Toon posts:

[OC] drie korte vragen: Geheugen, FSB, Temp meting.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben begonnen aan mijn eerste overclock actie, en ik heb jullie FAQ uitgebreid doorgelezen, en vanalles opgezocht met Google, mijn handleidingen etc.
Toch blijf ik nog met drie beknopte vragen zitten, die ik zo klein vind, dat ik er niet drie topics voor wil openen. (hopelijk ok?, anders moet ik ff knippen en plakken)
Jullie zijn altijd flink streng hier op de forums, en dat vind ik heel goed, dus ik hoop maar dat dit een beetje conform de regels is.

Allereers het systeempje:
-Mobo: Asus A7n8x
-Proc: AMD Athlon 2500+
-Mem: 2*256 Mb Kingston PC3200 (=400 Mhz)
-Video: AOpen Aeolus 6800 128 Mb
-Voeding: 300 W hec-300AR-PT

Mijn drie vragen:
1. Geheugen. De processor frequentie is standaard 166 Mhz, en dus die van mijn geheugen ook, maar dan op 'Dual chanel mode', hetgeen natuurlijk doelt op DDR.
Ik heb gelezen dat PC3200 inhoudt, dat het geheugen op 400 Mhz kan draaien.
-->Kan het geheugen nou werkelijk 400 Mhz aan, of 200 Mhz 'Dual chanel mode' ??? Met andere woorden: moet ik mijn geheugen op een freq van 400 gaan zetten in de BIOS, of kan ik dat beter laten?

2. FSB en periferie. Nogal een open deur misschien, maar ik wil het toch zeker weten. Mijn Proc draait staandaard op 166 Mhz, dus de FSB naar 200 zetten is voor mijn PC tje een (vette) overclock. Het grote voordeel en tegeljk bezwaar van het overclocken van de FSB schijnt te zijn, dat het Mobo (dus ook Mem, AGP, PCI, USB) mee moet. Maar goed, als ik een 3200+ had gekocht ipv een 2500+, dan had ik dezelfde componenten op een FSB van 200 gezet.
-->Geen probleem dan, toch??? (niet dat ik het snap, want AGP x1 is altijd 66 Mhz, of niet?)

3.Temperatuur meting. In Asus Probe krijg ik heel andere waarden voor de CPU temp dan in de BIOS.
Dat kan misschien iets te maken hebben met de belasting van de CPU onder BIOS ?. Niet dat de BIOS een zware taak zal zijn, maar misschien is het wat primitiever dan WinXP, en zet de CPU altijd op 100%. In ieder geval gaat mij GPU koeler brullen in de BIOS. Weet ik dus allemaal niet zeker.
In ieder geval meet ik in de BIOS 58 graden, terwijl ik in Probe bij volle belasting (TSC Distr Comp, DPC }:O) 44 graden meet.
-->Meten Probe en de BIOS op een andere manier??
Is toch allebei van ASUS en bovendien, wat heb je aan 2 thermometers op een Mobo?

Bedankt.

Wilde_Bill

Verwijderd

1. Geheugen. Dual Channel betekend niet dubbele snelheid. Dat is juist DDR dat draait op 2 x de FSB snelheid. Dat is dus nu bij jou, 166 x 2, 333mhz. Dual channel zorgt dat de geheugenband niet 32 maar 64 bits is. Dit zorgt voor sneller verwerking dus over het algemeen een sneller systeem.

2. FSB. Als je je FSB gaat verhogen is een AGP en PCI lock wel een vereiste. Heb je dit niet op je moederbord dan gaat overcloken een stuk lastiger worden.
Voor je fsb overcloken is jou max, 400/2, 200mhz. Er boven kan ook wel maar dat kan je geheugen waarschijnlijk niet aan.

3. Temperatuur. Over het algemeen is de bios kwa meeting hetzelfde als in Windows. Het verschil hiero is waarschijnlijk dat in Windows rekening wordt gehouden met het verkeerd meten van je temperatuur in je bios, bios updaten kan dit verhelpen. Over het algemeen is dit een paar graden. Het windows programma compenseerd dit dus.

