[Debian] apt-get "programma" is out-dated?

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 15:50
Goedendag,

Laat ik allereerst zeggen dat ik relatief nieuw ben in de linux 'wereld', maar toch red ik mij er vrij goed in. Door middel van een zo'n kaal mogelijke linux installatie ben ik een testserver aan het bouwen. Allereerst de basis installatie, modules voor de netwerkkaart etc. Vervolgens atp-get update en upgrade om in bezit te zijn van de laatste patches en security updates.

Ik vermaak me wel met debian, de documentatie is enorm goed en er is een ontiegelijke hoop informatie te vinden waar ik goed mee uit de voeten kan. Mijn hdd (of moet ik zeggen hde, eerste op de HPT366 controller) draaid netjes zijn rondjes (dma aan ;))en ook samba is makkelijk werkend te krijgen, net zoals SSH etc.

Nadat dit basis systeempje draaide ben ik begonnen aan wat ik eigenlijk wou gaan draaien, en dat is apache, php en mysql. Ik had mij voorbereid op een paar avonden lange sessies om alles goed geconfigureerd te krijgen (alhoewel het onder windows niet zo moeilijk is), maar het tegengestelde bleek waar door de geweldige uitvinding van apt-get. Door middel van een simpele apt-get apache, php4, mysql etc draaide alles binnen no-time. Vervolgens installeerde ik phpmyadmin, een handige manier om webbased de databases te configureren. Wat mij opviel is dat Debian vond dat versie 2.2.3 de nieuwste was, terwijl op hun website is allang versie 2.6.0-pl2 te downloaden.

Ik maak mij dan toch zorgen om 'outdated' software, en de daarbij horende security bugs. Ook bij Package Search op de debian website krijg ik een oude versie te zien. Is phpmyadmin toevallig een pakket wat niet/slecht ondersteund word en heb ik wat dat betreft pech? Of is het algemeen bekende dat apt-get gewoon achterloopt? Is het verstandiger om het met de hand te doen?

Andere voorbeelden:
Mysql: 3.23.49-8.8 - huidige versie = +4.1
Php4: 4.1.2 - huidige versie = 4.3.9

Verder vraag ik mij af, hoe kan ik controlleren of mijn systeem wel SMP (dualcpu) goed ondersteund? Volgens mij zie ik namelijk maar 1 cpu.

DebianServer:~# cpuid

eax in eax ebx ecx edx
00000000 00000002 756e6547 6c65746e 49656e69
00000001 00000665 00000000 00000000 0183fbff
00000002 03020101 00000000 00000000 0c040841

Vendor ID: "GenuineIntel"; CPUID level 2

Intel-specific functions:
Version 00000665:
Type 0 - Original OEM
Family 6 - Pentium Pro
Model 6 - Celeron
Stepping 5
Reserved 0

DebianServer:/proc# cat cpuinfo

processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 6
model name : Celeron (Mendocino)

Maar geen processor : 1 :/

Linux version 2.4.18-bf2.4
Abit BP6, 256mb sdram, 2x Intel Celleron 400mhz

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Niet alleen die software is outdated die jij met apt-get ophaalt, je kernel loopt ook al aardig wat achter. kan je toevallig apt-get kernel* draaien, en zien of daar een nieuwere van is? We zijn nl. al (gelukkig) in het 2.6 tijdperk aangekomen. Anders 'de laatste Debian' maar even zien te bemachtigen.

Hunterpro: als een 2.6 kernel een aardig stukje sneller is als een 2.4 kernel, en ik zelf in ieder geval nooit stabiliteitsproblemen heb, waarom niet? :p. Ik weet niet hoe de development van Debian verloopt, maar ik kan me voorstellen dat ze zijn gestopt met het updaten van een 2.4 branch nu we al zeker een half jaar een 2.6 kernel hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door RSpliet op 09-11-2004 19:22 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je hebt juist een stable release; software die getest is op stabiliteit. Als je spannendere packages wilt kun je middels pinning dié packs installeren, of je edit je sources.list en maakt van stable overal testing (behalve bij je security). Dan een apt-get update en een apt-get dist-upgrade -u en je bent geupdate.

