Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Ik heb zelf Novell Linux Desktop geprobeerd. Wat ik mis in deze release zijn toch een aantal Novell Specifieke dingen:
• NCP authenticatie. Authenticeren aan Netware servers. Of uberhaupt een mount maken is standaard niet mogelijk.
• Groupwise client. Zit ook niet verwerkt in Novell Linux Desktop.
Vorige week gespeeld met Novell Nterprise Linux Services. Heb ik cursus in gehad. Wat mij vooral opvalt in NNLS is dat er een hele brakke File Service in zit. Een slechte Samba implementatie gekoppeld aan de eDirectory met LDAP. Het is niet eens mogelijk om bijvoorbeeld in iManager een samba share aan te maken. Ook geen NCP toegang mogelijk. Ik hoop dat dit met de integratie van NSS is opgelost in Open Enterprise Server.
• NCP authenticatie. Authenticeren aan Netware servers. Of uberhaupt een mount maken is standaard niet mogelijk.
Vorige week gespeeld met Novell Nterprise Linux Services. Heb ik cursus in gehad. Wat mij vooral opvalt in NNLS is dat er een hele brakke File Service in zit. Een slechte Samba implementatie gekoppeld aan de eDirectory met LDAP. Het is niet eens mogelijk om bijvoorbeeld in iManager een samba share aan te maken. Ook geen NCP toegang mogelijk. Ik hoop dat dit met de integratie van NSS is opgelost in Open Enterprise Server.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Voor authenticatie is het noodzakelijk dat je op de server van de client een linux client maakt. Alleen dat kan uiteraard alleen vanaf NLSS 1.0. NLSS is inderdaad nogal brak. Het is ook niet verwonderlijk gezien intern bij Novell al is toegegeven dat het eigenlijk maar een samenraapsel is.DGTL_Magician schreef op 10 november 2004 @ 09:20:
Ik heb zelf Novell Linux Desktop geprobeerd. Wat ik mis in deze release zijn toch een aantal Novell Specifieke dingen:
Het is ook absoluut niet geschikt om in productie omgeving te draaien. iPrint al geprobeert?
Ik neem dat als Novell OES lanceert dat alles naar behoren werkt.
Met Evolution 2.0 heb je een volwaardige Groupwise client. Tenminste dat beweren ze.
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Ik heb iPrint geprobeerd. Moet je updaten via red-carpet en dan werkt het wel prima. Evolution opent groupwise via IMAP. Niet echt een alternatief, nogal traag met mijn 900 mailtjes.Shuriken schreef op 10 november 2004 @ 09:30:
[...]
Voor authenticatie is het noodzakelijk dat je op de server van de client een linux client maakt. Alleen dat kan uiteraard alleen vanaf NLSS 1.0. NLSS is inderdaad nogal brak. Het is ook niet verwonderlijk gezien intern bij Novell al is toegegeven dat het eigenlijk maar een samenraapsel is.
Het is ook absoluut niet geschikt om in productie omgeving te draaien. iPrint al geprobeert?werkt dus ook niet.
Ik neem dat als Novell OES lanceert dat alles naar behoren werkt.
Met Evolution 2.0 heb je een volwaardige Groupwise client. Tenminste dat beweren ze.
En authenticatie kan prima met NCP. Kijk op mijn artikel: NetWare Authentication on Linux
Toppertje and bookmarked, geweldige TS
Heb zelf al wat ervaring met OES en NLD9. Even een verbetering van de TS, De NetWare Kernel van OES is NetWare 6.5 SP3.