Ik hoop dat het antwoord geeft op al je vragen.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
with ^^

Over het algemeen is de temperatuur maar een indicatie, die ook nog eens af kan wijken. Als je de precieze temp wilt weten dan zul je een sensor bij de proc moeten plakken ;)

Het geheugen kan meestal wel wat boven de 200 fsb aan, maar dat zul je gewoon ff moeten testen, anders eventueel wat meer prik geven. Ook met de timings van het geheugen heb je nog wel wat ruimte over om mee te spelen over het algemeen. De meeste procs zijn tegenwoordig wel zo goed dat ze 200 fsb kunnen halen en veel hoger, maar de koeling wordt dan het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee, ik begrijp het nog niet helemaal.

1. Geheugen. Bedoel je dit?
Double Data Rate (DDR) Draait ALTIJD op 2x de FSB (voor zover mogelijk), vandaar dat je voor een CPU op 200 Mhz geheugen nodig hebt dat op 400 Mhz draait.
Dual chanel mode verhoogt de bandbreedte van 32 naar 64 bits, en heeft daar verder nix mee te maken.

2. FSB Waarom heb ik een AGP/PCI lock nodig, als ik op hetzelfde Mobo ook een XP3200+ kan draaien die op 11x 200 Mhz draait ??

3. Temperatuur Ok klinkt goed. Ik ga mijn bios updaten. Dank. :)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
1. Yep

2. Wanneer je bussen niet gelocked zouden zijn dan zouden de pci bus en agp bus mee omhoog gaan met de front side bus, een te hoge pci bus kan problemen veroorzaken, zoals geen netwerk, usb, of crashende schijven, aangezien die allemaal afhankelijk zijn van die bus. Op borden met unlockte bussen kun je dit vaak nog met deviders instellen als 6/2/1 -- 5/2/1 -- 4/2/1 enz, maar do the math an je zult zien dat je bij 183 Mhz fsb toch wel een pci bus hebt van bijna 37 Mhz wat de meeste hardware niet leuk vind

3 ;)

Verwijderd

Juist nou als het goed is heb je nu alle info he :7

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:12
YoupY schreef op 11 november 2004 @ 00:21:
1. Yep

2. Wanneer je bussen niet gelocked zouden zijn dan zouden de pci bus en agp bus mee omhoog gaan met de front side bus, een te hoge pci bus kan problemen veroorzaken, zoals geen netwerk, usb, of crashende schijven, aangezien die allemaal afhankelijk zijn van die bus. Op borden met unlockte bussen kun je dit vaak nog met deviders instellen als 6/2/1 -- 5/2/1 -- 4/2/1 enz, maar do the math an je zult zien dat je bij 183 Mhz fsb toch wel een pci bus hebt van bijna 37 Mhz wat de meeste hardware niet leuk vind

3 ;)
Ik heb weleens op een asus mobo in de bios gezien dat als ie fsb stapjes had waar naast stond hoe hoog de agp/pci loopt en ik weet dat er stond fsb 200 mhz agp/pci 33 mhz en bij 166 en 233 stond er ook weer dat de agp/pci op 33 mhz loop..volgens mij wou de ts niet tussenin zitten toch? (ookal raad ik um niet aan om in 1 x naar de 200 te gaan :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Patrlck op 11-11-2004 09:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 09:04:
Juist nou als het goed is heb je nu alle info he :7
Ja, inderdaad! :*)

BEDANKT!!!

Dan ga ik maar eens lekker bezig 8)
Laterz!

