FileServer benaderbaar voor de normale mens

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Topicstarter
In ons dorp hebben we een compleet draadloos netwerk met +- 50 gebruikers

De gebruikers van ons netwerk hebben behoefte aan een fileserver.
De dorpsgenoten willen graag bestanden met elkaar uitwisselen.
We willen daarom een fileserver opzetten. Nu zijn hier tal van manieren voor te bedenken. Echter is de gem. gebruiker van een netwerk een noob in pc's.

De normale FTP programma's zijn te ingewikkeld voor hen. Windows filesharing NIET mogelijk in ons netwerk (geblokkeerd zodat niet perongeluk bij elkaar geprint word 8)7 , Jah zo'n mensen :) ).
Het moet voor ons mogelijk zijn, gedeeltes af te schermen met wachtwoorden. Zodat men ook prive bestanden kwijt kunnen (of bestanden voor verenigingen)

Liefst zien we een lijst met bestanden waar je zelf commentaar achter kunt zetten.
Of op een of andere manier informatie over het geen wat er staat kunt opnemen.

windows, unix, lynix maakt niet uit. Of het nu windows 2003 server, freebsd met samba, of zo is. Als de interface voor de gebruikers maar simpel en efficient is.

Heb van iemand al een idee gekregen om een ftp te draaien en bij de mensen thuis het programma internet nabourhood te gebruiken. En bij benaderen van de server op een of andere manier de config-file overschrijven, zodat ze alle instellingen hebben.

Heeft iemand van jullie een goed idee wat we kunnen toepassen.
Het mag gerust wat kosten.
De hardware word iets van:
5 * sata 200 gig. Raid 5
Amd 2500+

Zat trouwens te twijfelen tussen SA en NT, hopelijk goed zo :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50

AirX

Tweak Guru

Je kunt het webbased doen met PHP :)

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 20:53
De allersimpleste manier lijkt mij het opzetten van een "normale computer" en daar DC++ server op installeren dat alleen te benaderen is als je in een bepaalde ip range zit.

Alle dorpsbewoners voorzien van DC++ client en ze kunnen supersnel zoeken en uitwissellen.

Wel ff een wachtwoord toepassen i.c.m. IP check.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Probeer ze anders zo ver te krijgen om aan het Direct Connect(DC++) systeem te gaan. Dat lijkt me redelijk eenvoudig op te zetten. Dit heeft ook zoek opties en dat een grote toevoeging.

edit: net te laat ;)
(tis trouwens niet een DC++ server, das alleen een populaire client. VerliHUb en OpenHUB zijn servers op sourceforge.com)

[ Voor 30% gewijzigd door SSH op 09-11-2004 13:08 ]

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
SSH schreef op 09 november 2004 @ 13:06:
Probeer ze anders zo ver te krijgen om aan het Direct Connect(DC++) systeem te gaan. Dat lijkt me redelijk eenvoudig op te zetten. Dit heeft ook zoek opties en dat een grote toevoeging.
DC++ is een goed idee, echter zover ik weet is het dan niet mogelijk om bestanden naar de hub te zetten, alleen onderling uit te wisselen.
Of heb ik dat mis?
AirX schreef op 09 november 2004 @ 13:03:
Je kunt het webbased doen met PHP :)
Dat kan, maar zelf alles maken of is er iets voor?

Verwijderd

Soort DFS maken en rechten uitdelen? wat voor authenticatie gebruiken jullie voor het WIFI netwerk?
Dat kan, maar zelf alles maken of is er iets voor?
Zijn zat kant en klare scripts voor te vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 13:34 ]

Verwijderd

Waarom zetten jullie geen linux bak neer die je laat fungeren als domain controller, redelijk simpel te doen met behulp van Samba. gebruikers loggen dan aan op de server en kunnen (afhankelijk van de instellingen) allemaal een homedirectory krijgen en ook bv een algemene netwerkshare (die dus voor iedereen toegankelijk is).

Tis maar een idee

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 20:37

Sosabowski

nerd

zelfs de grootste .. kan toch wel gewoon ftp://naam@server.ext in zijn adres balk van de o zo vertouwde internet explorer zetten?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Gewoon een domeinserver lijkt me toch??
Veilig genoeg en behoorlijk foolproof. Iedereen een netwerkschijf voor eigen files een een netwerkschijf met gedeelde bestanden ..lijkt me ok

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 13:34:
Waarom zetten jullie geen linux bak neer die je laat fungeren als domain controller, redelijk simpel te doen met behulp van Samba. gebruikers loggen dan aan op de server en kunnen (afhankelijk van de instellingen) allemaal een homedirectory krijgen en ook bv een algemene netwerkshare (die dus voor iedereen toegankelijk is).

