Toon posts:

GRUB, LILO, Win-XP/98 cd's starten niet meer na Linux instal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:

P4 3,2 GHz
Asus P4P800 mobo
512 MB DDR
120 GB Maxtor HD

Aanvankelijk werkte mijn systeem goed met alleen Windows XP. Nadat ik Suse 9.1 heb geinstalleerd echter niet meer. De bootloader (aanvankelijk GRUB) wil niet starten. Bij het booten krijg ik alleen de letters 'GRUB' te zien, en verder stopt het opstarten. Als ik met Suse 9.1 een herinstallatie doe en een LILO als bootloader probeer, krijg ik het zelfde probleem, alleen stopt het opstarten bij de letter L van LILO. Een installatie met Mandrake werkt ook niet, die blijft ook na GRUB hangen. Een rare bijkomstigheid is dat mijn Windows XP en Windows 98-cd's niet meer willen booten. Beide laden in eerste instantie wel, maar na de eerste melding van dat ze het systeem aan het controleren zijn (weet de exacte tekst niet uit mn hoofd) gaat het scherm op zwart en kan ik alleen nog maar rebooten. De Linux-cd's draaien wel.

Ik heb al eens eerder problemen gehad met mn bootloader ([rml][ XP] Error loading OS bij install WinXP*[/rml] en [rml][ LINUX] hoe lang duurt: dd if=/dev/zero of=/dev/hda[/rml]/)
, maar ik heb geen zin om opnieuw mijn partitietabel te overschrijven en zo dus eigenlijk alle bestanden te verliezen.

Hoe kan ik mijn systeem nou normaal installeren zodat WinXP en Suse 9.1 naast elkaar draaien (Dual boot)? En waar zou het aan kunnen liggen dat ik zelfs mijn Windows-cd's niet kan booten?

Verwijderd

http://www.wlug.org.nz/LiloErrorCodes

L The first stage boot loader has been loaded and started, but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error codes indicate the type of problem. (See also the LILO Disk Error Codes section, below.) This condition usually indicates a media failure or bad disk parameters in the IPCop PC's BIOS.

zover ik an lezen heeft ie dus een probleem met de hd / bios setting
maar verder zou ik geen idee hebben ,hoop dat dit je een beetje op weg helpt

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, ik ga maar eens proberen om een andere hd erop aan te sluiten. Maar toch is het gek dat zelfs bootable cd-roms niet opstarten. Daar heeft de hd toch eigenlijk niets mee te maken.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad bij een vriend van mij; die had ook een P4P800. Toeval? Ik weet het niet.

Iig, na het verwijderen van de linux partitie met bijvoorbeeld knoppix kon ik wel weer de windows cd starten. Een fixboot / fixmbr in de recovery console hielp om weer in windows te komen, maar we zijn nooit op geinstalleerde linux gekomen.

Zelfs het niet installeren van een bootloader maar alleen het gebruik van een bootable grub cd hielp niet: na het intiepen van boot (hd0,5) liep grub vast en was het enige wat we nog konden doen een reset.

Ik weet niet of het aan het moederbord ligt (wel toevallig dat het hetzelfde is), of dat het aan de HD-indeling ligt (lijkt me eigenlijk waarschijnlijker). Wij hadden de NTFS partitie kleiner gemaakt met PartitionMagic; misschien dat het daar aan lag.

Verwijderd

die vriend was ik dus... En daarna was me PC serious fubar en heb ik alles op nieuw moeten installeren!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hebben jullie het systeem nou uiteindelijk dual boot kunnen installeren? Want dat is eigenlijk wel mijn bedoeling (als dat nog gaat lukken).

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Je hebt waarschijnlijk te maken met een geometry mismatch of een buggy BIOS.

Probeer in het bios LBA aan te zetten.

Probeer eens (bij lilo) met knoppix een Lilo MBR te installeren en zorg dat de juiste partitie actief is.
/sbin/lilo -M /dev/hda
(dat is dus iets anders dan lilo IN het MBR, hier installeren we alleen een MBR)

Zet eventuele sata of ataraid controllers die je niet gebruikt uit! Deze kunnen veroozaken dat het OS de bios device nummering anders ziet, dan het BIOS zelf.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Dat wil zeggen dat ik met Knoppix de Linux-partities heb verwijderd, waarna ik de Win 98 cd weer kon draaien en een fdisk /mbr ervoor zorgde dat mijn Windows XP weer bootte.

Ik heb ook meteen Suse 9.1 weer geinstalleerd, maar dat werkt nog niet. Dit komt doordat ik bij de installatie heb aangegeven dat de bootloader op de root-schijf moet worden geschreven en er niets aan de MBR moet worden veranderd. Nu start mijn Windows XP gewoon op, zonder dat ik eerst GRUB te zien krijg.

