Toon posts:

VIVO kaart, Haupauge 350, Pinnacle studio AV/DV deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een kaart om de oude video8 banden van mijn pa (familie videos) op dvd te zetten. Dit ben ik van plan maar een keer te doen omdat alle nieuwe filmpjes met een digitale camcorder gemaakt worden. Ik twijfel over de volgende oplossingen:

1. Sapphire Ati Radeon X800Pro ViVo:
Geweldige 3d-kaart voor spellen, modificeerbaar naar een x800xt, VIVO. Ben alleen benieuwd naar de ervaringen van deze VIVO functionaliteit. Is de beeldopname net zo goed als een losse kaart van bv. pinnacle, qua resolutie enz?? Is het erg onhandig om het geluid via de soundcard op te nemen?

2. Een goedkopere spelkaart (speel niet geweldig veel spellen) met:

- een Hauppauge 350Z TV-card. Kan dan ook meteen tv kijken op pc, als videorecorder gebruiken, en zit een video ingang op. Schijnt goed spul te zijn.

of met

- Pinnacle studio AV/DV deluxe. Deze heeft een handige breakout box. Kan meteen ook de audio opnemen. Ik wil alleen niet dik betalen voor software, heb al Adobe premiere pro). En zal die breakout box waarschijnlijk ook nooit meer gebruiken als alles op DVD staat. (eigenlijk die hele kaart niet meer)...

Weet ook iemand wanneer je moet kiezen voor een kaart waarmee je realtime kunt editen? Bij premiere pro zie je toch ook meteen realtime wat je edit. Alleen dan best wel flinke processer nodig...

Verwijderd

Interessante vragen.

Ik zoek ook al een tijdje naar een kaart om analoge video om te zetten naar MPEG2. Probleem is dat er vrijwel geen reviews te vinden zijn die echt ingaan op dingen zoals: welke beeldkwaliteit haal je bij welke bitrate / en welke capture resoluties zijn aanwezig.

Ik wil dus een hardwarematige omzetting naar MPEG2 met hoge beeldkwaliteit bij 6..8 Mb/s. Nu doe ik dit al enkele jaren softwarematig met TMPGEnc. Dit tool is erg langszaam, maar produceert wel goede MPEG beelden. Tot nu toe heb ik nog geen andere softwarematige omzetters gevonden die ook een goede MPEG stroom kunnen produceren. Een van de slechte tools die ik gezien heb was van ULead, het was wel snel, maar het resultaat op 6Mb/s is veel slechter dan een hele oude VHS band.

Ik heb dus eigenlijk 2 vragen:

1) Weet iemand een goede hardwarematige MPEG encoder met analoog in?
2) Weet iemand een goede en snelle softwarematige MPEG encoder?

Voor degene die het willen weten:

Ik capture nu video met een MSI nVidia ti4400 op 720x576 en audio op 48Khz 16 bit. Dit genereert tijdens opname een stroom van ongeveer 20MByte/s naar de harddisk. Hierna zet ik het om naar MPEG met TMPGEnc, dat kost ongeveer 8x zo lang als de originele opnametijd (weinig real-time dus)

Verwijderd

Topicstarter
Mmm maar als je het uncompressed op de harddisk zet kun je het dan niet makkelijker editen?

Met adobe premiere pro kun je capturen en ook mpeg coderen. Premiere is een van de beste programma's video bewerking.

Vind het ook jammer bij de VIVO kaarten vaak alleen het 3D gebeuren getest wordt.

Verwijderd

Ja, uncompressed is beter te editen het behoud van kwaliteit dan MPEG2. Ik zoek dan ook en MPEG2 compressor die voordat de encoding plaatsvindt dingen kan als color-correction, noise-reduction, clipping, etc etc. Het mooiste zal zijn als dat in real-time vanaf een analoog ingang kan, maar dat het ook mogelijk is een .AVI file erin te stoppen.

Voor mij part kan dat ook plaatsvinden via verschillende programma's tegelijkertijd. Ik bedoel een .AVI in b.v. VirtualDub, daarvan de output direct doorsluizen naar een snelle MPEG2 encoder.

Ik zal dat adobe premiere eens een keer uitproberen.

En inderdaad, bij het reviewen/testen van VIVO kaarten wordt vrijwel nooit iets gezegd over de VIVO aspecten. En dat is nu juiste de reden waarom je zo'n kaart wil hebben. Die 3D eigenschappen kan je ook wel in tig andere reviews lezen, die zijn namelijk toch vrijwel hetzelfde als de non-VIVO varianten.

