Toon posts:

Lastige pc verdomt op het netwerk te gaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Al enige tijd probeer ik de pc aan de praat te krijgen op ons netwerk.
Als eerste had ik de OS windows 98, die gaf aan dat het apparaat het wel deed maar kon het IP niet ophalen. Wou ik meer weten, dan gaf hij aan dat de PCI niet goed functioneerde. Bij proberen met de OS windows 98 heb ik niet opgeschreven wat de PC aangaf.
Daarintegen heb ik nu er Windows XP proffessional opstaan, doordat een vriend mij aanraadde want dan zou het netwerk wel werken ;p, en nu geeft hij aan dat hij het PCI apparaat niet kan starten. Hij herkend en installeerd de netwerkkaarten heel goed maar daarna gaat hij donderen.

Er zit op het moederbord een externe adapter en die geeft het volgende aan na installeren:
PCI-bus 0, apparaat 3, functie 0 (Kan apparaat niet starten)
Error: Code 10

Daarnaast heb ik een gigabit kaartje liggen waarbij de pc het volgende aangeeft:
PCI-bus 0, apparaat 8, functie 0 (Kan apparaat niet starten)
Error: Code 10

Het is een Prioris LX 5200 met versie 1.07e erop (Waarvan weet ik niet heb hem van de HP site, dacht eerst dat het de bios was, ik moest hem flashen)

De BIOS die hij bij het opstarten dus aangeeft (dus niet die 1.07) is PhoenixBIOS 4.01 uit 1995.
Ik heb flink zitten te googl-en maar geen updates voor die BIOS kunnen vinden.

Het is een duaal moederbord, een moederbord dat verticaal en horizontaal opgebouwd is met een soort plugin systeem. Op dat moederbord zit een bus met 4 hendeltjes waar nu de buitenste off staan en de binnenste on staan. Er zit jammer genoeg geen boekje bij en op het moederbord kom ik ook niet erg uit hoe ik die hendeltjes moet zetten.

Er word bij het opstarten en op de voorkant van de kast ook iets vermeld over Digital Equipment.
De pc draait op 199 MHZ en op 128 mb ram.

Voor de rest weet ik niet wat ik er nog bij moet geven voor informatie maar ik kom er niet uit.
De vragen uiteindelijk:
-welke bios versie moet ik hebben, waar kan ik die halen zodat ik hem even kan flashen
-Waarom gaat hij het netwerk niet op (hij haalt geen ip op etc, hij doet alsof het apparaat niet bestaat maar hij geeft het wel aan in apparaat beheer)
-Help? :p

Bedankt alvast in ieder geval

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Probeer eens een ander PCI slot?
Verder weet ik het niet 100% zeker maar betekend error 10 dat je drivers fout zijn. Als dat niet het geval is is ie misschien wel stuk :|

Verwijderd

Topicstarter
De PCI kan niet stuk zijn want de (PCI) videokaart werkt op alle sloten. Daarnaast is de software erbij geleverd dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk (geld voor de gig netwerkkaart). Het lijkt mij meer dat het aan de BIOS ligt maar ik weet dus niet waar ik die updates kan halen.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens chipset drivers te installeren...

Verwijderd

IRQ probleem? probeer hem eens in een ander slot

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 22:26:
Daarintegen heb ik nu er Windows XP proffessional opstaan, doordat een vriend mij aanraadde want dan zou het netwerk wel werken ;p, en nu geeft hij aan dat hij het PCI apparaat niet kan starten.
Hmm, hetgeen tegen je verteld is, is wel een beetje onzin. Zeker bij zo'n oude machine moet Windows98 ook gewoon goed functioneren. Sommige mensen denken echt dat WindowsXP overal de oplossing voor is, maar helaas. Misschien is de foutmelding iets duidelijker, maar als er echt niets kapot is zou je net zo goed terug kunnen gaan naar Windows98, dat draait ook een stuk beter op je machine.

Ik zou eens bij de eigenschappen van 'Deze Computer' kijken welke IRQ's er allemaal gebruikt worden en of er nog wel een irq vrij is. Ook zou ik eerst de bijgeleverde drivers proberen te installeren en als dat niet werkt de nieuwste van het Internet downloaden.

Ik heb zelf het probleem ook wel eens gehad, maar dat was met een zéér recent notebook i.c.m. een Xircom PCMCIA ISDN Adapter. (--> was geen oplossing voor, heb ander ISDN-kaartje moeten bestellen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Bart© op 10-11-2004 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat ik vind dat XP alle problemen oplost. Het was sarcastisch bedoelt want dat ding doet het nog steeds niet :P.

Hij gaf eerst wel een IRQ error, ik heb ook alle sloten al uitgeprobeerd. Zou hij het misschien met een ander slot dan de PCI wel werken, en weten jullie waar ik men bios kan flashen (de versie)?
Pagina: 1