Toon posts:

Gigabit router/switch met VLAN/L3 switching?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik iets van plan op gigabit niveau....

Voordat ik mijn vraag stel zal ik eerst even een de situatie schetsen:

Op dit moment zitten op 5 switches ( 4 100 mbit & 1 1000 mbit ) alle servers, pc's, printservers en andere netwerk behoevende apparatuur op 1 class C netwerk.
Om veiligheids & performance redenen wil ik dit op gaan delen in 4 segmenten en de switches niet meer direct met elkaar verbinden maar via een router ( mits deze te duur wordt zal dat een werkstation/servertje worden met 4 netwerk kaartjes ( gbit ) maar dat beschouw ik als laatste optie )

Ik ben me er van bewust dat deze 'router' ook een bottleneck van het netwerk kan worden maar de apparatuur wat het meest met elkaar op Gbit niveau zal communiceren zit toch op 1 switch, je zou je kunnen afvragen waarom een router met 4 Gbit poortjes als je nog maar 1 Gbit switch hebt, dit omdat ik rekening hou met switch upgrades naar Gbit snelheid.

Nu dan mijn vraag:

Welke router zou ik het beste kunnen nemen ? of is dit ook met een switch op te lossen ?

( Ja ja ik heb zelf al gegoogled & langs cisco.com & 3com.com geweest, maar het is me nog niet echt duidelijk, een search in dit forum leverde mij ook niet echt heldere info op dus dan maar een postje gemaakt, wat ook weer voor andere 'nuttig' kan zijn )

Verwijderd

Als je een switch hebt, is het dan geen mogelijkheid om met Vlans te gaan werken ??
Dan heb je een virtueel-gescheiden-netwerk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 09:55:
Als je een switch hebt, is het dan geen mogelijkheid om met Vlans te gaan werken ??
Dan heb je een virtueel-gescheiden-netwerk.
Je zou idd kunnen kiezen voor Vlans met layer 3 switches. Layer 3 switches bevaten de mogelijkheid om te routeren. Bijvoorbleed de Extreme Networks Summit48si of diverse Cisco/3com switches.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:13
Inderdaad, heb je al naar vlan's gekeken? Hiermee kun je hele mooie combinatie's creeren, en je hebt het voordeel dat je geen router meer nodig hebt. Je skipt hier meteen een bottleneck mee.

Verwijderd

Wat een goede vraag is: wat is je budget en heb je daadwerkelijk die gbit nodig?

Afhankelijk van de opties die je wenst kan je ook naar een L3 switch kijken, die kan vlannen en routeren. Ik weet alleen niet wat zo'n ding allemaal kan filteren.

offtopic:
Leon1e!!!!!!11111 :w

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 10:14 ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 10:13:
Wat een goede vraag is: wat is je budget en heb je daadwerkelijk die gbit nodig?

Afhankelijk van de opties die je wenst kan je ook naar een L3 switch kijken, die kan vlannen en routeren. Ik weet alleen niet wat zo'n ding allemaal kan filteren.
offtopic:
Leon1e!!!!!!11111 :w
Helemaal mee eens. Een eenvoudige Layer 3 switch met een paar gigabit poorten. Gebruik je cisco, dan is de 3550 reeks wat je zoekt (of de opvolger, de 3750 reeks). Maar elke fabrikant heeft wel wat je zoekt.

In het geval van een L3 switch heb je overigens geen VLANs nodig, maar die krijg je er voor nop bij :)

Verwijderd

Topicstarter
Wow quick reply's Toppie!

Wat ik van Vlan's heb meegekregen is dat de switch dan verdeeld wordt in kleinere switches...en dat de verschillende Vlan's elkaar dan niet meer kunnen zien, maar dat moet op bepaalde voorwaarden nog wel mogelijk zijn. ( correct me if I'm wrong )

de Gbit switch welke aanwezig is, is de 5224 van dell ( http://www.tomsnetworking...1029/powerconnect-03.html )

Waar Vlan's mee te maken zijn maar deze kan voor zover ik nu even naga niet routeren.

Verder de plausibele vraag naar het budget is te beantwoorden dat er geen specifiek budget voor is, een zo goed mogelijke oplossing voor zo weinig mogelijk geld :D

* SOLORUNNER gaat even kijken naar de 3550 & 3750 reeks van cisco

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Routers die wirespeed Gbit L3 kunnen routen kun je uit je hoofd zetten (tenzij je budget >75k ligt..)

