Idee voor in FaQ: mosfet's coolen?

Pagina: 1
Acties:

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Na 4 abit planken te hebben versleten heb ik nu een intel systeempje, en voordat ik nog harder ga clocken lijkt het me een goed idee om de MOSFET's ook te coolen.

nu is het zo dat ik daar niet zo veel verstand van heb. ik weet wel dat er mensen hier rondzwerven die dat wel hebben. het leek mij wel handig om informatie, how-to enzo erin te stoppen. ik ben vast niet de enige die telkens mobo's sloopt vanwege die mosfet's.

Ik ben al op zoek geweest, ook hier in de search. dan kom je oude draadjes tegen, iets over mosfet cooling met wc. maar das alweer van vorig jaar. ook met google kom ik niets bruikbaars tegen.

Wat ik zelf van plan ben om te doen is een oude heatsink vinden en die in stukjes zagen en dat erop doen...maar dan het probleem: hoe?
als je te sterke 'lijm' gebruik krijg je het risico dat je de mosfet's kapot maakt wanneer je de sinks eventueel wilt verwijderen. da's ook niet de bedoeling.

iemand die snapt wat ik probeer duidelijk te maken? :)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heh :D, hoever clock jij dan dat de boel het steeds begeeft?

Eigenlijk moet je de andere kant vd mosfet's coolen, maar die zitten altijd tegen het mobo aan gesoldeerd, heb eens iemand gezien die op de achterkant van het mobo een watercooling tegen die mosfet's zette, alleen dan zit er weer een stuk pcb tussen.
Die abit's worden trouwens toch veelal actief gecooled tegenwoordig?
Gelukkig zie je nue steeds vaker beter gecoolde mosfets, is ook wel een must met het stroomverbruik van de Prescott's.

[ Voor 93% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-11-2004 17:45 ]

• Burner13
_XipHiaS_ schreef op 10 november 2004 @ 17:40:
Heh :D, hoever clock jij dan dat de boel het steeds begeeft?
dat viel altijd wel mee, misschien was het gewoon pech. maar die mosfet's op mn huidige bord worden onder load toch echt flink warm.

die abit waar ik het over had, was de nf7-s rev 2.0. fsb is nie hoger dan 220 geweest, Vcore toch wel eens op 1,9.

maar...daar gaat het nu niet om :)

• _XipHiaS_
  • Niet online
Burner13 schreef op 10 november 2004 @ 17:43:
[...]

dat viel altijd wel mee, misschien was het gewoon pech. maar die mosfet's op mn huidige bord worden onder load toch echt flink warm.

die abit waar ik het over had, was de nf7-s rev 2.0. fsb is nie hoger dan 220 geweest, Vcore toch wel eens op 1,9.

maar...daar gaat het nu niet om :)
Op mijn bordje word de boel onder vollast (Prime95)ongeveer rond de 90c, had daar ff een censor tegenaan gehouden, maar kan wat hoger liggen door slecht contact. Maar ik zit ook niet zo extreem hoog en heb een Northwood.

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-11-2004 19:34 ]

• Burner13
daarom...en, als t klopt wat ik heb gelezen allemaal. is dat niet goed voor de levensduur

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 16:00

McFizban

Hackito ergo sum.

Wat is flink warm?
Simpele electronica kan zonder grote problemen 80 graden aan de buitenkant worden.
Bij 60 graden is het al niet fijn meer om de boel aan te raken.

Als je het vochtig maakt en het gaat sissen, dan moet je inderdaad aan koeling gaan denken.

(Of je doet het gewoon om het doen natuurlijk ;) )

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Burner13
wat ik warm vind? dat ik mijn vinger niet langer op de mosfet kan houden, dat vind ik toch wel warm zat om over koeling te denken :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
gewoon met een beetje thermal adhesive er op plaken en laten zitten ( de kapot gezaagde heatsink werkt altijd goed genoeg) en als je echt hoge vcore's wil draaien raad ik je aan om er een fannetje op te zetten, hoeft niet groot te zijn, maar gewoon een kleine luchtstroom op wekken en die tegen de sinks aan blazen

LinkedIn
BlackIntel

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Hoezo je vind niets met google? En dit dan? Zo wat het eerste dat je tegenkomt als je "mosfet cooling" ingeeft in google.