• HunterPro
  • Niet online
Seven of Nine schreef op 09 november 2004 @ 19:18:
Niet alleen die software is outdated die jij met apt-get ophaalt, je kernel loopt ook al aardig wat achter. kan je toevallig apt-get kernel* draaien, en zien of daar een nieuwere van is? We zijn nl. al (gelukkig) in het 2.6 tijdperk aangekomen. Anders 'de laatste Debian' maar even zien te bemachtigen.
dude, een 2.6 branch is niet te vergelijken met een 2.4... ze worden naast elkaar gemaakt. Ga geen mensen een 2.6 aanraden omdat het 'nieuwer' zou zijn dan een 2.4.
Hunterpro: als een 2.6 kernel een aardig stukje sneller is als een 2.4 kernel, en ik zelf in ieder geval nooit stabiliteitsproblemen heb, waarom niet? . Ik weet niet hoe de development van Debian verloopt, maar ik kan me voorstellen dat ze zijn gestopt met het updaten van een 2.4 branch nu we al zeker een half jaar een 2.6 kernel hebben.
Op sommige CPU's/chipsets kan een 2.6 een snelheidsverbetering beteken. Ook ACPI wordt op nieuwere systemen en laptops beter ondersteund. Dat moet je echter alleen doen zodra je systeem draait zodat je een 2.6 kunt compilen en booten maar toch terugkunt naar 2.4 zodat je kan vergelijken. Niet zomaar in het wilde weg naar een kernel die nog 'maar' een half jaar 'bestaat' overhoppen ;) 2.4 wordt overigens nog prima ontwikkeld.

[ Voor 45% gewijzigd door HunterPro op 09-11-2004 19:24 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Bij debian Stable zijn veel packages outdated ja, wil je up to date blijven dan zul je of alles los moeten downloaden of debian unstable moeten gaan draaien. Als je voor unstable kiest moet je wel ff een avondje of 2 ervoor uit plannen want dat is een hoop vragen beantwoorden :)

Heb je wel een nieuwe kernel gecompiled? de standaard kernel 2.2.20 als ik het goed heb ondersteund standaard geen SMP dacht ik...

• HunterPro
  • Niet online
Mishmash schreef op 09 november 2004 @ 19:20:
Bij debian Stable zijn veel packages outdated ja, wil je up to date blijven dan zul je of alles los moeten downloaden of debian unstable moeten gaan draaien. Als je voor unstable kiest moet je wel ff een avondje of 2 ervoor uit plannen want dat is een hoop vragen beantwoorden :)

Heb je wel een nieuwe kernel gecompiled? de standaard kernel 2.2.20 als ik het goed heb ondersteund standaard geen SMP dacht ik...
steen op de enter doet wonderen. En ik zou geen kernel apt-getten maar downloaden van kernel.org en netjes een menuconfig doen; dan kun je echt aan en uitzetten wat jij nodig hebt :)

• Mishmash
HunterPro schreef op 09 november 2004 @ 19:21:
[...]

steen op de enter doet wonderen. En ik zou geen kernel apt-getten maar downloaden van kernel.org en netjes een menuconfig doen; dan kun je echt aan en uitzetten wat jij nodig hebt :)
Correct HunterPro, gewoon ffies een 2.4 kernel dllen:
ftp://ftp.kernel.org/pub/.../v2.4/linux-2.4.27.tar.gz

apt-get install libncurses5-dev
Kernel copieren naar /usr/src/
extracten: tar zxvf linux-2.4.27.tar.gz
mapje symlinken: ln -s linux-2.4.27/ linux/
menuconfig draaien: make menuconfig
compilen: make bzImage modules modules_install
bootfile copieeren: cp arch/i386/boot/bzImage /boot/linux-2.4.27
system.map copieeren: cp System.map /boot/System.map-2.4.27
Lilo editten & Lilo runnen

