Toon posts:

Welke geluidskaart voor muziek opnemen???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in een band waarmee we een CD willen opnemen.
Ik ben nu al een week op zoek naar een geschikte geluidskaart. :O
Ik wil er ongeveer 200 euro voor uitgeven.

Heb al verschillende reviews gelzen o.a. Audigy 2 ZS, platinum (pro), audigy 2 eX.
Het komt een beetje op hetzelfde neer heb ik het idee.
Iemand misschien ervaringen met een ander merk kaart??

Kan iemand mij hierbij helpen???

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

zou je niet iets willen hebben waarmee je meerdere kanalen kunt opnemen dan enkelt stereo?
je zou voor de gein eens de search in het audio video forum kunnen proberen...

[ Voor 31% gewijzigd door PipoDeClown op 10-11-2004 21:47 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 14:12
Als je t tijdens het opnemen meteen goed kan mixen, en de onderlinge levels goed kan krijgen op het directe gehoor, zonder nacontrole, zonder fouten, dan kun je je mengtafel gewoon op een goeie line-in gooien van een geluidskaartje.

Heb je die mogelijkheid niet, en wil je het niet meteen 20000x opnieuw moeten doen omdat er toevallig 1 instrument iets te hard staat enzovoorts dan zou ik het zeker multitrack opnemen, dan kun je later de volumes afzonderlijk afmixen.

En als t voor eenmalig is kun je desnoods zo'n kaart wel ergens lenen of huren of whatever.

Je kan het gewoon (imho) prima op minidisc opnemen, dan heb je ook geen storingsbronnen vanuit de pc, de binnenkant is niet echt storingsvrij zegmaar. Om over mogelijke aardlussen nog even niet te spreken.

De minidisk hang je later weer (digitaal) aan je PC waarna je de zooi mooi digitaal hebt en in goede kwaliteit.

DAT zou ook nog kunnen, die heeft niet de ATRAC compressie zoals een minidisk heeft, maar dan zit je op 48Khz te samplen en zal je t voor je CD moeten downsamplen naar 44Khz, wat volgens mij dan niet veel beter meer is dan een "vers" gesampelde 44Khz MD opname.

[ Voor 44% gewijzigd door DJSmiley op 10-11-2004 22:41 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Of je moet software hebben die synchroon kan afspelen en opnemen met meerdere kanalen.
Zodat je dus apart kanalen kunt inspelen en naderhand het volume ervan aan kan passen per kanaal.

In principe maakt het dan niet uit welke geluidskaart je gebruikt, zolang de line in in elk geval maar van goede kwaliteit is. Dan zou ik zelf in eerste instantie niet kijken naar Creative kaarten, aangezien die meer voor de gamer/home cinema-er bedoeld zijn en opties hebben waar je als niet-gamer oid weinig mee kunt.

Ik geloof dat M-Audio wel wat professionelere kaarten maakt voor die markt, maar ik denk ook dat die wel wat knaken kosten.

Het hangt er ook vanaf hoe professioneel je wilt gaan, waar het precies voor is enz...
Met het digitaal opnemen met meerdere sporen heb ik totaal geen ervaring, weet alleen dat er voor analoog van die kleine masterrecordertjes zijn van Fostex.
Maar dan betaal je je weer scheel aan tapes voor dat ding.

[ Voor 20% gewijzigd door dreeke op 10-11-2004 22:44 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 07:53
Een terratec Phase 88 staat al in de pricewatch voor 338 euro. Voor honderd euro meer heb je dan een semi-professionele 8 kanaals geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt voor de snelle reacties....

Wat het idee is:

Spoor voor spoor opnemen met Cubase / audition.
Eerst drums (e.v. midi) dan bas, gitaar, zang etc.

Gitaar e.d. willen we eerst naar een mengtafel dan naar " line in" van de geluidskaart.

Dan willen we het afmixen e.v. wat effecten op de zang ook in Cubase/audition

Maakt het dan nog wat uit met welke resolutie je dat opneemt? (24 bit en 96 KHz?)

Verwijderd

Topicstarter
Multitrack wordt het dus.......

• joepurlings
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 13:55

joepurlings

Message posted by Youpey!

Je kunt eens kijken op feedback.nl, dit is een muziekwinkel en zit in rotterdam, utrecht en apeldoorn.

Hier hebben ze vast wel iets dat je gebruiken kunt.

Je kunt ook het internet afstropen naar een tweedehands (analoge) multitrackrecorder (8 kanalen ofzo). Je mixt het dan eerst naar 8 kanalen (hierbij nog geen stereo-effect gebruiken etc. Daarna kun je op je gemak alles instellen en mix je het netjes stereo naar je computer in. Als je toevallig de mogelijkheden hebt kan dat ook nog digitaal.

Succes! ;)

Youpey

Pagina: 1