Toon posts:

Video kaart geeft 2 MB aan terwijl het 128 MB is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
he

Ik heb een videokaart: 5600XT, maar in plaats van 128 MB geeft ie maar 2 MB. Ik heb bij Uitvoeren -> Dxdiag -> (tab) Beeldscherm gekeken, daan stond dus dat de kaart maar 2 MB was.

Wat ik al geprobeerd heb:
- In de bios de AGP size op 128 MB gezet
- Van www.nvidia.com de nieuwste drivers gedownload

Als iemand mij kan helpen, graag! _/-\o_

Verwijderd

Kijk eens in je drivers zelf, dus bij geavanceerd --> FX5600XT.. Daar staat je aanwezige geheugen, waarschijnlijk gewoon foutje in DX diag..

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Draai eens een game, als het werkt heb je meer dan 2mb. :P

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Draaien games goed? Draai 3dmark als referentie en controleer wat games. Al zou windows 0,01kb aangeven: als games ok draaien boeit dat vrij weinig :)

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 19:24:

Wat ik al geprobeerd heb:
- In de bios de AGP size op 128 MB gezet
in je BIOS kun je niet je AGP size instellen.... zou uberhaupt niet weten wat dat moest wezen :/

Je bedoelt je AGP Aperture size, die niets met jouw probleem te maken heeft

1 tip: voor de beste performance op 2x t werkgeheugen van je videokaart zetten, 256MB in jou geval dus. ;)

En de nieuwste drivers alleen downloaden helpt nie zo veel natuurlijk :o :+ .
Je moet ze ook nog installeren... en dan nog goed ook, daarover is zat te vinden hier. succes!

[ Voor 46% gewijzigd door paulman op 09-11-2004 20:23 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
Niet van wakker liggen, gewoon gamen. Mijn Asus Nvidia 6800 (TD) had volgens lavalys 5 mhz gpu en 32 mb ram, maar ik denk niet dat ik daar 8152 3dmarks mee haal.

Is niets, bugje ofso:)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Probeer een echte sysinfo tool, zoals Everest of SANDRA.

AGP size heeft totaal geen invloed hierop.

Chipset drivers wel geinstalleerd? For all I know draait hij door gebrek aan drivers in PCI compatibility.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

paulman schreef op 09 november 2004 @ 20:19:
[...]

in je BIOS kun je niet je AGP size instellen.... zou uberhaupt niet weten wat dat moest wezen :/

Je bedoelt je AGP Aperture size, die niets met jouw probleem te maken heeft

1 tip: voor de beste performance op 2x t werkgeheugen van je videokaart zetten, 256MB in jou geval dus. ;)

En de nieuwste drivers alleen downloaden helpt nie zo veel natuurlijk :o :+ .
Je moet ze ook nog installeren... en dan nog goed ook, daarover is zat te vinden hier. succes!
je moet gewoon die AGP aperture zo hoog mogelijk zetten.. is gewoon de hoeveelheid geheugen dat MAG worden gebruikt als "extra videogeheugen"..

zolang er geen vage driver problemen zijn is dit de beste instellingen..
voorbeeld: Ruby demo op 9800 Pro

AGP aperture op 128MB: 5 a 6 FPS
AGP aperture op 256MB: 20 a 26 FPS

een extreme boost zal ik het maar zo zeggen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
nIghtorius schreef op 09 november 2004 @ 21:59:
[...]

je moet gewoon die AGP aperture zo hoog mogelijk zetten.. is gewoon de hoeveelheid geheugen dat MAG worden gebruikt als "extra videogeheugen"..

zolang er geen vage driver problemen zijn is dit de beste instellingen..
voorbeeld: Ruby demo op 9800 Pro

AGP aperture op 128MB: 5 a 6 FPS
AGP aperture op 256MB: 20 a 26 FPS

een extreme boost zal ik het maar zo zeggen.
Yea right... ik heb alle instellingen gehad, en er was een minimale (zeg maar geen) winst...
ik heb er eerst een heel artikel van door gelezen (zal het proberen te zoeken) maar je aperture size heeft niet zo veel invloed op je fps...
volgensmij is 64 default... lijkt me sterk dat bij iedereen die demo op 5 a 6 (of minder!) fps runt... (8>

edit:
bij gebrek aan het artikel waar ik het over had een paar adner:
AGP Arpeture size is the amount of *system* RAM you have specified the
card can use if it runs out of memory.

So the more memory your card has, the lower this setting need be. In
the days of 16 and 32MB cards this was more important since the cards
didn'e have all that much RAM. But now we are up to 256MB and 128MB is
very common there really isn't much need to assign them any system RAM
to use.

Having said that, apparently it's not recommended you set this to 0.
I'm not sure why but there you go.

For real world use just set this on 64MB and leave it as it. You won't
find any performance differences using different settings.
--
Stoneskin
uit:
http://www.videocard-foru...th_whats_fact_419588.html

en
How big should I set AGP Aperture size in my BIOS?

First of all, AGP Aperture memory will not be used until your video card's on-board memory is running low. That means it will usually not impact your gaming performance because developers are trying hard to not exceed the on-board memory limits.
The bigger your video memory, the smaller your Aperture Size could be. However with later games requiring more and more texture memory a good number seems to be 128MB Aperture Size for all cards with 64 MB to 256 MB Video RAM.
Setting the Aperture Size to HUGE values will not increase performance because this merely sets the maximum amount of physical memory that can be used. It only makes the GART Table bigger because every 4K page has its own entry, no matter if allocated or not.
uit:
http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/vidcard/43

zucht... de geruchten en leugens die er toch rondhangen :p

[edit]
sorry TS, liet me even gaan :*)
Heb je toevallig de kans om de kaart in een ander systeem te zetten?
dan kunnen we namelijk snel zien of het Hard/software matig is (of een fout in de bios... zou opzich ook kunnen, heb je de kaart nieuw gekocht? 2dehands? of heb je hem zelf al een hele tijd?