En rebooten en je bent klaar met je kernel :)

have fun :)

En als je unstable wilt gaan draaien moet je idd ffies in je /etc/apt/sources.list alle stable naar unstable veranderen en dan apt-get update & apt-get upgrade doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mishmash op 09-11-2004 19:34 ]

Verwijderd

HunterPro schreef op 09 november 2004 @ 19:21:
[...]

steen op de enter doet wonderen.
:D

Je kunt natuurlijk ook gewoon, op het moment dat debconf dat vraagt, het verbosity level instellen, dus dat je zegt 'ik wil geen vragen, doe maar default', of 'ik wil alleen belangrijke vragen' etc.

En nog even die handige Debian-kernel-compile-guide spammen: http://homepage.ntlworld.com/lativy/articles/debian-kpkg/ ;)

• Mishmash
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 19:29:
[...]

:D

Je kunt natuurlijk ook gewoon, op het moment dat debconf dat vraagt, het verbosity level instellen, dus dat je zegt 'ik wil geen vragen, doe maar default', of 'ik wil alleen belangrijke vragen' etc.

En nog even die handige Debian-kernel-compile-guide spammen: http://homepage.ntlworld.com/lativy/articles/debian-kpkg/ ;)
Loop ik hierboven helemaal netjes uit te leggen hoe je kernel moet bouwen, kom jij aan met zo'n schijt how-to :P }:O

• Icey
Dus als ik het goed begrijp,

1) outdated software

Stable = stabiel verklaard maar daardoor outdated dus is het niet meer stabiel want het is onveilig.. :P
Oplossing is het kiezen van testing of unstable,

De “unstable” (onstabiele) distributie is de plaats waar actieve ontwikkeling plaatsvindt. In het algemeen wordt deze distributie alleen gebruikt door Debian-ontwikkelaars en door waaghalzen.

De “testing” (test) distributie bevat pakketten die nog niet in een stabiele (stable) release zijn opgenomen, maar die wel al in de wachtrij zijn gezet voor opname. Het grote voordeel van deze distributie is dat hij recenter is, maar daar staat tegenover dat de pakketten niet volledig getest zijn en dat het Debian Veiligheidsteam hiervoor geen officiële ondersteuning biedt.

Ik kies dan (logisch?) voor testing :)

2) smp

Mijn 2.4.18 is te oud?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 21:34

woutur

Klauwtjes uit!

Mag ik overigens even aan deze discussie toevoegen dat deze packages misschien niet de nieuwste zijn maar 1) stevig werken 2) nog altijd door debian maintainers worden geupdate.
Met andere woorden, ze zijn misschien ouder maar zeker niet minder veilig dan de allernieuwste. Nieuwere kernel kan ook altijd, maar ook de kernel die in woody zit wordt nog altijd onderhouden. Dus als je nieuwere features wilt (lijkt me stug als ik je hardware bekijk) dan kan je er 1 plukken van kernel.org.

Kern van het verhaal: woody, oudere versies maar altijd up to date en stabiel.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Icey schreef op 09 november 2004 @ 19:38:
Dus als ik het goed begrijp,

1) outdated software

Stable = stabiel verklaard maar daardoor outdated dus is het niet meer stabiel want het is onveilig.. :P
onveilig is ook onstabiel, dus nee, dat klopt niet. Er komen gewoon security updates voor de veries in stable, dus die is niet onveilig
De “unstable” (onstabiele) distributie is de plaats waar actieve ontwikkeling plaatsvindt. In het algemeen wordt deze distributie alleen gebruikt door Debian-ontwikkelaars en door waaghalzen.
De unstable distributie is min of meer de speeltuin ja, maar sowieso ook nog stabiel hoor, als je een beetje weet wat je doet, en niet om de 5 minuten update is er weinig aan de hand, maar er is geen garantie dat er niet eens iets stukgaat, maar als je een beetje de website of de mailinglist volgt, omzeil je zo de grote problemen.
De “testing” (test) distributie bevat pakketten die nog niet in een stabiele (stable) release zijn opgenomen, maar die wel al in de wachtrij zijn gezet voor opname. Het grote voordeel van deze distributie is dat hij recenter is, maar daar staat tegenover dat de pakketten niet volledig getest zijn en dat het Debian Veiligheidsteam hiervoor geen officiële ondersteuning biedt.

