[UTP] Cat 5E / Cat 6 wat doen we nou ?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Er zijn legio discussie over cat5 en cat6, maar er wordt niet kritisch gekeken naar mijn mening.

Ik ga uit van een 1 GB netwerk koper.

Cat5 kabel is 1GB gecertificeerd. Maar ik ben van mening dat dit wat krap bemeten is. Waarom ?

Nou simpel....... een 100Mbit netwerkje werkt op een 80 Mhz en cat 5E kan max. op 100Mhz werken. Gigabit werkt op 96Mhz ? (uit mijn hoofd, weet ook niet meer zeker of het nu Hz of Mhz was..... zal wel Mhz zijn want op lichtnet kun je max 11Mbit halen en dit is 50Hz)

Ik vind de marge dus wat klein ivm met toekomst. Dus neig ik naar cat6. NU is het zo dat als je cat6 gebruikt ook alles cat 6 moet zijn; connectors, patchpanelen, enzz. Dus Cat5 volstaat want "ales" is cat5 en een 1GB netwerk draait er ook op.

Nu praat ik niet over simpele routertjes ofzo, dus wil ik goed spul hebben. In de toekomst gezien zou Cat6 geen slechte optie zijn met een rol van 305 meter op voorraad :)

Nu heb ik hier wat zaken gelezen over mensen die cat6 kabel gebruiken of willen gaan gebruiken maar je hoort niets over connectoren. Ik moet je zeggen dat ik er zelf tot op heden niet in geloof dat een cat6 stekker beter is dan een cat5 omdat je bij een cat6 stekker de twist verder de connector in drukt dus minder verlies hebt.

Mierenneukerij denk ik dan, maar waarom bedenkt men het dan ?

Een nadeel is wel....... Cat6 is naar mijn weten nog niet flexibel leverbaar op rol ?

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Allereerst: zorg dat je hierin duidelijk bent. Jij hebt het over Cat5, maar je bedoelt neem ik aan Cat5E.

Daarnaast; je vindt extra twist in de connector mierenneukerij maar je denkt dat Gigabit-gecertificeerde kabel niet echt verstandig is om te nemen voor Gigabit. Waar trek jij de grens tussen wel en niet mierenneukerij? In elk geval niet uit eigen ervaring, zo blijkt.

En waarom denk je dat Gigabit-frequenties binnenkort zullen veranderen?

En tot slot; waarom wil je flexibele Cat6? Ik mag aannemen dat je gewoon installatiebekabeling neemt voor een dergelijke toepassing?

"Literatuur" in jouw straatje, misschien leuk om te lezen: http://web.anixter.com/An...chonanalreadyantiquatedSt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 15:44 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 15:43:
Allereerst: zorg dat je hierin duidelijk bent. Jij hebt het over Cat5, maar je bedoelt neem ik aan Cat5E.
Had ik bewust aan gedacht maar niet opgeschreven helaas :)
Daarnaast; je vindt extra twist in de connector mierenneukerij maar je denkt dat Gigabit-gecertificeerde kabel niet echt verstandig is om te nemen voor Gigabit. Waar trek jij de grens tussen wel en niet mierenneukerij? In elk geval niet uit eigen ervaring, zo blijkt.
Ik zeg niets over de extra twist, wel over de verte waarmee hij de connector in geschoven moet worden. Schijn je niet zelf te kunnen doen, maar de connector van Cat6 is ook anders.... waarom? Wat winnen we hiermee ? De connector blijft van kunstof dus dat is ook niet shielded
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 15:43:En waarom denk je dat Gigabit-frequenties binnenkort zullen veranderen?
Ik zie nergens staan dat ik zeg dat het gaat veranderen toch ? :?
En tot slot; waarom wil je flexibele Cat6? Ik mag aannemen dat je gewoon installatiebekabeling neemt voor een dergelijke toepassing?
Het verschil tussen flexibel en stug kun je zelf nog wel bepalen denk ik ?
Ik zal het eens bekijken...... het gaat me namelijk meer om het bouwtechniste gedeelte van de kabel..... hoe wie wat en waarom :)

[ Voor 4% gewijzigd door BacardiBreezer op 09-11-2004 15:54 ]

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op 09 november 2004 @ 15:53:
Ik zeg niets over de extra twist, wel over de verte waarmee hij de connector in geschoven moet worden.
Dat bedoelde ik ook: "wat extra twist", niet "een extra twist" ;)
Ik zie nergens staan dat ik zeg dat het gaat veranderen toch ? :?
Waarom zeg je dan "Ik vind de marge dus wat klein ivm met toekomst." :?
Het verschil tussen flexibel en stug kun je zelf nog wel bepalen denk ik ?
Dat kan je zeker zelf bepalen, maar over het algemeen gebruikt met stugge kabel als installatiebekabeling. Waarom zou jij daar vanaf willen wijken?

