Coldcat schreef op 11 november 2004 @ 18:45:
Wat ik zo hoor over Targa en jouw laptop is een dik verhaal. Volgens mij bestaat er in de wet ook iets van een niet goed geld terug wet(als je iets hebt wat heel vaak stuk is (zoveel dagen per jaar) mag je de fabrikant bellen en of een nieuwe laptop of geld terug krijgen). Let op: Het hele aankoopbedrag op de dag van afgifte(Dus niet van de waarde op dit moment).
Omdat Targa daar "niets" van weet kun je ook proberen bij bijvoorbeeld te Consumenten bond te vragen of zij willen helpen met je geld terug vragen. Daar heb ik wel een profijt van gehad (bij een brander die al zoveel maanden "weg" was geraakt bij de fabrikant).
Als ik jouw was zou ik dit proberen en geld terug eisen zodra je een nieuwe laptop hebt (je zult dan misschien wel een paar weken moeten wachten).
Heb ik ook al over gedacht. Ik heb in de eerste week na aankoop, omdat ik met die dode pixel zat én met dat blauwe systeemscherm, zowel bij de Lidl als bij Targa geprobeerd om m'n geld terug te krijgen. Bij Lidl zei men dat de "niet tevreden, geld terug (binnen de 7 dagen)"-regel bij alles, behalve hun laptops gold & dat ik bij m'n aankoop akkoord was gegaan dat Targa voor m'n garantie zou instaan. Ik heb dan 'ns in m'n laptopdoos gekeken en daarin zat idd een formulier waarin staat dat Lidl de garantie niet zelf doet, maar dat blad heb ik nooit te zien gekregen voor m'n aankoop. Da's een dikke fout van de Lidl: in principe had ik het niet alleen moeten zien, maar zelfs ondertekenen bij m'n aankoop (er is nl. plaats voor een handtekening op dat forumuler). Da's allemaal niet gebeurd. Wanneer ik hierover klaag bij de Lidl-hulplijn zeggen ze me dat dat niet uitmaakt, dat ik enkel en alleen door de laptopl te kopen al akkoord ben gegaan met die regel.
Dan probeerde ik het maar bij Targa, maar daar zeiden ze dat ik op geen enkele manier m'n geld kon terugeisen. Ik legde me daar dan maar bij neer, omdat ik geen zin had in nog meer gedoe & ik ook toen al m'n laptop echt wel nodig had voor m'n studies. Ik heb m'n laptop toen wel opgestuurd om van dat systeemscherm af te zijn (een blauw scherm dat ik altijd te zien kreeg na +/- een uurtje werken, vooral wanneer ik film keek op m'n laptop of games speelde; wanneer dat scherm er kwam, kon ik enkel rebooten).
Omdat de ellende dus bleef duren (in totaal is m'n laptop al 5 keer binnengeweest bij Targa & dan tel ik de 2 weken die ik in totaal op m'n (volledige) adapter heb moeten wachten nog niet eens mee) & dat systeemscherm er na 3 of 4 herstellingen (ben de tel kwijt) nog altijd was, heb ik dan teruggebeld naar de Lidl omdat ik het grondig beu was. Toen vertelden ze me dat, wanneer ik in m'n eerste week of zelfs in de eerste 14 dagen na aankoop m'n geld had teruggeëisd dit wel had gekund!??!!

Ik zeg dan van: ik héb dat toen geprobeerd, maar ze zeiden dat dit absoluut onmogelijk was, want dan hàd ik m'n geld wel teruggekregen. (Het ergst van al is dat ik - als m'n geheugen en stemherkenningsvermogen een beetje oké zijn - twee maal dezelfde Lidl-medewerkster aan de lijn had!)
Ik ben dan in m'n papieren beginnen zoeken & vond gelukkig een brief van Lidl terug uit die periode (als je naar de Lidl belt met een klacht, registreren ze die telefonisch, maar de afhandeling gebeurt per brief) waarin iets stond als "helaas kunnen we niet voldoen aan uw vraag tot terugbetaling" blablabla. Ik bel dan triomfantelijk terug van: "Ik heb het bewijs dat ik ervoor gevraagd heb", maar de vrouw die ik ditmaal aan de lijn kreeg, iemand anders, zei van: "Die terugbetalingsregel telt
toch niet voor laptops; mijn collega heeft u hierover fout ingelicht..."
Volgende stap: ik bel naar Targa. Daar beweerde men toen plots dat ik wél m'n geld had kunnen terugeisen in de eerste maand, indien ik hem in die maand 2x had binnengedaan voor herstelling & hij 2x niet hersteld kon worden.

