[win XP] Sysprep distributie share

Pagina: 1
Acties:

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heej tweakers,

Is het mogelijk met een sysprep installatie een netwerk:
- installfilespath
- OemPnPDriversPath
- DistFolder

op te geven? Deel uit mijn sysprep.inf

;SetupMgrTag
[Unattended]
OemSkipEula=Yes
InstallFilesPath = \\server01\dist\i386
OemPnPDriversPath = "Drivers\Video;Drivers\NIC;Drivers\sound"
AutoActivate = Yes

[SetupMgr]
DistFolder= \\server01\dist\i386
DistShare=dist

Ik wil dat als er een systeem komt met iets andere hardware die de drivers van de server gaat halen en niet lokaal. Dit staat er wel in de deploy.chn:

InstallFilesPath does not support environment variables (for example, %SYSTEMDRIVE%). Instead, you must use a valid path with an actual drive letter. Enclose path_to_installation_files_on_computer in quotation marks if it is a long file name.

Dan zou ik de distributie folder van de server via een net use moeten mappen zodat die wel een drive letter heeft. Maar dit kan niet volgens mij omdat daar geen mogelijkheid voor is. Zoals de OemPnPDriversPath nu staat is denk ik ook fout omdat ie dan volgens mij naar c:\drivers kijkt wat een networkpath moet zijn.

Wie weet hoe dit zit of kan me duidelijkheid geven of misschien wel vertellen hoe het wel kan werken.

Verwijderd

Bij het terugzetten van je SysPrepped image gebeurd eerst een stukje hardware detectie, dit wordt gedaan met gebruikmaking van OemPnpDrivers path. Op dit moment kun je nog geen netwerk verbinding hebben (je netwerkdrivers zijn nog niet gedetecteerd en windows is "nog niet klaar"). Na enige tijd verschijnt inderdaad je login prompt, en kun je eventueel automatisch inloggen naar een netwerk toe, maar je driver detectie moet (normaliter) al hebben plaatsgevonden en zal (naar mijn ervaring) niet altijd zo lekker gaan als dat je dat tijdens de setup al zou laten gebeuren.

Ofwel, zet gewoon je drivers als volgt klaar in je distributieshare:
(TIP: Vergeet OEMPreInstall=Yes niet!)
code:
1
2
3
4
5
6
   $OEM$
    +--- $1
          +--- Drivers
                +--- Video
                +--- Audio
                +--- Chipset

Vervolgens in SYSPREP.INF:
code:
1
2
3
...
OemPnpDrivers = Drivers\Video;Drivers\Audio;Drivers\Chipset
...

Wat jij in feite wilt is dat je images steeds op to date blijven. Een TIP: gebruik een unattended setup (RIS, LANDesk, Altiris, je eigen oplossing met LANMAN bootdisk, etc) als image generator. Maak slim gebruik van de mogelijkheden van SYSPREP.INF. Houd op je server steeds de laatste drivers bij. Zo heb je het hele proces netjes geregeld. Vergeet met name de volgende entries niet (anders is je image niet voldoende hardware onafhankelijk):
code:
1
2
3
4
[SysPrep]
BuildMassStorageSection = Yes

[SysPrepMassStorage]   <--- Is leeg, maar moet bestaan!!!

Door de unattended setup als image generator te hanteren zijn je images altijd consistent en ook voor de toekomst gegarandeerd (scheelt weer testen). Je hebt sowieso meerdere images nodig om je hardware goed te ondersteunen. Het criterium hierbij is de HAL.DLL.

Over het algemeen volstaan drie images:
1. één voor P4HT computers met Advanced ACPI BIOS
2. één voor PIII/P4 computers met Advanced ACPI BIOS
3. één voor PII/PIII computers met standaard ACPI BIOS (+/- 1999 en ouder)

Hoe het met andere processoren zit weet ik niet, geen ervaring, maar het is primair je BIOS/Chipset combinatie die je HAL bepaald. HT processoren worden als multiprocessor gezien en krijgen ook de multiprocessor HAL geïnstalleerd.