[ Voor 64% gewijzigd door ixl85 op 09-11-2004 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal erg bedankt! Ik heb em in een andere pc gehangen, daar gaf ie direct 128 MB aan. Maar het is de pc die het probleem veroorzaakt, deze heeft ook al vastlopers met andere dingen, dus softwarematig ligt het niet helemaal lekker.
Ik installeer em opnieuw, want ik ben't het allang ZAT!! :r

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 11:05:
Allemaal erg bedankt! Ik heb em in een andere pc gehangen, daar gaf ie direct 128 MB aan. Maar het is de pc die het probleem veroorzaakt, deze heeft ook al vastlopers met andere dingen, dus softwarematig ligt het niet helemaal lekker.
Ik installeer em opnieuw, want ik ben't het allang ZAT!! :r
wat zit er trouwens allemaal in je systeem? veel vastlopers kunnen ook ergens anders op wijzen (een PSU met teweinig power, te hoge temps enz)

maar als je zeker weet dat de software ook brak is: "Format C:" ;)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

ixl85 schreef op 09 november 2004 @ 22:50:
[...]

Yea right... ik heb alle instellingen gehad, en er was een minimale (zeg maar geen) winst...
ik heb er eerst een heel artikel van door gelezen (zal het proberen te zoeken) maar je aperture size heeft niet zo veel invloed op je fps...
volgensmij is 64 default... lijkt me sterk dat bij iedereen die demo op 5 a 6 (of minder!) fps runt... (8>

edit:
bij gebrek aan het artikel waar ik het over had een paar adner:

---
Dat zijn dus van de artikelen waarbij puur alleen de werking van AGP aperturesize wordt beschreven. Als ik het zo uit ga en interpreteer komt het aardig overeen wat ik zeg. Ik beweer niet dat een grote aperture altijd heftige boosts geeft.. vaak (90%) is er helemaal geen verandering in.. MAAR... draai jij eens de Ruby demo op een 128MB Rad9800 pro met 128MB aperture op 1024x768 en vervolgens probeer je 't weer met 256MB aperture.. je mag me misschien niet geloven.. maar het schilt DAARWERKELIJK echt een dikke 20 fps.

een quote uit de readme van de ruby gl mapper..
Notes
=====

This should work for all 128 MB Radeon 9500 and above cards.

A 128 MB card is REQUIRED! It will NOT run on 64 MB cards.

If you have a 128 MB card, you should have your AGP aperture size set to 256 MB. O-)
een AGP aperture size geeft aan hoeveel extra geheugen MAG worden gebruikt als supplementair videogeheugen. een 256M aperture vreet dus niet 256MB continu in. maar kan groeien tot 256MB als 't echt daadwerkelijk nodig is. aperture geheugen kan worden benaderd zonder dat de processor zich mee moet bemoeien (=goed, omdat de proc met andere dingen bezig kan zijn). als je de aperture te klein zet. en je hebt een toepassing die een flinke slok texture loadt en je vidmem + aperture overschrijdt.. verwacht dan een ernstige performancedrop.

Dus als er geen driverbugs/toepassingen problemen voordoen en je hebt dik 512MB ram of meer in je bak.. zet die aperture dus GEWOON OP 256MB. volgens mij staat de werking van de AGP aperture in de GoT FAQ.

quote uit GoT FAQ:
AGP Texturing Mode/AGP Aperture Size
Een voordeel van AGP ten opzichte van PCI is de DMA functie. Direct Memory Access zorgt er voor dat data uit het werkgeheugen direct overgezet kan worden in het videogeheugen. Daarnaast zorgt de DIME methode, ook wel bekend als AGP Texturing Mode er voor dat de videokaart gebruik kan maken van het werkgeheugen als videogeheugen. Een deel van het werkgeheugen wordt gebruikt om textures op te slaan die direct beschikbaar zijn voor de videokaart. Deze hoeven dan niet eerst in het videogeheugen gezet te worden zoals bij DMA het geval is. Het gebruik van het werkgeheugen is wel langzamer dan het videogeheugen. Veelgebruikte textures kunnen dan ook het beste in het videogeheugen gezet worden. Het hangt vooral af van de drivers hoe goed dit zal gebeuren. Zelf kun je hier ook invloed op uitoefenen door de AGP Aperture grootte in te stellen. Vergelijkbaar met het virtuele geheugen van windows kun je hier instellen hoeveel MB werkgeheugen de videokaart maximaal mag gebruiken om textures in op te slaan.
ok.. de uitleg voor aperture size..

aperturesize moet zijn ... (toepassing texture+vidmem gebruik - (videogeheugen)) * 2

dus. b.v.:

je hebt een toepassing wat 256MB aan textures verstouwd. met een 128MB kaartje. dus optimale performance aperture setting onder deze toepassing zal zijn:

aperturesize = (256 - 128) * 2

easy... en de ruby demo gebruikt 256MB aan videomem. dus is 256MB aperturesize voor mijn rad9800pro 128MB de beste setting. period. lager betekend heftige performance drops.

[ Voor 35% gewijzigd door nIghtorius op 11-11-2004 20:56 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het systeem helemaal geformateerd, en windows er weer opnieuw opgezet. Maar het probleem blijft zich voordoen.

ff tussen haakjes, het is een Packard Bell...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 13:51 ]

Pagina: 1