[EIZO F980 21"] White gamma probleem?

Pagina: 1
Acties:

• sender|IA
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
EIZO F980 21", GeForce 2Ti, 1600x1200, 100Hz --> verkloot beeld :(

Misschien is dit de verkeerde plek om dit voor te leggen, maar volgens mij weten jullie precies wat er eventueel mis is met mijn setup van videokaart/monitor... Ik heb de search gebruikt maar alleen maar info gevonden over moire en ik denk dat dit probleem niet te maken heeft met moire, die testjes gaan nl. allemaal goed.

Ik merkte het voor het eerst in word: text op de pagina zorgt voor verstoring van de lijnen van het vensterkader en de scrollbalk. De lijnen zijn onregelmatig gebubbeld. Zonder text is er weer weinig aan de hand.

Als ik een monitortest (PassMark) draai, gaan alle tests prima, maar loopt het in de soep bij de 'Gamma white test', wat een aantal gradient grijze balken zijn op een grijze achtergrond. Het lijkt wel of langs bepaalde horizontale lijnen alles een beetje naar rechts en bij andere lijnen alles een beetje naar links wordt 'getrokken'. Zuigt behoorlijk.

Dit staat er in Passmark over de Gamma:
The value of gamma refers to how well the brightness level of the monitor varies with the input voltage of the monitor.
Als ik het goed begrijp heeft m'n monitor ongeveer een Gamma setting van 1,25 en, aangezien brightness hier op 65% staat, een 'voltage to monitor' van 70%. Hoe belangrijk is dit?

Oplossing is om een andere resolutie/refresh te gaan draaien: 1600x1200 op 85Hz en 1280x1024 op 100Hz geven geen problemen, maar toch... Ik heb de monitor nog maar 2 weken (2e hands gekocht) en dit was in het begin niet aan de orde... gaat ie binnenkort helemaal naar de haaien? :X of ligt het aan m'n bejaarde GeForce2? (ik hoop het, gaat toch snel vervangen worden)...

Ik heb convergence en moire op de monitor aangepast, maar dat helpt nix.
Alle hulp is welkom..!

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

Verwijderd

heb je degauss al geprobeert

Verwijderd

zal wel aan je gforce liggen die staan niet bekend om hun 2d kwaliteid.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:28
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 17:27:
zal wel aan je gforce liggen die staan niet bekend om hun 2d kwaliteid.
Inderdaad, en een goede monitorkabel maakt ook uit voor de beeldkwaliteit. Een hoge refreshrate legt ook een grotere belasting op de monitor, dus ik zou gewoon op 85 Hz gaan draaien. Daarboven wordt het beeld vaak een beetje 'fuzzy'.
Hier: http://www.monitorsdirect.com/toolkit/index.shtml vind je onderaan een tool om je monitor te caliberen. Werkt best goed.

• sender|IA
  • Niet online
Degauss had ik ook al geprobeerd, haalt nix uit, maar bedankt iig.

Het tooltje heb ik gedraaid en brengt geen problemen aan het licht. Tis een beetje een vreemd probleem, misschien.

Wat ook raar is: ik kan de contrast en brightness niet instellen zoals in het tooltje aangeraden wordt, mijn scherm wordt nooit 'milky white' als ik de brightness naar boven gooi.

Ik ga d'r van uit dat die GeForce 2 het niet helemaal aan kan en draai nu dan ook op 1600x1200 @ 85 ipv 100Hz. Maakt dat nog iets uit voor de kwaliteit eigenlijk? Als het de levensduur van de monitor verlengt, prima.

Toch blijft er iets knagen... dit deed ie niet 2 weken geleden... :(

Weet er iemand nog zo'n calibreer site?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Wanneer 85Hz rustig genoeg is voor je ogen gewoon voor 85Hz gaan want hoe hoger het aantal Herzen hoe vager het beeld. Waarschijnlijk kan jouw kaart het niet fatsoenlijk aan, het gros v.d. GF2 kaarten staat namelijk bekend om de povere signaalkwaliteit op hogere resoluties. Maar het kan ook een beperking van de monitor en/of kabel zijn (op 100Hz gaat er met die resolutie nogal wat bandbreedte over de kabel richting monitor). Dus een beetje spelen met kabels en kaarten kan geen kwaad (zeker niet met zo'n monitor :) )

Iig zal de monitor theoretisch langer meegaan als je 'm minder stressed (dus lager aantal Hz'en) en zal het beeld er scherper uitzien bij een lager aantal Hz'en (op 60Hz is een CRT b.v. extreem scherp, alleen krijg je er na één seconde al koppijn of zere ogen van :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sender|IA
  • Niet online
Bedankt voor de tips en info!
Ik draai nu op 85Hz en hoop snel een dikkere videokaart aan te kunnen sluiten aangezien games er op een 21" nog wel weer xtra geil uitzien (en sommige er toch al gelijk ermee nokten bij het detecten van m'n GF2.., dus het werd tijd ;) )

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als aanvulling denk ik niet dat het aan de kabel ligt. Eizo heeft standaard afweikende VGA kabels. En die zijn GOED. Tests hebben zelfs laten zien dat het beter was dan met BNC. Dus kabel zal wel ok zijn.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Pagina: 1