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 09:24
Sommige mobo's hebben het al standaard.

Afbeeldingslocatie: http://www.chaintechusa.com/tw/images/Products/Motherboard/ZNF3-150_L.jpg

Dat grote gouden ding waar RADEX op staat is een aluminium plaat met koelribben die op de mosfets ligt met daar overheen een tunnel die actief gekoeld wordt met een fannetje. _/-\o_

En ja: * Cryolite heeft zo'n mobo 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Cryolite op 10-11-2004 22:54 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
Zo'n veel te lawaaierig 4cm fannetje zeker?? :r

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik doe bijna standaard al sinks op me mosfets, nu sinds een tijdje een 60mm fannetje op 5v ervoor. Je hoort het niet en ze zijn nu een stuk koeler :)

Gabriël AM5

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 09:24
El Snorro schreef op 10 november 2004 @ 22:56:
Zo'n veel te lawaaierig 4cm fannetje zeker?? :r
Dat valt verbazingwekkend mee, m'n waterpomp maakt eigenlijk nog meer herrie, alsmede m'n hdd's.
Misschien dat ie na verloop van tijd wel wat meer herrie gaat maken, maar da's dan weer een goede reden voor modden toch? :P

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Je bord dien als koelp[laat voor je fet.
En als je luchtkoeling gebruikt,is er voldoende luchtverpplaatsing om de fets te koelen.
En goede fet mag best warm worden,en het nadeel van waterkoeling,is dat je dus enkel en alleen de componenten koelt waar het koelblok op staatl,en de meeste bordfabrikanten gaan er nog steeds vanuit dat je luchtkoeling gebruikt.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Burner13 schreef op 10 november 2004 @ 17:49:
daarom...en, als t klopt wat ik heb gelezen allemaal. is dat niet goed voor de levensduur
klopt, maar een beetje overclocker doet een of 2 jaar met een systeem :P Zelfs als de MBT van alle onderdelen naar 1/8e zou zakken door het overclocken zouden ze dat nog wel moeten overleven :P
Cryolite schreef op 10 november 2004 @ 22:54:
Sommige mobo's hebben het al standaard.

[afbeelding]

Dat grote gouden ding waar RADEX op staat is een aluminium plaat met koelribben die op de mosfets ligt met daar overheen een tunnel die actief gekoeld wordt met een fannetje. _/-\o_

En ja: * Cryolite heeft zo'n mobo 8)
* Rey Nemaattori leest fannetje...

* Rey Nemaattori denkt: Herrie?

[ Voor 41% gewijzigd door Rey Nemaattori op 11-11-2004 11:19 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben niet goed meer op de hoogte van de huidige koelmethoden van de torren, maar indien er niets op zit: zijn SMD koellichamen niet goed? zoiets als Conrad #187926 - 8A ? dat is een klein koellichaampje van 16*6,3*4,8mm, lijkt mij beter dan niets.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 11 november 2004 @ 11:04:
[...]

klopt, maar een beetje overclocker doet een of 2 jaar met een systeem :P Zelfs als de MBT van alle onderdelen naar 1/8e zou zakken door het overclocken zouden ze dat nog wel moeten overleven :P

[...]

Een jaar met een systeem? Het gros van de tweakers doet net 3 maanden met een systeem..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wou net zeggen, ik ben dan een zuinige tweakers (als ik mezelf met sommige doc's vergelijk) en ik vervang de meeste onderdelen al binnen een jaar.
(alleen op dit moment niet wegens geld gebrek :(

Gabriël AM5

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
sapphire schreef op 11 november 2004 @ 17:15:
wou net zeggen, ik ben dan een zuinige tweakers (als ik mezelf met sommige doc's vergelijk) en ik vervang de meeste onderdelen al binnen een jaar.
(alleen op dit moment niet wegens geld gebrek :(
Mwah ikzelf kan me inmiddels wel scharen onder de niet zo zuinige tweakers denk :P
Als is dat niet echt iets om trots op te zijn :+

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Coolermaster heeft mooie blokjes, kleine koperen profieltjes met degelijke thermische tape. Bij een bekende tweakstore zijn ook de microcool mosfetsinks the krijgen.

