Toon posts:

ADSL vs. Kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zullen er wel al een keer of 100 antwoord op gegeven hebben, maar deze arme student met een net nieuw studenten huis vraagt zich af: hoeveel beter, sneller, betrouwbaarder is ADSL tegenwoordig nog in de prijscategorie tot 50€ per maand, en is het het prijsverschil van +- 10€ met kabel waard?

Verwijderd

www.internetten.nl

het "wijk-effect" bij de kabel is allang niet meer, en dat kansloze inloggen bij adsl ook niet meer. in de praktijk is het allemaal gewoon "breedband" dus ga lekker abo's vergelijken en kijk wat de beste snelheid/kwaliteits/prijs verhouding heeft.

note: voor kabelinternet heb je kabel-tv nodig, en voor adsl heb je KPN belbudget nodig :P

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 11:58

Hendal.

Chocolate moose

Je hebt helemaal geen kpn abbo nodig? Als er maar een tel. lijn ligt dan kun je adsl daarover krijgen.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

je hebt inderdaad geen abbo nodig, maar als je geen abbo hebt betaal je alsnog 10 euro voor gebruik van de lijn. kan je net zo goed een abbo nemen die 50 cent duurder is.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 09-11-2004 14:44 ]

Verwijderd

Ligt eraan of je een vaste telefoonaansluiting hebt. als dit niet het geval is zou ik kabel nemen. anders ADSL.
50 euro is trouwens wel veel voor een "arme student" of ga je de aansluiting delen? als je arm bent zou ik een aanbieding nemen met gratis Router.
Kan je de kosten delen >:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voordeel van ADSL is dat je de keuze hebt uit verschillende ISPs, met kabel zit je vaak aan 1 kabelaar verbonden.
Hier kan ik voor kabel enkel @home krijgen, hebben we ruim 3 jaar gehad maar doordat @home het nodig vond geen service meer te gaan leveren heb ik besloten om over te stappen naar ADSL. omdat alle lijntypes hier te verkrijgen waren is de keus erg groot. En moet zeggen dat ik kwa snelheid en stabiliteit alleen maar vooruit ben gegaan. Download ligt wel wat lager, maar het is erg fijn dat niet om de 2 dagen je inetverbinding eruit ligt, of dat als je een e-mail stuurt je lijn dichtslibt wegens te hoge upload.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Hendal. schreef op 09 november 2004 @ 14:43:
Je hebt helemaal geen kpn abbo nodig? Als er maar een tel. lijn ligt dan kun je adsl daarover krijgen.
Kan wel, kost een berg.
job schreef op 09 november 2004 @ 14:44:
je hebt inderdaad geen abbo nodig, maar als je geen abbo hebt betaal je alsnog 10 euro voor gebruik van de lijn. kan je net zo goed een abbo nemen die 50 cent duurder is.
Klopt. Omdat de kosten van het aan laten sluiten van DSL zonder telefoonlijn behoorlijk hoog zijn en je sowieso die 9.50 kwijt bent per maand aan de KPN kan je er net zo goed een belbudet lijn laten aansluiten.

Aansluitkosten iets van 45 euro eenmalig en je kan het ook weer opzeggen later. Behalve als je ADSL hebt via KPN-ADSL (voormalig mxstream) dan is het sowieso verplicht een telefonie abonnement te hebben en daarnaast telefonie niet opzegbaar als je DSL hebt.

ADSL is aan de grens gekomen van de huidige DSL standaard. Maximaal 8064kbit als de lijn het toelaat is de bovengrens. Er staan twee volgende technieken op stapel momenteel ADSL2+ (of ADSL2 maar dat is tov 2+ niet interessant) of VDSL. ADSL2+ werkt ook op langere lijnen nog redelijk vlot, maar VDSL is 2x sneller op de kortere lijnen vanaf centrale naar aansluiting.

ADSL zal in de toekomst tot ongeveer 20 a 40Mbit maximaal gaan met de volgende techniek. De huidige kabel techniek (eurodocis 1.0) gaat tot 40Mbit nu al met huidige netwerken/modems. Nieuwe versie 2.0 tot boven de 100Mbit uit.

Waar doe je beter aan? Ik heb geen idee. Wie biedt jou het mooiste totaal pakket? Zorg dat jezelf niet vastzet dat je kan switchen als het niet bevalt.