Tevens de volgende feitjes:
• Novell OES zal in february gereleased worden
• Novell OES zal NCP ondersteunen en er komt een Novell Client voor Linux (zat ook al bij de Beta van NLD9 maar blijkbaar niet rijp genoeg voor release). Overigens kan je niet alleen mappings naar een NSS volume maken, maar ook naar alle andere Linux File Systems
• NetWare 6.5 SP3 wordt geleverd met bash/phyton
• Voor de GroupWise Client op Linux moet je uiteraard een GroupWise licentie hebben, dan kan je gewoon de Linux versie downloaden
• Evolution supports SOAP, waarmee je native de Calendar van GroupWise kan benaderen, e-mail gaat gewoon via de IMAP protocol. Helaas wordt SOAP alleen nog maar door de Linux back-end ondersteund. GroupWise 6.5 SP3 voor NetWare/Windows zal ook SOAP onderteunen. Deze wordt in december verwacht
• Met Novell OES kan je een gecombineerde NetWare/Linux cluster opzetten. Ik heb dit een weekje mogen uitproberen en het werkt echt geweldig!
Als ik nog meer belangrijke zaken tegenkom zal ik het hier posten.
Heb zelf al wat ervaring met OES en NLD9. Even een verbetering van de TS, De NetWare Kernel van OES is NetWare 6.5 SP3.
• Novell OES zal NCP ondersteunen en er komt een Novell Client voor Linux (zat ook al bij de Beta van NLD9 maar blijkbaar niet rijp genoeg voor release). Overigens kan je niet alleen mappings naar een NSS volume maken, maar ook naar alle andere Linux File Systems
• NetWare 6.5 SP3 wordt geleverd met bash/phyton
• Voor de GroupWise Client op Linux moet je uiteraard een GroupWise licentie hebben, dan kan je gewoon de Linux versie downloaden
• Evolution supports SOAP, waarmee je native de Calendar van GroupWise kan benaderen, e-mail gaat gewoon via de IMAP protocol. Helaas wordt SOAP alleen nog maar door de Linux back-end ondersteund. GroupWise 6.5 SP3 voor NetWare/Windows zal ook SOAP onderteunen. Deze wordt in december verwacht
• Met Novell OES kan je een gecombineerde NetWare/Linux cluster opzetten. Ik heb dit een weekje mogen uitproberen en het werkt echt geweldig!
Als file-sharing platform vind ik Netware echt superieur aan al het andere. Als (niet novell) applicatie(s) server is het wat minder. Daar liggen mijns inziens de grote voordelen van Linux als OS.
Alleen, de Linux-OES versie, hoe is het file-sharing gedeelte daarvan? Iemand daar al ervaring mee? Als NSS is geimplementeerd, is het dan bijvoorbeeld mogelijk om met een Netware-client+Zen op een windows workstation in te loggen op die Linux/OES server? Met alle functionaliteiten?
Maar bijvoorlbeeld ook met AFP? (OS X)
Misschien moet ik hier maar eens een test-omgevingkje opzetten. (Ik zie dat OES nog niet beschikbaar is voor 'publieke download' Nog even wachten dus)
Alleen, de Linux-OES versie, hoe is het file-sharing gedeelte daarvan? Iemand daar al ervaring mee? Als NSS is geimplementeerd, is het dan bijvoorbeeld mogelijk om met een Netware-client+Zen op een windows workstation in te loggen op die Linux/OES server? Met alle functionaliteiten?
Misschien moet ik hier maar eens een test-omgevingkje opzetten. (Ik zie dat OES nog niet beschikbaar is voor 'publieke download' Nog even wachten dus)
Leven is meervoud van lef
Sowieso kan ik de Groupwise client niet gebruiken. Aangezien deze alleen met Groupwise 6.5 communiceerd en wij nog op 6 zitten. Zoveel upgrades en zo weinig tijdJoetjeF schreef op 10 november 2004 @ 12:05:
Toppertje and bookmarked, geweldige TS![]()
• NetWare 6.5 SP3 wordt geleverd met bash/phyton![]()
• Voor de GroupWise Client op Linux moet je uiteraard een GroupWise licentie hebben, dan kan je gewoon de Linux versie downloaden![]()
NCP is een onderdeel van van Linux-OES, dus met de Novell Client (ook wel NCP Client genoemd) op je Windows Workstation kan je gewoon inloggen op Linux-OES. Je hebt daar trouwens geen NSS voor nodig, alle Linux File Systems worden ondersteund.Loesje schreef op 10 november 2004 @ 12:38:
Ik heb geen ervaring met AFP maar volgens mij wordt dat standaard door Linux ondersteund. Linux-OES is 'niets' anders als SLES9 met Novell Services.