Ik denk toch dat er genoeg mensen serieus bezig zijn met het omzetten van camcorder banden naar DVD of SVCD, maar helaas, in de reviews wordt en geen aandacht aan geschoken. Het enigste wat je leest zijn gebruikers ervaringen van dit soort apparaten en deze ervaringen zijn heel vaak negatief.

Verwijderd

Topicstarter
Canopus DVRaptor RT2 Max $700

Daar kun je in premiere realtime mee werken, alleen firewire input 8)7 ....is wel veel geld en dan nog geeneens analoog video kunnen capturen...

of..

Canopus ADVC-100 DV Converter € 285,27

Canopus ACE DV € 486,56 (analoog + digitaal realtime)

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:08

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 15:11:
Hallo,

Ik zoek een kaart om de oude video8 banden van mijn pa (familie videos) op dvd te zetten. Dit ben ik van plan maar een keer te doen omdat alle nieuwe filmpjes met een digitale camcorder gemaakt worden. Ik twijfel over de volgende oplossingen:

1. Sapphire Ati Radeon X800Pro ViVo:
Geweldige 3d-kaart voor spellen, modificeerbaar naar een x800xt, VIVO. Ben alleen benieuwd naar de ervaringen van deze VIVO functionaliteit. Is de beeldopname net zo goed als een losse kaart van bv. pinnacle, qua resolutie enz?? Is het erg onhandig om het geluid via de soundcard op te nemen?

- een Hauppauge 350Z TV-card. Kan dan ook meteen tv kijken op pc, als videorecorder gebruiken, en zit een video ingang op. Schijnt goed spul te zijn.

of met

- Pinnacle studio AV/DV deluxe. Deze heeft een handige breakout box. Kan meteen ook de audio opnemen. Ik wil alleen niet dik betalen voor software, heb al Adobe premiere pro). En zal die breakout box waarschijnlijk ook nooit meer gebruiken als alles op DVD staat. (eigenlijk die hele kaart niet meer)...

Weet ook iemand wanneer je moet kiezen voor een kaart waarmee je realtime kunt editen? Bij premiere pro zie je toch ook meteen realtime wat je edit. Alleen dan best wel flinke processer nodig...
simpel :P
Koop (of leen/huur) een sony digital8 camera, en sluit die aan op je pc via de firewire. Zo kun je al je oude video8 filmpjes overzetten naar dvd.
(owja geen kwaliteitsverlies met deze optie! , en met een snelle pc (+2ghz) kun je hem realtime naar mpeg coderen)

[ Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 11-11-2004 17:44 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Topicstarter
Simpel??

Een sony digital8 camera is anders ook niet goedkoop (ongeveer 510euro). Beetje onzinnig om speciaal nieuwe camera te kopen voor mijn oude hi8 bandjes af te spelen. Lenen is ook niet zo fijn...daarvoor zijn het teveel bandjes!

Een vraag is dan ook hoe goed de AD-omzetter van deze camera is.

Lijkt me al met al geen optie.

Verwijderd

Ruudt,

Als je toch toe ben aan een nieuwe videokaart voor je PC, is dan de Radeon 9600-XT/TVD geen goede optie voor jouw. Deze kaart kost ongeveer 170 euro.

Ik kan echter niet vinden in welke resolutie en met welke snelheid deze kaart PAL beelden kan capturen (zoals gewoonlijk :'( )

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb hier persoonlijk een hauppauge PVR-PCI (voorloper van de 350 meen ik) met hardware mpeg2 encoder. M'n broer heeft een Pinnacle studio AV/DV deluxe (met idd zo'n handige breakout box)

Het verschil zit em inderdaad in het nabewerken. Persoonlijk vindt ik de kwaliteit van het opgenomen materiaal gelijk. maar het nabewerken van een video die al met mpeg2 is ge-encode duurt in mijn ogen veel langer, en gaat ten koste van de kwaliteit. Het grote nadeel van de Pinnacle studio AV/DV deluxe is dat het zo'n ontzettend grote bestanden opleverd met capturen (iets van 17 gig per uur ofzo meen ik).

Als het nodig is om de video's na te bewerken, zou ik voor de Pinnacle studio AV/DV deluxe kiezen, zo niet voor een Hauppauge PVR-150 (ik zou niet voor de 350 gaan, tenzij jij de extra opties wel belangrijk vindt).

om nog even op VIVO terug te komen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie af en toe wel eens een filmpje dat een vriend van me gecaptured heeft, en die kwaliteit is toch echt een stuk lager.

