Toon posts:

PC blijft rebooten behalve in DOS/Safe Mode

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer iemand te helpen met een PC-probleem: de PC bleef spontaan rebooten zodra Windows net opgestart was. Alleen in DOS-mode en Safe Mode blijft het systeem normaal draaien. Eerst dacht ik aan een virus (die waren er ook!) maar met de meest recente Norton AntiVirus zijn die allemaal verwijderd en uiteindelijk heb ik zelfs de harddisk ge-fdisk'd en geformatteerd toen ook dat geen verschil maakte.

Maar ook het installeren van een nieuw OS lukt niet: Windows XP Pro gaat spontaan rebooten tijdens het installeren, RedHat Linux 9 idem dito, Windows 98SE installatie verloopt prima tot op het laatste moment (na de 3e -geplande- reboot) dat hij de hardware gaat detecteren en drivers installeren, dan volgt onherroepelijk de spontane reboot. Intussen is de Windows 98 setup toch nog voltooid, maar reboot het systeem op een willekeurig moment, meestal vrij snel na het opstarten.

In een poging het probleem te isoleren heb ik alle onnodige componenten (CDROM, CDRW, modem) al gedemonteerd en de overige componenten al vervangen: videokaart, harddisk, RAM, muis, keyboard. Ook de BIOS heb ik geflasht en Load BIOS Defaults gedaan (in alle menu's). Geen verschil.

Uiteraard heb ik al gegoogled en geFAQt en de troubleshooter bezocht zonder succes. Ik begin nu te denken in de richting van een defect moederbord (een MSI-6309 V1.0), dat is zo'n beetje het enige onderdeel dat ik nog niet vervangen heb, behalve de kast dan. De voeding verdenk ik niet, aangezien het systeem niet instort in Safe Mode of DOS-mode. Overige specificaties: Pentium III 650MHz, 100 MHz bus, AMIBIOS.

Heeft iemand zoiets eerder gezien? De oplossing?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is dit nog interessant om door te lezen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Als het mogelijk is, kun je je de Vcore iets hoger zetten? 1 of 2 stappen kan geen kwaad.

Kun je de timings van het geheugen ook lager zetten met dit moederbord? Probeer eens CAS3.

Het lijkt erop dat het moederbord de geest gegeven heeft.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat ie in DOS en Safe Mode niet reboot is niet zo vreemd, zoiezo DOS stressed je systeem veel minder dan bijv WinXP draaien.

Weet niet of je nog WinXP erop hebt staan, maar heb je Automatisch rebooten bij fouten wel uitgezet? Dan kun je tenminste een beetje een idee krijgen wat er aan de hand is (blue screen) :)

[ Voor 44% gewijzigd door roelio op 10-11-2004 08:41 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:
Windows-related opmerkingen: in een standaard Windows XP systeem herstart de computer automatisch zonder een duidelijke foutmelding te geven. Je kunt dit uitschakelen via Deze Computer - Eigenschappen - Geavanceerd - Opstart en herstelinstellingen - Instellingen - Systeemfouten - vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". Verder kun je in NT/2K/XP ook veel nuttige informatie halen uit de systeemlogboeken. Zie Configuratiescherm - Systeembeheer - Systeemlogboeken (Event Viewer) of start - uitvoeren - eventvwr.msc.
En? :)

Wanneer het boeltje in Safe Mode uitstekend werkt, dan zou ik het probleem zoeken in richting van software/drivers. In Safe Mode wordt zo min mogelijk drivers geladen of worden Windows-standaard drivers gebruikt waar mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 10-11-2004 08:55 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maar waarom doet Redhat dan hetzelfde?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
WinXP krijg ik er niet op (setup crasht binnen enkele seconden), dus geen Event Viewer o.i.d. beschikbaar, ook geen blue screens. Just pooff.
Ik dacht eigenlijk meer richting 16-bit mode vs. 32-bit. Denkelijk is de RedHat installer zelf al een 32-bit applicatie, net als WinXP setup, maar kennende MS is de Win98 setup een 16-bitter. Zou het kunnen zijn dat-ie het niet doet in 32-bit mode als er een of andere component op het moederbord defect is?

Verwijderd

Topicstarter
De eigenaar is met het moederbord naar een reparateur gegaan en wat bleek? een paar opgeblazen condensatortjes. Sja ....

In ieder geval, bedankt voor de moeite.
Pagina: 1