[Excel] Cellen beveiligen en toch de inhoud ervan veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi Tweakers,

Het volgende probleem:

Ik vul bepaalde cellen aan de hand van een keuzelijst. Een waarde die gekozen wordt via zo'n keuzelijst, wordt met een toevoeging van een regel tekst toegekend aan een cel. Een simpel voorbeeld:

Middels een keuzelijst kun je een naam uitzoeken, stel Jan, Piet of Klaas. Je keuze komt in cel A1 te staan: "Je hebt gekozen voor Jan".

De formule achter cel A1 is als volgt:

="Je hebt gekozen voor " & {selectie keuzelijst}

Nu wil ik er voor zorgen dat cel A1 niet gewist kan worden (omdat de formule dan verwijderd wordt), dus beveilig ik de cel door bij celeigenschapppen de cel allereerst te blokkeren, waarna ik het werkblad beveilig. Nu is het echter niet meer mogelijk via de keuzelijst een naam te selecteren, omdat dan melding wordt gemaakt dat het werkblad beveiligd is tegen schrijven, en dus de inhoud van cel A1 niet veranderd kan worden.

Hoe zorg ik er nu voor dat de inhoud van cel A1 niet gewist kan worden, maar dat de inhoud wel aangepast kan worden via een keuzelijst.... ? Gemakshalve zou je kunnen zeggen dat je de beveiliging gewoon achterwege laat, maar ik maak een Excel-bestandje voor mensen die bijna niets van Excel snappen, dus wil ik de mogelijkheid tot rotzooien (cellen legen / formules wissen) zo laag mogelijk houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
Meest eenvoudig is:
Zorg dat je ergens een verborgen cel (Bijvoorbeeld A2) hebt, die niet beveiligd is. Koppel je keuzelijst daaraan.
Zet in A1 =CONCATENATE("Je hebt gekozen voor ";A2)
(Concatenate=Tekst.Samenvoegen o.i.d. in de NL Excel)
Bij je beveiliging kan je de structuur van het blad beveiligen, dus je gebruiker ziet die verborgen cel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nenne
onkl schreef op 09 november 2004 @ 11:35:
Meest eenvoudig is:
Zorg dat je ergens een verborgen cel (Bijvoorbeeld A2) hebt, die niet beveiligd is. Koppel je keuzelijst daaraan.
Zet in A1 =CONCATENATE("Je hebt gekozen voor ";A2)
(Concatenate=Tekst.Samenvoegen o.i.d. in de NL Excel)
Bij je beveiliging kan je de structuur van het blad beveiligen, dus je gebruiker ziet die verborgen cel nooit.
@onkl: ik geloof niet dat ik het probleem al verholpen heb: cel B1 is niet geblokkeerd, en daar komt de uitkomst van de keuzelijst in te staan. Vervolgens geef ik voor cel A1 op: =B1 (de eventueel toe te voegen tekst laat ik hier achterwege). A1 is wel geblokkeerd. Vervolgens beveilig ik het werkblad. Cel B1 verandert steeds aan de hand van de selectie in de keuzelijst, maar er komt dan meteen een melding dat A1 niet aangepast kan worden omdat deze geblokkeerd is. Dus volgens mij is dit geen oplossing??!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Ik weet niet wat je doet, maar bij mij werkt het uitstekend. Als je wilt mail ik wel eve een voorbeeld door. (geef even je e-mail dan, staat niet in profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nenne
onkl schreef op 09 november 2004 @ 12:01:
Ik weet niet wat je doet, maar bij mij werkt het uitstekend. Als je wilt mail ik wel eve een voorbeeld door. (geef even je e-mail dan, staat niet in profiel)
Ja, graag. Bij deze mijn e-mailadres: xxxxxxxxxxxxxxx

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door nenne op 09-11-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
nenne schreef op 09 november 2004 @ 12:53:
[...]

Ja, graag. Bij deze mijn e-mailadres: hier stond nenne's mail

Alvast bedankt!
check je mail maar
* onkl voelt zich net een modje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nenne
@ onkl: Bedankt! Ik ben er inmiddels uit. Ik had de cellen waarin ik de uitkomst van de keuzelijsten opsloeg onzichtbaar gemaakt, en daardoor nooit gecontroleerd of deze nog geblokkeerd waren, wat inderdaad het geval was. Daardoor kon ik de gegevens niet aanpassen bij een beveiligd werkblad })

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Is pleasure.
BTW, edit je e-mail even weg, dat voorkomt weer allerlei andere vriendelijke mailtjes (nog XXXXL penis nodig ai? heb je een bankrekening over ai?) :+
Pagina: 1