Wat blokkeert "hoogfrequent" infrarood licht?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben op zoek naar een filter in folie vorm die zogenaamde "near-IR" blockt. Ik heb namelijk een aantal kleursensoren die ook infrarood waarnemen. Dit stoort de kleurperceptie enorm bij daglicht!

Nu zoek ik dus een knipbare folie dat bijna alles vanaf 700nm blockt, na 1200 a 1300nm mag weer doorgelaten worden want daar reageert de sensor niet meer op. Ik vind met Google alleen maar glazen filters. Zou het mogelijk zijn om met een of andere stof zelf folie te bedekken? Ik neem aan dat er op het glas ook alleen een laagje ligt. Ik heb een heleboel stukjes nodig van ongeveer een vierkante centimeter...

In welke wetenschap zouden dit soort "near-IR blockers" gebruikt kunnen worden? In de astronomie gebruiken ze alleen maar glas, dat is niet knipbaar en de prijs is hoog.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Je zou het eens bij fotografie kunnen vragen.

Ik denk dat zulke filters lastig te maken zijn in folie, omdat de straling ondanks zijn lange golflengte gemakkelijk door dunne lagen heengaat.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Benadski
Ik dacht het eigenlijk beter hier te vragen, bij fotografie is juist glas van toepassing namelijk, da's niet knipbaar en veels te duur, zuiver hoeft het niet te zijn zeg maar.

Ik heb wel een warmte blokkerende folie gevonden, kan alleen geen spectogram vinden, heeft iemand data van Lee S269 folie?

Het lijkt me wel mogelijk het in folie te krijgen, de Lee folie blokkeert zowieso far en mid IR, kleurenfilters blokkeren weer zichtbaar licht, mijn toepassing ligt er middenin...

[ Voor 3% gewijzigd door Benadski op 09-11-2004 10:50 ]

• Benadski
Dit bedrijf: http://www.dichroic.com.tw/IRB.htm heeft goedkope IR blockers, ik heb ze dus gevonden, ookal is het geen plastic.

Het soda-lime glas filtertje wat ze me leveren heeft een IR blokkerend anti reflectie coating en meet 7 bij 7 mm en is 1.1mm dik. De prijs wordt waarschijnlijk minder dan een euro per stuk! Dit ter informatie mocht in de toekomst iemand zoiets zoeken voor weinig. De filters die de fabrikant van de chip aanraadde heeft dezelfde doorlaatkarakteristiek en kost meer dan 30 keer zoveel. Wel is die een stuk groter, maar dat is voor de sensor niet nodig...