RAID - Formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb een vraagje, ik heb sinds vorige week mijn RAID (2xraptors in RAID 1) geplaatst, maar ik heb hierover een vraag.

Als ik format doe, gaat dan mijn volledige configuratie verloren of blijft deze overeind zodat ik niet alles weer hoef te configureren ...??

Is altijd handig om zoiets op voorhand te weten vooraleer er aan te beginnen natuurlijk, daarom hier mijn vraag.

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

(jarig!)
Je mirror zal gewoon mirror blijven, geen probleem. Je kunt dus gerust een format doen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• nvidia
Heb nu het probleem door 1 of andere reden dat ik voortdurend piepjes heb. Wijst op vga of geheugen, doch heb ik beeld op mn monitor en start mn windows volledig op ...

Denk toch dat dit een probleem met mijn hd's - i/o controller moet ziijn anders gebeurt dit toch niet denk ik zo ... Iemand een idee??

Verwijderd

Piepjes hebben een 'morse-ritme' als in lang-kort-lang, vga en geheugen hebben ieder hun eigen 'beltune'
1 Wat hoor jij precies?
2 Wanneer begint het en (evt.) wanneer eindigt het?

Er zit niet 'gewoon' een toets vast op je toetsenbord?

Behalve het woord Raptors geef je totaal geen info, niet handig :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 05:11 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
nvidia schreef op 10 november 2004 @ 18:31:
Heb nu het probleem door 1 of andere reden dat ik voortdurend piepjes heb. Wijst op vga of geheugen, doch heb ik beeld op mn monitor en start mn windows volledig op ...

Denk toch dat dit een probleem met mijn hd's - i/o controller moet ziijn anders gebeurt dit toch niet denk ik zo ... Iemand een idee??
Normaal gesproken geven IO-controllers geen piepjes. :)

Senile! Senile Oekaki

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

nvidia schreef op 10 november 2004 @ 17:30:
Ik heb een vraagje, ik heb sinds vorige week mijn RAID (2xraptors in RAID 1) geplaatst, maar ik heb hierover een vraag.

Als ik format doe, gaat dan mijn volledige configuratie verloren of blijft deze overeind zodat ik niet alles weer hoef te configureren ...??

Is altijd handig om zoiets op voorhand te weten vooraleer er aan te beginnen natuurlijk, daarom hier mijn vraag.
Wat bedoel je nu precies met het opnieuw configureren?

Als je een format uitvoert verlies je altijd alle data van de betreffende partitie. Maakt niet uit of je dit in een RAID-opstelling doet of niet.

Ik begrijp trouwens niet waarom je niet optimaal van jouw twee supersnelle HD's gebruik maakt door ze in RAID0 te zetten.

Ikzelf heb ook een RAID1 omdat dit veiliger is maar heb voor veel minder geld 200 GB.

ARME AOW’er

• nvidia
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 05:10:
Piepjes hebben een 'morse-ritme' als in lang-kort-lang, vga en geheugen hebben ieder hun eigen 'beltune'
1 Wat hoor jij precies?
2 Wanneer begint het en (evt.) wanneer eindigt het?

Er zit niet 'gewoon' een toets vast op je toetsenbord?

Behalve het woord Raptors geef je totaal geen info, niet handig :X
Het gene wat ik hoor zijn steeds dezelfde piepjes die zich blijven herhalen. Deze piepjes beginnen vanaf het moederbord de IDE schijven begint te zoeken ...
_bas_ schreef op 11 november 2004 @ 06:59:
Normaal gesproken geven IO-controllers geen piepjes. :)
Ja, dat dacht ik ook, maar zelf weet ik niet of het van de controller of van mijn bios afkomt ... Tevens ter informatie, ik heb de LSI MegaRaid Sata 150-4
Guardian Angel schreef op 11 november 2004 @ 07:29:
[...]

Wat bedoel je nu precies met het opnieuw configureren?

Als je een format uitvoert verlies je altijd alle data van de betreffende partitie. Maakt niet uit of je dit in een RAID-opstelling doet of niet.

Ik begrijp trouwens niet waarom je niet optimaal van jouw twee supersnelle HD's gebruik maakt door ze in RAID0 te zetten.

Ikzelf heb ook een RAID1 omdat dit veiliger is maar heb voor veel minder geld 200 GB.
Wat ik bedoel met configuratie is de installatie van mijn OS. Maar doordat dit mijn eerste format zou zijn vanaf ik mijn raid-setup heb ik het moeilijk om dit al te weten of de configuratie al dan niet van mijn raid verloren zou gaan ... Volgens jullie niet ...