[ Voor 28% gewijzigd door bjck op 09-11-2004 15:17 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

volgens mij hanteren zowel kabelaars als adsl providers een minimale contractduur van een jaar. Dus dat wordt weinig switchen voordat dat jaar voorbij is ben ik bang. Waar je ook op moet letten is de stilzwijgende verlenging na het 1e jaar. Sommige verlengen met een maand, anderen weer met een jaar.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waar woon je ergens? In Groningen vind ik dat @Home prima zijn zaken doet. Als ze een keer weten dat je in een studentenhuis zit, zijn ze bijzonder courant.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blasterxp schreef op 09 november 2004 @ 15:30:
Waar woon je ergens? In Groningen vind ik dat @Home prima zijn zaken doet. Als ze een keer weten dat je in een studentenhuis zit, zijn ze bijzonder courant.
je bedoelt coulant? Overigens doet ongeveer geeneen provider moeilijk over internet delen. Ik ken in elk geval geen adsl provider die dat erg vindt

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
job schreef op 09 november 2004 @ 14:44:
Goh, en waar heb jij je abbo afgesloten dan? Ik betaal gewoon de jackpot van (uit mijn hoofd) ±€34,- per twee maanden.. Dus daar zou je drie maanden zonder abbo tegenover kunnen zetten.. Toch een stuk goedkoper, als het klopt wat je zegt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:39:
Jullie zullen er wel al een keer of 100 antwoord op gegeven hebben, maar deze arme student met een net nieuw studenten huis vraagt zich af: hoeveel beter, sneller, betrouwbaarder is ADSL tegenwoordig nog in de prijscategorie tot 50€ per maand, en is het het prijsverschil van +- 10€ met kabel waard?
Vraag je daarnaast goed af wat je met je internet aansluiting wil gaan doen:

1- Alleen internetten
2- Gamen
3- Uploaden, Servers draaien
4- Met hoeveel mensen ga je er op
5- Welke extra diensten wil ik er nog bij hebben
6- Veel downloaden (datalimiet)

Als je dit alles naast elkaar hebt gezet ga je opzoek naar de provider die het beste bij jou past.

Als je met bijv met meerdere studenten een ADSL internet aansluiting neemt kan je bijvoorbeeld Demon nemen. Zoiezo alle aansluitkosten zijn 0 en het modem kost je ook niets.
Maar voor je je op een aanbieder stort kijk wel goed rond!! En vraag de mening van een aantal verschillende personen bij jouw in de buurt.

Verwijderd

Sierra-NL schreef op 09 november 2004 @ 15:33:
[...]

Goh, en waar heb jij je abbo afgesloten dan?
bij primafoon denk ik :)
"belbudget" heet dat

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sierra-NL schreef op 09 november 2004 @ 15:33:
[...]
Goh, en waar heb jij je abbo afgesloten dan? Ik betaal gewoon de jackpot van (uit mijn hoofd) ±€34,- per twee maanden.. Dus daar zou je drie maanden zonder abbo tegenover kunnen zetten.. Toch een stuk goedkoper, als het klopt wat je zegt.
Dan heb je dus een belbasis abonnement van € 18,16 per maand. Er is ook een belbudget abonnement van € 9,67 per maand.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 11:58

Hendal.

Chocolate moose

bjck schreef op 09 november 2004 @ 15:01:
[...]

Kan wel, kost een berg.
Hoezo?
Wij hadden een kpn abbo @ 25 euro per 3 mnd. o.i.d. Toen tweakdsl 8/1mbit genomen dat 69,95 euro p/mnd kost. Toen kpn abbo opgezegd en prijs van adsl is hetzelfde gebleven.

Of ik snap het niet of jij. Wie van de 2 is het? :+

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Hendal. schreef op 10 november 2004 @ 01:59:
[...]

Hoezo?
Wij hadden een kpn abbo @ 25 euro per 3 mnd. o.i.d. Toen tweakdsl 8/1mbit genomen dat 69,95 euro p/mnd kost. Toen kpn abbo opgezegd en prijs van adsl is hetzelfde gebleven.

Of ik snap het niet of jij. Wie van de 2 is het? :+
KPN berekent dat bedrag normaal gesproken gewoon door aan tweakdsl, en tweakdsl weer aan jou.

nou is het natuurlijk heel goed mogelijk dat één van beide partijen zijn administratie niet op orde heeft, zodat jij uiteindelijk geen rekening ziet, maar da's eerder uitzondering dan regel.
Pagina: 1