(Semi-) professioneel video bewerken: nVidia of ATi?

Pagina: 1
Acties:

• claude1973
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-02-2022
Mijn vraag is even simpel als complex want na een grondige speurtocht op het net ben ik maar weinig wijzer geworden...

Op korte termijn moet ik een PC aanschaffen die eigenlijk alleen maar voor foto- en video (DV) bewerking gebruikt gaat worden (Adobe Photoshop cq. Adobe Premiere).
In grote lijnen ben ik er wel uit (Asus P5GD1; Intel P4 560J; 1GBx2 (2GB) PC3200; 2x Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB) RAID 0)...met uitzondering van de grafische kaart (behalve dan dat het een PCI-express kaart moet zijn). Want hoe krachtig moet een grafische kaart in mijn geval zijn? Het lijkt me dat games veel meer van een grafische kaart vergen dan video beelden...

Ik twijfel tussen de GeForce 6600GT, X700Pro/XT of misschien toch een X800Pro (tenzij dit absolute overkill is). Ik weet op dit moment gewoon niet welke zaken in mijn geval van belang zijn:

- 128 of 256 MB geheugen, DDR of DDR3 en 128 of 256 bit architectuur?
- Hoe belangrijk is de GPU snelheid danwel de snelheid van het geheugen?
- Is het aantal pixel pipelines of het aantal vertex processors van belang?

Al met al veel vragen 8)7 waar ik antwoord op hoop te krijgen _/-\o_

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Voor jouw gebruik heb je niet eens een bijzondere grafische kaart nodig. Videobewerken kost vooral cpu kracht en een flink stel schijven om de gerenderde videostream heen weg te schrijven. Voor Photoshop volstaat een simpel 2D kaartje. Dus als je niet flink gaat gamen heb je geen bijzondere videokaart nodig ;)

Lees je eens een beetje in in de materie, dan weet je wat vertexshaders doen :z

[ Voor 12% gewijzigd door Turkish op 09-11-2004 04:38 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Ben je al bij sites als www.pinnaclesys.com geweest ?

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Als je geld wil pompen in een grafische kaart kan je beter geen ati of nvidia nemen. Sneller dan een Matrox Millenium G400 heb je er al niet eens voor nodig.

Wat dacht je van Realtime editen met een matrox kaart. Ik weet niet of ze al een beetje betaalbaar zijn maar een RTX.10 of 100 werkt meesterlijk.

Ik heb ervaring met de RT2000 en de RTX.10 en ik kan zeggen, even een transition in je video pleuren en dan niet eens wachten op het renderen is pas echt machtig monteren.

Wachten is toch t ergste en processoren van tegenwoordig komen nog niet echt in de buurt van realtime :P

Geen idee overigens of er edit kaarten te koop zijn voor de PCI express maar eigenlijk kan je de pci express voor video montage links laten liggen. Beetje geheugen kan geen kwaad maar voor de rest zijn dat soort kaarten alleen maar zo duur omdat je ermee kan gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door MokerHamer op 09-11-2004 06:02 ]

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor het bewerken heb je 2 snelle onderdelen nodig: harddisk (meestal geen probleem) en processor kracht. Met de huidige processors (3 Ghz) is het software matig renderen van effecten voor thuis gebruik geen bezwaar. Zelf doe ik dat ook, no problemo. Je videokaart wordt niet gebruikt voor het render process. Hij wordt alleen gebruikt om de informatie op het scherm te tonen binnen windows. Dus het hoeft helemaal geen state of the art videokaart te zijn. Wil je echt realtime renderen, dan moet je naar de professionele pakketten gaan kijken, zoals o.a. Pinnacle Liquid. Deze komt met realtime ondersteuning. De prijs is hier dan ook naar.
Maar ik kan uit jouw verhaal niet halen of je het voor thuis wilt gebruiken, of semi prof. Wellicht kan je dat nog even verduidelijken?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.