Om het maar even kort te zeggen: ik snap niet precies wat nou je probleem is of wat voor discussie je wilt starten? Wat is je stelling?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 15:59 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 15:58:

[...]
Waarom zeg je dan "Ik vind de marge dus wat klein ivm met toekomst." :?
Nou omdat ze natuurlijk niet voor niets de cat6 voor 1GB hebben. Deze kabel kan max tot 118/128Mhz ofzo ? Er zit dus een marge in. Lijkt me niet dat je Mhz pieken gaat krijgen maar wat is de reden hiervan ?

[...]
Dat kan je zeker zelf bepalen, maar over het algemeen gebruikt met stugge kabel als installatiebekabeling. Waarom zou jij daar vanaf willen wijken?
Nou omdat de stugge kabel cat6 niet makkelijk in een RJ45 voor catt te proppen schijnt te zijn :( Tevens kun je met een flexibele kabel wat makkelijker kasten in enzo. Ik zal namelijk meer flexibel nodig hebben voor de "makkelijkheid" dan stug denk ik.
Om het maar even kort te zeggen: ik snap niet precies wat nou je probleem is of wat voor discussie je wilt starten? Wat is je stelling?
Wat is gewoon het voordeel van cat6 tov cat5. Heel simpel eigenlijk. Er zijn bedrijven die wel cat6 kabel verkopen maar de rest erbij. Nu is het natuurlijk handig om wel de kabel te hebben liggen, de rest kan later altijd wel.

Maar de vraag daarop is dus: Wat is de waarde van cat5 in een gigabit netwerk. Volgens mij alleen maar problemen omdat ik al meerdere malen vernomen heb dat men de snelheden er gewoon niet op haalt.

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06-2025
Volgens het artikel wat JSS gaf is een 5e utp-tje perfect voor gig verkeer.

Stugge kabels zul je zeker wel genoeg aan hebben. Flexibellere kabels heb je eigenlijk pas nodig als je echt veel moet patchen, onder de 50 zou ik er niet aan beginnen.

Volgens mij gebruiken bedrijven trouwens kat6 omdat de meeste grote bedrijven hun telefoons ook zelf gepatched hebben. weet dit niet zeker.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Nou omdat de stugge kabel cat6 niet makkelijk in een RJ45 voor catt te proppen schijnt te zijn Tevens kun je met een flexibele kabel wat makkelijker kasten in enzo. Ik zal namelijk meer flexibel nodig hebben voor de "makkelijkheid" dan stug denk ik.
Het hele idee van een "Cat5e"of "Cat 6" gecertificeerde bekabeling in je kantoor is om op een later moment te kunnen rekenen op garantie.

Gbit bekabeling is heel kritisch op interferentie en crosstalk. Om deze reden zijn er dus ook extra twists opgenomen in deze bekabeling die heel specifiek zijn omschreven. Jouw klacht is dat stugge bekabeling niet in een stekkertje past. Echter, een zelf geknepen kabeltje... is NIET gecertificeerd! Je hoeft je er dus geen zorgen over te maken of de kabel al dan niet in een stekkertje past, je hoort hem er niet eens in te willen prikken.

een gecertificeerde bekabeling in het pand heeft een aantal eisen:
1 - Bedrading in de muren (Patchregels tot Walloutlet) is gecertificeerd
2 - Bedrading gebruikt in de patchkast (Patchregels tot switches) is gecertificeerd
3 - Bedrading van walloutlet to PC is gecertificeerd
4 - Alle gebruikte patchkabels (punt 2 en 3) zijn van het zelfde merk en type als het installatie draad (punt 1)
5 - Installatie is uitgevoerd door een gecertificeerde installateur

kortom, als jij bijv. een door Lucent ingerichte CAT 6 installatie hebt, moet je ook lucent CAT6 utp patchkabels kopen voor op de werkvloer en de patchkast.

Makkelijkheid hierin verbreekt je certificering. Wanneer je problemen hebt is dus de eerste stap van de installateur om te controleren of de bekabeling end-to-end van hetzelfde merk/type is. Is dat niet het geval, dan mag je eerst de patchkabels vervangen, en dan nog eens terugkomen als het nogsteeds niet werkt.

