[Alg]Popup window methode vs Popup blockers

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik zit met volgende vraag:

Voor een kleine website die ik onderhoud wil ik een fotoalbum maken volgens een redelijk standaard methode: clickbare thumbnails die dan een popup window openmaken met daarin de foto en een close button.

Nu kun je zover ik weet 2 methodes gebruiken:

1. de javascript window.open functie
2. <a href="url" target="_new">

De eerste methode heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden om de popup te controleren, maar naar wat ik zo gevonden heb blokkeren veel popup blockers de window.open functie. Hoe zit dat met de 2de methode: wordt die door popup blockers met rust gelaten?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Ja, want de 2de is een doodnormale link die in een nieuw scherm opent en die alleen door de user zelf getriggerd kan worden en niet door scripts :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Daarnaast kan je niet zoveel stylen als je wilt met de tweede methode. Waarom maak je niet gebruik van een div-je die je showt als men op een thumbnail klikt?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
BtM909 schreef op 09 november 2004 @ 13:44:
Daarnaast kan je niet zoveel stylen als je wilt met de tweede methode. Waarom maak je niet gebruik van een div-je die je showt als men op een thumbnail klikt?
Dat je met target="_new" niet zoveel kunt stylen is me bewust; daarom zou ik eigenlijk liever window.open() gebruiken. Maar ja, als dat niet altijd werkt, dan maar liever dmv target (ook al zit IIRC dat niet meer in de definitie van html 4.0 strict).

Met een div-je? Hoe gaat dat? :?

edit:
Even wat met google rondgezocht. Op het eerste gezicht is dat niet zo straightforward met <div>...

[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 09-11-2004 14:04 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Elke zinnige popup-blocker weert enkel popups die niet door de surfer geinitieerd worden. Methode 1 moet je dus niet zomaar afschrijven.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Tsja, je zegt het zelf: elke zinnige popup blocker. Helaas is niet altijd zulke software doordacht geschreven. Je kan slecht alle beschikbare popup blokkers gaan proberen :P

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wil je je plaatjes eerst preloaden of wil je het 'laadproces' (de opbouw van de pic) laten zien aan je bezoekers?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

EXX schreef op 09 november 2004 @ 13:49:
[...]
Dat je met target="_new" niet zoveel kunt stylen is me bewust; daarom zou ik eigenlijk liever window.open() gebruiken. Maar ja, als dat niet altijd werkt, dan maar liever dmv target (ook al zit IIRC dat niet meer in de definitie van html 4.0 strict).
Target zit wel in HTML, volgens mij zelfs in elke versie :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
BtM909 schreef op 09 november 2004 @ 14:09:
Wil je je plaatjes eerst preloaden of wil je het 'laadproces' (de opbouw van de pic) laten zien aan je bezoekers?
Dat maakt niet uit; natuurlijk is het voor 56K modem gebruikers wel interessanter als ze het plaatje zien laden. Dan hebben ze tenminste het idee dat er iets gebeurt.
André schreef op 09 november 2004 @ 14:18:
[...]

Target zit wel in HTML, volgens mij zelfs in elke versie :)
Ah, ok. Maar bij de Frame target names ontbreekt "_new" en wordt in plaats daarvan "_blank" gebruikt. Is "_new" niet meer ondersteunt?

[ Voor 74% gewijzigd door EXX op 09-11-2004 14:22 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Gewoon "_blank" gebruiken :) Dat mag pas "vanaf" XHMTL 1.0 Strict niet meer (dus nog wel in Transitional).

Verwijderd

Als je nu zoals BtM909 zegt een divje gebruikt:
code:
1
2
3
4
<div id="bloot">
  [img]"">
[/img]close</a>
</div>

Met CSS:
code:
1
2
3
#bloot {
  visibility: hidden;
}

En JS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
function showPic (url) {
  document.getElementById('blaat').src = url;
  document.getElementById('bloot').visibility = visible;
}
function closePic () {
  document.getElementById('bloot').visibility = hidden;
  document.getElementById('blaat').src = "";
}

Dan kun je als volgt je linkjes maken:
code:
1
<a href="javascript:showPic ('http://www.frikadel.nl/welkomfrik.gif')">Blaat</a>

Combineer het met overflow:expand zodat je divje automatisch ter grootte van de pic wordt en met positioning ergens in het midden et voila :)
onder voorbehoud natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 19:25 ]

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 10:29
En @Aapopfiets: je kunt beter de property (van style ofcourse) 'display' toggelen. En dan met de waardes 'none' en 'block'.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Pagina: 1