Ik kies dan (logisch?) voor testing :)
Ik doe zelf op servers met debian stable, en op workstations unstable.
2) smp

Mijn 2.4.18 is te oud?
Niet oud, zonder SMP-support gecompiled, zie de eerder aangehaalde tips om je eigen kernel te compilen, of installeer kernel-image-2.4.18-686-smp ofzo, die wel smp-support heeft, zoals de naam al suggereert.

• Icey
Het lag inderdaad aan het feit dat ik een 'stable' systeem had, nu met testing heb ik opeens wel phpMyAdmin 2.6.0-pl2. Geweldig systeem dat apt-get, makkelijker kan je het niet krijgen denk ik dan.

Kernel kijk ik vanavond wel naar, ik weet nu waar het aan ligt (dat ik er zelf nog niet aan gedacht had :P).

Mag ik u allen hartelijk bedanken, ik pak mijn manuals en ga weer verder!

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 17:31

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Mocht je van plan zijn een nieuwe kernel te bakken dan kun je het op de manier als MishMash het zegt doen maar je kunt ook de debian manier van kernel bakken pakken.
Het voordeel hiervan is dat je mooie apt pakketjes krijgt.

Dit doe je als volgt:

allereerst moet je zorgen dat je apt-get install libncurses5-dev kernel-package gedaan hebt.
daarna ga je een kernel downloaden bijv. linux-2.4.27
deze pak je uit in /usr/src en je kunt zoals MishMash zegt deze gaan symlinken maar dit is niet per definitie nodig.
dan ga je de directory in en doe je make menuconfig dit loop je door zoals je normaal ook zou doen en heb je nog nooit een kernel gebakken dan kun je eens hier op GoT of google / tldp gaan zoeken hoe dit precies in zn werk gaat.
Als je dit eenmaal afgerond heb doe je het volgende:
- make-kpkg clean
- make-kpkg kernel-image --revision=0.1

Die eerste regel zal bij de eerste keer bouwen niet nodig zijn maar bij een 2e keer en vaker ruimt hij even een aantal bestanden op.
de volgende regel zorgt er voor dat hij daadwerkelijk de kernel gaat bakken en koppelt hier een eigen versienummer aan vast nl. 0.1 elke keer dat je kernel gaat bakken verhoog je dit nummer desgewenst.
Er van uit gaande dat je je kernel bakt vanuit /usr/src/linux-2.4.* dan komt in /usr/src na het compilen een bestandje kernel-image-2.4.27-0.1.deb te staan waarbij de 2.4.27 voor zich spreekt en de 0.1 die revision tag is. Zo kun je meerdere kernel images maken en bewaren.
Uiteindelijk moet je nog "dpkg -i kernel-image-2.4.27-0.1.deb" uitvoeren om je kernel daadwerkelijk te installeren debian zal je dan een aantal vragen stellen over bijv. of je ook een bootdiskette wilt creeeren e.d. eenmaal klaar kun je rebooten en heb je een nieuwe kernel geinstalleerd staan.