Dat stugge kabels in je patchkast vervelend zijn is niet boeiend als je je patchruimte goed inricht en ingericht houdt. Zolang je dat blijft volhouden houd je je patchrek schoon en opgeruimt, en valt het in het geheel niet moeilijk om met de "stuggere" variant te werken.

bijv.:
- Laat *VOLDOENDE* ruimte tussen de patchregels open om de bekabeling weg te leiden.
- Laat *VOLDOENDE* ruimte tussen de switches open om de bekabeling weg te leiden.
- Gebruik *ALTIJD* patchkabels die zo kort mogelijk zijn. Wanneer je de goeie lengte niet hebt, maak een tijdelijke patch, en zorg dat je deze zo snel mogelijk vervangt door een kabel van de goeie lengte.
- Verwijder overbodige patches meteen
- Niet "herpatchen", maar altijd een kabel die elders heen moet volledig terug trekken en verwijderen, en opnieuw leggen. (en gebruik een andere kabel indien je met een kortere overweg kan.)

Wat is de waarde van een Cat5e netwerk? helemaal niets... evenmin geldt dit voor Cat6....
De waarde komt pas als het gecertificeerd is, en je dus overal de goeie bekabeling gebruikt, en niet een houtje-touwtje-zelf-knijpstekkertjes-geknepen-met-je-klauwtje netwerkt hebt...

DAN kun je namelijk de installateur een rotschop geven als het niet goed werkt.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Ik las in je post veel nadruk op het certificeren, onder andere:

"Het hele idee van een "Cat5e"of "Cat 6" gecertificeerde bekabeling in je kantoor is om op een later moment te kunnen rekenen op garantie."

Je hecht volgens mij te veel waarde aan het certificeren.

Certificeren is een soort garantie van een leverancier van een bekabelingssysteem dat zijn product (mits aangelegd door een deskundige installateur) aan bepaalde eigenschappen voldoet. Zoals het kunnen transporteren van een aantal protocollen (100BseT, 1000BaseT en dergelijke).

Er zijn nadelen verbonden aan Certicering. Zo is het wat duurder dan nodig is. Je bent vaak verplicht om tot in lengte van jaren producten uit een bepaalde goedgekeurde serie producten te gebruiken; andere zijn niet toegestaan (d.w.z. als er een probleem is, moet je die eerst vervangen). Soms wordt beweerd dat zelfs de patchkasten van hetzelfde merk moeten zijn - onzin natuurlijk. Wijzigingen aan het systeem mogen alleen door de goedgekeurde installateur worden uitgevoerd.

Samengevat ervaar ik Certificering vaak als een commercieel verhaal plus enige klantenbinding.

Er zijn zeer goede andere manieren om die zekerheid te krijgen. Je kunt de bekabeling keurig doormeten, en als elke aansluiting voldoet zullen de protocollen ook werkelijk functioneren, zonder voorbehoud. Daar is geen Certificering voor nodig en je blijft baas in je eigen bekabeling.

En voor het zelfgemaakte kabeltje met zelfgeknepen stekkertjes geldt: als het aan de meting voldoet, zal het absoluut werken.

Cat5E is geheel geschikt voor 1000BaseT.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 00:06 ]

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

takkie.com schreef op dinsdag 09 november 2004 @ 16:16:
Volgens mij gebruiken bedrijven trouwens kat6 omdat de meeste grote bedrijven hun telefoons ook zelf gepatched hebben. weet dit niet zeker.
Even een reaktie uit de telefonie hoek: Voor analoge toestellen is Cat3 voldoende, digitaal wordt meestal Cat5 wenselijk. Laat je dus voor telefonie nooit duurdere bekabeling verkopen, want de traffic die telefonie genereerd is verwaarloosbaar bij data.

Vandaag geen signature

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Telco schreef op maandag 15 november 2004 @ 12:55:
[...]

Even een reaktie uit de telefonie hoek: Voor analoge toestellen is Cat3 voldoende, digitaal wordt meestal Cat5 wenselijk. Laat je dus voor telefonie nooit duurdere bekabeling verkopen, want de traffic die telefonie genereerd is verwaarloosbaar bij data.
En als je praat over VOIP? Heeft dat nog bepaalde eisen? Ik meen me te herinneren dat we mede daarom toen voor CAT6 gekozen hebben binnen ons bedrijf.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

kaandorp schreef op maandag 15 november 2004 @ 18:37:
[...]

En als je praat over VOIP? Heeft dat nog bepaalde eisen? Ik meen me te herinneren dat we mede daarom toen voor CAT6 gekozen hebben binnen ons bedrijf.
Lijkt me een vaag verhaal.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
VoIP staat los van het kabeltype.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57

Duinkonijn

Huh?

