• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik weet eigenlijk niet of het meer hier thuishoort of in NSTM. :P

Medewerkers van het ANP agentschap hebben in hun archief 1500 foto's (glasplaatnegatieven) uit de bezettingstijd.

Wat er wel 'vreemd' is, is dat op een bepaalde foto duidelijk te zien is dat honderden mensen (Amsterdammers) de hitlergroet brengen aan Duitse soldaten die Amsterdam binnenrijden.

De negatieven worden gedigitaliseerd en kan je hier bekijken:

www.anpfotoarchief.nl

klik

Zo zie je maar dat er ook met eenvoudige middelen (toen waren er nog geen digicams, waren fototoestellen veel rudimentairder en was fotografie toch nog redelijk jong) mooie platen kan schieten.

https://fgheysels.github.io/

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
whoami schreef op 10 november 2004 @ 08:58:
Wat er wel 'vreemd' is, is dat op een bepaalde foto duidelijk te zien is dat honderden mensen (Amsterdammers) de hitlergroet brengen aan Duitse soldaten die Amsterdam binnenrijden.
Och, zo heel erg vreemd is dat niet. Er waren in Nederland (zoals bekend) vele collaborateurs, waarvan een aanzienlijk deel openlijk steun betuigde aan de Duitsers. Dat daar foto's van bestaan, is niet meer dan logisch.
Zo zie je maar dat er ook met eenvoudige middelen (toen waren er nog geen digicams, waren fototoestellen veel rudimentairder en was fotografie toch nog redelijk jong) mooie platen kan schieten.
Inderdaad! Ik vind de (artistieke, maar ook technische) kwaliteit van de foto's zeer indrukwekkend!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zijn glasplaat negatieven, ik weet niet op welk formaat, maar ik neem aan dat dat niet 35mm is. Uiteraard is de scherpte van een foto groter als je een groter negatief kunt gebruiken (zelfde als digitaal: een foto met meer pixels op een bepaald formaat geeft meer DPI).
Glasplaat zal waarschijnlijk iets van 6x6 cm zijn?

Signatures zijn voor boomers.

• whoami
koraks schreef op 10 november 2004 @ 10:04:
[...]

Och, zo heel erg vreemd is dat niet. Er waren in Nederland (zoals bekend) vele collaborateurs, waarvan een aanzienlijk deel openlijk steun betuigde aan de Duitsers. Dat daar foto's van bestaan, is niet meer dan logisch.
Mwah, als het over honderden mensen gaat in 1 stad, vind ik dat toch wel wat vreemd....

Maar goed.
Maasluip schreef op 10 november 2004 @ 10:09:
Het zijn glasplaat negatieven, ik weet niet op welk formaat, maar ik neem aan dat dat niet 35mm is. Uiteraard is de scherpte van een foto groter als je een groter negatief kunt gebruiken (zelfde als digitaal: een foto met meer pixels op een bepaald formaat geeft meer DPI).
Glasplaat zal waarschijnlijk iets van 6x6 cm zijn?
Het zal waarschijnlijk idd geen kleinbeeld geweest zijn. Ik weet niet of er middenformaat camera's bestaan / bestonden voor glasplaat. Anders zal het wel een grootbeeld camera zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door whoami op 10-11-2004 10:12 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
whoami schreef op 10 november 2004 @ 10:11:
[...]

Mwah, als het over honderden mensen gaat in 1 stad, vind ik dat toch wel wat vreemd....
Dat valt wel mee. Bedenk goed in welke situatie deze mensen zich bevonden: Nederland werd binnen een paar dagen overstelpt door een veel grotere legermacht dan we hier ooit bij elkaar zouden kunnen krijgen. Het was dus onzinnig om op dat moment te verwachten dat die Duitsers snel weer het veld zouden ruimen. Veel mensen kozen op dat moment eieren voor hun geld en besloten samen te werken met de bezettingsmacht. Meestal niet uit anti-semitische overtuigingen (sommigen wel natuurlijk), maar simpelweg om te proberen te garanderen dat ze zelf een goed bestaan zouden hebben tijdens de bezetting.

Frappant is overigens wel dat het aantal collaborateurs na de oorlog veel kleiner bleek te zijn dan tijdens de oorlog daadwerkelijk het geval was, terwijl voor verzetsmensen het tegenovergestelde geldt: dat waren er na de oorlog aanzienlijk meer dan tijdens de oorlog. Rara hoe kan dat...
Het zal waarschijnlijk idd geen kleinbeeld geweest zijn. Ik weet niet of er middenformaat camera's bestaan / bestonden voor glasplaat. Anders zal het wel een grootbeeld camera zijn.
Kleinbeeld is volgens mij pas in de jaren '50 bedacht voor persfotografie, waar oplossend vermogen minder belangrijk was, maar ease-of-use en draagbaarheid des te meer. Voor die tijd forografeerden de meeste mensen op 6x6, hoewel 4x4 (bestaat nu niet meer) ook gebruikt werd. Daarnaast bestonden er nog meer formaten, maar ik geloof dat 6x6 toch het meeste werd gebruikt.

Edit: Nee, ik lieg. Al in 1914 werden de eerste toestellen voor 35mm film ontwikkeld. Toch werd dat formaat tot het midden van de 20e eeuw niet veel gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door koraks op 10-11-2004 10:28 ]

• whoami
koraks schreef op 10 november 2004 @ 10:26:
[...]

Kleinbeeld is volgens mij pas in de jaren '50 bedacht voor persfotografie, waar oplossend vermogen minder belangrijk was, maar ease-of-use en draagbaarheid des te meer. Voor die tijd forografeerden de meeste mensen op 6x6, hoewel 4x4 (bestaat nu niet meer) ook gebruikt werd. Daarnaast bestonden er nog meer formaten, maar ik geloof dat 6x6 toch het meeste werd gebruikt.
:?
Je had in die tijd toch al Leica meetzoekcamera's ? Waren dat geen kleinbeeld - toestellen ? Cappa heeft bv. met een Leica foto's gemaakt van de landing in Normandie.

De kleinbeeld spiegelreflex stamt uit de jaren '60 dacht ik.

(6x6 wordt nu ook nog gebruikt).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

whoami: kan prima hier in Fotografie hoor ;) En veel foto's zien er heel behoorlijk uit ja, als je denkt aan de technologie waar men toen mee werkte :) De eerste kleinbeeld-spiegelreflex is overigens uit 1936, zie hier :)

LinkedIn
Instagram

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

Op deze site staan allemaal luchtfoto's uit WWII.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

bladebla

<Piéééép>

Beaves schreef op 10 november 2004 @ 10:48:
Op deze site staan allemaal luchtfoto's uit WWII.
Ik dacht ook direct aan deze site in relatie tot de startpost. Maar het is na al die maanden nog steeds niet operationeel, althans de zoekfunctie.

Maar erg interessant dat ANP archief. Ik heb net even zitten bladeren, ook buiten de foto's uit de oorlogstijd.

[ Voor 7% gewijzigd door bladebla op 10-11-2004 11:04 ]

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De kleinste glasplaten zijn 6 x 9 cm maar de meeste al gauw groter vandaar die grote scherpte en kleinbeeld is van ver voor de oorlog kijk maar naar de Leica's (de M3 is van voor de oorlog) De lenzen waren ook van een ongekende kwaliteit. Mijn vader heeft nog jaren een Leica M3 gehad enigste nadeel was eigenlijk het gewicht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1