Mijn tip: kleine koperen heatsinks en goede tape (ivm gewicht) en dan lijm (wel doseren) je op je elco's bij de mosfets een fannetje @ 5V die de lucht lekker circuleert boven je FET's. works great on a NF7 hier :)

Vergeet ook je clockgenerator niet, die wil ook nog wel eens heel warm lopen...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Rey Nemaattori schreef op 11 november 2004 @ 11:04:

Dan is dat Abit Fatality bord niks voor je die heeft er 2 voor actieve mosfetkoeling. Bij sommige Epoxjes krijg je ook standaard al heatsinks voor op je mosfets ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Turkish schreef op 11 november 2004 @ 17:49:
[...]

Dan is dat Abit Fatality bord niks voor je die heeft er 2 voor actieve mosfetkoeling. Bij sommige Epoxjes krijg je ook standaard al heatsinks voor op je mosfets ;)
Niet echt iets nieuws onder de zon. Op mijn MSI K7T Turbo2 mobo staan ook al heatsinks op de mosfets ;)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Er waren toch ook WC-blokjes voor op je mosfets, meende daar iets over hebben gelezen op CJ:

EDIT: http://www.casejunkies.co...php?upn=010001&hl_id=1618

[ Voor 34% gewijzigd door tafkaw op 11-11-2004 18:24 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Je blijft uiteindelijk de verkeerde kant van de FET koelen.
De onderkant...die tegen je bord plakt...is de plek voor het koellichaam (Nogmaals je moederbord fungeerd als koellichaam)
Kijk maar bij o.a. een (auto)versterker,rolstoelvoeding o.i.d.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.autocom.pl/sirius/costec/photo/MOSFET.jpg

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• _XipHiaS_
  • Niet online
Dr.Q schreef op 11 november 2004 @ 17:46:
Coolermaster heeft mooie blokjes, kleine koperen profieltjes met degelijke thermische tape. Bij een bekende tweakstore zijn ook de microcool mosfetsinks the krijgen.

Mijn tip: kleine koperen heatsinks en goede tape (ivm gewicht) en dan lijm (wel doseren) je op je elco's bij de mosfets een fannetje @ 5V die de lucht lekker circuleert boven je FET's. works great on a NF7 hier :)

Vergeet ook je clockgenerator niet, die wil ook nog wel eens heel warm lopen...
Zelf zou ik dan 't liefst van die gecoate blokjes nemen, moet er niet aan denken dat zo'n koperen blokje d'r af pleurt op de videokaart ofzow :/ en dan misschien toch met een duo-lijmpje ipv sticker, door de nogal grote temperatuur verschillen lijkt het me niet lekker voor zo'n sticker.

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 11-11-2004 18:32 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Akino schreef op 11 november 2004 @ 18:28:
De onderkant...die tegen je bord plakt...is de plek voor het koellichaam (Nogmaals je moederbord fungeerd als koellichaam)
Dus wat stel je dan voor? Er is maar 1 kant die af te koelen valt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ranzy schreef op 11 november 2004 @ 18:38:
[...]

Mosfets op een moederbord moeten bij normaal gebruik ook niet echt gekoeld worden. Bij overclocken zou het waarschijnlijk wel handig zijn. Maar als je een heatsink op de "verkeerde" kant zet zullen ze ook wel wat gekoeld worden niet?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Ranzy schreef op 11 november 2004 @ 18:38:
[...]

Koelen aan de board-zijde... Dit is erg ingewikkeld, ik weet dat casemodderpoel het heeft opgelost door daar een fan tegen het board aan te maken (gat in mobotray...)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Akino schreef op 11 november 2004 @ 18:28:

[afbeelding]
Gefeliciteerd! op deze manier gaan we terug naar de Pentium 1 tijd waar die dingen zo op het moederbord zaten.