Ahh, dat verklaart een hoopDGTL_Magician schreef op 10 november 2004 @ 12:52:
Sowieso kan ik de Groupwise client niet gebruiken. Aangezien deze alleen met Groupwise 6.5 communiceerd en wij nog op 6 zitten. Zoveel upgrades en zo weinig tijd
[ Voor 21% gewijzigd door JoetjeF op 10-11-2004 13:10 ]
De AFP implementaties die ik op Linux heb gezien waren niet best. NSS is zo handig om dat ik en mijn gebruikers echt niet meer zonder 'salvage' kunnen...
Maar het zal gewoon een kwestie van uitproberen worden, en zien hoe het werkt, denk ik.
Maar het zal gewoon een kwestie van uitproberen worden, en zien hoe het werkt, denk ik.
Leven is meervoud van lef
Ik ben op dit moment wat aan het spelen met NCP filesharing op Linux (andere distro dan OES zelf) en dat werkt goed. Je kunt zoals gezegd elke willekeurige directory in je filesystem exporteren als NCP volume, en dat werkt allemaal perfect. Met NSS werkt alles precies zo als op NetWare (pools, volumes, dingen als quota, enz), bij een willekeurige directory op een ander bestandssysteem is het wat minder maar je kunt wél ACLs instellen via C1/NWAdmin/etc. (worden dan opgeslagen in een apart bestand in de root van je 'volume')
Vanaf een Windows client merk je geen enkel verschil tussen volumes op Linux en NetWare.
Novell Remote Manager voor Linux werkt ook aardig, maar daar zitten nog wel wat bugjes in. En het is jammer dat NRM en iMon allebei hun eigen webservertje gebruiken, ipv dat het een geheel is zoals op NetWare.
iPrint.. hmja, leuk. Ik had liever een volledige NDPS implementatie gezien met een broker en manager, maar zo te zien gaat het hier om een wat versimpeld ontwerp.
Op NetWare heb ik ook al een tijdje Red Carpet, RPM, bash, enz., en dat werkt eigenlijk ook gewoon goed. Bash hoeft van mij persoonlijk niet zo (een echte Unix zal het toch niet worden), maar RCD+RPM is erg handig voor het binnenhalen van updates.
Ben wel benieuwd naar de NCP client voor Linux trouwens, vraag me af hoe ze dat goed willen implementeren op een multi-user platform. (Wat gebeurt er als Pietje en Jantje allebei ingelogd zijn en alle volume X gemount hebben, maar met verschillende rechten? Zullen volumes in een user homedirectory gemount worden, of globaal in /mnt? Wat als je een volume beschikbaar wilt maken voor alle users, maar daarbij wel de rechten gerespecteerd moeten worden?)
Vanaf een Windows client merk je geen enkel verschil tussen volumes op Linux en NetWare.
Novell Remote Manager voor Linux werkt ook aardig, maar daar zitten nog wel wat bugjes in. En het is jammer dat NRM en iMon allebei hun eigen webservertje gebruiken, ipv dat het een geheel is zoals op NetWare.
iPrint.. hmja, leuk. Ik had liever een volledige NDPS implementatie gezien met een broker en manager, maar zo te zien gaat het hier om een wat versimpeld ontwerp.
Op NetWare heb ik ook al een tijdje Red Carpet, RPM, bash, enz., en dat werkt eigenlijk ook gewoon goed. Bash hoeft van mij persoonlijk niet zo (een echte Unix zal het toch niet worden), maar RCD+RPM is erg handig voor het binnenhalen van updates.
Ben wel benieuwd naar de NCP client voor Linux trouwens, vraag me af hoe ze dat goed willen implementeren op een multi-user platform. (Wat gebeurt er als Pietje en Jantje allebei ingelogd zijn en alle volume X gemount hebben, maar met verschillende rechten? Zullen volumes in een user homedirectory gemount worden, of globaal in /mnt? Wat als je een volume beschikbaar wilt maken voor alle users, maar daarbij wel de rechten gerespecteerd moeten worden?)
