Ik heb de Iso's gisteren gedownload en even vlug geinstalleerd, ik ga er later nog wat meer naar kijken (ik had maar een uurtje de tijd). Ik kan er in ieder geval het volgende over melden:
Installatie verliep zoals verwacht. Mijn PC heeft een 80 Gb schijf, met 70 Gb voor WinXP, en de rest was gevuld door FC2. CD1 van FC3 erin, booten vanaf CD, nieuwe install kiezen (er was toch niet echt veel gewijzigd in FC2, in ieder geval niet iets dat ik wilde bewaren), custom package selection, beetje de standaard X + Gnome + web + smb + OOo + devtools + server config tools geinstalleerd. 3 CDtjes wisselen en booten.
Na het opstarten de post install wizard ingevuld: User aangemaakt, tijdzone e.d. ingevuld.
Daarna de default runlevel naar 3 gezet, reboot, inloggen als user en startx gedaan.
Nadat X gestart was, Firefox gestart en twee xtermpjes open. Daar liep ik tegen het eerste probleem aan: Op een gegeven moment had ik alle FFox windows en de xterms weer gesloten, en wilde ik opnieuw een xterm openen. Het zandlopertje bleef staan, en er stond onderin de taskbar wel een schermpje met "opening Xterm", maar die verdween na 15 seconden en er kwam er geen Xterm. Nog een keer gebrobeerd, weer niet. CTRL-Alt-Backspace en opnieuw startx, toen deed alles het weer. Ik weet niet wat er mis was, maar die ga ik nog wel even proberen te reproduceren.
Daarna geprobeerd onder X om Dualhead aan de gang te krijgen (ik heb 2 IIyama 19" CRTs erop staan), maar als ik in system-config-display het tabje Dualhead aanklik, en ik zet een vinkje bij Enable Dualhead, vule de vakjes in en klik op OK, dan gebeurt er ogenschijnlijk niets. De OK knop reageert niet. Onder CTRL-Alt-F1 gekeken of er een melding kwam, en er stonden twee traceback meldingen. Die heb ik wel geprobeerd op te zoeken en toen kwam ik bij
deze Bug terecht. Deze is echter in FC3 Test 3, dus ik weet niet of dat de goede is. Ga ik ook nog even verder naar kijken.
Over het algemeen ziet het er best OK uit. Het installeren verliep soepel, en Gnome 2.8 ziet er gelikt uit met het default Bluecurve theme.
Zodra ik meer tijd heb ga ik me er verder in verdiepen. Zo is bijvoorbeeld SELinux standaard Active. Deze heb ik maar active gelaten, maar ik weet nog niet echt wat het doet. Ik moet me er dus nog even een paar uurtjes achter zitten en wat docs nalezen.
P.S. Even een klein vraagje: Weet iemand hoe je de output meldingen van X (die je dus normaal op ctrl-alt-F1 te zien krijgt als je vanuit runlevel 3 op de eerste tty startx doet) in een schermpje in X te zien krijgt, want dan kan ik ze wat makkelijker nalezen en knippen e.d. zonder dat de wereld lijkt te vergaan omdat mijn twee iiyama kindjes zo'n herrie maken omdat ze terug knallen naar tekst mode?