Wat de rest van de parameters betreft (zoals in je startpost):
  • InstallFiles: Waar haalt setup de $OEM$ folder vandaan? Wordt gebruikt door SysPrep en unattended setup. Kan bij Sysprep alleen naar lokale schijf wijzen. Bij unattended kan ook een netwerkdrive gebruikt worden. Let op: InstallFiles moet naar de folder BOVEN een $OEM$ directory wijzen!!!! Setup voegt namelijk zelf $OEM$ aan het pad toe...
  • DistFolder: Wordt alleen door SetupMGR gebruikt om source files vandaan te halen bij het maken van een unattended setup. Wordt niet door unattended setup zelf gebruikt.
[dooddoener]
Een beetje een dooddoener als afsluiting: Doe nooit aan image recycling, ofwel, een imge steeds weer aanpassen en daarmee doorgaan. Begin liever met een schone lei in de vorm van een unattended setup die als basis dient.
[/dooddoener]

Je kunt je installatie perfect customizen met de onderwerpen uit het GoT topic "Unattended XP installatie CD", dezelfde truuks werken namelijk ook met een unattended setup die vanaf een netwerkshare komt.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 22:24 ]

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bedankt voor je super uitleg !!!

Dat feesie gaat dus niet door. Ik heb wel ervaring met unattend installs maar dit is niet snel om even een workstation op te bouwen. Was leuker als dat gene kon wat ik zei, hoef je maar op 1 punt je drivers bij te houden. Moet me nog maar effe buigen over ris nog weinig tijd voor gehad. En bedankt voor de tips :)

[dooddoener]
Een beetje een dooddoener als afsluiting: Doe nooit aan image recycling, ofwel, een imge steeds weer aanpassen en daarmee doorgaan. Begin liever met een schone lei in de vorm van een unattended setup die als basis dient.
[/dooddoener]

Ik denk dat als ik de drivers wil updaten of een programma die op de image staat die image gewoon uitrol op zo'n zelfde systeem, update, en weer sysprep zou toch moeten werken?

en werkt OemPnPDriversPath = "Drivers\Video;Drivers\NIC;Drivers\sound" ook als je in b.v. drivers\video nog submappen hebt met drivers? dus drivers\video\ati enz.? of moet je die ook allemaal defineren in de OemPnPDriversPath?

Verwijderd

doak schreef op 09 november 2004 @ 20:30:
bedankt voor je super uitleg !!!

Dat feesie gaat dus niet door. Ik heb wel ervaring met unattend installs maar dit is niet snel om even een workstation op te bouwen. Was leuker als dat gene kon wat ik zei, hoef je maar op 1 punt je drivers bij te houden. Moet me nog maar effe buigen over ris nog weinig tijd voor gehad. En bedankt voor de tips :)
Ik heb de oplossing een beetje ingestoken zoals je het bij een bedrijf zou kunnen doen, dus wellicht een beetje doorgeslagen. Goed om te horen dat het duidelijk is.
"Image recycling"

Ik denk dat als ik de drivers wil updaten of een programma die op de image staat die image gewoon uitrol op zo'n zelfde systeem, update, en weer sysprep zou toch moeten werken?
Ja, je kunt dit gewoon doen. Maar vanwege de bovengenoemde insteek zou ik het in een professionele omgeving nooit adviseren. Voor thuisgebruik is dit natuurlijk geen probleem
en werkt OemPnPDriversPath = "Drivers\Video;Drivers\NIC;Drivers\sound" ook als je in b.v. drivers\video nog submappen hebt met drivers? dus drivers\video\ati enz.? of moet je die ook allemaal defineren in de OemPnPDriversPath?
Het laatste; Ofwel, je moet specifiek alle folders aangeven. Let wel dat je op een bepaald moment tegen een pathlimiet aanloopt. Daar kun je wel weer omheen door dit direct in de registry te schieten ipv UNATTEND.TXT of SYSPREP.INF. Daar is een Microsoft knowledgebase artikel van, ben het ff kwijt, maar als je zoekt op OemPnpDriversPath kom je een heel eind.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 22:21 ]

