Toon posts:

Lage snelheden met mijn Promise SATA150 TX2Plus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

sinds vandaag ben ik dus nieuw als registered user in deze forum.
ben er wel regelmatig langsgeweest om een en ander aan oplossingen te vinden.

maar heb dus niks kunnen vinden wb. de titel van deze post.
nog voordat iemand gaat zeggen dat ik beter had moeten zoeken, maar nee ik heb hierover niks kunnen vinden.

ik heb dus een Promise SATA150 TX2Plus en daaraan een WD Raptor 36,7gb schijf aan hangen als opstartschijf. het betrefd mn gamepc, dus enigzins begrijpelijk waarom ik voor een sataschijf ga.

doch wees iemand mij erop dat zijn 200gb sata schijf zo langzaam was in lezen en schrijven, dus ik heb met ATTA software ook getest en er kwam uit dat schrijven maar gemiddel 53mb was en lezen 35mb gemiddeld...?!?!

dit is toch veelste laag kwa snelheden??? moet toch minstens boven de 100mb liggen? er wordt immers gezegd 150mbps voor SATA aan overdrachtssnelheid etc.

ook heb ik geprobeerd het Promise Array software proggie te downen via deze forum of via google, maar ken het nie vinden.. is het soms mogelijk via deze software het een en ander in te stellen in de bios van de Promise kaart?

verder zijn mijn systeemspecs:

Athlon XP Barton 2500+
1024 DDRam 333mhz
MSI mobo KT4-value
Win2k Pro.

ik wil dus heel graag uitsluitsel van jullie en eventueel hulp hierbij, mocht het dus idd te laag zijn kwa snelheden en waar kan ik die Promise Array Software downloaden?

alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 11:32 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Kijk eens in de storage benchmark op de fp en dan vooral naar de voor jouw relevante configs: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/259 deze bijvoorbeeld.

Overigens staat dat 150MB/s voor de maximale transferrate. Jouw raid controller is een software raid controller die via de PCI bus (max overdrachtsnelheid is 0,12 GB/s) data weg moet schrijven, verder belast die controller jouw cpu en mem en dat gaat ook ten koste van je performance. Met andere woorden je zal wel wat sneller kunnen maar niet echt veel met de huidige setup ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Turkish op 09-11-2004 12:01 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
hmhmh het zou toch zo moeten zijn dat een losse insteekkaart juist de mobo cpu & mem verlicht en dus minder belast, omdat de Promise insteekkaart een eigen cpu & mem heeft?

nogmaals ik heb geen Raid controller dus geen Fasttrack, maar een 'gewone' SATA150 TX2plus insteekkaart van Promise.

fp bedoel je mee de Filecopy A-B-C in de storage benchmark?

en waar kon ik die storage benchmark software downloaden?
als ook de Promise Array softwaretool?

hmhm max 0,12Gb dat is toch 120mb per seconde neem ik aan? dus met die Filecopy zou zo iets naar voren moeten komen? en dan nog iets, lezen zou toch sneller moeten zijn dan schrijven?

wederom bedankt voor reacties. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 11:18 ]

• Turkish
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 11:12:
hmhmh het zou toch zo moeten zijn dat een losse insteekkaart juist de mobo cpu & mem verlicht en dus minder belast, omdat de Promise insteekkaart een eigen cpu & mem heeft?
Dat klopt in zoverre dat je dan wel een dure losse controller moet kopen, degene die jij hebt heeft geen eigen mem/cpu en belast dus ook de cpu.
fp bedoel je mee de Filecopy A-B-C in de storage benchmark?
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik bedoelde de FrontPage van tweakers.net
hmhm max 0,12Gb dat is toch 120mb per seconde neem ik aan? dus met die Filecopy zou zo iets naar voren moeten komen? en dan nog iets, lezen zou toch sneller moeten zijn dan schrijven?
Dat is dus de fysieke maximum snelheid die je bus aan zou kunnen, de rest hangt af van je config. Maar je snelheid wordt gewoon beperkt door het type controller dat je hebt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Staar je nooit blind op doorvoerwaarden. ATA133 is in de praktijk zelfs geen ATA66, laat staan dat SATA 150 haalt.

Daarbij komt da nog dat een PCI-kaart max 133 kan gebruiken, zit er dan nog een netwerkkaart, geluidskaart, tvkaart, ... op een ander PCI slot gaat die snelheid al naar beneden.

Laat eens een programma zoals HD-tach (of HD-tune) los.

offtopic:
groet niet elke keer, of bedank den mensen niet bij het stellen van een vraag, als ze de gouden tip geven mag dat natuurlijk wel :P

• tazzdevil
  • Laatst online: 20:07
Dat is alleen zo voor de duurdere raid kaarten (cpu en mem).

Een geintergreerde controller in de chipset is juist wel sneller door dat deze niet via de pci brug is aangesloten , en je dus wel 150 Mb/s kunt halen

pci max 133mb/s overhead er af is 120 mb/s

maar de meeste chipsets halen maar 90 tot 100 mb/s
Maar 35 mb sec is wel te lanzaam probeer eens via drivers te installeren

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer sowieso ook nieuwe SATA150 TX2+ drivers te zoeken en te installeren (kan je halen van promise.com). In het grote HD Tune benchmark topic was er ook iemand met Raptors en een Promise RAID controllert, waarbij drivers de performance enorm beïnvloedden (oud || nieuw).

Het is inderdaad zo dat één disk nooit meer dan 100MB/s kan halen. Zodra je performance meer in de buurt zit van de 60MB/s mag je al dik tevreden zijn. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 10-11-2004 14:45 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-03 20:46
Ik heb ook zo'n promise kaartje op een seagate 7200.7 200GB sata. 60MB/s haalt dat ding makkelijk, er is dus gewoon iets mis. Je kaartje hoort veel sneller te kunnen!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, dus in vergelijk met mijn Promise kaart zou dus een mobo met promisechip on board voor sata idd beter en sneller zijn.

ik zal eens gaan kijken, wat er aan schort, want de VIA drivers heb ik al de laatste nieuwe geinstalleerd, via de MSI site.

maar zover ik weet heb ik ook de laatste nieuwe driver van TX2.. maar kan geen kwaad om te checken idd.
Pagina: 1