Toon posts:

Computer valt af en toe spontaan uit, mobo defect ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij Pc valt af en toe spontaan uit en start dan weer automatisch op.

Gigabyte GA-7 ZXE
XP2000+
640mb 168 pin SDRam
-windows XP
-4mb SIS videokaart

Nu heb ik het moederboord bekeken en het lijkt alsof de ronde condensators op het moederbord lekken. Van de bovenkant zijn ze een beetje open en sluiten ze niet meer helemaal aan.

Zou dit het automatisch herstarten kunnen veroorzaken?

Zoja, kan ik ze dan even tijdelijk met sileconenkit kunnen afdichten ?

Sommige van jullie zullen zeggen, niet kloten koop gewoon een nieuwe mobo. Dit heb ik al gedaan maar ik wacht nog even op ddr geheugen wat verzonden moet worden vanuit het buitenland, vandaar.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Als ze lekken dan is dat niet goed. Dit zorgt ervoor dat je PC instabiel wordt. Het afdichten heeft geen nut...nieuwe condensators wel. Condensators zorgen vaak voor stabiliteit van iets, wanneer ze open zijn gebroken doen ze dit niet meer goed.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou dus zelf die elco's eraf kunnen solderen en vervangen door nieuwe, als je geen garantie meer hebt. Kijk wel wat de waardes zijn van die elco's. De spanning en capaciteit in F. Let ook op + en - van die dingen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Nieuwe elco's erop solderen of bord vervangen, andere optie heb je niet of je moet er mee leren leven dat je bak onstabiel blijft. Simpel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Abbadon schreef op 10 november 2004 @ 19:20:
Nieuwe elco's erop solderen of bord vervangen, andere optie heb je niet of je moet er mee leren leven dat je bak onstabiel blijft. Simpel :)
Elco's vervangen is niet zo moeilijk, ik heb al elco's van 3 moederborden moeten vervangen.

Als je niet durft te solderen, dan ga je het moederbord moeten vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
solderen is geen probleem. Kan ik die condensatortjes gewoon in een electronica zaak halen ?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 20:38:
solderen is geen probleem. Kan ik die condensatortjes gewoon in een electronica zaak halen ?
Zolang de capaciteit hetzelfde is en spanning >= spanning die op je huidige elco's staat.

dus een 1000µF 6V vervang je door 1000µF 16V. Elco's die op hogere spanningen kan werken kan geen kwaad, alleen zijn ze wat groter. Elektronicawinkels hebben geen lage spannings elco's, want 6V elco's kunnen ze alleen verkopen aan mensen die schakelingen maakt tot +/-5V. Terwijl ze 16V of hoger gemakkelijk aan de man kan brengen.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 11-11-2004 10:22 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Is je pc geaard? Ook dit kan soms voor problemen zorgen
Pagina: 1