Tis maar een idee
Heb je daar niet windows sharing voor nodig?(netbios)
IorGie schreef op 09 november 2004 @ 13:36:
zelfs de grootste .. kan toch wel gewoon ftp://naam@server.ext in zijn adres balk van de o zo vertouwde internet explorer zetten?
Eh, neej niet echt. We hebben namelijk al een webserver draaien met een aantal files, welke ze nooit gebruiken. Dit komt volgens mij omdat ze het verschil tussen een website en files niet zien.
Een appart programma lijkt me beter, want dan denken ze van "o ik wil bestanden ophalen, daarvoor moet ik dat programmatje voor gebruiken"
Vind het zelf ook een rare zaak, maar in de werkelijkheid is het zo.
Zat pas nog een klant bij die niet wis waar het knipperend streepje voor was (de cursor) 8)7 maar dat is dan ook wel het ergste geval.

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 13:25

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

wat dacht je van foldershare...?
(weet er niet veel van maar klinkt misschien een oplossing)

en volgens mij krijg je bij WS_FTP pro een extra folder in je explorer
waar je gelijk in jou eigen spul zit..

maar hoe dan ook zou ik (als ik jou was) een klein cursusje maken/geven
in FTP, is t makkelijkst en goedkoopst

Proffesioneel Platzak

Verwijderd

nightwatcher_b schreef op 09 november 2004 @ 13:45:
[...]

Heb je daar niet windows sharing voor nodig?(netbios)

[...]
Je maakt toch shares aan op de server? Afhankelijk van de rechten kunnen mensen bij bepaalde mappen.. Is wel windows sharing ja, maar hoe is dat erg? Ja als ze zelf gaan lopen sharen dan zijn die mappen te vinden in de netwerkomgeving maar dat kun je ze toch wel afleren? Als ze niet kunnen ftp'en, dan gaan ze ook heus geen shares aanmaken.
Ik zou het niet simpeler kunnen bedenken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 14:01 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FTP server kan best, iedereen een eigen inlognaam en lees / lees / schrijfrechten in eigen map en gedeeld map. Vervolgens een drivemapping maken naar de FTP server (komt dan in je lijst met netwerklokaties te staan. Iedere keer laten verbinden bij aanmelden / opstarten en klaar ben je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

nightwatcher_b schreef op 09 november 2004 @ 13:28:
[...]

DC++ is een goed idee, echter zover ik weet is het dan niet mogelijk om bestanden naar de hub te zetten, alleen onderling uit te wisselen.
Of heb ik dat mis?
Dat klopt denk, maar je kan dan ook gewoon naast de hub een client op de server draaien.
Persoonlijk denk ik dat vooral de zoek optie het grote voordeel bied boven samba/ftp/etc.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:00:
[...]

Je maakt toch shares aan op de server? Afhankelijk van de rechten kunnen mensen bij bepaalde mappen.. Is wel windows sharing ja, maar hoe is dat erg? Ja als ze zelf gaan lopen sharen dan zijn die mappen te vinden in de netwerkomgeving maar dat kun je ze toch wel afleren? Als ze niet kunnen ftp'en, dan gaan ze ook heus geen shares aanmaken.
Ik zou het niet simpeler kunnen bedenken.
Omdat we in de Accespoints het netbios protocol hebben geblokkeerd
We kregen klachten dat er ongewenst geprint werd en ook qua privacy is dat wel zo fijn. Pas na de ap's komt de server, dus een andere oplossing daarvoor is niet mogelijk

Verwijderd

Oh ..ok

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
SSH schreef op 09 november 2004 @ 14:06:
[...]

Dat klopt denk, maar je kan dan ook gewoon naast de hub een client op de server draaien.
Persoonlijk denk ik dat vooral de zoek optie het grote voordeel bied boven samba/ftp/etc.
Klopt, lijkt me een zeer goede oplossing, echter is het wel de bedoeling dat mensen de data op de server kunnen zetten. Ze zijn niet allemaal tegelijk online. Bij dc kun je zover ik weet niet NAAR iemand schrijven (de server).
The_Eagle schreef op 09 november 2004 @ 14:02:
FTP server kan best, iedereen een eigen inlognaam en lees / lees / schrijfrechten in eigen map en gedeeld map. Vervolgens een drivemapping maken naar de FTP server (komt dan in je lijst met netwerklokaties te staan. Iedere keer laten verbinden bij aanmelden / opstarten en klaar ben je :)
Lijkt me een goede oplossing, alleen lijkt dit me lastig om te beheren. Eerst moet dit bij iedereen ingesteld worden, mocht er iets veranderen moet ik bij iedereen langs.

Verwijderd

nightwatcher_b schreef op 09 november 2004 @ 14:12:
[...]

Omdat we in de Accespoints het netbios protocol hebben geblokkeerd
We kregen klachten dat er ongewest geprint werd en ook qua privacy is dat wel zo fijn. Pas na de ap's komt de server, dus een andere oplossing daarvoor is niet mogelijk
Dan zet je een tutorial in elkaar hoe mensen rechten moeten zetten op dingen. Kan je simpel delen en het is beter beveiligd ;)

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:18:
[...]

