[OSX 10.3.6 op iMac 233] herclaimen van ongebruikte swapfile

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb op de uni een iMac tot mijn beschikking uit het jaar nul (iMac G3 233). Het beestje heeft een 4 Gb harde schijf en omdat ik de OSX 10.2.8 in de soep heb laten lopen heeft de systeembeheerder een upgrade gedaan naar 10.3.5, en ik gisteren naar 10.3.6.
So far so good. Hoewel het geen supersysteem is, loopt alles vrij redelijk. Zowel OSX als Classic zijn zoveel mogelijk uitgekleed, en er zijn maar een paar extra programma's geïnstalleerd (niet eens FireFox :'(), waardoor er na een (her)start zo'n 550 mb aan hardeschijfruimte vrij is.
Na een tijdje werken (ong. na één/twee uur), waarbij vaak Safari, enkele Finder vensters, Entourage, soms iTunes, RemoteDesktopConnection en wat Biochemische programma's open staan, begint de iMac te miepen dat de harde schijf bijna vol is. Even later wil Entourage afsluiten omdat hij geen ruimte meer heeft voor de database oid. Nog iets later zijn de meldingen dat de harde schijf bijna vol is niet meer van het scherm te slaan en helpt alleen een herstart.
Dit is niet echt handig, en ik had verwacht dat het afsluiten van enkele programma's wel een oplossing zou zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn. Als ik alle programma's behalve Finder afsluit blijft er geen vrije harde schijfruimte .... De werkelijke vrije hardeschijfruimte is in Finder echter alleen te zien door een bestand naar de prullenbak te verplaatsen en dan de prullenbak leeg te maken.
Weet iemand of het mogelijk is om de grootte van de 'swapfile' vast te zetten of om niet-gebruikte swapfileruimte te herclaimen als hardeschijfruimte?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Als ik jou was zou ik je systeembeheerder lief aankijken of ie nog ergens een grotere HD heeft liggen en die erin zetten. (let op: Als de HD GROTER is dan 8GB moet je hem partitioneren (eerste partitie mag niet groter zijn dan 8GB) vanwege de maximale ondersteuning van die machines voor 8GB.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik heb zelf ook X,3,6 draaien op een I-Mac Bond Blue. Dit loopt inderdaad best oke. Ik denk alleen dat je alle extra talen hebt meegeinstaleert bij de installatie, want bij mij neemt de installatie toch echt minder schijfrumte in beslag. Ik denk ongeveer 2gb. Dan houd je dus genoeg ruimte over. Volgens mij kan je dat van die swap file niet voorkomen. Je zou het misschien op kunnen lossen door er extra ram bij te steken. Dan hoeft er in iedergeval minder geswapt te worden.

Somewhere in Europe...

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
ik heb nu 192 mb RAM, en ik verwacht niet dat dat veel meer gaat worden. Ik kan de systeembeheerder inderdaad nog ff lief aankijken voor een grotere HDD, maar die doet dat er ook maar min of meer bij, dus ik verwacht niet dat hij veel zin heeft om mijn iMac weer een dag onder zijn hoede te nemen om mijn HDD-inhoud over te zetten op een grotere.
Waar kan ik evt. extra talen van OSX weghalen? Ik heb de map van Office2004 al aardig kleiner gemaakt door alle overbodige taal- en spellingsbestanden weg te halen, maar in de System-map van OSX ben ik nog niet bezig geweest....
Ik ben pas sinds september gebruiker van MacOS, en heb het al voor elkaar gekregen om zowel OSX 10.2.8 als 9.2 over de zeik te krijgen zodat de sysop er mee aan de slag moest. Dat wil ik dus verder zoveel mogelijk voorkomen :)
Net ff globaal de System map doorgekeken, en ik verwacht dat ik Perl en PHP wel weg kan doen omdat ik geen webserver draai en niet programmeer, maar misschien zijn die nog ergens anders voor nodig?
Ik heb iig de speech-stemmetjes/bestanden weggegooid, evenals wat cache dingen.
Wat me opvalt is trouwens dat ik als ik vanaf de iMac met RDC connect naar mijn XP bak, ik de directorystructuur van unix/linux/bsd zie, terwijl ik die niet zie onder Finder (mss wel met een terminal en ls /?)
Als iemand nog nuttige tips heeft om overbodige dingen uit het systeem te halen hoor ik het ook graag.

[ Voor 28% gewijzigd door gwystyl op 10-11-2004 01:07 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Download monolingual (google er even op) en wees een blij mens.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Q schreef op 10 november 2004 @ 18:57:
Download monolingual (google er even op) en wees een blij mens.
Gevonden ..... hoewel het eigenlijke probleem niet echt verholpen is, is dit wel zo'n ruimtewinst dat het nu veel langer duurt voor hij gaat piepen over te weinig ruimte. Gelukkig had het programma wel de optie om te kiezen welke talen je weg wilt halen en welke je wilt houden... ik weet niet wie de computer na mij krijgt (volgend jaar een keer), maar het zou een beetje vervelend zijn als hij dan alleen maar in het Nederlands ingesteld is. Nu heb ik Engels, Frans en Duits er ook maar ingelaten :). Bedankt voor het aandragen van deze tool. _/-\o_
Ik zag dat hij ook dingen weghaalde uit /Library/Receipts. Toen ik daar dus even in keek wat het was, zag ik allemaal .pkg bestanden staan. Dat lijken mij installatiebestanden van software en patches. Zijn ze nodig om de betreffende programma's ook te laten werken of kan ik ze na installatie weggooien?

• Q

Q

Die kunnen volgens mij allemaal weg.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Gooi ze gerust weg, je download ze opnieuw als je ze nodig hebt.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
En weer 70 mb ruimte erbij :). Ik zit nu op 950 mb vrije ruimte net na een herstart, daar moet ik toch een heel eind mee kunnen komen. Tips over het vrijmaken van ruimte gebruikt door de Swap-file blijven uiteraard welkom.....

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

ik vind 3gb voor OS X toch best veel als default install.

Kan je niet via de terminal achterhalen waar het gros heengaat?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Of kijk, als je niet zo van de terminal houdt, eens naar het programma OmniDiskSweeper. Dit programma onderzoekt je harde schijf en laat precies zien welke bestanden of mappen precies zoveel ruimte innemen, zodat je ze daarna in de Finder makkelijk kunt verwijderen :).

• Q

Q

3gb is inderdaad trouwens veel. Ik heb afgelopen zondag nog mijn laptop verschoond ivm mac os x in het nl. Dat was sowieso 'maar' 2.5 gig. Dus zonder software herstel, met X en met 10.3.6

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Office 2004 neemt aardig wat ruimte in, maar daar heb ik ook al zoveel mogelijk voor mij niet nuttige dingen uitgesloopt zoals spelling in swahili, italiaans, japans e.d, clipgalerie.... kan vast nog wel wat af, maar ik wilde hem niet plat leggen...
Ik zal ff kijken naar OmniDiskSweeper

[edit] OmniDiskSweeper even op mijn Harde Schijf losgelaten (handig VNC :D)
Na een eerste schifting door mij houd ik de volgende ruimtevreters over:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44885/thumb.jpg
Het viel me vooral op dat er bergen fonts over het systeem verspreid liggen, waarvan de meeste ruimte ingenomen wordt door aziatische fonts die ik toch nooit gebruik. Ik heb de meeste ervan weggegooid, maar sommige waren in gebruik :?
In ieder geval nu al 1,75 Gb vrij, het begint er op te lijken....

[ Voor 51% gewijzigd door gwystyl op 10-11-2004 23:21 ]

Pagina: 1