hey,
Ik heb de laatste weken serieuze problemen als ik games speel; bij COD + UO, bij WoW en RoE (rubies of eventide) valt mijn pc uit na een X aantal minuten te spelen, zonder errors, zonder waarschuwingen, zonder reboot, gewoon uitvallen; dan moet ik de power knop 4 sec inhouden zodat de powerLED uitgaat en dan kan ik terug booten. als ik geen games speel dan kan mijn pc gemakkelijk dagen aan een stuk blijven aanliggen.
ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
98SE of XP SP2 = zelfde probleem
DMA aan of uit (ik heb de nodige 80-pin kabels) = zelfde probleem
2 DDR sticks apart getest (normaal dual channel) = zelfde probleem
de belasting op de molexen beter verspreid = zelfde probleem
4.3, 4.7 en 4.10 catalysts = zelfde probleem
oudere en nieuwere nforce drivers = zelfde probleem
verschillende instellingen qua prestatie/kwaliteit in de drivers = zelfde probleem
AA/AF aan of uit = zelfde probleem
fastwrite aan of uit = zelfde probleem
een warmteprobleem is het al niet, CPU 38°/45° en mobo 18°/22° (idle/stressed)
Allles dat niet word gebruikt is uitgeschakeld in de bios, geen IRQ conflicten, geen kortsluitingen in de case, geen blootliggende draden (heb alles al 20x nagekeken)
na veel rongekeken te hebben op got zelf en google etc denk ik dat mijn voeding de boosdoener is;
mijn pc:
AXP 2600+ non-oc
A7N8X 2.0 deluxe
Sapphire 9800Pro 128MB/256bit non-oc
2x 256MB dualchannel Apacer DDR333 2.5*3*3*7 (standaard timings)
Maxtor 40GB ata133/7200rpm 2MB cache
Sony 16x/40x Dvd-rom
Samsung 52x/32x/52x CD-RW
Soundblaster live 5.1 Digital
4 papsten 80mm
Zeck 350W powersupply (mogelijke boosdoener)
hier zijn de voltages (idle):
12V = 12.544
5V = 4.838
3.3V = 3.312
Vcore = 1.664
ik vind de 12V verdacht hoog liggen en de 5V toch wel redelijk laag, zeker voor op idle te staan (kan men voltages niet meten stressed aangezien hij uitvalt), ik heb ook eens die power supply calculator gedaan en daar kwam ik uit op 293W +20% = 353W, ook heb ik gevoeld dat mijn voeding nogal redelijk warm heeft op idle, en mijn zijpaneel van de case vertoont een donkere vlek juist naast de plaats waar mijn voeding zit
ben dit vergeten te vermelden; ik had eens die fan van men 9800pro eraf gehaald en iets te hard op de heatsink geduwd en die helde 1mm over, maar ik denk niet dat dit het probleem is aangezien ik die fan er vorige week heb afgehaald (zit er alweer op) en ik mijn pc-valt-uit probleem al verscheidene weken heb, ook is de heatsink van men 9800pro niet heet, eerder warm/lauw, ik heb er ook Zalman ramsinks op zitten die ook warm/lauw zijn (direct na het uitvallen van de pc gevoelt)
nu ik weet dat er hier veel kenners zitten
daarom kwam ik eerst eens vragen of het daadwerkelijk aan mijn voeding zou kunnen liggen, ik wil namenlijk geen 100€+ uitgeven aan een nieuwe voeding als ik achteraf hetzelfde probleem heb 
alvast bedankt
Ik heb de laatste weken serieuze problemen als ik games speel; bij COD + UO, bij WoW en RoE (rubies of eventide) valt mijn pc uit na een X aantal minuten te spelen, zonder errors, zonder waarschuwingen, zonder reboot, gewoon uitvallen; dan moet ik de power knop 4 sec inhouden zodat de powerLED uitgaat en dan kan ik terug booten. als ik geen games speel dan kan mijn pc gemakkelijk dagen aan een stuk blijven aanliggen.
ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
98SE of XP SP2 = zelfde probleem
DMA aan of uit (ik heb de nodige 80-pin kabels) = zelfde probleem
2 DDR sticks apart getest (normaal dual channel) = zelfde probleem
de belasting op de molexen beter verspreid = zelfde probleem
4.3, 4.7 en 4.10 catalysts = zelfde probleem
oudere en nieuwere nforce drivers = zelfde probleem
verschillende instellingen qua prestatie/kwaliteit in de drivers = zelfde probleem
AA/AF aan of uit = zelfde probleem
fastwrite aan of uit = zelfde probleem
een warmteprobleem is het al niet, CPU 38°/45° en mobo 18°/22° (idle/stressed)
Allles dat niet word gebruikt is uitgeschakeld in de bios, geen IRQ conflicten, geen kortsluitingen in de case, geen blootliggende draden (heb alles al 20x nagekeken)
na veel rongekeken te hebben op got zelf en google etc denk ik dat mijn voeding de boosdoener is;
mijn pc:
AXP 2600+ non-oc
A7N8X 2.0 deluxe
Sapphire 9800Pro 128MB/256bit non-oc
2x 256MB dualchannel Apacer DDR333 2.5*3*3*7 (standaard timings)
Maxtor 40GB ata133/7200rpm 2MB cache
Sony 16x/40x Dvd-rom
Samsung 52x/32x/52x CD-RW
Soundblaster live 5.1 Digital
4 papsten 80mm
Zeck 350W powersupply (mogelijke boosdoener)
hier zijn de voltages (idle):
12V = 12.544
5V = 4.838
3.3V = 3.312
Vcore = 1.664
ik vind de 12V verdacht hoog liggen en de 5V toch wel redelijk laag, zeker voor op idle te staan (kan men voltages niet meten stressed aangezien hij uitvalt), ik heb ook eens die power supply calculator gedaan en daar kwam ik uit op 293W +20% = 353W, ook heb ik gevoeld dat mijn voeding nogal redelijk warm heeft op idle, en mijn zijpaneel van de case vertoont een donkere vlek juist naast de plaats waar mijn voeding zit
ben dit vergeten te vermelden; ik had eens die fan van men 9800pro eraf gehaald en iets te hard op de heatsink geduwd en die helde 1mm over, maar ik denk niet dat dit het probleem is aangezien ik die fan er vorige week heb afgehaald (zit er alweer op) en ik mijn pc-valt-uit probleem al verscheidene weken heb, ook is de heatsink van men 9800pro niet heet, eerder warm/lauw, ik heb er ook Zalman ramsinks op zitten die ook warm/lauw zijn (direct na het uitvallen van de pc gevoelt)
nu ik weet dat er hier veel kenners zitten
alvast bedankt
[ Voor 14% gewijzigd door TwistedAnimator op 10-11-2004 17:47 ]