Dan zet je een tutorial in elkaar hoe mensen rechten moeten zetten op dingen. Kan je simpel delen en het is beter beveiligd ;)
60% begreep de email instellen totorial (met plaatjes). Voor rechten instelling word dit al ingewikkelder. Allemaal verschillende systemen w95, w98, 2000, home, profecional. En net als bij xp home is dat niet gemakkelijk volgens mij. Je ziet niet zomaar de rechten. We houden netbios liever geblokkeerd.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:58
Easy File sharing webserver mischien een idee?
Ik gebruik het zelf ook al een tijdje naar tevredenheid, en het werkt redelijk goed.

Meer info op:
http://www.sharing-file.com/

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09

TF

bla bla

ik zeg een netware doos met Ifolder of Netstorage. Veilig en snel!

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
melcon schreef op 09 november 2004 @ 14:24:
Easy File sharing webserver mischien een idee?
Ik gebruik het zelf ook al een tijdje naar tevredenheid, en het werkt redelijk goed.

Meer info op:
http://www.sharing-file.com/
Heb net even snel gekeken, dit lijkt me wel wat. Ga de demo eens downloaden en testen.

Nieuwe ideeën, adviezen zijn natuurlijk nog steeds welkom

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
TF schreef op 09 november 2004 @ 14:26:
ik zeg een netware doos met Ifolder of Netstorage. Veilig en snel!
Weet zelf niet zo veel van novell, kun je wat meer vertellen over dat paket en wat er bij komt kijken? En wat er voor novell nodig is?

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Waarom filesharing niet ?

Als je een fatsoenlijke windows 2000/2003 server opzet met rechten en zooi, kan je verkomen dat ze op de verkeerde computer kunnen printen of lezen of iets.

Je moet er alleen zelf wat meer moeite voor nemen om het fatsoenlijk op te zetten.
Maar als tweaker zijnde mag ik hopen dat je dit als uitdaging ziet.

En wat hier ook als staat is netwerkmappen + evt. printers aanmaken waar je automatisch mee wordt verbonden bij inloggen.

edit:

In bedrijven waar natuurlijk ook jouw 'normale mens' werkt gebruiken ze dit ook op die manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Pumbaa82 op 09-11-2004 14:49 ]

• Tukkie_3
  • Laatst online: 24-08 20:53
Je kunt wel uploaden met DC++ naar bijvoorbeeld de "webmaster" geloof ik en anders geef je het "server adres" weer in het opstart scherm met een simpele link.

De mensen die toch actiever aan het downloaden / uploaden zijn zullen dat vanzelf wel snappen.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:58
Pumbaa schreef op 09 november 2004 @ 14:39:
Waarom filesharing niet ?

Als je een fatsoenlijke windows 2000/2003 server opzet met rechten en zooi, kan je verkomen dat ze op de verkeerde computer kunnen printen of lezen of iets.

Je moet er alleen zelf wat meer moeite voor nemen om het fatsoenlijk op te zetten.
Maar als tweaker zijnde mag ik hopen dat je dit als uitdaging ziet.

En wat hier ook als staat is netwerkmappen + evt. printers aanmaken waar je automatisch mee wordt verbonden bij inloggen.

edit:

In bedrijven waar natuurlijk ook jouw 'normale mens' werkt gebruiken ze dit ook op die manier.
Hier om niet denk ik ;) :
Windows filesharing NIET mogelijk in ons netwerk (geblokkeerd zodat niet perongeluk bij elkaar geprint word , Jah zo'n mensen ).

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Lezen is een vak ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit doe je natuurlijk met WebDAV. Zit (afaik) in IIS en er is een mod_dav voor apache.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HunterPro
  • Niet online
inderdaad webdav.

En onthoud je dat als jij mensen expliciet de mogelijkheid biedt bestanden uit te wisselen via jouw systeem, het best wel eens tijd zou kunnen zijn om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 eens met HunterPro is

Misschien een titelfix naar fileserver benaderbaar voor $clueless? :+

[ Voor 51% gewijzigd door alt-92 op 09-11-2004 20:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Thanks voor de reacties tot nu toe.

Zal eens naar webdav gaan kijken.

Heb zojuist Easy file sharing web server getest, dat werkt best goed.
En het belangrijkste het is simpel!
Alleen is het in het engels, maar misschien kan ik dat aanpassen...

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 18:55

ThunderNet

Flits!

Anders zet je een gewone ftp server op,
En schrijf je zelf een client hier voor, is helemaal niet zo moeilijk.
Als ik het wel heb, heb ik gedeeltelijke sourcecode hier nog wel voor
(Directories + Files uitlezen, inloggen etc.) alleen de files downloaden/uploaden zit er nog niet in

Alles in vb6

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MSalters
  • Laatst online: 21-08 17:14
WebDAV, aka WebFolders in IE5 en op de server mod_dav/apache?
edit:
Wat CyBeR zegt dus

[ Voor 20% gewijzigd door MSalters op 10-11-2004 17:07 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1