Toon posts:

Printer Locations Tracking

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goededag mensen,

Ik zit met een klein probleempje.
Op het werk hebben we een Windows 2003 Server staan, deze gaat als terminalserver dienen.

er loggen straks gebruikers in vanaf 4 lokaties; elke lokatie heeft een printer.
nu zou het mooi zijn als de mensen direct op de printer kunnen printen die bij hen op kantoor/lokatie staat. (een printer vast zetten is niet echt een fijne manier, omdat gebruikers nog wel eens verhuizen in de week)

na wat rond gekeken te hebben op internet, ben ik bij "printer location tracking" terecht gekomen. dit zou in theorie de oplossing kunnen zijn.

Nu komt de vraag: gaat dit ook werken op een terminal server, ziet de server nog steeds vanaf welk subnet de gebruiker inlogt.

Alvast Bedankt
Strokov

ps, de Kantoren/lokaties zijn verbonden met het hoofdkantoor dmv VPN

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

vooraf: ik was niet bekend met de naam, ik kan het dus mis hebben

Printer Location Tracking voor zover de MS site hier melding van maakt op een eerste search betreft de combinatie van een "naming scheme" voor je printers, een site/subnet object syteem binnen je AD, en de machine waar de aanvraag van binnen komt. Helaas is het laatste deel iets waar je op klem loopt: de requesting machine is niet je client, maar je terminal server. Hier ga je het dan dus niet op halen.

In het geval je gebruik maakt van gewone PC's op de locaties, zou je kunnen werken met "client printing", wanneer je alleen thin clients zijn wordt het moeilijker.

Binnen Citrix heb je denk ik dan meer mogelijkheden - al dan niet uitgebreid met Powerfuse.

Ik zou zo snel niet een oplossing weten voor deze roaming users, anders dan ze alle printers die ze normaal tegen komen statisch te geven, en bij inloggen een Printer Selectie proggeltje uit de resource kit (defptr.exe) voor hun snuffert te duwen waarmee ze makkelijk hun printer op de betreffende locatie kunnen kiezen....

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de reactie, wat mij enkele malen opviel is dat je via de terminalserver manager bij information de ipadressen kunt zien van de mensen die inloggen. de server ziet dus de ip adressen.

is er niet iets op te vinden of zijn er programma's die met deze informatie kunnen werken. bijvoorbeeld Kix, Vb of id ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 13:11 ]

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Je zou het denken. Helaas is deze informatie niet terug te vinden in een "set" variabele....
Waar dit wel te halen is weet ik niet. Hier heb ik nog niet echt in gespit omdat eht voor mij nog niet actief toepasbaar is.... Ik neem aan dat Powerfuse hier een heel aantal gegevens uit haalt, aangezien dat pakket o.a. printers kan koppelen aan client address ranges. Mocht je er acht komen hoe je dat uit leest, zou ik het wel heel tof vinden als je het hier post, dan heb ik ook weer iets interessants om toe te gaan passen...

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Het is heel makkelijk.

Je maakt per werkstation een nieuw systeem varable aan. LOKATIE, en de waarde daarvan is de lakatie naam.

Nu test je op die variable in een logon script. En aan de hand daarvan installeer je een printer.

BATCH : LOGON.BAT
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
@ECHO OFF
REM # Alvorens dit script te gebruiken dien je rekening te houden met de volgende voorwaarden.
REM # - De Printers dienen als "PRINTER_XX" geshared te worden.
REM # - Hierbij staat XX voor het oplopende nummer/lokatie ID.
REM # - Op het werkstation dien je een systeem variabele aan te maken genaamt "LOKATIE".
REM # - Deze moet vervolgens de waarde krijgen van de desbetreffende printer.
REM # - Indien een werkstation een lokale printer heeft, dan geen variabele opgeven.
REM #
REM # Maak voor elke nieuwe printer een nieuw .VBS script aan.
REM #
REM # Plaats alle files vervolgens in de NETLOGON directory.

net time %LOGONSERVER% /YES

if "%LOKATIE%"=="" goto NOPRINTER

call %LOGONSERVER%\NETLOGON\PRINTER_%LOKATIE%.VBS
net use lpt1 /DELETE
net use lpt1 \\%LOGONSERVER%\PRINTER_%LOKATIE%

goto end

:NOPRINTER
ECHO Er is geen "LOKATIE" gedefineerd. En/of er is een lokale printer aanwezig.

:END

VBS Script : PRINTER_01.VBS
code:
1
2
3
4
5
Set wshNetwork = CreateObject ("WScript.Network")
PrinterPath = "%LOGONSERVER%\PRINTER_%LOKATIE%"
PrinterDriver = "HP LaserJet 4"
WshNetwork.AddwindowsPrinterConnection PrinterPath, PrinterDriver
WshNetwork.SetDefaultPrinter "%LOGONSERVER%\PRINTER_%LOKATIE%"

Zo doen wij het ook voor 15 buiten lokatie's.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Oh wederom bedankt, voor de reply

ik weet alleen niet dat de terminalserver dit pakt.
wanneer ik naar het script kijk, lijkt het dat de lokatie altijd hetzelfde blijft.

of pakt deze de variable van de client pc?
het programmaatje moet dus een lokatie vinden.

Windows 98 PC > mstsc (RDP) > Server 2003

er is een vpn tussen de lokaties en over deze vpn lopen de terminalsessies.

er is dus maar één werkstation. wanneer je 15 werkstations hebt die allemaal windows xp of 2000 draaien, dan kun je met printer location tracking op een redelijk eenvoudige manier een printer toekennen. Helaas omdat dit een terminalserver is houdt deze dezelfde variabelen, lokatie.

misschien dat het nu iets duidelijker word.

Bedankt.
Strokov

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 17:27 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beetje googelen vind je dit. 't Idee is dat je in een terminal sessie een environment variabele %CLIENTNAME% hebt, die de naam van het apparaat waarop de client draait weergeeft. Afhankelijk van hoeveel clients je hebt, kun je òf een lijstje maken met clientnames en op basis daarvan een printer toewijzen òf de clientname resolven naar een IP-adres en dat gebruiken om een geschikte printer toe te wijzen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is IPP nix voor je ? (word het eigenlijk nog gebruikt ? :P)
Dat je dus een plattegrond hebt, en dat de user alleen maar hoeft aan te klikken waar hij zich op de plattegrond bevind.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

ik heb even naar de replies gekeken en de %clientname% wist ik nog niet.
na wat op internet gekeken te hebben, heb ik een vb script gevonden die het ipadres erbij zoekt.

zou het niet mogelijk zijn om het register of een gpo aan te passen, zodat deze naar de %clientname% variable kijkt ipv de de computernaam.

de bedoeling is namelijk dat iedereen op de terminalserver gaat werken.
het uitkiezen van een printer is in principe geen probleem, maar de gebruikers zijn echt gebruikers en hebben geen tot weining kaas gegeten van computers.

en de personen die juist wel een plakje kaas ophebben, willen we niet te wijs maken.

Wat ook een oplossing zou kunnen zijn is een vb script met enkel de printers van de locatie. op google kon ik niets van vinden van een lokatie variable. weet iemand of dit mogelijk is?

hier het linkje voor de default printer in vb
http://vbnet.mvps.org/ind...e/system/defprinternt.htm

Alvast bedankt voor de moeite

Strokov
Pagina: 1