Old things _do_ come back.

Of is er niet veel veranderd? (ik heb enkel P1 en PIII moederborden, de P1 heeft zo'n koeler, mijn PIII850 niet)

Als het standaard niet nodig is, waarom dan zo moeilijk doen? vaak zit er geen ruimte voor zo'n grote koeler, en die dingen zijn te zwaar om alleen op de pootjes van de tor te laten steunen.

Ik zit even te kijken naar een plaatje van een P4C800-e, maar daar zie ik niet echt mogelijkheden op zitten om een groter koellichaam op de FET's te plakken, die gebruiken het mobo als koellichaam. Daar zou je dus zo'n smd geval bij kunnen plakken, hoewel ik betwijfel of dat kan en nuttig is. (soldeertin is nogal bol)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Naar mijn ervaaring, worden ze niet heet, als der een klein zuchtje vind over blaast,

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.linden8/a1.jpg

Ik heb hier dus wat klein heatsinkjes derop geplakt, Ik moet wel zeggen, als er geen zuchtje wind over blaast worden ze GLOEIND heet, ook met heatsink, (als je overclockt dan) Maar ik heb aan de zeikant van men kast 2 fans (die eerst voor men cpu en vga waren bedoelt) maar nu als case worden gebruikt vanwegen waterkoeling, En die staan op zen laagst, en ze worden dan helemaal niet warm.

Dit is trouwens op een ASUS plank, P4P800se

Blaad

• 418O2
  • Laatst online: 23:36
Ik heb ij de mycom een setje blauwe ramcoolers gekocht. Deze passen perfect op de mosfets. Aangezien de grotere heatsinks er niet op passsen

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

418O2 schreef op 11 november 2004 @ 23:37:
Ik heb ij de mycom een setje blauwe ramcoolers gekocht. Deze passen perfect op de mosfets. Aangezien de grotere heatsinks er niet op passsen
Ik weet niet of et voor mij bedoelt is, maar nee, et zijn deze sinkjes, van coolermaster, voor je vga ram had ik ze eerst maar dat is niks, heb daar andere voor genomen en deze op de potfests geplakt, past pressies ertussen, teminstes, bij de nieuwe P4P800se planken, et vorige bord was namelijk een beetje anders verdeelt als de nieuwe versie, daar stonden ze te ver van elkaar om ze alle twee te raken, en was ook niet echt veel ruimte geloof ik.

Blaad

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
_XipHiaS_ schreef op 11 november 2004 @ 18:29:
[...]

Zelf zou ik dan 't liefst van die gecoate blokjes nemen, moet er niet aan denken dat zo'n koperen blokje d'r af pleurt op de videokaart ofzow :/ en dan misschien toch met een duo-lijmpje ipv sticker, door de nogal grote temperatuur verschillen lijkt het me niet lekker voor zo'n sticker.
Ik werk zelf al ruim 2 maanden met dit "product" op mijn nf7. Mijn epox 8rda+ draait inmiddels al 1,5 jaar met dezelfde constructie. Dat bedoel ik ook met |degelijke| thermische tape :) . Ooit met een kameraad een duct van plexi gemaakt met een fannetje zónder heatsinks. alleen het bevestigen van de duct is nogal problematisch, vandaar sinken en fan. Mijn southbridge blok liet wel los, slechte tape included in the package, andere tape erop en it sticks. Ontvet en onstof het te koelen onderdeel wel grondig!

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
offtopic:
@ Ts: op welke snelheid loopt je cpu? Ik heb ook zo'n cpu :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
ik wijs nog even op [rml][ FAQ] Medewerking voor nieuwe DOC-FAQ[/rml]
Als er uitgewerkte ideeen zijn voor de faq kunnen we die natuurlijk altijd opnemen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Twynn op 12-11-2004 13:33 ]

• Burner13
geweldig, wat ben ik toch brilliant :+

die RAM blokjes zijn een goeie optie, ik dacht in eerste instantie aan een koelblok kapot zagen, omdat die vinnnen zo hoog zijn -> meer koel oppervlak.

en, die tape....werkt dat echt goed? want voor mn gevoel houd dat juist de warmte tegen.