Ik hoop dat ze de NCPFS implementatie gebruiken waar ik dat artikel voor heb geschreven. Die mount namelijk alles in de homedirectory standaard. Wacht met smart op OES Beta.
ConsoleOne nog niet aan de reut onder NLD. Wordt nog aan gewerkt. Ook maar weer een aanpassing op mijn artikel aan het maken over NCP authenticatie.
[ Voor 67% gewijzigd door DGTL_Magician op 10-11-2004 13:41 ]
Ik heb nu GroupWise 6.5.3 geinstalleerd en dat werkt als een speer. ConsoleOne ook geinstalleerd, maar nog geen connectie met de server kunnen maken. Je moet de ConsoleOne JRE niet installeren, deze heeft problemen met de nieuwe kernels. Ik heb SUN's JRE geinstallerd en de startup script aangepast. Nu nog authenticeren met een server
DGTL_Magician, jouw oplossing heeft waarschijnlijk IPX nodig of niet?
NRM and iMonitor gebruiken op NetWare ook een eigen HTTP StackOnno schreef op 10 november 2004 @ 13:17:
Dus jij hebt al een beta van SP3? Kon ik met geen mogenlijkheden aankomen.Op NetWare heb ik ook al een tijdje Red Carpet, RPM, bash, enz., en dat werkt eigenlijk ook gewoon goed. Bash hoeft van mij persoonlijk niet zo (een echte Unix zal het toch niet worden), maar RCD+RPM is erg handig voor het binnenhalen van updates.
[ Voor 48% gewijzigd door JoetjeF op 10-11-2004 18:04 ]
Ja, maar wel twee keer dezelfde. Op Linux is het nu zo dat ze allebei hun eigen kopie van httpstk hebben, en dus ook allebei een poort nodig hebben, enz..JoetjeF schreef op 10 november 2004 @ 18:01:
NRM and iMonitor gebruiken op NetWare ook een eigen HTTP Stack
Komt waarschijnlijk doordat iMon als nds service module binnen ndsd draait, en NRM niet. Maar handig is het niet.
De hele bash/rcd/rpm meuk kun je zo van forge.novell.com afhalen.Dus jij hebt al een beta van SP3? Kon ik met geen mogenlijkheden aankomen.
Nee hoor. NCPFS draait gewoon over IP. Denk dat Novell ook wel zo slim is om een Open Source applicatie te gebruiken.JoetjeF schreef op 10 november 2004 @ 18:01:
Ik heb nu GroupWise 6.5.3 geinstalleerd en dat werkt als een speer. ConsoleOne ook geinstalleerd, maar nog geen connectie met de server kunnen maken. Je moet de ConsoleOne JRE niet installeren, deze heeft problemen met de nieuwe kernels. Ik heb SUN's JRE geinstallerd en de startup script aangepast. Nu nog authenticeren met een server![]()
[...]
NRM and iMonitor gebruiken op NetWare ook een eigen HTTP Stack![]()
[...]
Dus jij hebt al een beta van SP3? Kon ik met geen mogenlijkheden aankomen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer Bordermanager ook voor het Linux platform geschikt wordt gemaakt. Dan kunnen wij helemaal over naar Linux.
Er komt geen nieuwe versie van BM. Ze zijn bezig met een nieuw product dat Secure Gateway heet (als ik het me goed herinner). Dit product is een appliance met als core Linux-OES. Secure Gatway bevat de producten iChain, Border Manager en Volera (het oude ICS (Proxy Caching)).Theodoor schreef op 10 november 2004 @ 21:53:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer Bordermanager ook voor het Linux platform geschikt wordt gemaakt. Dan kunnen wij helemaal over naar Linux.
