik nu ook vrolijk op internet kan!) Ik moet dus morgen dat ding van hem maar eens bekijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Totaal andere insteek:

Reboots kunnen ook komen als er rare voltages op die kabels zitten. Hoewel netwerkadapters galvanisch gescheiden zijn (horen te zijn...) kunnen ze gaan flippen door aardelussen.

Kan het zijn dat die Apple ongeaard is, terwijl alle PC's dat zijn of juist de Apple wel als enige in het net geaard is :?

Als dat zo is kan het zijn dat iets zich via de router gaat proberen te aarden, wat hiertoe kan leiden :o

Oslik blyat! Oslik!

• xaos
:) ik woon in een huis van ongeveer 100 jaar oud, NIETS is hier geaard...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Over die MAC-adressen; ga er maar van uit dat die niet hetzelfde zijn. MAC-adressen zijn niet totaal random, de eerste 3 bytes zijn een manufacturer-ID. Die worden dus per fabrikant uitgedeeld. Tot zover kan 't dan nog wel hetzelfde zijn aangezien Apple geen eigen nic chipsets maakt, maar in tegenstelling tot de gewone fabrikant van PC's met onboard nics heeft apple wel een aantal eigen manufacturer IDs. Dus tenzij je een andere Apple machine in je netwerk hebt (en je zegt dat je dat niet hebt) is het onmogelijk dat de MAC-adressen hetzelfde zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

xaos schreef op 11 november 2004 @ 16:05:
:) ik woon in een huis van ongeveer 100 jaar oud, NIETS is hier geaard...
Verwarming enzo toch wel mag ik hopen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Is de kabel wel goed van die Apple?

Apple heeft niet zoveel last van spyware/adware/virussen, daarmee dat hij je zo raar aankeek. Het is mogelijk dat er 2 zelfde MAC-adressen in een netwerk zitten maar highly unlikely behalve als een van de pc's uit een aziatisch land komt of een of ander programmatje draait die de MAC-adressen aanpast.

Het is inderdaad mogelijk dat aardlussen deze problemen veroorzaken maar om dat te testen moet je alle (metalen) chassis aan de aarding leggen (hopelijk is er een verwarmingskabel of zo geaard). Misschien moet je eens je kabels nakijken en/of je router eens vervangen. Misschien moet je een keer een traffic analyzer bovenhalen op een van je pc's en zien wat er gebeurt als HIJ aansluit. Het kan evengoed zijn dat je Windows machines beginnen te broadcasten (omdat er een nieuw IP is) en daardoor je router flipt.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 12-11-2004 14:52 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• xaos
The_Eagle schreef op donderdag 11 november 2004 @ 16:26:
[...]

Verwarming enzo toch wel mag ik hopen :?
Duh, alleen vindt de stichting sociale huisvesting het niet nodig en te duur om voor een stelletje studenten de hele bedrading in het huis te vervangen....

• xaos
Guru Evi schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 14:51:
Is de kabel wel goed van die Apple?

Apple heeft niet zoveel last van spyware/adware/virussen, daarmee dat hij je zo raar aankeek.

weet ik, maar hij had daadwerkelijk nog nooit van spyware/adware gehoord

Het is mogelijk dat er 2 zelfde MAC-adressen in een netwerk zitten maar highly unlikely behalve als een van de pc's uit een aziatisch land komt of een of ander programmatje draait die de MAC-adressen aanpast.

is niet van toepassing

Het is inderdaad mogelijk dat aardlussen deze problemen veroorzaken maar om dat te testen moet je alle (metalen) chassis aan de aarding leggen (hopelijk is er een verwarmingskabel of zo geaard). Misschien moet je eens je kabels nakijken en/of je router eens vervangen. Misschien moet je een keer een traffic analyzer bovenhalen op een van je pc's en zien wat er gebeurt als HIJ aansluit. Het kan evengoed zijn dat je Windows machines beginnen te broadcasten (omdat er een nieuw IP is) en daardoor je router flipt.
De kabel zou idd wel eens het probleem kunnen zijn zijn, die liggen hier allemaal los door het huis, en sommige deuren laten te weining ruimte over om ze dicht te doen zonder de kabels te beschadigen. Helaas is onze vriendelijke huis-Belg al dagen niet meer gesignaleerd, dus ik heb dit nog niet kunnen testen.

IIG bedankt iedereen

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:44

Richard

Kuru Kuru Kururin

Misschien een achterhaalde opmerking van mij, maar staat het ding niet zoveel Appletalk-verkeer te genereren, en omdat het een cheap-ass routertje is (wat dat waars nieteens ondersteund) hierdoor op zijn gat gaat.

Even voor mijn beeldvorming, praaten Apples nog met elkaar over AppleTalk of is dat tegenwoordig ook allemaal TCP/IP?

20*350ZO45°

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Richard schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 16:22:
Misschien een achterhaalde opmerking van mij, maar staat het ding niet zoveel Appletalk-verkeer te genereren, en omdat het een cheap-ass routertje is (wat dat waars nieteens ondersteund) hierdoor op zijn gat gaat.

Even voor mijn beeldvorming, praaten Apples nog met elkaar over AppleTalk of is dat tegenwoordig ook allemaal TCP/IP?
AppleTalk wordt (helaas) uitgefaseerd. Het zit nog wel in het OS maar wordt bijna niet meer gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Dit komt doordat een Mac computer een ander protocol gebruikt. Die zenden om de 1sec een soort handshake uit. De instelling om dit te veranderen ken ik niet. Misschien is het mogelijk enkel het Tcp/Ip protocol in te schakelen.
Pagina: 1