Wilde_Bill

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 11 november 2004 @ 00:21:
Op borden met unlockte bussen kun je dit vaak nog met deviders instellen als 6/2/1 -- 5/2/1 -- 4/2/1 enz, maar do the math an je zult zien dat je bij 183 Mhz fsb toch wel een pci bus hebt van bijna 37 Mhz wat de meeste hardware niet leuk vind
Ik neem dan aan dat in het geval dat ik beschrijf, FSB van 200 ipv een 166 vanwege een andere processor op hetzelfde mobo, de deviders anders worden ingesteld.
Stel ik echter mijn bios in op "agressive system performance" ipv "optimal" en clock mijn 2500+ op naar 200 Mhz , dan worden de deviders misschien niet aangepast. Maar dat moet ik dan ff verder opzoeken.

edit:
PS wat is de math? zit die onder de system performance tab van de BIOS ofzo, of is dat een buitengewoon handig progje???

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 10:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 00:01:
Nou nee, ik begrijp het nog niet helemaal.

1. Geheugen. Bedoel je dit?
Double Data Rate (DDR) Draait ALTIJD op 2x de FSB (voor zover mogelijk), vandaar dat je voor een CPU op 200 Mhz geheugen nodig hebt dat op 400 Mhz draait.
Dual chanel mode verhoogt de bandbreedte van 32 naar 64 bits, en heeft daar verder nix mee te maken.
Het memory draait gewoon dezelfde snelheid als de FSB (bij 1:1). 200MHz dus. Omdat het twee instructiesper kloktik doet (DDR) is het geliijk aan SDR op 400MHz. Daarom heet het ook DDR400 (= 200Mhz DDR, let op de "DDR" ervoor of erachter). De snelheid is dus 200MHz
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:01:
[...]

edit:
PS wat is de math? zit die onder de system performance tab van de BIOS ofzo, of is dat een buitengewoon handig progje???
"Do the math" is een engels spreekwoord..oftewel: "reken het maar na". Weinig kans dat je die optie in de bios gaat vinden ;)

De "4:2:1", "5:2:1" etc etc slaat op de verhoudingen tussen de bus snelheden. 4:2:1 is dus FSB:AGP:PCI.

Als je FSB dus 133Mhz is met een 4:2:1 div dan draait je AGP dus op 66MHz en je PCI op 33. Zet je de fsb op 200MHz met 4:2:1 dan word het dus 100MHz AGP en 50MHz PCI. Zeer onwaarschijnlijk om dat te draaien, maar niet onmogelijk ;)
Een 6:2:1 bied dan uitkomst (als je die hebt). Dan word het dus 200:66:33 en loopt alles weer normaal.

PCI en AGP locking is niet anders dan een soort variabele divider die altijd de PCI en AGP op 33 en 66 MHz laat lopen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 12:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 12:22:
[...]

Het memory draait gewoon dezelfde snelheid als de FSB (bij 1:1). 200MHz dus. Omdat het twee instructiesper kloktik doet (DDR) is het geliijk aan SDR op 400MHz. Daarom heet het ook DDR400 (= 200Mhz DDR, let op de "DDR" ervoor of erachter). De snelheid is dus 200MHz
.
Volgens de JEDEC specificaties is het 400Mhz DDR (frequentie = 200Mhz, datarate = 400Mhz)
200Mhz DDR betekent dus een datarate van 200Mhz, clockfrequentie = 100Mhz.

Conventie geheugenbenamingen
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 00:01:
Dual chanel mode verhoogt de bandbreedte van 32 naar 64 bits, en heeft daar verder nix mee te maken....
DDR-SDRAM is 64-bit ; dus in dual-channel mode heb je virtueel 128-bit geheugen beschikbaar (dus 2x64)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 12:41:
[...]

Volgens de JEDEC specificaties is het 400Mhz DDR (frequentie = 200Mhz, datarate = 400Mhz)
200Mhz DDR betekent dus een datarate van 200Mhz, clockfrequentie = 100Mhz.

Conventie geheugenbenamingen

[...]

DDR-SDRAM is 64-bit ; dus in dual-channel mode heb je virtueel 128-bit geheugen beschikbaar (dus 2x64)
idd, maar op het net lees je het dus anders. Daar zie je vaak DDR400 en 200MHz DDR (wat dus hetzelfde zou zijn).
Pagina: 1