ixl85 schreef op 09 november 2004 @ 22:50:
[...]
Yea right... ik heb alle instellingen gehad, en er was een minimale (zeg maar geen) winst...
ik heb er eerst een heel artikel van door gelezen (zal het proberen te zoeken) maar je aperture size heeft niet zo veel invloed op je fps...
volgensmij is 64 default... lijkt me sterk dat bij iedereen die demo op 5 a 6 (of minder!) fps runt...
edit:
bij gebrek aan het artikel waar ik het over had een paar adner:
---
Dat zijn dus van de artikelen waarbij puur alleen de werking van AGP aperturesize wordt beschreven. Als ik het zo uit ga en interpreteer komt het aardig overeen wat ik zeg. Ik beweer niet dat een grote aperture altijd heftige boosts geeft.. vaak (90%) is er helemaal geen verandering in.. MAAR... draai jij eens de Ruby demo op een 128MB Rad9800 pro met 128MB aperture op 1024x768 en vervolgens probeer je 't weer met 256MB aperture.. je mag me misschien niet geloven.. maar het schilt DAARWERKELIJK echt een dikke 20 fps.
een quote uit de readme van de ruby gl mapper..
Notes
=====
This should work for all 128 MB Radeon 9500 and above cards.
A 128 MB card is REQUIRED! It will NOT run on 64 MB cards.
If you have a 128 MB card, you should have your
AGP aperture size set to 256 MB. 
een AGP aperture size geeft aan hoeveel extra geheugen MAG worden gebruikt als supplementair videogeheugen. een 256M aperture vreet dus niet 256MB continu in. maar kan groeien tot 256MB als 't echt daadwerkelijk nodig is. aperture geheugen kan worden benaderd zonder dat de processor zich mee moet bemoeien (=goed, omdat de proc met andere dingen bezig kan zijn). als je de aperture te klein zet. en je hebt een toepassing die een flinke slok texture loadt en je vidmem + aperture overschrijdt.. verwacht dan een ernstige performancedrop.
Dus als er geen driverbugs/toepassingen problemen voordoen en je hebt dik 512MB ram of meer in je bak.. zet die aperture dus GEWOON OP 256MB. volgens mij staat de werking van de AGP aperture in de GoT FAQ.
quote uit GoT FAQ:
AGP Texturing Mode/AGP Aperture Size
Een voordeel van AGP ten opzichte van PCI is de DMA functie. Direct Memory Access zorgt er voor dat data uit het werkgeheugen direct overgezet kan worden in het videogeheugen. Daarnaast zorgt de DIME methode, ook wel bekend als AGP Texturing Mode er voor dat de videokaart gebruik kan maken van het werkgeheugen als videogeheugen. Een deel van het werkgeheugen wordt gebruikt om textures op te slaan die direct beschikbaar zijn voor de videokaart. Deze hoeven dan niet eerst in het videogeheugen gezet te worden zoals bij DMA het geval is. Het gebruik van het werkgeheugen is wel langzamer dan het videogeheugen. Veelgebruikte textures kunnen dan ook het beste in het videogeheugen gezet worden. Het hangt vooral af van de drivers hoe goed dit zal gebeuren. Zelf kun je hier ook invloed op uitoefenen door de AGP Aperture grootte in te stellen. Vergelijkbaar met het virtuele geheugen van windows kun je hier instellen hoeveel MB werkgeheugen de videokaart maximaal mag gebruiken om textures in op te slaan.
ok..
de uitleg voor aperture size..
aperturesize moet zijn ... (toepassing texture+vidmem gebruik - (videogeheugen)) * 2
dus. b.v.:
je hebt een toepassing wat 256MB aan textures verstouwd. met een 128MB kaartje. dus optimale performance aperture setting onder deze toepassing zal zijn:
aperturesize = (256 - 128) * 2
easy... en de ruby demo gebruikt 256MB aan videomem. dus is 256MB aperturesize voor mijn rad9800pro 128MB de beste setting. period. lager betekend heftige performance drops.
[
Voor 35% gewijzigd door
nIghtorius op 11-11-2004 20:56
]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)