@ pleasure: harder dan 167 fsb wilde hij eerst niet, zal iets met het mobo en geheugen zijn. later op 200 fsb, bootte hij wel maar liep vast. vanwege mn voeding.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

418O2 schreef op donderdag 11 november 2004 @ 23:37:
Niet goed gelezen :|

Blaad

• 418O2
  • Laatst online: 23:36
hehe. het zijn heatsinkjes met de oppervlakte van een mosfet en ongeveer 2,5cm hoog met spikes. Een NB47j maar dan in het klein. Merkloos geloof ik

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Burner13 schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 18:04:
geweldig, wat ben ik toch brilliant :+

die RAM blokjes zijn een goeie optie, ik dacht in eerste instantie aan een koelblok kapot zagen, omdat die vinnnen zo hoog zijn -> meer koel oppervlak.

en, die tape....werkt dat echt goed? want voor mn gevoel houd dat juist de warmte tegen.

@ pleasure: harder dan 167 fsb wilde hij eerst niet, zal iets met het mobo en geheugen zijn. later op 200 fsb, bootte hij wel maar liep vast. vanwege mn voeding.
Hmm oke... Ik haal maximaal 18 * 195... c.q. 3510MHz. Maar mijn moederbord laat effectief niet meer dan 1.55Volt door. Ik denk dus aan een p4p800 :).

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 08:23
Een paar mooie en handige links hierover:
Mosfet cooling, maar dan anders

http://www.overclockers.com/tips1115/index03.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips1115/18.jpg

Achterkant moederbord ging van:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips1115/06.jpg

naar:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips1115/33.jpg

Dit onder full load. 8) (de rechter temperatuur)

[ Voor 34% gewijzigd door Underground75 op 12-11-2004 19:13 ]

• _XipHiaS_
  • Niet online
The Undertaker schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 18:56:
Een paar mooie en handige links hierover:
Mosfet cooling, maar dan anders

http://www.overclockers.com/tips1115/index03.asp

[afbeelding]

Achterkant moederbord ging van:
[afbeelding]

naar:
[afbeelding]

Dit onder full load. 8) (de rechter temperatuur)
Aja, die bedoelde ik dus, kon het zo snel ff niet vinden dat linkje :D.
Eigenlijk had Intel een goede oplossing moeten meenemen in z'n BTX formaat, dan had het pas een echt vernieuwend ontwerp geweest, en heel bruikbaar bij de stroomslurpers van tegenwoordig. Iets van een ruimte in het achter paneel voor een mooi blokje ofzo. Voor de Tweaker geen punt verder natuurlijk :).

[ Voor 20% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-11-2004 19:19 ]

• Burner13
kijk, dat scheelt ff :9

• Burner13
wacht even, heeft dat uberhaupt wel nut? dat blok zit dan gewoon tegen de sensor, maar of het die mosfet ook effectief koelt is de vraag. want alleen die temps worden uitgelezen.

dan lijkt me het handiger om aan de 'verkeerde' kant te koelen met koelblokjes. zonder flow worden die blokjes wel heel erg heet dus geleiden ze de warmte in ieder geval wel.

kan iemand het nog volgen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Burner13 op 15-11-2004 22:13 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

_XipHiaS_ schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 19:16:
[...]

Aja, die bedoelde ik dus, kon het zo snel ff niet vinden dat linkje :D.
Eigenlijk had Intel een goede oplossing moeten meenemen in z'n BTX formaat, dan had het pas een echt vernieuwend ontwerp geweest, en heel bruikbaar bij de stroomslurpers van tegenwoordig. Iets van een ruimte in het achter paneel voor een mooi blokje ofzo. Voor de Tweaker geen punt verder natuurlijk :).
Ja, intel die tweakers gaat helpen, zie je het al voor je. Ze zijn juist geloof ik fel tegen OCen dus dan gaan ze echt niet iets ontwerpen wat dat nog bevorderd ook ;)

Gabriël AM5

Pagina: 1