Deze drie producten draaien als modules bovenop de Secure Gateway, je hoeft dus ook niet alle drie de prducten te gebruiken, en betalen
Er zijn geruchten dat Branch Office ook een module zou gaan worden, maar wat dan wel raar is dat Branch Office 3 al wel als Alpha product beschikbaar is.
Mag ik vragen waar je alle info vandaan haalt? Want ik dacht dat ik goed geinformeerd wasJoetjeF schreef op 10 november 2004 @ 23:16:
[...]
Er komt geen nieuwe versie van BM. Ze zijn bezig met een nieuw product dat Secure Gateway heet (als ik het me goed herinner). Dit product is een appliance met als core Linux-OES. Secure Gatway bevat de producten iChain, Border Manager en Volera (het oude ICS (Proxy Caching)).
Deze drie producten draaien als modules bovenop de Secure Gateway, je hoeft dus ook niet alle drie de prducten te gebruiken, en betalen. Verder komen er plug-ins voor OpenSource modules, zoals Anti Virus/Spam etc.
Er zijn geruchten dat Branch Office ook een module zou gaan worden, maar wat dan wel raar is dat Branch Office 3 al wel als Alpha product beschikbaar is.
Sorry, kan ik niet vertellenDGTL_Magician schreef op 11 november 2004 @ 08:14:
[...]
Mag ik vragen waar je alle info vandaan haalt? Want ik dacht dat ik goed geinformeerd was
Ik heb goede contacten met Novell UK. Ik ga daar elke twee maanden naar toe om een seminar bij te wonen. Bovendien ken ik vanuit m'n vorige werk een aantal Product Managers uit de US en we hebben natuurlijk aardig wat bijgepraat tijdens BrainShare Barcelone in September.
In Q1 '05 komt trouwens ook een nieuwe versie van GroupWise uit. Met Shared iFolder als DMS. Daar kijk ik eigenlijk nog het meest naar uit (is onze core applicatie).
[ Voor 2% gewijzigd door JoetjeF op 11-11-2004 14:45 . Reden: BrainShare was natuurlijk in September ]
Verwijderd
Wanneer komt Secure Gateway dan uit? En houdt Appliance in dat je het niet meer op een Intel machine kan installeren? (HP Proliant e.d)
Inderdaad, die seminars heb je hier ook iedere maand, alleen deze zijn werden altijd in Cappelle gehouden. Dat is voor ons iedere keer zo'n eind reizen. All the way from FrieslandJoetjeF schreef op 11 november 2004 @ 10:28:
[...]
Sorry, kan ik niet vertellen![]()
Ik heb goede contacten met Novell UK. Ik ga daar elke twee maanden naar toe om een seminar bij te wonen. Bovendien ken ik vanuit m'n vorige werk een aantal Product Managers uit de US en we hebben naatuurlijk aardig wat bijgepraat tijdens BrainShare Barcelone in December.
In Q1 '05 komt trouwens ook een nieuwe versie van GroupWise uit. Met Shared iFolder als DMS. Daar kijk ik eigenlijk nog het meest naar uit (is onze core applicatie).
Nu Novell Nederland naar Amsterdam verhuisd is zal het daar ook wel gehouden worden, misschien gaan we daar dan ook eens wat vaker heen.
Ik heb geen idee wanneer het uitkomt, maar als ik me goed kan herinneren zal een Beta begin volgend jaar veschikbaar worden. Weet niet of het een public Beta wordt trouwens. Secure Gateway kan op elke systeem draaien die standaard door Linux-OES wordt ondersteund. Je moet dus geen excotische hardware hebben, maar HP/Dell/IBM zal normaal gesproken wel ondesteund worden.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:54:
Wanneer komt Secure Gateway dan uit? En houdt Appliance in dat je het niet meer op een Intel machine kan installeren? (HP Proliant e.d)
Heb trouwens zowell GroupWise 6.5, ConsoleOne 1.3.6c and NCP aan de gang

Het enige wat ik nog niet helemaal lekker voor elkaar heb is SLP, maar ja, dat komt binnenkort dan wel.