Dit wat ik zonet heb uitgelegd is zeg maar de debian manier van kernels maken daarbij wil ik niet zeggen dat de manier(en) die hierboven zijn uitgelegd fout zijn dezen werken ook prima op debian echter persoonlijk ben ik meer van de debian manier gecharmeerd.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Kogelvis schreef op 09 november 2004 @ 23:39:
- make-kpkg kernel-image --revision=0.1
Wat ook een erg handige optie is in 'make-kpkg' is '--append-to-version'. Zo maakt het volgende commando:
- make-kpkg --revision=0.1 --append-to-version smptest kernel-image

een .deb file van de kernel. Wanneer je die installeert komen je modules in de directory '/lib/modules/2.4.27smptest/' te staan en niet in '/lib/modules/2.4.27/' (omdat je 'smptest' in append-to-version hebt gespecificeerd). Ook aan de kernel naam (/boot/vmlinuz) wordt deze 'smptest' geplakt.

Het handige hieraan is dat je heel makkelijk meerdere configuraties van dezelfde kernel-versie op je systeem kan installeren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Verder is het handig om voor het hele make-kpkg spul eerst make menuconfig te draaien zodat je je eigen configuratie krijgt.
make-kpkg draait dan elke keer wel leuk make oldconfig en vraagt allerlei dingen die jij niet geconfigd heeft, maar IMHO is menuconfig een stuk overzichtelijker dan oldconfig bij het maken van een compleet nieuwe configuratie.

Wat mij betreft zouden wel meer distro's deze manier van kernel bakken mogen ondersteunen. Van redhat en consorten die RPM gebruiken weet ik dat de kernel standaard "make rpm" ondersteunt, voor debian is het make-kpkg, maar verder zie ik eigenlijk weinig van dat soort tools in andere distro's (geloof dat gentoo ook zoiets heeft overigens).

Vanavond maar es ff prutsen om zo'n script voor mn eigen distro te maken, zullen de kernel package maintainers vast blij mee zijn :) (wat denk je van de vele users die alles met de hand doen :X)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
@Icey, als je geen zin hebt in moeilijk doen kan je gewoon de laatste (in jou versie beschikbare) kernel voor de betreffende architectuur apt-getten.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
_JGC_ schreef op 11 november 2004 @ 14:04:
Verder is het handig om voor het hele make-kpkg spul eerst make menuconfig te draaien zodat je je eigen configuratie krijgt.
make-kpkg draait dan elke keer wel leuk make oldconfig en vraagt allerlei dingen die jij niet geconfigd heeft, maar IMHO is menuconfig een stuk overzichtelijker dan oldconfig bij het maken van een compleet nieuwe configuratie.
make-kpkg --config menuconfig misschien? Of gewoon je /etc/kernel-package.conf aanpassen zodat default menuconfig gebruikt wordt.

• Icey
Het kernel gebeuren moet ik mij nog een keer goed in verdiepen, het is mij gisteren gelukt om de laatste 2.6.8 (o.i.d) erop te krijgen, maar omdat ik daar wat dingen mee was vergeten te nemen (usb support voor mijn ramplank, 3com 905 etc) werkt dat niet optimaal. Gelukkig was het een test hddtje, dus mijn hdd van een paar uur ervoor erin gezet en ik had weer een werkende debian, helaas dus met 2.4.18 kernel en geen smp :P.

Maar volgens mij had ik ook toen geen SMP, dus hoe dat presies zit ga ik dit weekend eens uit zoeken.

Verwijderd

Tipje voor de volgende keer... als je kernel niet werkt zoals je wil, begin gewoon opnieuw, onder je draaiende systeem, of reboot met de oudere kernel. Ikzelf heb misschien wel 10 keer achter elkaar een kernel gecompiled tot ik er helemaal blij mee was. Je kan al die verschillende kernel versies gewoon op je HD houden, en diegene booten die je wilt testen. Komt tijd, komt linux..

Ook even over de stable/verouderde software: de versie nummers lopen wellicht altijd achter op de uptodate versies, dat klopt, maar security fixes worden altijd meegenomen in de debian versies. Zelfs de kernel wordt contstant gepatched met security updates, dus niet iets om je ongerust over te maken.
Pagina: 1