BTW:

een dergelijke kaart staat op zich zelf en kun je dus niet als VGA-kaart gebruiken, maar enkel erlangs :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-11-2004 20:27 ]

Hier staat tekst

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zucht. Daar gaan we weer, ik heb dit al diverse keren verteld ;)

MPEG2 is een eindproduct. AVI is een product voor bewerking.

Als je nog wilt bewerken moet je (nagenoeg) uncompressed capturen. Tegenwoordig is dat in DV AVI formaat. Dit komt vanaf elke digitale camcorder. Je analoge bron kan je binnenhalen via een Analoog -> DV converter zoals de al genoemde Canopus ADVC-100 of ADVC-300 of een Sony camcorder. Ik gebruik zelf de ADVC-300 vanwege de realtime ruis filtering, clipping remove, tracking e.d.

Als je niet meer wilt bewerken (bijv opgenomen films ofzo), en meteen naar DVD branden, dan kan het handig zijn meteen in MPEG te capturen, met bijv. een Hauppauge PVR-250 of PVR-350. Deze hebben gewoon analoog in (s-video en composiet)

Een snelle en goede softwarematige MPEG encoder bestaat niet. MPEG encoden is complex en via software duurt dat gewoon lang. Zelfs cinemacraft, een van de snelste, kan het niet realtime bijhouden. Realtime kan alleen met hardware encoders. (de 150 zou geen hardware encoder hebben?)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

(de 150 zou geen hardware encoder hebben?)
oe, dan ben ik ook ff de kluts kwijt :)

de 250 dan maar?

Hier staat tekst

Verwijderd

Blijft de vraag of deze hardware encoders dezelfde kwaliteit halen als de software encoders. Het resultaat met TMPGEnc is namelijk erg goed. Er is bijna geen verschil te zien tussen een MPEG2 stroom van 6Mb/s en het origineel (Hi8).

Ik heb net weer eens zitten zoeken op internet naar de kwaliteit van encoders. Tot nu toe zijn TMPGEnc en cinemacraft de beste software encoders. Cinemacraft is ongeveer 2 tot 3 keer zo snel als TMPGEnc, maar kost veeeel meer.

Een vergelijk tussen deze 2 software encoders en de huidige hardware encoders kan ik (nog) niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Sjaak_Afhaak schreef op 11 november 2004 @ 20:17:

om nog even op VIVO terug te komen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie af en toe wel eens een filmpje dat een vriend van me gecaptured heeft, en die kwaliteit is toch echt een stuk lager.

.
Mm interessant! Zou dat voor de meeste VIVO kaarten gelden?

Is VIVO nou gewoon een speeltje om beetje mee te prutsen of is het echt van seriouze kwaliteit wat je captured? Gebeurt het capturen compressed/ uncompressed? Als het wel dit allemaal kan dan sla ik natuurlijk 2 vliegen in een klap met zo'n kaart.

Ik denk dat het realtime editen toch erg de professionele kant opgaat wat gewoon erg veel centen gaat kosten costen...
Verder wil ik nieuwe pc bouwen moet snelle AMD-FX processor ( alleen jammer dat encoden niet AMD's sterkste kant is). Het Mpeg coderen kan ik snachts laten draaien...zal ook wel niet zolang duren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 22:28 ]

Verwijderd

De kwaliteit wordt voor 95% bepaalt door de gebruikte MPEG encoder en zijn instellingen. Ja natuurlijk, shit in is shit uit, maar het capturen opzich is niet moeilijk. Die oude ti4400 van mij met video-in captured prima. En dat gaat dus uncompressed! Vandaar dat er 20MB/s naar de harddisk gaat.

Als de kaart PAL formaat kan capturen met 25 frames per seconde op 720x576, dan heb je grote kans dat dit ook van goede kwaliteit is.

Hierna moet je het omzetten naar MPEG2 en dat duurt helaas erg lang.

Verwijderd

Topicstarter
zeg maar dezelfde tijd als ik een filmpje van de Digtiale camcorder op dvd wil zetten...

dan moet ik ook eerst uncompressed binnenhalen via firewire en dan mpeg coderen... Maar volgensmij is DV-formaat toch al enigzins compressed. 1 uur film kost me ongeveer 10gig aan ruimte...

Verwijderd

Topicstarter
Mm kan nog steeds niet vinden of de Hauppauge 350 ook uncompressed kan capturen of alleen MPEG!!!

Kan ik daarna makkelijker bewerken in premiere!
Pagina: 1