Novell Netware > Meerdere home drive quota's vergroten

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Novell Netware is net nieuw voor mij. Weet iemand of en zo ja hoe je quota's van de homedrives van users in één keer kunt vergroten?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al eens in de documentatie van netware rondgekeken? Als het kan, is het vast niet geheimgehouden, en wel te vinden op internet :)

• Mr-Leo
Ik heb helaas geen documentatie en ik weet niet goed waar ik moet zoeken. Als ik de search gebruik kom ik alleen maar topics tegen met dezelfde vraag maar met als antwoord dat er in de documentatie gekeken moet worden :)

Verwijderd

In de win-wereld het het quota ja. Zoek bij Novell (in de knowledgebase ( support.novell.com )) echter naar user space restrictions.

Voor veel users tegelijk is ConsoleOne niet zo handig. Dan is de optie voor multiple objects in nwadmin handiger. Je moet die space restrictions per volume instellen. No problem.

• Mr-Leo
De limits staan per niet op de volume, maar per directory ingesteld.

Verwijderd

Klopt volgens mij stel je het ook in per dir. en niet per volume.

heb je in sys: --> public --> win32 --> nwadmin

ik meen dat je het daarmee kon instellen ook o.a de rechten

Verwijderd

Nop het gaat per volume.

Rechten zet je per map/directory maar de spacerestrictions gaan via het volume.

Je kan ook space restrictions zetten op een map/directory overigens.
Maar dat was niet de vraag volgens mij.

Je kan ook de volumespacerestrictions opvragen via het volume object.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 13:51 ]

• Mr-Leo
als ik de limit van de volume verander dan geldt dat voor de hele volume.. en niet voor de afzonderlijke directory's.

Ik heb al gevonden hoe ik met nwadmin de limits per directory verander.. maar ik wil dat graag voor alle directory's in één keer doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Mr-Leo op 09-11-2004 13:56 ]

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Je hebt User Space Limits en Directory Space Limits.
User Space Limits zijn de limieten voor een gebruiker op een volume.
Directory Space Limits zijn limieten op 1 Directory voor alle users.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Mr-Leo
Maar die User Space Limits kan ik niet vinden in nwadmin..

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Mr-Leo schreef op 09 november 2004 @ 14:21:
Die zet je op het Volume Object. Moet wel aangezet zijn op het volume bij het maken van het volume. (Als het NSS is in ieder geval)

Afbeeldingslocatie: http://nagios.rocfriesepoort.nl/screenshot.png
screen shot trouwens van Novell Linux Desktop. Sinds maandag uit :)

[ Voor 44% gewijzigd door DGTL_Magician op 09-11-2004 15:05 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Mr-Leo schreef op 09 november 2004 @ 14:21:
In ConsoleOne moeten alle restricties via de File System gemaakt worden. Als je de properties van een Volume bekijkt kan je de User Space Restrictions instellen (maximale ruimte die een gebruiker op de volume mag gebruiken). Als je de properties van een onderliggende directory bekijkt kan je de Directory Restrictions (onder de tab 'Facts') instellen (maximale ruimte die een directory mag innemen).

Als je de Directory Restrictions van meerdere directories tegelijk wilt aanpassen (dat is wat je wilt als ik je TS goed begrijp) moet je van een tool gebruik maken.

Homes 3.02a zou dit moeten doen, hoewel ik het zelf nog niet gebruikt heb.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

JoetjeF schreef op 09 november 2004 @ 15:08:
[...]

In ConsoleOne moeten alle restricties via de File System gemaakt worden. Als je de properties van een Volume bekijkt kan je de User Space Restrictions instellen (maximale ruimte die een gebruiker op de volume mag gebruiken). Als je de properties van een onderliggende directory bekijkt kan je de Directory Restrictions (onder de tab 'Facts') instellen (maximale ruimte die een directory mag innemen).

Als je de Directory Restrictions van meerdere directories tegelijk wilt aanpassen (dat is wat je wilt als ik je TS goed begrijp) moet je van een tool gebruik maken.

Homes 3.02a zou dit moeten doen, hoewel ik het zelf nog niet gebruikt heb.
Mjah, wij zetten altijd user space restrictions voor een user. Homedrive op een apart volume. Homes kan het trouwens prima doen, ook wel gebruikt.

Verwijderd

In nwadmin klik je 1 of meer users aan en kiest dan links boven in het menu voor properties of multiple users. Dan komt de keuze user space restrictions erbij. Handiger dan ConsoleOne.

Leuke screenshot van de Novell Desktop!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 18:52 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 18:43:
In nwadmin klik je 1 of meer users aan en kiest dan links boven in het menu voor properties of multiple users. Dan komt de keuze user space restrictions erbij. Handiger dan ConsoleOne.

Leuke screenshot van de Novell Desktop!
Klopt, maar TS wilt volgens mij Directory Restrictions en geen User Space Restrictions.

offtopic:
NLD9 is veel te vroeg uitgebracht. Een hele hoop functies die er in de beta wel in zaten zitten er nu niet meer in. Deze worden nu als 'Client Services' uitgebracht met Novel OES.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

JoetjeF schreef op 09 november 2004 @ 23:44:
[...]

Klopt, maar TS wilt volgens mij Directory Restrictions en geen User Space Restrictions.

offtopic:
NLD9 is veel te vroeg uitgebracht. Een hele hoop functies die er in de beta wel in zaten zitten er nu niet meer in. Deze worden nu als 'Client Services' uitgebracht met Novel OES.
Klopt, ik mis het hele NCP gebeuren. Waardeloos dat dat er niet in zat. Heb ik een aantal maanden geleden nog een artikel over geschreven bij Novell. Nog een camera mee gewonnen. Maar nog steeds zit het niet in NLD, en ook niet in NNLS. Nog steeds gebruiken ze LDAP en brakke scriptjes.
* DGTL_Magician hoopt dat ooit NCP weer geintegreerd gaat worden :P

Zal overigens even een nieuw topic over de NLD en OES starten.

Ik denk dat de TS beide opties wel kan gebruiken. Directory Space of User space. De vraag is: staan homedirectory's op een apart volume? Is dat zo, dan werkt User Space Limits veel mooier. Is het niet zo dan is Directory Space Limits misschien handiger.

Bij ons is User Space juist zo makkelijk omdat we mensen hebben die unlimited diskspace hebben en mensen met een limiet. Als die mensen nu een document moeten plaatsen in iemands homedirectory voor een of ander programma of een toets of iets dergelijks, dan kan dat.
Sommige programma's hebben datafiles van 30mb. Als je dan 8mb limiet hebt., dan past dat niet. Met User Space dan kan iemand anders er een file neerzetten en het gaat niet van die persoon's limiet af.

Pagina: 1