Verwijderd

Bedankt voor je uitleg TheJerk! Heb stiekem meegelezen ;)
Wel had ik nog een kleine offtopic vraag. Heb jij ervaringen met Altiris software en/of ken jij mensen die dit hebben. Is dit een goeie solution voor deployment (en ook wel de andere modules; patch, asset, server.. managment). Ik ben naar zo een deployment oplossingen aan het kijken maar ben er nog niet echt uit, hoopte jou ervaringen eens te kunnen horen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 00:07:
Bedankt voor je uitleg TheJerk! Heb stiekem meegelezen ;)
Wel had ik nog een kleine offtopic vraag. Heb jij ervaringen met Altiris software en/of ken jij mensen die dit hebben. Is dit een goeie solution voor deployment (en ook wel de andere modules; patch, asset, server.. managment). Ik ben naar zo een deployment oplossingen aan het kijken maar ben er nog niet echt uit, hoopte jou ervaringen eens te kunnen horen.
[intermezzo]
Als eerste: Om verwarring te voorkomen. Waneer ik over een image spreek is dat dus een binaire kopie van een schijf of partitie, en geen unattended setup.
[/intermezzo]

Op dit moment ben ik bezig met een LANDesk uitrol, en dan specifiek het uitrollen van werkplekken. Wat LANDesk en Altiris een grote voorsprong geeft boven de standaard image distributie methoden is dat deze in staat zijn voordat een image wordt opgestart een aantal zaken "te injecteren" in het image. Wat dit bijvoorbeeld is:
- Computernaam
- Extra OEM drivers, ja, inderdaad, in het image staan ze niet, ze worden dynamisch erin geschoten, altijd de laatste versies, dus niet steeds weer images maken met daarin de laatste versies! (geweldig!!!)

Bij traditionele methoden is dit zeer lastig omdat je geen/zeer beperkte grip hebt op wat er voor of na het terugzetten van het image gebeurd (bijv RIS). Met name de computernaam toekennen vereist meestal iets creatiefs zoals het opzoeken van de GUID in AD (Als je RIS en Ghost combineert), en vervolgens de bijhorende computernaam toekennen. Of je leest hem uit het BIOS (AssetTAG). Niet echt handig dus. Let wel, ik heb het hier over bijna hands-off installaties. Maar software die in staat is dynamisch zaken in je (NTFS) gebaseerde image te duwen, vlak voordat het wordt geboot opent geheel nieuwe mogelijkheden. Het is overgens wel grappig dat de injectie tools soms gewoon op internet te krijgen zijn!!!

Wat ook erg mooi is, is dat iedere PXE computer wordt opgenomen in een database (Oracle, SQL Server). Hierin verschijnt o.a. inventory e.d. Ook de computernaam behorend bij de computer die een PXE request initialiseert is hier onderdeel van. Dit betekend dus dat je één keer een naam geeft, en deze tot in lengte van dagen bekend blijft.

Wil je bijvoorbeeld alle PC's van een nieuw image voorzien, schedule dan een JOB, en bij de volgende keer starten, of per direct (wel een agent nodig) wordt je PC voorzien van een nieuw OS. Dit kun je bijvoorbeeld met RIS (nog) niet doen. Je moet echt op iedere werkplek F12 (meestal) doen voor een netwerkboot en zelf een image kiezen. Pakketten zoals LANDesk en Altiris gebruiken WOL (als de PC uitstaat), of een eigen agent (die de verzoeken in de gaten houdt) om images te distribueren.

Wellicht is bovenstaande een beetje warrig (zo even uit de losse hand getyped), maar geeft wel een kort overzicht van de kracht van dergelijke tools. Van Altiris en LANDesk zijn overgens evaluatieversies te downloaden. Speel er eens mee!

P.S. Ik ben geen verkoper van beide producten, maar moet vaak voor mijn werk dergelijke producten inzetten. Het is dan aan de klant welke kant hij opwil. Dat kan bijvoorbeeld ook RIS, of RIS + Ghost zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 23:04 ]

Pagina: 1