Maar als ik format wil doen, dan wil hij niet doen! Geef weer dat er zich nog een medium vasthangt. Als ik dan via dos format wil doen, dan vraagt hij of hij dit moet ontkoppelen, klik ik op "J" zodat hij dit moet doen, doch wil hij niet formateren ...

Waaraan kan mijn probleem liggen ...

[ Voor 4% gewijzigd door nvidia op 11-11-2004 16:24 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Als je je array formateerd blijft de array gewoon bestaan. In jou geval dus RAID 1 (mirror).
Als je je systeembestanden (winXP?) op deze array hebt staan dan kan je niet vanuit het os formateren en zal je dus op zoek moeten naar een bootable instalatie cd van jou favoriete smaak OS.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• nvidia
IorGie schreef op 11 november 2004 @ 16:53:
Als je je array formateerd blijft de array gewoon bestaan. In jou geval dus RAID 1 (mirror).
Als je je systeembestanden (winXP?) op deze array hebt staan dan kan je niet vanuit het os formateren en zal je dus op zoek moeten naar een bootable instalatie cd van jou favoriete smaak OS.
Heb ik proberen doen, maar geef dan een stopfout, blijft die steeds geven en kan dus geen update doen, zelfs formateren lukt niet ...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Booten vanaf WinXP CD, daarna de extra drivers voor je HD'S opgeven als daarom wordt gevraagd en uiteindelijk kom je bij de vraag of je de HD's geformateerd wilt hebben of de partities wilt behouden. Geen probleem toch?

ARME AOW’er

• nvidia
probleem is het volgende, zoals ik al aangehaald heb. Ik heb windows pro al willen installeren, vanaf dan heb ik die domme stopfout. Maar nu heb ik ook die piepjes ...

Als ik mijn pc opstart ga ik constant die piepjes horen, maar vergeet ook niet ik WOU al een update doen! Als ik nu mn pc opstart krijg ik de keuze Windows Home of Windows Pro setup. Als ik het 2e kies met mijn pro cd erin dan krijg ik die foutmelding. Formateren gaat ook niet, wat kan ik doen ...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als je boot vanaf CD kun je onmogelijk een keuzescherm krijgen. Kennelijk staat er in je BIOS iets verkeerd.

ARME AOW’er

• nvidia
Guardian Angel schreef op 11 november 2004 @ 18:25:
Als je boot vanaf CD kun je onmogelijk een keuzescherm krijgen. Kennelijk staat er in je BIOS iets verkeerd.
Booten doet hij van mijn pro cd maar wat ik hier duidelijk wil maken is dat ik mijn windows pro cd heb willen installeren vanaf mn bureaublad. Toen deze herstarte om mijn setup volledig af te werken kreeg ik de foutmelding. Tevens staat mijn bios ingesteld zodat mijn cd-rom als 1e boot ...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je MOET booten vanaf CD! Je kunt NIET installeren vanaf je bureaublad.

Daarna installeren. Kan niet mis gaan.

Kom je er niet uit, dan maar een Knoppix CD regelen en alle partities weggooien en opnieuw beginnen.

[ Voor 56% gewijzigd door Guardian Angel op 11-11-2004 18:33 ]

ARME AOW’er

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik denk dat je al wat aan het knoeien geweest bent ;)
een pc met beepjes is sowieso niet alles, misschien dat je best eerst op zoek kan gaan naar de oorzaak daarvan (boekje mobo of hier de code posten met vermeding van mobo etc) en die oorzaak uit de wereld helpen.

Daarna een format van die raid config zoals hierboven beschreven (hou dus een floppy met windows drivers voor je controller klaar :) ) en je os opnieuw installen...

veel suc6!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
nvidia schreef op 11 november 2004 @ 18:29:
[...]

Booten doet hij van mijn pro cd maar wat ik hier duidelijk wil maken is dat ik mijn windows pro cd heb willen installeren vanaf mn bureaublad. Toen deze herstarte om mijn setup volledig af te werken kreeg ik de foutmelding. Tevens staat mijn bios ingesteld zodat mijn cd-rom als 1e boot ...
mja die had dan duidelijk nog niet de nodige drivers aan boord :)
stappenplan:
*Pc starten van bootable winxp cd
*Aangeven in de setup dat je verder wil gaan met een _nieuwe installatie_
*op de plek waar je de partitie moet kiezen waarop je wil installeren, partities met windows/zonder data deleten en weer aanmaken, aansluitend formatteren...

edit: oepsie das niet zo mooi twee post na elkaar :/

[ Voor 4% gewijzigd door the_stickie op 11-11-2004 18:37 ]

Pagina: 1