Na elke boot vindt windows opnieuw de secondary ide channel.

Pagina: 1
Acties:

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Info: ik gebruik windows xp sp2 met een aopen ax4b Pro mobo met 2 ide channels, 512 ram, 2 dvd/cd spelers een maxtor hdd 40 gb en een w&d 80 gb hdd.

Nu las ik ergens (op got) dat als ik een intel controller heb ik een intel proggie kan gebruiken om de max snelheid over de ide kanalen te verhogen. (ben de naam van het programaatje kwijt) Na de installatie en reboot kreeg ik te zien dat windows een nieuwe hardware had gevonden en wel een 'secondary ide channel'. Werd geinstalleerd en moest rebooten --> na boot weer hetzelfde verhaal etc.

Dus ik deinstalleer dat intel proggie --> reboot --> tijdens boot weer hetzelfde verhaal --> dus ik reboot niet --> ga naar apparaatbeheer en schakel de secundary ide channel in en kan gewoon op mijn w&d hdd en dvd/cd speler 2 komen. --> echter volgende dag na boot weer hetzelfde verhaal ziet ie weer een nieuwe ide channel. Door 'm in te schakelen in apparaatbeheer kan ik er gewoon mee werken maar dat zuigt natuurlijk wel.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen:
- Ide channels van het systeem verwijderd inc controller van intel (Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B) --> na reboot bsod, dus heb de laatst werkende instellingen genomen maar ben dus weer bij de oude situatie.
- Nieuwe drivers gezocht binnen windows en windowsupdate
- Heb drivers opnieuw geinstalleerd
- IDE kabel eruit getrokken -> geboot --> afgsloten --> kabel erin en voila; weer dezelfde melding
- Google en GOT bekeken

Ik heb geen ideeën meer, dus nu vraag ik jullie of jullie een idee hebben.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

svdvlist2 schreef op 09 november 2004 @ 22:18:
Nu las ik ergens (op got) dat als ik een intel controller heb ik een intel proggie kan gebruiken om de max snelheid over de ide kanalen te verhogen. (ben de naam van het programaatje kwijt)
Intel Application Accelerator? Dit zijn in feite gewoon de drivers voor de IDE controller van Intel chipsets. Hiermee kun je DMA instellingen aanpassen.

Wat betreft het probleem, probeer het volgende:
- open de eigenschappen van de apparaat, ga naar tabblad stuurprogramma
- kies ervoor om een lijst van drivers te laten zien, zodat je een specifieke driver kan kiezen
- even wachten :P
- kies tenslotte de Standaard PCI IDE Controller driver uit de lijst

Heb je het probleem na een reboot nog?

• svdvlist2
  • Niet online
EDIT: Helaas ik dacht ff dat het gefixt was maar nee. Blijf met hezelfde probleem zitten. Overzicht wat ik nu heb.
- Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B
- Primair IDE-kanaal (draait op atapi.sys
- Secundary IDE kanaal (draait denk ik ook op atapy.sys, geeft namelijk atm geen gegevens aan omdat ik eerst moet rebooten wat ik dus al tig keer gedaan heb)

Ik kan nu wel gewoon mijn brander en hdd op de tweede ide kanaal bereiken en gebruiken. Maar als ikde pc uitzet of reboot wordt de secundary ide-kanaal weer opnieuw gevonden --> drivers ginstalleerd --> rebooten om het te laten werken etc. (terwijl ik nu gewoon by apparaatbeheer de secundary ide-kanaal kan inschakelen en alle swerkt todat ik reboot.

Heb allerlei driver combinatie getest maar nix werkt goed. Moet telkens blijven rebooten en dan wordt de sec ide-kanaal telkens opnieuw gedetecteerd.

Is er iemand die my hiermee verder kan helpen?

[ Voor 80% gewijzigd door svdvlist2 op 10-11-2004 21:50 ]

• svdvlist2
  • Niet online
Daar moet ik ff aan toevoegen dat ik voor de controller de volgende twee windows drivers heb geprobeerd.
- Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B WHQL
- Standaard Dual Channel PCI IDE controller, maar die laatste lijkt me vreemd, omdat deze namelijk op het mobo is geintegreerd, maar doet het verder wel (net als de intel driver)

Voor de secundary ide-channel:
- Intel secundary ide-channel
- Windows Secundair Ide-channel
- Standaard IDE/ESDI vasteschijfcontroller

Ook allemaal icm met elkaar en telkens blijft de secundary ide channel niet in het systeem hangen. Want kan namelijk met alle drivers wel de hdd en cd-brander betreden en gebruiken