Je praat over 1gb + sneller,

wat voor applicaties ben je vanplan te gebruiken dat je dat nodig heb?

je kan wel het snelste van het snelste aanleggen maar als je gebruikers alleen word gebruiken.

volgens mij is het dan intressanter om te kijken naar je (eventuele) backbone

heb je ook gekeken na eventuele vervangers zo als glas als signaalverlies je zo dierbaar is

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

kaandorp schreef op maandag 15 november 2004 @ 18:37:
[...]

De leut met voip is dat je spraak om gaat zetten in datastromen, waardoor de telefonie weer ondergeschikt wordt aan je netwerkontwerp. CAT6 om reden van voip klinkt mij enigzins in de oren als 'we nemen voip, want dat is modern'.

Vandaag geen signature

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Telco schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 04:51:
[...]

De leut met voip is dat je spraak om gaat zetten in datastromen, waardoor de telefonie weer ondergeschikt wordt aan je netwerkontwerp. CAT6 om reden van voip klinkt mij enigzins in de oren als 'we nemen voip, want dat is modern'.
Daarnaast neemt een voip gesprek ongever een 64KB bandbreedte in beslag. En dat is echt een reden om GBit te draaien 8)7

[ontopic]
Voor installatie werk (in kabel/wand goten) Stugge kabel. Deze wordt achter op je patchkast gedogged dus je hoeft hem niet eens in een UTP Connector te steken.

Voor patchkabels in je patchkast en voor wandaansluiting tot PC kan je soepel nemen. Werkt makkelijker weg.

wat betreft certificering: Zo'n papiertje eraan met "Gevertificeerd Gbit" is natuurlijk erg leuk maar heeft weinig toegevoegde waarde.
Wat je echer NIET moet vergeten is dat je voor een reden Gbit gebruikt (Vast niet omdat je teveel geld hebt en omdat je niet weet wat je nodig hebt).
Je zal ongetwijfeld een behoorlijke bulk met data moeten verplaatsen. BIj een gecertificeerd Gbit netwerk weet je zeker dat dit goed zal gaan. Bij niet gecretificeerd of zelf gerommelde aansluitingen krijg je geheid lagere snelheden of zelfs crc error's wat je bandbreedte niet ten goede komt.

My 2 euro centjes..

Verwijderd

Duinkonijn schreef op maandag 15 november 2004 @ 22:15:
Je praat over 1gb + sneller,

wat voor applicaties ben je vanplan te gebruiken dat je dat nodig heb?

je kan wel het snelste van het snelste aanleggen maar als je gebruikers alleen word gebruiken.

volgens mij is het dan intressanter om te kijken naar je (eventuele) backbone

heb je ook gekeken na eventuele vervangers zo als glas als signaalverlies je zo dierbaar is
!! Dangerous !! , we dachten 15 jaar terug ook dat je niet meer als 10mb nodig zou hebben. De ontwikkelingen gaan nog steeds door.

Het gaat hier om "investment protection" als er een bedrag geinvesteerd wordt kan het goedkoper zijn om bedrag 2Y op 5 jaar te in vesteren als 1Y op 2.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 09:03:
[...]

!! Dangerous !! , we dachten 15 jaar terug ook dat je niet meer als 10mb nodig zou hebben. De ontwikkelingen gaan nog steeds door.

Het gaat hier om "investment protection" als er een bedrag geinvesteerd wordt kan het goedkoper zijn om bedrag 2Y op 5 jaar te in vesteren als 1Y op 2.
aan 10 mbit kan je bij ons ook nog genoeg voor hebben..
het ligt er aan hoegroot je tree / star netwerk is

we draaien bij ons eigelijk alleen office applicaties,

Je moet gewoon inschatten wat je verbruik zal zijn (zelfde geldt b.v. voor je server)

Als je applicaties gebruikt als Autocad e.d. dan kan is het idd aanbevolen om
goed te kijken wat je kan nemen.

maar met glas kan je ook nog bundelen (kabel ook)
dus 8 glas banen is nu voldoende voor 4gb met een cisco 3750,

je kan glas ook eventueel later upgraden naar 10gbit per poort
(6500 serie) dan zit je op 40 gig van switch a naar switch b.

je kan b.v. ook zeggen je neemt eerst glas op 1 gbit per 2 lijnen neemt
en over 5 jaar bij vervanging 10gbit nemen. dat is dan goedkoper.
en dat loopt ook over dezelfde glasbaan.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1