[ Voor 5% gewijzigd door Cereal op 09-11-2004 10:43 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Het mooiste qua performance is ook het aansluiten van je servers op je gb switch :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
zomertje schreef op 09 november 2004 @ 10:51:
Het mooiste qua performance is ook het aansluiten van je servers op je gb switch :)
Dat is reeds het geval

Verwijderd

Topicstarter
Cereal schreef op 09 november 2004 @ 10:43:
Routers die wirespeed Gbit L3 kunnen routen kun je uit je hoofd zetten (tenzij je budget >75k ligt..)
Dat is IDD 'ietsje' boven ut budget ;) ( ookal is die er niet echt )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 11:03 ]

Verwijderd

Maarten.O schreef op 09 november 2004 @ 10:16:
[...]

Helemaal mee eens. Een eenvoudige Layer 3 switch met een paar gigabit poorten. Gebruik je cisco, dan is de 3550 reeks wat je zoekt (of de opvolger, de 3750 reeks). Maar elke fabrikant heeft wel wat je zoekt.

In het geval van een L3 switch heb je overigens geen VLANs nodig, maar die krijg je er voor nop bij :)
het woordje "die" was niet bedoeld als in "je moet zo'n soort switch kopen" maar meer als "want die kan vlannen" ;)

In dit geval leiden vele wegen naar Rome, er zijn veel switches die het ondersteunen idd :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat jij nodig hebt is een MLS capable switch, geen router.
Cisco heeft een hele goede productadvisor @ http://tools.cisco.com/GC...=answer_Find-Compare_Find

probeer daar je geluk even.

maar zoals cereal al zegt, wirespeed hoeft je niet te verwachten...
EDIT:
een mooie WS-C3550-12T bijvoorbeeld.
12 Gbit poortjes, L2,3,4 switching, 17Mpps switching en een 24Gbit backplane. maar een kleine €7000 euri

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 09-11-2004 12:20 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Dat valt wel mee, wij gebruiken alcatel os-7700 series en die kunnen wirespeed gbit routen. en kosten nog niet eens de helft van die 75k.

http://www.ind.alcatel.co...?cnt=omniswitch_7000_spec

Even uit me hoofd was het 30mpps routing capacity.

En cisco ? wat mij betreft prima, maar wel veel duurder.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 13:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik tegen kwam bij Dell:

http://www1.us.dell.com/c...=biz&~tab=specstab#tabtop

Dit moet volgends mij in de behoefte kunnen voorzien........toch ? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 14:33 . Reden: URL change ]

Verwijderd

PNS > NT + titelfix.

Verwijderd

Topicstarter
Naar gelang het topic vorderde is het daar wel op neergekomen ja :D

Maar ik ben er voor mezelf uit
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 14:29:
Dit is wat ik tegen kwam bij Dell:

http://www1.us.dell.com/c...=biz&~tab=specstab#tabtop

Dit moet volgends mij in de behoefte kunnen voorzien........toch ? ;)
Dit is inderdaad wat in mijn situatie als beste uit de bus komt ( nu nog de liquide middelen die benodigd zijn bij elkaar praten :D )

De aanwezige switches zijn van 3com & Dell ( had misschien handig geweest om van te voren te melden 8)7 )

Van Dell zijn dat van de powerconnects de 5224, 3324, 3248

Na nog eens VLAN's door hebben genomen kwam ik in de zoektocht de volgende white paper van Dell zelf tegen welke vrij duidelijk op mij overkomt en precies is wat ik zoek

What is WLAN Routing?
http://www.dell.com/downl.../pwcnt/en/app_note_38.pdf

Zo te zien maakt het nog al wat verschil wanneer ik deze switch ( PowerConnect 6024 ) via dell.nl OF dell.com bestel, en dat komt omdat je bij dell.nl op een of andere vage wijze niet kan kiezen dat je GEEN Gold support wilt ( wat wel het overwegen waard is maar ik hou van keuze vrijheid )
En dit kan toch een verschil opleveren van zeker MINIMAAL 1000 euro...

Dell.nl:

PowerConnectTM 6024
24 port copper Gigabit Ethernet Layer 3 switch with 8 SFP fiber combo ports

Vanaf
4,299,-
Exclusief BTW

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 16:19:

Dit is inderdaad wat in mijn situatie als beste uit de bus komt ( nu nog de liquide middelen die benodigd zijn bij elkaar praten :D )
Tja, ik zou zelf voor een meer fault tolerant onwerp kiezen, tis nog steeds maar een voeding. Ik weet niet over wat voor omgeving we het hier hebben en hoeveel werkplekken, maar ik zou om draagvlak te krijgen toch even gaan inventariseren wat het afbreuk risico is.

Mischien kun je ook toelichten waarom je dit de beste keus acht ?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 12:23 ]

Pagina: 1