[utp-kabel] mislukte kabel werkt toch, hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Gister weer eens een netwerkje aan internet willen hangen. Situatie is al volgt:

Router --> switch --> netwerkkaart

Tussen switch en netwerkkaart zou normaal gesproken straight utp moeten liggen. Per ongeluk heb ik bij 1 pc een draadje omgedraaid. Dit was de enige kabel die werkte. Dus:
code:
1
2
wit oranje - oranje - wit groen - blauw - wit blauw - groen - wit bruin - bruin = in de netwerkkaart
wit oranje - oranje - wit groen - blauw - wit blauw - groen - bruin - wit bruin = in de switch

De gewone straight kabels werkten niet. Dus:
code:
1
2
wit oranje - oranje - wit groen - blauw - wit blauw - groen - wit bruin - bruin = in de netwerkkaart 
wit oranje - oranje - wit groen - blauw - wit blauw - groen - wit bruin - bruin = in de switch

Dit kan toch helemaal niet? Is mijn switch brak, of de kabels. Of heb ik geluk dat het nu werkt en moet ik niet zeuren. Snap er echt helemaal niks meer van :?

And now the most interresting part of deze grot

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
de bruin en wit-bruin wordt voor normale 10/100 Mbps-ethernet niet gebruikt :)

Waarom je "goede" kabel niet werkt, weet ik niet.. Misschien niet goed geperst, kan gebeuren :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Het gros van de draden in een utp kabel zijn aanzezig als een soort aarde om de rest af te schermen van externe signalen. Op 100Mbit over een grote afstand zal deze kabel waarschijnlijk wel problemen opleveren,

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Matthiasje
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor het functioneren van een UTP-kabel zijn in principe enkel de data-aders nodig. Dat zijn pins 1, 2, 3 en 6. Als je ergens in de andere aders een foutje maakt, is dat dus niet zo'n verschrikkelijk probleem.

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Is het dan niet erg raar dat alleen de kabels met hetzelfde "foutje" werkten ?

En de juiste straight kabels totaal niet? (zowel de eigen fabrikage als de nette fabriekskabel) ??

And now the most interresting part of deze grot

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja ook fabrieks kabels kunnen brak zijn of gewoon niet lekker aansluiten in de switch heeft alles te maken met de tolerantie van de connectoren. Ik heb wel eens problemen gehad op een lan party met nieuwe kabels en een Cisco wilde gewoon niet lekker connecten en het had alles te maken met de connectoren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1