[ Voor 17% gewijzigd door JoetjeF op 12-11-2004 15:28 ]
ff nieuwsgierig: NCP via mijn tutorial?JoetjeF schreef op 11 november 2004 @ 11:37:
[...]
Ik heb geen idee wanneer het uitkomt, maar als ik me goed kan herinneren zal een Beta begin volgend jaar veschikbaar worden. Weet niet of het een public Beta wordt trouwens. Secure Gateway kan op elke systeem draaien die standaard door Linux-OES wordt ondersteund. Je moet dus geen excotische hardware hebben, maar HP/Dell/IBM zal normaal gesproken wel ondesteund worden.
Heb trouwens zowell GroupWise 6.5, ConsoleOne 1.3.6c and NCP aan de gang
[afbeelding]
Het enige wat ik nog niet helemaal lekker voor elkaar heb is SLP, maar ja, dat komt binnenkort dan wel.
edit:
Wat is dit voor een onzin, hij laat het plaatje niet zien
Ik ben niet echt bekend bent Linux (danzkij Novell ben ik er nu een beetje mee bezig), en jouw tutorial bevatte nogal 'moeilijke' termen zoals 'source' en 'make'
Dus ik ben maar met Novel Client for Linux aan de gang gegaan. Daar kwam zelfs ik, als n00b, uit! Maar als ik wat meer tijd heb ga ik jouw tutorial doen, lijkt me wel goed voor wat ervaring en het heeft goede commentaar gehad
Iemand al SLP aan de gang gekregen? Ik heb hier wel een aardig document gevonden, maar daar staat dat OpenSLP de recommended SLP sollution is, maar niet ondersteund wordt door eDir 8.7.3 en eerder
Kheb al een poosje de beta (b3) van OES liggen, maar heb er helaas nog niet de hardware voor vrij kunnen maken. Ik ben vnl geïnteresseerd in iFolder 3. Kan iemand daar al wat over vertellen?
-...ert
-...ert
What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?
NDSslp had ik prima aan de praat wat is er mis mee?JoetjeF schreef op 11 november 2004 @ 13:36:
[...]
Ik ben niet echt bekend bent Linux (danzkij Novell ben ik er nu een beetje mee bezig), en jouw tutorial bevatte nogal 'moeilijke' termen zoals 'source' en 'make'.
Dus ik ben maar met Novel Client for Linux aan de gang gegaan. Daar kwam zelfs ik, als n00b, uit! Maar als ik wat meer tijd heb ga ik jouw tutorial doen, lijkt me wel goed voor wat ervaring en het heeft goede commentaar gehad
Iemand al SLP aan de gang gekregen? Ik heb hier wel een aardig document gevonden, maar daar staat dat OpenSLP de recommended SLP sollution is, maar niet ondersteund wordt door eDir 8.7.3 en eerderNou ja, misschien dan maar de NDSsslp gaan proberen.
NDSslp is alleen een service agent/user agent, en bevat geen directory agent. Dat is wat jammer.. in een wat complexer netwerk is een DA toch echt handig, en dan zou je dus OpenSLP moeten gebruiken. Dat heb ik hier alleen nooit echt goed aan de praat gekregen in combinatie met NetWares eigen DA. Is al wel een tijdje geleden, misschien werkt het tegenwoordig wel goed.
Dat klopt. Maar het ging hier om NLD, dus ik mag aannemen dat het om de SLP user agent gaat
Ahh, ze hadden mij verteld dat je hiervoor de beta van SP3 nodig had omdat SP2 een aantal POSIX API calls miste. Denk niet dat ik het nu nog ga proberen omdat deze maand de public beta van SP3 uitkomt. Ga ik liever met NLD9 spelenOnno schreef op 10 november 2004 @ 18:29:
[...]
De hele bash/rcd/rpm meuk kun je zo van forge.novell.com afhalen.