MAAR TOEN IK HEN EROM VROEG IN DIE EERSTE MAAND ZEIDEN ZE ME DAT IK OP GEEN ENKELE MANIER M'N GELD KON TERUGEISEN!!!
Omdat ik al zoveel problemen had gehad, zeiden ze, kon ik wel een déél van het geld dat ik voor m'n laptop heb betaald terugeisen - zo'n 60 tot 70 %. Ik zei dan dat ik daar absoluut niet mee akkoord kon gaan, omdat ik recht heb op geen procent minder dan 100 %. Zij betwistten dat omdat ik, volgens hen, m'n laptop toch gedurende meerdere maanden normaal heb kunnen gebruiken, omdat ik hem in die maanden niet had binnengedaan.
Maar zoals ik in een vorige post al zei, bij Targa houdt men z'n beloftes niet. Toen ik die tweede keer naar Lidl had gebeld met m'n vraag tot terugbetaling, had men mij bij Lidl beloofd dat zij wel 'ns contact zouden opnemen met Targa, omdat zij als grote afnemer meer druk in de schaal konden leggen. Een Targa-medewerker belde me dan een week of zo later op, waarin ie me beloofde dat (1) de volgende herstelling extra snel zou gebeuren (niets van gemerkt), (2) ik een verlenging kreeg van m'n garantieperiode (dit wordt nu ontkend!) & (3) ik m'n laptop wanneer ik maar wilde mocht opsturen, dat dit niets uitmaakte aan de hele zaak. Ik: "Dus het maakt niet uit als ik 'm pas ergens in augustus of zo opstuur?" (het was ergens in april of mei toen dit gesprek plaatsvond); medewerker: "Maakt niets uit." Maar ik heb dit gesprek dus niet op tape & nu willen ze me een pàk minder geld teruggeven met het verwijt dat ik 'm zo lang niet heb opgestuurd tussenin...
Een tweede optie was een andere laptop krijgen, maar ik had volgens hen geen recht op een nieuwe (om dezelfde reden). Ze hebben dan intern uitgezocht of ze vergelijkbare toestellen hadden die binnen het bedrijf gebruikt waren of die andere mensen hadden omgeruild voor een deel van de aankoopprijs maar die nu gegarandeerd hersteld waren, maar ze hadden alleen betere toestellen & "daar had ik geen recht op". Ik heb toen gezegd van: "Als je kan garanderen dat die andere toestellen gegarandeerd hersteld zijn, herstel dan nu gegarandeerd de mijn maar." Bij mezelf dacht ik toen: dit is de aller-f*cking-laatste keer dat ik dat ding opstuur, als het nu niet oké is, neem ik andere stappen. Dat was eind augustus/begin september.
Ik kreeg dan m'n laptop terug & alles leek in orde, tot ik 'm een beetje scheef hield en er een onderdeel bleek los te zitten.

Dat verschoof dus gewoon van de ene kant naar de andere... Ik bel terug & opnieuw stellen ze voor van: "We halen hem op voor herstelling, hij krijgt de hoogste prioriteit, blablabla", maar ik dacht: nu is het genoeg. Ik ben toen lid geworden van Test Aankoop (da's de Belgische consumentenbond) en heb daar raad gevraagd. Daar stelden ze me voor dat ik m'n hele geschiedenis 'ns op papier zette & dan zouden zij zowel Lidl als Targa onder druk zetten.
Het probleem is wel dat de kerel van de transportfirma die altijd m'n laptop komt ophalen & weer terugbrengt - ik begin 'm ondertussen persoonlijk te kennen

- me vertelde dat ik echt wel pech had, omdat hij zelden of nooit laptops moest ophalen voor herstelling. Hij kende maar één iemand die eenzelfde probleem had gehad & die had een rechtzaak aangespannen tegen Targa en... verloren.

Omdat m'n laptop, op die die losse schroef of whatever het was na dan, nu normaal functioneerde (lees: het blauwe scherm kwam er niet meer), dacht ik: ik zal 'm toch nog maar éééééééééén keer opsturen.
Ze zouden hem op een dinsdag komen halen & ik zou 'm dan zéker de maandag erop terughebben. Uiteindelijk komen ze 'm door problemen bij het transportbedrijf pas 's woendags ophalen & krijg ik 'm pas de week erna ZATERDAG terug.

In tussentijd heb ik dus wel verschillende keren naar Targa (is wel gratis nummer) en het transportbedrijf (geen gratis nummer) gebeld én was ik speciaal voor m'n laptop thuis op te halen van m'n studentenkamer (ik studeer in Leuven & verblijf daar tijdens het academiejaar van maandag tot vrijdag, voor de rest woon ik thuis, in Lommel) naar huis gereisd met de trein, omdat men absoluut beloofd had dat hij op die bepaalde dag zou aankomen. Niet dus. Targa heeft nu wel beloofd dat ze m'n telefoonkosten & m'n treinticket zullen terugbetalen. Ik ben benieuwd.
Zo ver ben ik nu dus. Als ik een beetje principieel ben, stuur ik dat ding NOOIT meer op, maar ik heb ook niet veel zin in een rechtzaak...
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 11-11-2004 19:41
]