Langdurig aanlaten van monitor schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 617 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 11:16
Deze vraag is in de richting van ontopic:

is het ook beter voor je beeldscherm om hem niet steeds uit te zetten? Ik heb namelijk ingesteld staan dat hij vanzelf uitgaat na 5 minuten en als ik een film kijk op tv zet ik monitor ook uit.
Is het beter om gewoon de simpele windows xp screensaver aan te laten staan en de monitor niet uitzetten?
Deze vraag omdat ik lees dat het bijvoorbeeld voor je tv ook beter is om hem 2 uur aan te laten staan ipv iedere 15 minuten eventjes aan.

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
^^^ de bovenstaande post is afgesplitst van Is het landurig aan laten van je PC schadelijk, aangezien het om een oud topic ging en het hier om een op zichzelf staand vraag gaat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het dan over een TFT of over een CRT monitor?
Er zit nogal wat verschil in technieken namelijk, wat verschil kan maken.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Terw_Dan schreef op 09 november 2004 @ 12:25:
Heb je het dan over een TFT of over een CRT monitor?
Er zit nogal wat verschil in technieken namelijk, wat verschil kan maken.
Als je het van beide technieken weet, is het misschien makkelijk om beide uit te leggen. Dan hebben mensen met een TFT én mensen met een CRT er wat aan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik weet niet hoe het met CRT zit, maar TFT kent een vorm van "inbranden" (niet permanent). Je moet dan je monitor net zo lang uitzetten als die aangestaan heeft dan gaat het weer weg.

Maar dan gaat het niet over een paar uur, eerder een week (of langer). Maar wie dr nou zo lang z'n monitor op dat beeld heeft staan... :o

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 09-11-2004 13:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bij een TFT is het idd zo dat die kunnen inbranden (hoewel dat bij CRTs ook kan, enkel is het daar een stuk permanenter). Daarnaast is het zo dat de CCFL in een TFT er op zich best tegenkan om een flink aantal keren aan en uitgezet te worden.
volgens mijv ind een CRT dat wat minder leuk, maar hoe het precies met die dingen zit weet ik niet.

Als het een TFT is zou ik hem voor korte periodes (<15 min) gewoon aan laten staan. Daarboven gewoon uitzetten of op standby laten gaan. Screensavers zijn leuk, maar niet echt nodig imho.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 18:12

Standeman

Prutser 1e klasse

Zover ik kan nagaan is, met uitzondering van het millieu, niet schadelijk om je monitor aan te laten staan.

Wat wel met CRT monitoren is, is dat een nogal een piekspanning vragen als ze aangezet worden (kan je ook wel horen). Dus kan bij herhadelijk aan en uitzetten mogelijk wat componenten wat eerder de geest geven. Ik denk echter dat bij monitoren van een redelijk goede kwaliteit geen probleem is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb al een paar jaar staan dat de monitors bij mij thuis na 1 minuut uitgaan... en de energie rekening is toch wel wat gedaald... (vind je t gek met zo'n 21" bakbeest dat 150watt slurpt :o als die aanstaat) maar is het slecht voor n CRT monitor? en wat raden jullie anders aan als time-out totdat die uitgaat?...

Gallery V&A

Pagina: 1