Ik heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar het zou een Shared iFolder product moeten zijn. Het is een uitgebreide versie van de Denaili versie die op SourceForge staat. Het is in c# gemaakt en heeft dus Mono nodig. Het zal alleen op Linux-OES (en Windows) draaien, Mono wordt pas bij NetWare-OES SP1 (aka NW65SP4) meegeleverd.LePlatDuJour schreef op 11 november 2004 @ 14:19:
Kheb al een poosje de beta (b3) van OES liggen, maar heb er helaas nog niet de hardware voor vrij kunnen maken. Ik ben vnl geïnteresseerd in iFolder 3. Kan iemand daar al wat over vertellen?
De bedoeling is dat je op de server een folder als Shared iFolder kan opgeven. Clients (meerdere dus) kunnen dan deze directory synchroniseren met een locale folder. Het vreemde is dat GW Seqouia (GW7 dus) hiervan gebruik maakt ipv het huidge DMS systeem. Aangezien iFolder3 na de introductie (van OES) alleen op Linux/Windows draait, ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Immers, GW Seqouia wordt eerder uitgebracht dan OES SP1. Betekent dat GW7 initieel niet volledig gesupport wordt op NetWare
Ik heb wel een quote wat iFolder3 zou moeten doen met GW Seqouia:
Klinkt lekker of nietNow that Bob and Sally have setup their task force calendar, they now want to share files with the other members of the group. Bob enter the GroupWise client and right clicks on his root File Sharing iFolder and selects to add an additional iFolder. He is then prompted for the list of users he desires to share the folder with. Bob selects from the GW address book the names of his fellow task force users.
Sally receives an invitation to accept a shared iFolder from Bob. Once she accepts the new shared iFolder, Sally is able to place the folder in any location with her file tree. Once the shared iFolder is accepted, she is able to place any documents within the iFolder and have it automatically shared with the other members of the team.
Bob receives a message from Sally that she has submitted a file into the task's force new shared iFolder. Accidentally Bob closes his GroupWise client, yet he still desires to have access the file Sally has asked him to review. He opens up his desired files system explorer and quickly finds the task force's shared folder and opens up the desired file without having to launch the GroupWise client.
Ik heb OpenSLP geprobeerd, maar kan het slpinfo commando niet vindenDGTL_Magician schreef op 11 november 2004 @ 14:24:
NDSslp had ik prima aan de praat wat is er mis mee?

slptoolJoetjeF schreef op 12 november 2004 @ 00:03:
Ik heb OpenSLP geprobeerd, maar kan het slpinfo commando niet vinden.
Thanks, ik was een beetje in de war met NDSslp en OpenSLP. Ik kan nu vrij eenvoudig inloggen op een NetWare server en een mapping maken. Alleen NCPfs heeft een beetje moeite met Wireless, krijg nogal eens een timeout terwijl dat op een 'vaste' verbinding nooit voorkomt.
Een aantal 'nieuwtjes':
- In January komt een Novell (NCP) Client for Linux uit (IP only)
- Linux-OES zal worden geleverd met SLES9 SP1
- Heb net een update over Secure Gateway gehad:

Wat me verder is opgevallen:
- Problemen met NCP connections icm Wireless
- Red Carpet werkt geweldig
- Het ziet er mooi uit en werkt zeer intuitief
- Het is zeer snel, zelfs onder VMware met slechts 384MB
- CrossOver Office is niet meegeleverd (zat wel bij de beta's)
- Volgens mij is het verschil tussen wel of geen licentie dat je met licentie toegang krijgt tot update met Red Carpet, uiteraard is dat dus wel belangrijk
- OpenOffice is ietsjes aangepast (werk zelf al bijne een jaar met OpenOffice op Windows)
- Nog geen crashes gehad
[ Voor 6% gewijzigd door JoetjeF op 14-11-2004 13:10 ]
*kick*
