Toon posts:

[JAVA] Array met checkboxes uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een array met een aantal checkboxes. Van deze checkboxes wil ik nu weten of de goede keuze geselecteerd is.
Hieronder (een deel van) de code die ik tot nu toe heb, als ik deze uitvoer dan krijg ik een NullPointerException. Iemand enig idee hoe ik dit op de goede manier kan doen?

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
for(int x=0;x<aantalVragen;x++){

//keuzeveld:
      vierkeuze[x] = new CheckboxGroup();
      goedeKeuze[x] = new Checkbox(antwoorden[x], vierkeuze[x], false);
      add(goedeKeuze[x]);

//keuzehandler::
      goedeKeuze[x].addItemListener( new KeuzeHandler() );
    }

class KeuzeHandler implements ItemListener{
  public void itemStateChanged( ItemEvent e ){

for(int x=0;x<aantalVragen;x++){
      if(goedeKeuze[x].getState() == true) score++;
    }

}
}

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 11:22
Ik weet niet waar je probleem zit, maar ik weet wel dat je in de ItemListener het veel efficienter op kan lossen. Als je e.getSource() cast naar een CheckBox, heb je gelijk het betreffende object te pakken en hoef je niet iedere keer je array te doorlopen.

Java:
1
2
3
4
5
public void itemStateChanged(ItemEvent e)
{
   if (((CheckBox) e.GetSource()).getState() == true)
      score++;
}

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Verwijderd

Wat is de stack trace van de null pointer exception?

Maak je wel ook checkboxes aan voor de verkeerde keuze?

Wil je de score al tellen nadat de gebruiker een checkbox heeft aangeklikt? Kun je dat niet beter doen nadat de gebruiker klaar is met invullen? Op deze wijze kun je door vaak van antwoord te wisselen buitengewoon hoge scores krijgen.

Is het wellicht een idee om de geselecteerde checkbox aan de checkboxgroup te vragen aan het einde, ipv checkboxes langs te lopen?

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 22:24
Als ik zo even vlug door je code loop weet ik zeker dan vierkeuze[x] en goedeKeuze[x] niet Null zijn, maar van antwoorden[x] kan ik niet zeker zijn. Zit daar je fout niet ergens? Dat je antwoorden of antwoorden[x] null is?