@irondog: Ik zal het eens proberen om met de Knoppix-cd een Lilo MBR aan te maken, maar ik heb helaas (nog) niet zoveel verstand van Linux en bootloaders om dat in een keer voor mekaar te krijgen.

In mn bios staat de HD al op LBA (eigenlijk auto, maar dat is de enige optie naast 'disabled').

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 09:23:
Het probleem is opgelost. Dat wil zeggen dat ik met Knoppix de Linux-partities heb verwijderd, waarna ik de Win 98 cd weer kon draaien en een fdisk /mbr ervoor zorgde dat mijn Windows XP weer bootte.
Nu de windows partitie actief is, laadt hij NTLDR: een prima bootloader.
Ik heb ook meteen Suse 9.1 weer geinstalleerd, maar dat werkt nog niet. Dit komt doordat ik bij de installatie heb aangegeven dat de bootloader op de root-schijf moet worden geschreven en er niets aan de MBR moet worden veranderd. Nu start mijn Windows XP gewoon op, zonder dat ik eerst GRUB te zien krijg.
Dat kan. Je zou nu NTLDR grub kunnen laten laden (chainloaden). In het kort komt het er neer dat je een dump (bootsect.dos) van de bootsector van de partitie waarin grub staat moet maken en in %windir%\boot.ini een verwijzing er naar toe.

Zo zou je dit bestand kunnen maken vanuit Linux (knoppix dus) als volgt:
code:
1
dd if=/dev/hdX of=bootsect.dos count=1

Voor windows is voor deze actie een equivalente manier. Maak in systeembeheer een drive-mapping aan voor de partitie waarin grub staat. Het maakt verder niet uit dat Windows geen ext2/3 snapt, je hebt die drive-mapping nodig. Maak de file bootsect.dos met MS Windows debug utility:
http://www.bcpl.net/~dbryan/ntfs-dual-boot.html
edit:
(begin te lezen bij step2)
@irondog: Ik zal het eens proberen om met de Knoppix-cd een Lilo MBR aan te maken, maar ik heb helaas (nog) niet zoveel verstand van Linux en bootloaders om dat in een keer voor mekaar te krijgen.
Probeer grub te chainloaden met NTLDR. Dat kan dus aan de hand van bovenstaande link (en dus zonder knoppix aan te raken).
De geometry mismatch zou na deze handelingen echter onopgelost kunnen zijn...
Na deze kleine inspanning kun je Linux waarschijnlijk gewoon laden vanaf het windows XP bootmenu. Als het niet werkt, is de kans dat je je windows installatie vernield hebt nihil.

Veel suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
probeer eerst eens of je vanaf een grub bootdisk / bootcd wel op je linux partitie kan komen.

Bij ons stopt grub dus met werken, ook met zo'n bootcd: grub start perfect op, maar zodra je aangeeft van welke partitie hij moet laden loopt hij gigantisch vast, enige wat je kan doen is een reset van je hele system. Ook LBA / compatibility mode aanzetten in de BIOS heeft niets geholpen. Uiteindelijk hebben we alleen Windows gehouden, het is nooit gelukt om in linux te komen.

Dan nog een ding over die NTLDR: kan die niet alleen partities onder de X Gb loaden?

• irondog

irondog

frim schreef op 10 november 2004 @ 13:04:
probeer eerst eens of je vanaf een grub bootdisk / bootcd wel op je linux partitie kan komen.

Bij ons stopt grub dus met werken, ook met zo'n bootcd: grub start perfect op, maar zodra je aangeeft van welke partitie hij moet laden loopt hij gigantisch vast, enige wat je kan doen is een reset van je hele system. Ook LBA / compatibility mode aanzetten in de BIOS heeft niets geholpen. Uiteindelijk hebben we alleen Windows gehouden, het is nooit gelukt om in linux te komen.
Hmr, jammer. Klinkt mij echt in de oren als een buggy BIOS. Wel handig trouwens, zo'n grub cd. Kan altijd van pas komen.
Dan nog een ding over die NTLDR: kan die niet alleen partities onder de X Gb loaden?
1024 cylinders is de limiet waarin bij CHS adressering bootloader/kernel onderdelen moeten staan. Dit leidt tot een limiet X Gb wanneer je bios geen absolute sector nummering ondersteunt. NTLDR kan verder gewoon overweg met LBA.

NTLDR lijkt op grub in het opzicht dat hij een filesystem kan benaderen (misschien dan wel niet dieper dan de hoofddirectory, maar goed). Het NTFS bestandsysteem zal wel zo gebouwd zijn, dat de bootloader / kernel onderdelen zich altijd in de eerste sectoren v/d partitie bevinden. Zelfs áls je een oud bios hebt (dat alleen CHS adressering kent) zul je met windows zeer zelden het 1024 cylinder probleem tegen komen.

Besef dat je aan NTLDR alleen niets hebt: als grub het gewoon niet doet, zal NTLDR je niet verder helpen.

Pagina: 1