Voor de geinteresseerde, OES beta4 zal morgen public gaan. Een aantal aanvullingen die ik hier nog niet gezien heb:
Voor de geinteresseerde, OES beta4 zal morgen public gaan. Een aantal aanvullingen die ik hier nog niet gezien heb:
- OES wordt 5 february 2005 gereleased
- OES Linux is SLES9 SP1, maar alleen voor de x86 architectuur
- OES Linux zal geen Nsure Audit bevatten
- NetWare WebSearch heet nu QuickFinder en kan remote servers indexen en geeft een alternatieve spelling zoals Google (een erg goede search engine trouwens, ondersteunt ook OpenOffice files
)
- iManager 2.5 zal toch meegenomen worden (deze heeft een mobile version die je op je laptop kan runnen)
- OES Linux NSS zal geen snapshots en multiple I/O path ondersteunen
(erg dom als je het mij vraagt)
- OES Linux client zal NCP/CIFS/NFS ondersteunen, maar zal pas 90 dagen na de OES release beschikbaar worden
- Q2'05 zullen de meeste OES services ook beschikbaar komen voor RedHat gebruikers (NLS 2.0)
- Q2'06 komt de volgende major release van OES uit (codename Cypress) die als belangrijkste doel heeft om NLD9 met OES te integreren en IA64/AMD64 zal ondersteunen
- Juni'05 zal BranchOffice gebaseerd op OES Linux gereleased worden (codename Zambezi)
*Handje wrijven doet*JoetjeF schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:10:
*kick*![]()
Voor de geinteresseerde, OES beta4 zal morgen public gaan. Een aantal aanvullingen die ik hier nog niet gezien heb:Zo, dat was het wel geloof ik
- OES wordt 5 february 2005 gereleased
- OES Linux is SLES9 SP1, maar alleen voor de x86 architectuur
- OES Linux zal geen Nsure Audit bevatten
- NetWare WebSearch heet nu QuickFinder en kan remote servers indexen en geeft een alternatieve spelling zoals Google (een erg goede search engine trouwens, ondersteunt ook OpenOffice files
)
- iManager 2.5 zal toch meegenomen worden (deze heeft een mobile version die je op je laptop kan runnen)
- OES Linux NSS zal geen snapshots en multiple I/O path ondersteunen
(erg dom als je het mij vraagt)
- OES Linux client zal NCP/CIFS/NFS ondersteunen, maar zal pas 90 dagen na de OES release beschikbaar worden
- Q2'05 zullen de meeste OES services ook beschikbaar komen voor RedHat gebruikers (NLS 2.0)
- Q2'06 komt de volgende major release van OES uit (codename Cypress) die als belangrijkste doel heeft om NLD9 met OES te integreren en IA64/AMD64 zal ondersteunen
- Juni'05 zal BranchOffice gebaseerd op OES Linux gereleased worden (codename Zambezi)
Morgen reserveren voor testserver spelen
En hoe zijn de eerste ervaringen? Ik ben de iso's nu zelf aan het downloaden. Daarnaa ook gaan installeren.
Blijven Suse en NLD eigenlijk eeuwig bestaan of is OES de merge?
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.
NLD blijft zeker bestaan, het is gebaseerd op SLES9. De 'Personal' editions van SUSE blijven ook gewoon bestaan. OES is niets meer dan SLES9 met de extra Novell services (NSS/NCP/Clustering etc). Deze extra services komen ook voor Red Hat beschikbaar.TRG schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:52:
Blijven Suse en NLD eigenlijk eeuwig bestaan of is OES de merge?
Ik denk dat SUSE gewoon leverbaar blijft met/zonder deze Novell services.
Hm, bij OES zit ook de source van de NSS modules. (met een GPL licentie), dat verbaast me eigenlijk wel. Maar je kunt ze dus zo voor je eigen kernel bakken als je dat wilt.. woei!
*kick* 
Vandaag is OES gereleased. Ik heb nog geen URL om het te downloaden maar zodra ik dat heb edit ik deze post wel even.
OES-NetWare CD1
OES-NetWare CD2

Vandaag is OES gereleased. Ik heb nog geen URL om het te downloaden maar zodra ik dat heb edit ik deze post wel even.
OES-NetWare CD1
OES-NetWare CD2
[ Voor 30% gewijzigd door JoetjeF op 10-03-2005 19:56 ]
Pagina: 1